למה אין הומור בפרסום החרדי - ומה חושב על כך המגזר
"אנשים לא קונים מליצנים", כך חשבו בעבר על שילוב של הומור בפרסומות. מאז עברו הרבה מים בעולם הפרסום ובאקדמיה, ומחקרים רבים בדקו את יעילות האסטרטגיה הפרסומית המשלבת הומור בקמפיין. רוב גדול של המחקרים מצביע על קשר חיובי בין הומור לאהדה כלפי המוצר ולזכירות הקמפיין. כמו כל קמפיין שמנסה לעבוד על רגש, גם קמפיין הומוריסטי מנסה להפעיל את רגשות הצחוק.
בעבודה אקדמית שעשיתי לאחרונה, בדקתי את נוכחותו של הומור בפרסום החרדי. במשך חצי שנה עברתי על קרוב ל-250 פרסומות שהופיעו בעיתוני סוף השבוע החרדיים. כשבוחנים את הפרסומות לפי הגדרות אקדמיות ואינסטינקטיביות להומור, מגלים שנוכחות ההומור בפרסום החרדי, נמוכה למדי. או כפי שמעדיף להגדיר זאת קופירייטר חרדי בולט: "ההומור קיים, אבל לא באותו יחס שיש בשוק הכללי".
מי שייפול לפח הסטריאוטיפ, יפטור זאת באמירה על החרדים חמורי הסבר שלא יודעים לצחוק, אמירה שהיא כמובן טעות. ההומור היהודי המשובח קיים ותוסס גם בציבור החרדי. בדחנים מופיעים לפני אדמו"רים חשובים וז'אנר רבני הסטנד-אפ צובר תאוצה.
גם ההלכה היהודית שמכירה בחשיבות ה"מילתא דבדיחותא" מצד אחד, ומוקיעה את הליצנות מצד שני - היא לא הגורם להעדר הומור בפרסום לחרדים. כפי שכתב אלתר דרויאנוב בהקדמה לספרו 'הבדיחה והחידוד': "וכל הציוויים והאזהרות הללו והדומים להם יצאו לבטלה: סוף-סוף אין לך שטוף בהלצה כיהודי. כל המבקש הלצה חריפה - באוצרנו שלנו הוא מוצא אותה. אף בנמצא מומחה אחד, שהחליט בפשיטות ואמר: 'ההלצה היהודית היא היסוד וגולת הכותרת של ההלצה כולה'".
אז למה אין הומור במודעות פרסומות לחרדים? התשובה, כמו תמיד, תלויה באת מי שואלים. איתן דובקין, מנהל השלוחה החרדית של 'הבצפר' ויועץ פרסום ושיווק למגזר החרדי, סבור שהבעיה היא בציבור החרדי והתקשורת החרדית: "נושא ההומור בציבור החרדי נתפס כמשהו 'לא רציני', 'ילדותי'. הומור הוא לא ככלי שיכול להעביר מסר מאחוריו עומדת חברה רצינית. המדיה החרדית תופסת את עצמה כערוץ מכובד ואיכותי, והיא בדרך כלל לא תשתף פעולה עם פרסום הומוריסטי".
גם אביטל יזדי, מנכ"לית משרד הפרסום החרדי אפיקים, סבורה שכלי התקשורת החרדיים הם חלק מהבעיה, אבל לא כולה. לטענתה, קיים "וטו" בציבור החרדי על פרסום הומור בנושאים רבים. כאשר מדובר בהומור, התכנים נבדקים במשנה זהירות מעבר לביקורת הרגילה שעוברים התכנים בתקשורת החרדית.
אבל יזדי טוענת שנפקדותו של ההומור בפרסום למגזר החרדי, נובע בעיקר מהפער התרבותי בין הציבור החרדי ללקוח (שהוא חילוני בדרך כלל): "ההומור החרדי הוא הומור פנימי שנובע מעולם ההוויה החרדי. זהו הומור שאינו מוכר ללקוח החילוני, ולכן לעיתים נוצר מצב שהלקוח לא מבין את גודל ההברקה ולא מתחבר לרעיון ההומוריסטי".
כך או כך, בפרסומות למגזר החרדי יש הרבה מקום בשביל הומור משובח. יזדי ודובקין יודעים שעוד נדע ימים מלאי הומור. " אין ספק", אומר דובקין, "שזה רק עניין של זמן עד שיבוא הראשון שיעשה שימוש נכון ומוצלח של הומור בפרסום. אחרי שיבינו שההומור יכול להיות כלי יעיל ואפקטיבי להעביר את המסר, ילכו אחרים בעקבותיו".
נחמיה רוזנפלד עשה במסגרת תואר ראשון במדע המדינה ותקשורת, עבודה על הומור בפרסום החרדי
- 2.אשי 27/08/2012 23:10הגב לתגובה זוראיתי פעם וידאו על פסיכולוג שמספר על מפגש שלו עם הרבי מלובביץ - שאותו רופא שאל למה החסידים שלו נראים כה תמימים ונאיבים כביכול ? הרבי ענה שהאמת היא שהנפש שלהם כה בריאה ללא סדק כמו של אחרים ולכן כך זה נראה - הענין שלהם יש השפקה וצורת חיים צלולה פשוטה רגועה נינוחה - פשוט אין להם פגמים - הם לא פגמו בנפשם בכל מיני מראות או דיבורים לא ראויים או אפילו לא במחשבות אסורות - המוח שלהם פשוט זך. זה כל ההסבר על הכתבה שלך בעני.
- 1.אייל 27/08/2012 21:56הגב לתגובה זובמגזר הכללי ובמגזר החרדי במיוחד. לפעמים אתה לא מאמין כמה אנשים בעמדות בכירות בחברות המובילות במשק, הם תת רמה
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?
קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.
ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.
לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק.
כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?
סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.
מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
מוצאי שבת היתה בסימן קשת, ששלטה בלוח השידורים עם פער עצום במהדורה המרכזית ובפריים טיים
פריים טיים
השילוב של ריאליטי ואירווזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 18.6% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 8.9% רייטינג ו-224 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 233 אלף צופים. במקום האחרון היה הפרק המסיים של הסדרה התיעודית על ואנונו, עם נתון מכובד של 5.5% רייטינג ו-119 אלף צופים.
תוכניות אחה"צ וערב מוקדם
בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 3.4% רייטינג ו-91 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-4.1% רייטינג ו-121 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-7.4% רייטינג ו-215 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 2.1% ו-57 אלף צופים.
בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 11% רייטינג ו-276 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם נתונים דומים למדי, 10.9% ו-309 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 4.6% רייטיג ו-128 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.5% ו-95 אלף צופים.
לייט נייט
ברצועת הלייט נייט, "אברי ושרקי" היו בראש, עם 7.3% רייטינג ו-168 אלף צופים, שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של היה במקום השני, עם 4.6% ו-117 אלף צופים, ואילו במקום האחרון היו חדשות הלילה עם שרה ב"ק, של ערוץ 14, עם 3.2% ו-81 אלף צופים.
