טור

עולם חדש: מה הקשר בין קצב, תפוזים מעוותים, ועירום של נשים בנות 60?

מאתגרים את חוקי הפרסום: אורי גנות ממשיך בסדרת הטורים על המהפך התפיסתי בפרסום, והפעם - אחד הערכים החשובים בעולם החדש - האמת
אורי גנות | (3)

הטורים הבאים הולכים לעסוק באחד הערכים החשובים ביותר בעולם התקשורת החדש: האמת.

פרסום, קד"ם, יח"צ, ודוברות הם תחומים שהיו בנויים היסטורית במשך עשרות שנים מאינספור "שקרים לבנים", עיוותים של האמת, וזיופים לטובת המוצר/לקוח. העולם הישן לא האמין שהאמת היא משהו שבכלל ראוי לפרסום. תפקיד הפרסומאי ואיש השיווק היה בדרך כלל "ליפות" את המציאות כדי שתהפוך לנחשקת יותר עבור קהל הצרכנים.

העולם החדש וביחוד כניסת הרשתות החברתיות גרמו לשקרים הללו להראות יותר ויותר פתטיים. החלה להיווצר באופן טבעי דרישה לדברים אמיתיים. בדיוק כפי שנבחרי הציבור שלנו כבר לא יכולים להתחמק היום מעונש עקב התנהלות שקרית ומושחתת שבעבר היתה נסלחת להם, כך גם מהמותגים בהם אנחנו מטפלים היום נדרשת הרבה פעמים כנות ואמינות - ערכים שעד היום לא נתפסו סקסיים ומושכים במיוחד.

הטור הנוכחי יעסוק בשינוי העצום שחל באסתטיקה ובאידאלים של היופי בעולם הפרסום החדש כתוצאה מהתחזקות ערך האמת.

דוגמה ראשונה: על מנת להילחם בתופעת בזבוז הסחורה החקלאית, רשת הסופרמרקטים השלישית בגודלה בצרפת intermarche יצאה במהלך אגרסיבי וייחודי לשיווק ומכירה של ירקות ופירות מלאי פגמים וחסרי אסתטיקה. הרשת יצאה בקמפיין חוצה מדיות שהילל ופאר את הירקות והפירות הפגומים. המהלך תוקשר בטלוויזיה, ברדיו, בשילוט חוצות, ביח"צ וברשתות החברתיות. בנוסף לכך חנויות שלמות מותגו מכף רגל עד ראש תחת הקונספט החדש.

הרשת לא הסתפקה בקמפיין ודאגה לשווק ולמתג ליין מיוחד של מיצים סחוטים ומרקים העשויים מירקות ופירות פגומים אסתטית כדי להוכיח שהם לא פחות טובים.

המחלקה המסחרית של הרשת תמכה אף היא, והסחורה נמכרה בהנחה של 30%. הנחה לא גדולה אם ניקח בחשבון שעד להשקת הקמפיין, ירקות ופירות מהסוג הזה היו פשוט נזרקים לפח עוד הרבה לפני שהיו מגיעים לנקודת המכירה.

inglorious fruits & vegetables campaign

מהלך כזה היה נוחל כמובן כישלון צורב לפני 10 שנים. למה? כי בעולם הישן הכל היה חייב להיות מושלם, מעובד, משויף ומרוטש באין ספור סשנים של פוטושופ. היום לא רק שלא מעריכים את ה"זיופים" הללו, קיימת הערכה הולכת וגוברת לאמת.

אנשים אוהבים לראות ולחוות מותגים כמו שהם, בגובה העיניים בלי בולשיט. שימו לב שמעבר לויז'ואלים ה"קשים" כאן יש גם כותרות מאוד כנות, מאוד ישירות, שפשוט מתקשרות את האמת: גזר מכוער במרק, למי אכפת? מיץ מקסים מתפוז מעוות. גם תפוח גרוטסקי שומר על הבריאות. בקיצור, עידן ה"לוקשים" הויז'ואליים מתחיל להעלם מהעולם... אגב, מבלי לייגע באין ספור מספרים ונתונים, חשוב לציין שהקמפיין זכה להצלחה מסחרית מסחררת.

הנה דוגמה נוספת להשפעת התחזקות ערך האמת על האסתטיקה של העולם החדש. חברת dove שהיתה אחת מהחברות הראשונות שהבינה שחוקי האסתטיקה עומדים להשתנות לחלוטין - יצאה כבר לפני עשר שנים בסדרה של קמפיינים מופתיים שניפצו לחלוטין את כל חוקי היופי והאסתטיקה של העולם הישן.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

dove pro age campaign

שימו לב לכותרת המודעה שמבטאת את עומק השינוי: יותר מידי כתמי זקנה כדי להופיע במודעת אנטי אייג'ינג. אבל זו לא מודעת אנטי אייג'ינג. זו מודעת פרו- אייג'ינג. ליופי אין גבול. dove מנפצת את אידאל היופי הישן - למה להיות אנטי הגיל? להתבגר ולהזדקן זה טבעי. וטבעי בעולם החדש הוא יפה, מעצם היותו טבעי. נקודה נוספת: אנשי העולם החדש כבר לא מוכנים שיכתיבו להם דברים, והם בטח לא מוכנים שיגידו להם מה יפה ומה לא יפה.

חשוב להבין שהשינוי בתפיסת אידאל היופי של עולם החדש הוא הרבה יותר עמוק ממעבר מאידאל יופי של אשה מסוימת לאידאל יופי של אישה אחרת. בעולם החדש אין יותר הכתבות מלמעלה של מה יפה ומה לא. כל הנשים יפות. כל אחת בדרכה. Dove שהיתה מהחברות הראשונות בעולם שהבינו את המגמה החדשה הזו, יצרה ליין של קמפיינים שקראו תיגר על חוקי העולם הישן והעבירו לנשים את המסר שהן יפות כפי שהן.

מה ש-dove חוללה בקמפיין הזה הוא שינוי נוסף בתפיסת היופי. המודעות מציגות נשים שרחוקות מאוד מאידאל היופי שהיה מקובל בעולם הישן בליווי כותרות מעצימות נשיות שממשיכות לשנות את כללי המשחק: אני יפה כי אני בטוחה באיך שאני נראית. גם כאן אין יותר סבלנות להכתבות מלמעלה שיקבעו מי יפה ומי לא. הכח עובר לצרכנים. כל אחד יקבע לעצמו מה יפה ומה מכוער.

Dove המשיכה לקרוע את מסכת הצביעות והשקר מעל העולם הישן, שדגל בהגדרת יופי מצומצמת שכל מי שלא עמדה בה היה צריכה לנסות "לשפר" את עצמה. עור מנומש, פנים מקומטות, גוף שמן,שיער אפור - פתאום הכל לגיטימי. כל השקרים של תעשיית היופי הישנה נחשפים ומתפוררים אחד אחרי השני. השקר מת תחי האמת.

dove real beauty sketches

מהלך יפהפה בו dove ממשיכה להתקדם עמוק יותר בחשיפת האמת בכל מה שקשור בתפיסת היופי הנשית. למעשה זהו צעד שמטרתו לתקן את הנזק האדיר שחוללו השקרים של העולם הישן לתפיסת היופי ולביטחון העצמי של נשים במשך שנים ארוכות.

המסר הגלוי שמועבר לנשים כאן הוא פשוט: את הרבה יותר יפה ממה שאת חושבת. המסר הסמוי: השקרים של תעשיית היופי גרמו לך להרגיש לא יפה. תפסיקי להאמין להם.

ולסיום קמפיין חמישי - מהלך מדהים וקיצוני לטובה בחדשנות שלו: dove beauty patches

אחד המהלכים הבולטים, הנועזים והחדשניים בהיסטוריה של dove שהיתה במשך שנים ארוכות חברה שמרנית שהיתה תקועה עמוק עמוק בתוך ערכי העולם הישן. המהלך הזה עשה שני דברים במקביל: מצד אחד בנה ביטחון עצמי בקרב נשים, מצד שני אמר לנשים אמירה מהפכנית: אתן לא זקוקות לכלום כדי להיות יפות. יש כאן הרבה אומץ בהתחשב בכך שמעבירת המסר היא חברה המוכרת מוצרי טיפוח. המסר מועבר כאן בצורה הכי קיצונית שיכולה להיות - הדגמה אמיתית שממחישה את ההשפעה שיש למוצרים קוסמטיים פיקטיביים על תחושת היופי של נשים.

המסר הסמוי כאן הוא מדהים - תעשיית היופי מכרה לכם במשך שנים לוקשים שגרמו לכן להרגיש טוב. אתן בכלל לא זקוקות לתעשיית היופי ולמוצרים שלה. תחשבו מי החברה הדוברת כאן...פשוט מדהים. עולם חדש במיטבו!

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים של סוכנות פרסום עצמאית, יועץ תקשורת, ומרצה לארגונים וחברות

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ג. אברמוב 19/11/2014 08:46
    הגב לתגובה זו
    שקט. דממה, שאף אחד לא ישמיץ. וכך מר גנות לא ירגיש צורך לענות לכולם בשמות בדויים.
  • 2.
    חן כהן 18/11/2014 17:58
    הגב לתגובה זו
    שבסרטי הפרסומת הללו של דאב,אין מכירה בפוש של המוצר, אלא את ההעברה של "הפרפס", התכלית שלשמה הם קמים בוקר. כמו שאולוויז אימצו את התכלית "ממתי "בחורה" הפך להיות שם גנאי? ועוד... לקום בבוקר עם תכלית הוא חלק מהעשיה של העולם החדש.
  • 1.
    מעניין. תודה (ל"ת)
    תומר 18/11/2014 17:37
    הגב לתגובה זו

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כתב בוקר: "אני יוצא לדרך חדשה. אני יוצא לדרך חדשה אבל בוחר להמשיך באותה נקודה במפה. העוטף. הדרום. זה הבית שלי. ובימים אלה כשאנחנו נלחמים על קיומנו, אין מבחינתי תפקיד חשוב יותר מלהיות הקול של התושבים. בעוטף. בדרום. אחרי 17 שנים אני עוזב את חדשות 13 ועובר לשמש ככתב וכפרשן הדרום של חדשות 12 ופרשן אולפן שישי. קשה לעזוב מקום שגדלת וצמחת בו". הוא מציין כי "הקלישאה אומרת שמקום עבודה הוא בית, אבל בשנה האחרונה כשאיבדתי את הבית האמיתי שלי, הפיזי שלי, – חדשות 13 היתה עבורי עוגן. חדשות 13 עכשיו ובעבר חדשות 10 היו בשבילי כמו משפחה. וזה קשה לעזוב. תמיד, בטח בימים אלה. זאת הייתה החלטה קשה, אולי הקשה ביותר שקיבלתי בחיי המקצועיים, אבל החלטתי שהגיע הזמן ללכת לאתגר חדש, כזה שיאפשר לי לעלות עוד מדרגה בהגשמה העצמית ובפעילות להצבת הדרום בצמרת סדר היום הציבורי, גם בימים שאינם מלחמה. כשכל החטופות והחטופים יחזרו הביתה". לסיום כתב כי "אני רוצה לבקש סליחה וגם לומר תודה.  סליחה מהחברים שאני כל כך אוהב ונמצאים בימים אלה במאבק חשוב מאוד. סליחה שאני עוזב. סליחה שאני עוזב עכשיו. אני נפרד מנבחרת של עיתונאים משובחים שהיו לי הכבוד והזכות לעבוד לצידם. אחרי אינספור מאבקים שעברנו יחד, במאבק הזה, החשוב מכולם, אני עדיין איתכם, גם אם מבחוץ. תודה שעמדתם מאחורי גם כשטעיתי, שהייתם שם בשבילי בכל הסלמה בעוטף, ובעיקר על כך שתמיד נתתם לי את המקום להגשים את הייעוד שלי, את הסיבה שבחרתי במקצוע החשוב הזה, להיות שליח של האזור הכי חשוב (מבחינתי) ויחד, לא פעם הצבנו את הדרום בכלל ואת העוטף בפרט בצמרת סדר היום. תודה על כך שאפשרתם לי לצעוק את שעל ליבם של תושבי העוטף היקרים לליבי. לליבנו. תודה וסליחה".  
פטריק דרהי
צילום: ויקיפדיה

דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"

דרהי ביקש את רשות התחרות לבדוק שת"פ שיכול להגיע עד כדי רכישה - רשות התחרות אישרה את המהלך; וכמה שווים האתרים?

רן קידר |

איש העסקים פטריק דרהי קיבל לאחרונה את אישור רשות התחרות לשיתוף פעולה עם שניים מאתרי החדשות הבולטים במגזרים הדתי והחרדי "כיכר השבת" ו"סרוגים". לפי ההערכות, מדובר במהלך אסטרטגי שעשוי להתפתח לרכישה מלאה בעתיד, כאשר שווי האתרים מוערך בכ-45 עד 50 מיליון שקל. העסקה בוצעה באמצעות חברת נקסט ויז'ון מדיה, שנמצאת בבעלות עקיפה של דרהי.

אתרי "כיכר השבת" ו"סרוגים" פונים לקהלים מובהקים: הראשון נחשב לפופולרי במיוחד במגזר החרדי, והשני לציבור הציוני־דתי. שני האתרים הוקמו לפני למעלה מעשור ונחשבים לבעלי נוכחות דיגיטלית בולטת.

דרהי, שמחזיק כיום גם בערוץ החדשות i24NEWS, לצד החזקה בהוט, השיק בשנה שעברה מהדורה בעברית לערוץ i24NEWS תוך שהוא מגייס אליה שדרים ומגישים מערוצים אחרים. במקביל, דרהי מנסה מזה חודשים למכור את HOT,  חברת התקשורת שבאמצעותה נכנס לישראל לפני שנים. לצורך כך נשכרו בנקי השקעות בינלאומיים, בהם רוטשילד ו-UBS. לפי הערכות, התמורה הנדרשת עומדת על בין 6 ל-8 מיליארד שקל.


בנוסף לפעילותו בתחום התקשורת, דרהי השלים לאחרונה את רכישת פרויקט הנדל"ן מנדרין אוריינטל בתל אביב, מגדלי הדולפינריום לשעבר, תמורת סכום מוערך של כ-900 מיליון שקל. מדובר ברכישה שבוצעה באמצעות חברת הרב קוק נווה צדק שבשליטתו, אשר קיבלה לידיה כ-94% ממניות חברת סיגייט המחזיקה בפרויקט.