למה אין הומור בפרסום החרדי - ומה חושב על כך המגזר
"אנשים לא קונים מליצנים", כך חשבו בעבר על שילוב של הומור בפרסומות. מאז עברו הרבה מים בעולם הפרסום ובאקדמיה, ומחקרים רבים בדקו את יעילות האסטרטגיה הפרסומית המשלבת הומור בקמפיין. רוב גדול של המחקרים מצביע על קשר חיובי בין הומור לאהדה כלפי המוצר ולזכירות הקמפיין. כמו כל קמפיין שמנסה לעבוד על רגש, גם קמפיין הומוריסטי מנסה להפעיל את רגשות הצחוק.
בעבודה אקדמית שעשיתי לאחרונה, בדקתי את נוכחותו של הומור בפרסום החרדי. במשך חצי שנה עברתי על קרוב ל-250 פרסומות שהופיעו בעיתוני סוף השבוע החרדיים. כשבוחנים את הפרסומות לפי הגדרות אקדמיות ואינסטינקטיביות להומור, מגלים שנוכחות ההומור בפרסום החרדי, נמוכה למדי. או כפי שמעדיף להגדיר זאת קופירייטר חרדי בולט: "ההומור קיים, אבל לא באותו יחס שיש בשוק הכללי".
מי שייפול לפח הסטריאוטיפ, יפטור זאת באמירה על החרדים חמורי הסבר שלא יודעים לצחוק, אמירה שהיא כמובן טעות. ההומור היהודי המשובח קיים ותוסס גם בציבור החרדי. בדחנים מופיעים לפני אדמו"רים חשובים וז'אנר רבני הסטנד-אפ צובר תאוצה.
גם ההלכה היהודית שמכירה בחשיבות ה"מילתא דבדיחותא" מצד אחד, ומוקיעה את הליצנות מצד שני - היא לא הגורם להעדר הומור בפרסום לחרדים. כפי שכתב אלתר דרויאנוב בהקדמה לספרו 'הבדיחה והחידוד': "וכל הציוויים והאזהרות הללו והדומים להם יצאו לבטלה: סוף-סוף אין לך שטוף בהלצה כיהודי. כל המבקש הלצה חריפה - באוצרנו שלנו הוא מוצא אותה. אף בנמצא מומחה אחד, שהחליט בפשיטות ואמר: 'ההלצה היהודית היא היסוד וגולת הכותרת של ההלצה כולה'".
אז למה אין הומור במודעות פרסומות לחרדים? התשובה, כמו תמיד, תלויה באת מי שואלים. איתן דובקין, מנהל השלוחה החרדית של 'הבצפר' ויועץ פרסום ושיווק למגזר החרדי, סבור שהבעיה היא בציבור החרדי והתקשורת החרדית: "נושא ההומור בציבור החרדי נתפס כמשהו 'לא רציני', 'ילדותי'. הומור הוא לא ככלי שיכול להעביר מסר מאחוריו עומדת חברה רצינית. המדיה החרדית תופסת את עצמה כערוץ מכובד ואיכותי, והיא בדרך כלל לא תשתף פעולה עם פרסום הומוריסטי".
גם אביטל יזדי, מנכ"לית משרד הפרסום החרדי אפיקים, סבורה שכלי התקשורת החרדיים הם חלק מהבעיה, אבל לא כולה. לטענתה, קיים "וטו" בציבור החרדי על פרסום הומור בנושאים רבים. כאשר מדובר בהומור, התכנים נבדקים במשנה זהירות מעבר לביקורת הרגילה שעוברים התכנים בתקשורת החרדית.
אבל יזדי טוענת שנפקדותו של ההומור בפרסום למגזר החרדי, נובע בעיקר מהפער התרבותי בין הציבור החרדי ללקוח (שהוא חילוני בדרך כלל): "ההומור החרדי הוא הומור פנימי שנובע מעולם ההוויה החרדי. זהו הומור שאינו מוכר ללקוח החילוני, ולכן לעיתים נוצר מצב שהלקוח לא מבין את גודל ההברקה ולא מתחבר לרעיון ההומוריסטי".
כך או כך, בפרסומות למגזר החרדי יש הרבה מקום בשביל הומור משובח. יזדי ודובקין יודעים שעוד נדע ימים מלאי הומור. " אין ספק", אומר דובקין, "שזה רק עניין של זמן עד שיבוא הראשון שיעשה שימוש נכון ומוצלח של הומור בפרסום. אחרי שיבינו שההומור יכול להיות כלי יעיל ואפקטיבי להעביר את המסר, ילכו אחרים בעקבותיו".
נחמיה רוזנפלד עשה במסגרת תואר ראשון במדע המדינה ותקשורת, עבודה על הומור בפרסום החרדי
- 2.אשי 27/08/2012 23:10הגב לתגובה זוראיתי פעם וידאו על פסיכולוג שמספר על מפגש שלו עם הרבי מלובביץ - שאותו רופא שאל למה החסידים שלו נראים כה תמימים ונאיבים כביכול ? הרבי ענה שהאמת היא שהנפש שלהם כה בריאה ללא סדק כמו של אחרים ולכן כך זה נראה - הענין שלהם יש השפקה וצורת חיים צלולה פשוטה רגועה נינוחה - פשוט אין להם פגמים - הם לא פגמו בנפשם בכל מיני מראות או דיבורים לא ראויים או אפילו לא במחשבות אסורות - המוח שלהם פשוט זך. זה כל ההסבר על הכתבה שלך בעני.
- 1.אייל 27/08/2012 21:56הגב לתגובה זובמגזר הכללי ובמגזר החרדי במיוחד. לפעמים אתה לא מאמין כמה אנשים בעמדות בכירות בחברות המובילות במשק, הם תת רמה
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.
כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?
קשת היא מונופול
בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.עמית סגל מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל
הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.- רגע לפני הסופ"ש: הסיפורים של השבוע ב"ביז מדיה"
- מראיינים פליטים, חושבים על המשפחה: כתבי המלחמה באוקראינה מדברים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

