דעה

למה אין הומור בפרסום החרדי - ומה חושב על כך המגזר

אלול - חודש הרחמים והסליחות, הוא הרציני בלוח השנה, אבל נראה שעולם הפרסום החרדי מאמץ גישה זו כל השנה. נחמיה רוזנפלד מנסה להבין למה
נחמיה רוזנפלד | (2)

"אנשים לא קונים מליצנים", כך חשבו בעבר על שילוב של הומור בפרסומות. מאז עברו הרבה מים בעולם הפרסום ובאקדמיה, ומחקרים רבים בדקו את יעילות האסטרטגיה הפרסומית המשלבת הומור בקמפיין. רוב גדול של המחקרים מצביע על קשר חיובי בין הומור לאהדה כלפי המוצר ולזכירות הקמפיין. כמו כל קמפיין שמנסה לעבוד על רגש, גם קמפיין הומוריסטי מנסה להפעיל את רגשות הצחוק.

בעבודה אקדמית שעשיתי לאחרונה, בדקתי את נוכחותו של הומור בפרסום החרדי. במשך חצי שנה עברתי על קרוב ל-250 פרסומות שהופיעו בעיתוני סוף השבוע החרדיים. כשבוחנים את הפרסומות לפי הגדרות אקדמיות ואינסטינקטיביות להומור, מגלים שנוכחות ההומור בפרסום החרדי, נמוכה למדי. או כפי שמעדיף להגדיר זאת קופירייטר חרדי בולט: "ההומור קיים, אבל לא באותו יחס שיש בשוק הכללי".

* לדף הפייסבוק של אייס - לחצו כאן

מי שייפול לפח הסטריאוטיפ, יפטור זאת באמירה על החרדים חמורי הסבר שלא יודעים לצחוק, אמירה שהיא כמובן טעות. ההומור היהודי המשובח קיים ותוסס גם בציבור החרדי. בדחנים מופיעים לפני אדמו"רים חשובים וז'אנר רבני הסטנד-אפ צובר תאוצה.

גם ההלכה היהודית שמכירה בחשיבות ה"מילתא דבדיחותא" מצד אחד, ומוקיעה את הליצנות מצד שני - היא לא הגורם להעדר הומור בפרסום לחרדים. כפי שכתב אלתר דרויאנוב בהקדמה לספרו 'הבדיחה והחידוד': "וכל הציוויים והאזהרות הללו והדומים להם יצאו לבטלה: סוף-סוף אין לך שטוף בהלצה כיהודי. כל המבקש הלצה חריפה - באוצרנו שלנו הוא מוצא אותה. אף בנמצא מומחה אחד, שהחליט בפשיטות ואמר: 'ההלצה היהודית היא היסוד וגולת הכותרת של ההלצה כולה'".

אז למה אין הומור במודעות פרסומות לחרדים? התשובה, כמו תמיד, תלויה באת מי שואלים. איתן דובקין, מנהל השלוחה החרדית של 'הבצפר' ויועץ פרסום ושיווק למגזר החרדי, סבור שהבעיה היא בציבור החרדי והתקשורת החרדית: "נושא ההומור בציבור החרדי נתפס כמשהו 'לא רציני', 'ילדותי'. הומור הוא לא ככלי שיכול להעביר מסר מאחוריו עומדת חברה רצינית. המדיה החרדית תופסת את עצמה כערוץ מכובד ואיכותי, והיא בדרך כלל לא תשתף פעולה עם פרסום הומוריסטי".

גם אביטל יזדי, מנכ"לית משרד הפרסום החרדי אפיקים, סבורה שכלי התקשורת החרדיים הם חלק מהבעיה, אבל לא כולה. לטענתה, קיים "וטו" בציבור החרדי על פרסום הומור בנושאים רבים. כאשר מדובר בהומור, התכנים נבדקים במשנה זהירות מעבר לביקורת הרגילה שעוברים התכנים בתקשורת החרדית.

אבל יזדי טוענת שנפקדותו של ההומור בפרסום למגזר החרדי, נובע בעיקר מהפער התרבותי בין הציבור החרדי ללקוח (שהוא חילוני בדרך כלל): "ההומור החרדי הוא הומור פנימי שנובע מעולם ההוויה החרדי. זהו הומור שאינו מוכר ללקוח החילוני, ולכן לעיתים נוצר מצב שהלקוח לא מבין את גודל ההברקה ולא מתחבר לרעיון ההומוריסטי".

כך או כך, בפרסומות למגזר החרדי יש הרבה מקום בשביל הומור משובח. יזדי ודובקין יודעים שעוד נדע ימים מלאי הומור. " אין ספק", אומר דובקין, "שזה רק עניין של זמן עד שיבוא הראשון שיעשה שימוש נכון ומוצלח של הומור בפרסום. אחרי שיבינו שההומור יכול להיות כלי יעיל ואפקטיבי להעביר את המסר, ילכו אחרים בעקבותיו".

נחמיה רוזנפלד עשה במסגרת תואר ראשון במדע המדינה ותקשורת, עבודה על הומור בפרסום החרדי

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אשי 27/08/2012 23:10
    הגב לתגובה זו
    ראיתי פעם וידאו על פסיכולוג שמספר על מפגש שלו עם הרבי מלובביץ - שאותו רופא שאל למה החסידים שלו נראים כה תמימים ונאיבים כביכול ? הרבי ענה שהאמת היא שהנפש שלהם כה בריאה ללא סדק כמו של אחרים ולכן כך זה נראה - הענין שלהם יש השפקה וצורת חיים צלולה פשוטה רגועה נינוחה - פשוט אין להם פגמים - הם לא פגמו בנפשם בכל מיני מראות או דיבורים לא ראויים או אפילו לא במחשבות אסורות - המוח שלהם פשוט זך. זה כל ההסבר על הכתבה שלך בעני.
  • 1.
    אייל 27/08/2012 21:56
    הגב לתגובה זו
    במגזר הכללי ובמגזר החרדי במיוחד. לפעמים אתה לא מאמין כמה אנשים בעמדות בכירות בחברות המובילות במשק, הם תת רמה
הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola -0.99%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״





הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו
רייטינג

האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון

בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים. המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.

פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף צופים.

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.