פסטיבל שובר מסך 2014
צילום: אלכסנדר כץ
פסטיבל שובר מסך

"אם משווים את רשות השידור לחברת חשמל, זה אומר שלא היה לנו חשמל"

כך לדברי רם לנדס בפאנל 'תמורה לאגרה' בפסטיבל 'שובר מסך', שבו הייתה הסכמה לגבי נחיצותו של השידור הציבורי, לצד ביקורת קשה לגבי התנהלותו
אלכסנדר כץ | (5)

על רקע החלטת שר התקשורת גלעד ארדן, לאמץ את דוח ועדת לנדס לסגירתה של רשות השידור ופתיחתה מחדש, התקיים לפני שעה קלה (יום ג') פאנל על השידור הציבורי, בפסטיבל שובר מסך במכללת עמק יזרעאל.

בפאנל 'תמורה לאגרה', הצהיר רם לנדס, יו"ר הוועדה, כי התוצאה הסופית של הוועדה, הייתה חייבת להיות המלצת סגירה. "13 ועדות לפני כן, ניסו לעשות תיקונים בתוך רשות השידור ונכשלו. הפעם היה נדרש שינוי מהותי. שידור ציבורי זה דבר שאפשר לטפל בו, אפשר לבנות אותו מחדש. רוב העובדים יעברו למודל החדש. הרשות החדשה תחסוך 300 מיליון שקל בשנה. ההבדל בהשקעה הציבורית הנוכחית לבין התוצר שרואים על המסך, הוא עצום, ולכן ההתנגדויות להמלצות מוזרות בעיניי".

ח"כ מיקי רוזנטל, לשעבר איש תקשורת ומי שהצליח להביא לשידור את סרטו שיטת השקשוקה רק בערוץ 1, לאחר שהערוצים המסחריים סירבו לכך, הצהיר כי "שנים הייתי נגד סגירת רשות השידור. בסופו של דבר, הגעתי למסקנה שאין מנוס, אלא לסגור אותה, אבל צריך לדאוג לעובדים. בישראל, כמשהו נכשל, מאשימים את העובדים. יש משהו אחד שאי אפשר לכתוב בחוקים, וזה יצירת אתוס של שידור ציבורי. לא מקרה הוא, שרוב העיתונאים הטובים בשידור המסחרי, הגיעו מהשידור הציבורי. כן, יש כמה דברים בדוח שמפריעים לי, אבל בסך הכל הדוח בסדר".

ד"ר יובל קרניאל, מומחה לתקשורת מהמרכז הבינתחומי הרצליה, תומך בשידור הציבורי, אבל לא מאמין שיש לפורמט החדש שלו סיכוי להצליח, כאשר הציבור ישמור אמונים לשידורים המסחריים: "מחר מתחיל האח הגדול ו-40% ישבו ויראו את זה, וחלקם יודעים שאין לזה תכלית וזה זבל טלוויזיוני".

יו"ר הרשות השנייה לשעבר, נורית דבוש, מעלה ספקות לגבי האפשרות לנתק את הפוליטיקאים מהשידור הציבורי: " בסופו של דבר, פוליטיקאים הם לא עם שימהר לכרות את הענף עליו הם יושבים. סוף סוף יש שר תקשורת שהחליט ללכת עם זה עד הסוף, וצריך להילחם בחברים שלו למפלגה. תשמעו, זה לא פשוט להילחם מול השר ישראל כץ (שמתנגד לסגירת רשות השידור ואף הצביע כך בוועדת השרים, א"כ), זה לא קל להילחם באנשים שעוד 3 חודשים, חצי שנה, שנה, יצטרכו להכריע בגורלך בפריימריז".

אלדד קובלנץ, מנכ"ל הטלוויזיה החינוכית שצפויה להסתפח לרשות השידור החדשה, אמר: "הגעתי לחינוכית עם מנדט לעשות שם רפורמה, לכן השמיים לא נפלו כאשר החינוכית הצטרפה לדוח לנדס. העובדים שפורשים, צריכים לקבל את תנאי הפרישה הכי טובים שהמדינה יכולה לתת, כי הם שייכים לגופים שיצרו את נכסי צאן וברזל הכי חשובים בתרבות".

יונה ויזנטל, סמנכ"ל התוכן של yes, מעריך כי הקמת ערוץ טלוויזיה חדש, לוקחת לפחות שנתיים, כאשר על פי מתווה לנדס והחלטת ועדת השרים, הזמן שהוקצה עומד על כשנה אחת בלבד. "להקים ערוץ חדש זה המון זמן, זה לבנות לוח שידורים, זה להתייחס להרבה מאד תכנים, להתייחס לילדים", אמר ויזנטל. " מהרגע שנותנים אור ירוק, מדובר על סדר גודל של לפחות שנתיים-שנתיים וחצי. צריך לבוא עם ההפקה הכי טובה שיש. להשקה של ערוץ חדש יש רק הזדמנות אחת, אי אפשר לפשל בזה".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

לשאלת מנחת הפאנל שרון כידון, האם הם מאמינים שיהיה שינוי ברשות השידור, ענה ד"ר קרניאל לשלילה: "לא מאמין שיהיה שינוי ברשות השידור, זה בדיוק כמו נמל אשדוד". כאן הסכים לנדס לדבריו: "אם היינו משווים את רשות השידור לחברת חשמל, זה אומר שלא היה לנו חשמל, זה אומר שאוניות לא היו נכנסות לנמלים. 'שיטת השקשוקה' למשל, הופקה בשוק הפרטי. מה עשה ערוץ 1 ב-10 השנים האחרונות?".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רוב העובדים. ומה עם היתר??????? (ל"ת)
    מה זה חשוב 14/05/2014 10:36
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הולל וסולל 14/05/2014 06:57
    הגב לתגובה זו
    מי שקורא את הדוח בקפידה רואה שלא רק שהפליטיקה תישאר ותשפיע על הגוף החדש אלא שגם העובדים ימונו ע"י המנהלים שלהם. כך שהם יהיו "חייבים" להם ויצטרכו ליישר קו כדי לשמור על מקום העבודה שלהם. לגבי השאלה "מה ערוץ 1 עשה ב- 10 השנים האחרונות"? התשובה פשוטה: קיפדו את ראשו. עובדים רבים פרשו בתקופת בראל, מפיקים, במאים, עיתונאים. כל שדרת הביניים של הערוץ. בקושי אישרו הפקות חדשות. גם בגלל שקיצצו את האגרה וגם בגלל שלא היה כוח אדם מיומן שיוכל להרים הפקות כמו "השקשוקה". ועדיין היו הפקות. תיכנסו לחנות המקוונת של רשות השידור ותראו.
  • 3.
    שכל ישר 13/05/2014 21:58
    הגב לתגובה זו
    המלצות הוועדה לא שוות את הנייר שעליהן נכתבו מכיוון שנוסחו מראש על ידי אינטרסנטים. כל מטרת הדו"ח היא לקבל נכסי נדל"ן של הרשות כדי לחלק אותם למקורבים. לא יהיה שידור ציבורי ראוי -רק הזבל שמשודר בערוץ 2 ו 10 כדי לטמטם את ההמונים במשנת הפרייבטיזציה,
  • 2.
    פאנל בנושא הרשות בלי אף נציג מטעמם? (ל"ת)
    הוגנות בעמק יזרעאל? 13/05/2014 21:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    זה חדש! 13/05/2014 17:17
    הגב לתגובה זו
    לתשומת לב העובדים וחברי הכנסת,הנה שינוי אצל לנדס.נראה כמה ישלמו לטכנאים ההוללים ברשות!!
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.