דניאלה סמרי ONE
צילום: צילום מסך: ערוץ ONE
פרסום ראשון

חשיפת "תכנית בלומפילד": "פגמים אתיים לכאורה" בהתנהלות כתבת ONE

דניאלה סמרי חשפה תכנית לשדרוג בלומפילד של 'רוב העיר' בלי לגלות שהיא עצמה מועמדת הסיעה בבחירות. לע"מ קיבלה תלונה של איש תקשורת, אולם לא תוכל לפעול נגד סמרי משום שהיא לא מחזיקה בתעודת לע"מ
אלכסנדר כץ | (3)

לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ) רואה "פגמים אתיים לכאורה" בהתנהלותה של מגישת חדשות ONE וכתבת אתר ONE, דניאלה סמרי, בעקבות הפרסום על הרחבת ושדרוג אצטדיון בלומפילד. מאידך, נגד סמרי לא ינקטו בהליכים משמעתיים משום שהיא אינה מחזיקה בתעודת עיתונאי רשמית של מדינת ישראל. במקביל, ב-ONE אמרו לאייס כי נושא התנהלותה של סמרי ייבדק בתוך המערכת.

בשבוע שעבר פנה העיתונאי לשעבר ויועץ התקשורת יובל לידור, ללע"מ ולהתאחדות לכדורגל, בדרישה לשלול ממנה תעודות עיתונאי, בטענה כי סמרי פעלה בניגוד עניינים ועברה עבירה אתית בעבודתה.

במכתב שהפנה למנהל לע"מ ניצן חן, ולמנכ"ל ההתאחדות לכדורגל רותם קמר, וכיתב גם נשיאת מועצת העיתונות השופטת בדימוס דליה דורנר ולראשי ONE, והגיע לידי אייס, כתב לידור כי "דניאלה סמרי פעלה לאחרונה תוך ניגוד עניינים חריף ודריסה ברגל גסה של הקודים האתיים הבסיסיים ביותר המצופים מכל עיתונאי במדינת ישראל".

לידור התייחס לפרסום באתר ONE עליו הייתה חתומה סמרי, לגבי התכנית של סיעת רוב העיר לשדרג את אצטדיון בלומפילד באייטם שכלל גם הדמיות של האצטדיון המחודש. מי שצוטט בידיעה הוא חבר מועצת עיריית תל אביב מטעם סיעת רוב העיר, אלון סולר. הבעיה האתית לכאורה היא שסמרי עצמה חברה ב'רוב העיר' ומועמדת מטעמה למועצת העירייה (במקום ה-15 והלא ראלי, א"כ). אפילו גילוי נאות לא צורף לאותה ידיעה. לסוגיה זו התייחס שלמה מן כבר ביום ראשון שעבר בטורו בהעין השביעית.

הפרסום ב-ONE, לפני כשבועיים (צילום מסך: ONE)

לדברי לידור, המשמש כיועץ התקשורת של סיעת 'הליכוד' (במקום השני נמצא הכדורגלן לשעבר ניר סביליה, המעונין בתיק הספורט העירוני, א"כ), "סמרי החסירה מקוראי האתר ככל הנראה באופן מכוון ומבלי לקיים גילוי נאות, מידע רלוונטי וחשוב שהיא עצמה רשומה כמתמודדת למועצת העיר... כמו כן, סמרי משתתפת באופן פעיל ובולט בקמפיין של רוב העיר", והוסיף כי "אין ספק כי התנהלותה של גב' סמרי אינה מוסיפה כבוד למקצוע העיתונאי. התנהגותה פוגעת בערכים של הגינות, יושרה מקצועית ואובייקטיביות המהווים ערכים בסיסיים בהתנהלות של התקשורת. גב' סמרי רמסה את האתיקה של מקצוע העיתונות ועל כן יש לוודא כי לא תחזיק בתעודת עיתונאי ותמשיך להוציא שם רע למקצוע".

מנהל לע"מ ניצן חן, אמר לאייס כי "לשכת העיתונות הממשלתית בדקה את התלונה ומצאה כי קיימים פגמים לכאורה בפעילותה של העיתונאית בכל הקשור לכללי אתיקה אלמנטריים. יחד עם זאת", הוסיף חן, "לאור העובדה כי אין לה תעודת עיתונאי בתוקף, לא יינקטו כלפיה הליכים כלשהם. בכל מקרה, יופקו הלקחים ממקרים מעין אלו, ויובהרו הכללים בסיטואציות בעתיד".

דניאלה סמרי הפנתה לתגובת ONE, משם נמסר לאייס: "טרם קיבלנו פניה בנושא. הסוגיה תיבחן". מההתאחדות לכדורגל טרם התקבלה תגובה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אתיקה באתר ONE של אופירע? (ל"ת)
    למה ציפיתם? 27/10/2013 13:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אחת שתומכת 22/10/2013 12:07
    הגב לתגובה זו
    בגלל שהמועמד שלו רוצה את תיק הספורט ויודע שהוא לא יכול לקבל כי רוב העיר עשו עבודה טובה הוא הולך לבכות?
  • 1.
    יוסי 21/10/2013 23:08
    הגב לתגובה זו
    היא למדה במשך שנים מה זו התנהלות עיתונאית 'אתית' נאותה מאופירה אסייג, התחנכה לאורה, והיתה בטוחה שככה עובדים...
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

מי הזיז את מדורת השבט שלי?

המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על  5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג. 

גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר. 

פריים טיים

לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

טלגרף (אתר הטלגרף)טלגרף (אתר הטלגרף)

Daily Mail רוכשת את הטלגרף ב-655 מיליון דולר ומשנה את מפת הכוחות

שינוי במפת התקשורת הבריטית; הדיילי עשוי להפוך לבעל השפעה ענקית על הציבור הבריטי

עמית בר |

Daily Mail & General Trust (DMGT) הודיעה על הסכם לרכישה של Telegraph Media Group, החברה שמוציאה לאור בין היתר את העיתונים The Daily Telegraph ו-The Sunday Telegraph, בעסקה ששוויה נאמד בכ-500 מיליון ליש"ט (כ-655 מיליון דולר). ההודעה הדרמטית מגיעה ימים ספורים בלבד לאחר ש-RedBird Capital Partners, קרן ההשקעות האמריקאית, פרשה באופן פתאומי מהסכם רכישת הטלגרף.

העסקה הזו מהווה רעידת אדמה של ממש בנוף התקשורת הבריטי, שכן היא יוצרת למעשה כוח משמעותי בשדה התקשורת הימני-שמרני בבריטניה. השילוב בין DMGT, שכבר שולטת ב-Daily Mail, אחד העיתונים בעלי התפוצה הגדולה ביותר באי הבריטי, לבין קבוצת הטלגרף היוקרתית, ייצור קבוצת מדיה בעלת השפעה אדירה על עיצוב דעת הקהל הבריטי. מדובר בקונגלומרט תקשורתי שישלוט במיליוני קוראים ויחזיק בכוח פוליטי וחברתי שקשה להפריז בחשיבותו.

התזמון של הרכישה אינו מקרי. היא מגיעה בתקופה פוליטית רגישה במיוחד בבריטניה, כאשר מפלגת Reform UK של נייג'ל פאראג' צוברת תאוצה משמעותית בסקרים, ובמקביל מפלגת הלייבור של ראש הממשלה קיר סטארמר סובלת מירידה חדה בתמיכה הציבורית. בתקופות כאלה של תנודתיות פוליטית, השליטה בכלי תקשורת משפיעים הופכת לנכס אסטרטגי קריטי עבור עיצוב השיח הציבורי והשפעה על תוצאות בחירות עתידיות.

מההיבט העסקי, הרכישה משקפת את המציאות הקשה שבה נתונה תעשיית העיתונות המודפסת. המודל העסקי המסורתי קורס תחת הלחץ הדיגיטלי, כאשר הכנסות מפרסום צונחות בקצב מסחרר וכמויות ההדפסה מצטמצמות מדי שנה. קבוצות המדיה הגדולות נאלצות להסתגל במהירות למציאות החדשה של מנויים דיגיטליים, פלטפורמות סטרימינג ותוכן מותאם אישית. במובן הזה, הרכישה היא לא רק מהלך התרחבות אלא גם צעד התגוננות הכרחי ליצירת סינרגיות תפעוליות וחיסכון בעלויות.

מהלך דרמטי בתקשורת הבריטית

ההסכם כולל תקופת בלעדיות מוגדרת שבמהלכה יסוכמו התנאים הסופיים ויוגשו כל הבקשות הרגולטוריות הנדרשות. הנהלת DMGT הבהירה כי הרכישה תוגש לאישור שר התרבות הבריטי בתוך זמן קצר, תוך הדגשה שהכוונה היא לשמר את העצמאות העיתונאית של הטלגרף למרות השייכות החדשה לקבוצה. התחייבות זו נועדה להרגיע חששות מפני פגיעה באיכות העיתונאית ובאובייקטיביות של הסיקור.