עטרה בילר
צילום: יח"צ; צילום מסך
ניתוח קמפיין

נספרסו עם הפקה מעולה ואלגנטית - אבל הפטנט? קונספט מדף שחוק ומשומש

"ממותג שמתיימר להיות לידר יוקרתי אני מצפה ליותר". מבקרת הבית מאוכזבת מנספרסו וחוזרת לפרסומות המוצלחות של נרטיב הערמומיות והתחרותיות
עטרה בילר |

מצד אחד, הפקה מעולה, סלבס מובהקים (ג'ורג' קלוני וז'אן דה ז'ארדן). טון וסטייל מובהקים של נספרסו - נונשלאנטיות. אלגנטיות, החיים הטובים. אופנה. וילה על האגם. סירה. What else? אה, כן. בחורות יפות. מצד שני, הפטנט הזה של "כמה רחוק תהיה מוכן ללכת בשביל המותג" הוא ממש, אבל ממש, קונספט מדף שחוק ומשומש.

אילו המותג שלנו היה עוד חטיף קטן ושובב, אפשר היה להעלים עין ולהסתפק בהפקה טובה רווית הומור. אבל ממותג שמתיימר להיות לידר יוקרתי הממוען לקהל בעל סגנון חיים אקסקלוסיבי, אני מצפה ליותר מאשר שחזור הגימיק. והגימיק הוא, פחות או יותר, שהמותג שלנו כל כך נחשק שהוא הופך אותנו לערמומיים, כוחניים, תחרותיים ובעיקר פחות חברותיים ושומטי עקרונות.

הוא כל כך טוב ששווה לנו לפגוע ביחסינו עם אנשים אחרים למענו כי הוא לא רק טוב יותר ממתחרים, הוא טוב יותר מהיחסים שבנינו ומהדימוי שיצרנו עד הלום. כל מה שצריך זה מוצר שנותר "אחרון" במקרר או בחפיסה, ושניים שחושקים בו. ההגזמה משרתת את המטרה האסטרטגית להיות לידר שמבטל את כל מה שצומח סביבו או במלים אחרות - המותג הופך לרודן שמשבש אותנו, ואנחנו נותנים לכך לגיטימציה כי ההגזמה ברורה ומצחיקה ומדברת לילד הרע שבכולנו.

ובכל זאת הנה טיפה בים של פרסומות שנוצרו בצלמו של הנרטיב הזה:

מילקי היה אחד הראשונים שהפך נשים חביבות ללביאות שעטות על המילקי האחרון:

אחרי כן הגיעה סדרה ארוכה של "אל תשאירו אותו לבד", בו אנו עדים לזוג "מושלם" שכל הרומנטיקה והאמון קורסים כשמסתבר שנותר מילקי אחרון בבית.

פרייה הראה מה קורה לבחורה יפה כשנותר פרייה אחרון בשטח והיא מתחרה עליו אל מול אריה גדול ואימתני. הקליפ הזה זכה בפרסים כי הוא הצליח להפתיע (וגם הפוסט של השאגה שלה היה חדשני בזמנו).

רולו, חטיף מתוק, הופך את הבחור לשפל כשנותרת חתיכה אחרונה בחפיסה. מצד אחד הוא נותן אותה לחברה שלו בקולנוע כמו ג'נטלמן אבל מצד שני, כשמתיישבת לצידו חתיכה, הוא מנסה לשלוף בכוח את הרולו האחרון מפיה של זו האחרונה כדי להתחיל עם החדשה.

ואם כבר רולו, אז בסגנון טיפ טיפה שונה ויותר מקורה אבל עדיין על פי אותו פרינציפ, ילד שמתגרה בפילון עם הרולו האחרון בחפיסה. אחרי שנים רבות (כי פילים לא שוכחים) נוקם בו הפיל בהזדמנות הראשונה ששניהם נפגשים שוב.

יש עוד. מלא. יש פרסומת לספרייט בה זוג יושב לשולחן על בקבוק ספרייט בודד עם שני קשים. הבחורה מנשקת את הבחור וכשהוא מתמסר היא נוגחת בו רק כדי לחטוף מהשולחן את הספרייט ה'אחרון'. וכמובן ישנן כל הפרסומות של סטלה ארטואה שטוענות כי "לשלמות יש מחיר". ברובן ככולן שווה לעשות משהו רע רק כדי לשתות סטלה במזיגה מושלמת. אחד הקלאסיים בסדרה זו מציג מוזג בירה ברכבת שמוכן לנתק את הקרון רק כדי שמזיגת הסטלה תהיה מושלמת בלי מהמורות פסי הרכבת.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

עמוד השדרה הסיפורי של כל הפרסומות הללו אומר לנו שכשזה מגיע למותג הנחשק, נשכח את יחסינו, את מעמדנו, את אישיותנו את יעדינו, ואת מי שהיינו עד לפני רגע - רק כדי להשיג את המותג שלרוב מסמל או משקה או מזון בעלי גוון ברור של גחמה.

חלק גדול מהז'אנר מגיע משנות התשעים המוקדמות והוא נשלף שוב ושוב כי הוא הוא מגיש בקלות את היתרון של המוצר שלנו על פני מתחרים בכך שהוא מתחיל להתחרות ביחסים ובתכניות שיש לנו עצמינו. אחד מחוקי הברזל של המיצוב אומר שכדי לקלוע לסל יש לכוון גבוה מהסל. בסופו של דבר התחרות היא מול מותגים ולא מול אנשים, אבל דרך ה'תחרות באנשים' אנחנו משיגים יתרון בזירה השיווקית.

עם זאת - כשיש את הנכסים של המותג נספרסו ושל השחקן ג'ורג' קלוני, שאף פעם לא מבייש את הפרימה אפילו בקליפים סתמיים, אפשר ורצוי להקדם ולהגיד משהו חדש.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.