למה אין הומור בפרסום החרדי - ומה חושב על כך המגזר
"אנשים לא קונים מליצנים", כך חשבו בעבר על שילוב של הומור בפרסומות. מאז עברו הרבה מים בעולם הפרסום ובאקדמיה, ומחקרים רבים בדקו את יעילות האסטרטגיה הפרסומית המשלבת הומור בקמפיין. רוב גדול של המחקרים מצביע על קשר חיובי בין הומור לאהדה כלפי המוצר ולזכירות הקמפיין. כמו כל קמפיין שמנסה לעבוד על רגש, גם קמפיין הומוריסטי מנסה להפעיל את רגשות הצחוק.
בעבודה אקדמית שעשיתי לאחרונה, בדקתי את נוכחותו של הומור בפרסום החרדי. במשך חצי שנה עברתי על קרוב ל-250 פרסומות שהופיעו בעיתוני סוף השבוע החרדיים. כשבוחנים את הפרסומות לפי הגדרות אקדמיות ואינסטינקטיביות להומור, מגלים שנוכחות ההומור בפרסום החרדי, נמוכה למדי. או כפי שמעדיף להגדיר זאת קופירייטר חרדי בולט: "ההומור קיים, אבל לא באותו יחס שיש בשוק הכללי".
מי שייפול לפח הסטריאוטיפ, יפטור זאת באמירה על החרדים חמורי הסבר שלא יודעים לצחוק, אמירה שהיא כמובן טעות. ההומור היהודי המשובח קיים ותוסס גם בציבור החרדי. בדחנים מופיעים לפני אדמו"רים חשובים וז'אנר רבני הסטנד-אפ צובר תאוצה.
גם ההלכה היהודית שמכירה בחשיבות ה"מילתא דבדיחותא" מצד אחד, ומוקיעה את הליצנות מצד שני - היא לא הגורם להעדר הומור בפרסום לחרדים. כפי שכתב אלתר דרויאנוב בהקדמה לספרו 'הבדיחה והחידוד': "וכל הציוויים והאזהרות הללו והדומים להם יצאו לבטלה: סוף-סוף אין לך שטוף בהלצה כיהודי. כל המבקש הלצה חריפה - באוצרנו שלנו הוא מוצא אותה. אף בנמצא מומחה אחד, שהחליט בפשיטות ואמר: 'ההלצה היהודית היא היסוד וגולת הכותרת של ההלצה כולה'".
אז למה אין הומור במודעות פרסומות לחרדים? התשובה, כמו תמיד, תלויה באת מי שואלים. איתן דובקין, מנהל השלוחה החרדית של 'הבצפר' ויועץ פרסום ושיווק למגזר החרדי, סבור שהבעיה היא בציבור החרדי והתקשורת החרדית: "נושא ההומור בציבור החרדי נתפס כמשהו 'לא רציני', 'ילדותי'. הומור הוא לא ככלי שיכול להעביר מסר מאחוריו עומדת חברה רצינית. המדיה החרדית תופסת את עצמה כערוץ מכובד ואיכותי, והיא בדרך כלל לא תשתף פעולה עם פרסום הומוריסטי".
גם אביטל יזדי, מנכ"לית משרד הפרסום החרדי אפיקים, סבורה שכלי התקשורת החרדיים הם חלק מהבעיה, אבל לא כולה. לטענתה, קיים "וטו" בציבור החרדי על פרסום הומור בנושאים רבים. כאשר מדובר בהומור, התכנים נבדקים במשנה זהירות מעבר לביקורת הרגילה שעוברים התכנים בתקשורת החרדית.
אבל יזדי טוענת שנפקדותו של ההומור בפרסום למגזר החרדי, נובע בעיקר מהפער התרבותי בין הציבור החרדי ללקוח (שהוא חילוני בדרך כלל): "ההומור החרדי הוא הומור פנימי שנובע מעולם ההוויה החרדי. זהו הומור שאינו מוכר ללקוח החילוני, ולכן לעיתים נוצר מצב שהלקוח לא מבין את גודל ההברקה ולא מתחבר לרעיון ההומוריסטי".
כך או כך, בפרסומות למגזר החרדי יש הרבה מקום בשביל הומור משובח. יזדי ודובקין יודעים שעוד נדע ימים מלאי הומור. " אין ספק", אומר דובקין, "שזה רק עניין של זמן עד שיבוא הראשון שיעשה שימוש נכון ומוצלח של הומור בפרסום. אחרי שיבינו שההומור יכול להיות כלי יעיל ואפקטיבי להעביר את המסר, ילכו אחרים בעקבותיו".
נחמיה רוזנפלד עשה במסגרת תואר ראשון במדע המדינה ותקשורת, עבודה על הומור בפרסום החרדי
- 2.אשי 27/08/2012 23:10הגב לתגובה זוראיתי פעם וידאו על פסיכולוג שמספר על מפגש שלו עם הרבי מלובביץ - שאותו רופא שאל למה החסידים שלו נראים כה תמימים ונאיבים כביכול ? הרבי ענה שהאמת היא שהנפש שלהם כה בריאה ללא סדק כמו של אחרים ולכן כך זה נראה - הענין שלהם יש השפקה וצורת חיים צלולה פשוטה רגועה נינוחה - פשוט אין להם פגמים - הם לא פגמו בנפשם בכל מיני מראות או דיבורים לא ראויים או אפילו לא במחשבות אסורות - המוח שלהם פשוט זך. זה כל ההסבר על הכתבה שלך בעני.
- 1.אייל 27/08/2012 21:56הגב לתגובה זובמגזר הכללי ובמגזר החרדי במיוחד. לפעמים אתה לא מאמין כמה אנשים בעמדות בכירות בחברות המובילות במשק, הם תת רמה
הכוכב הבא. קרדיט: אתר מאקוהכוכב הבא בראש הפריים טיים
בערב עם ריאליטי חזק, הוא כמעט תמיד בראש, וכך גם עם שידור "הכוכב הבא" לקראת אירוויזיון 2026, שהשתלט על רצועת הפריים טיים
פריים טיים
תחרות בפריים טיים זה תמיד טוב, אבל כשיש ריאליטי, כמעט תמיד הוא בראש הטבלה, וכך גם היה אתמול עם "הכוכב הבא", שהיה עם רייטינג של 16.9% רייטינג ו-432 אלף צופים והיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריו היתה "ווארט" של ערוץ 13, עם 7.9% רייטינג ו-182 אלף צופים, ואילו ההיעדרות של ינון מגל ככל הנראה הובילה לירידה של הפטריוטים למקום השלישי, עם 7.1% ו-189 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 6.1% רייטינג ו-150 אלף צופים.
תכניות הבוקר והצהריים
מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.2% ו-66 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג אבל במקום הראשון מבחינת כמות צופים, 67 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 2% רייטינג ו-59 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור היה בראש ועמד על רייטינג של 2.7% ו-52 אלף צופים, ואילו אחריו היה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 1.9% רייטינג, ו-49 אלף צופים. את הרשימה סגר המשדר המיוחד לזכרו של הדר גולדין ז"ל ששודר ברשת, עם 1.7% רייטינג ו-38 אלף צופים.
- הפריים טיים בשליטת קשת, והפעם עם "ארץ נהדרת"
- 5 עובדות על איך מודדים את הרייטינג וכמה הוא שווה לערוצי החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 היה בראש, עם 3.5% ו-78 אלף צופים, בעוד האולפן הפתוח של עם בועז גולן היה במקום השני, עם 3.3% רייטינג ו-69 אלף צופים. את הרשימה סגרה רשת עם "הדוח היומי" שהיה עם 1.2% רייטינג ו-30 אלף צופים בלבד.

הפריים טיים בשליטת קשת, והפעם עם "ארץ נהדרת"
גם אם נסתכל אחורה עשרות שנים, לא נמצא הרבה תכניות שמשודרות מעל 20 שנה, ובטח לא כאלה שהם להיט, אבל "ארץ נהדרת" היא אחת מהן וכך גם היה אתמול כשהיתה בראש לוח השידורים כולו; במהדורות המרכזיות נרשמה יציבות, כשרשת משפרת קצת את הנתונים
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-352 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 7.9% רייטינג ו-234 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבימים האחרונים, עם או בלי קשר לגל הפיטורין הצפוי, מצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5.9% רייטינג ו-146 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, ששוב חזרה להיות בפער עצום מהמתחרים, עם 75 אלף צופים ו-3.5% רייטינג.
פריים טיים
גם אם נסתכל אחורה עשרות שנים, לא נמצא הרבה תכניות שמשודרות מעל 20 שנה, ובטח לא כאלה שהם להיט, אבל "ארץ נהדרת" היא אחת מהן וכך גם היה אתמול כשהיתה בראש לוח השידורים כולו, עם רייטינג של 17.5% רייטינג ו-415 אלף צופים והיה התכנית
הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריו היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.3% רייטינג ו-225 אלף צופים, ואילו ההיעדרות של ינון מגל ככל הנראה הובילה לירידה של הפטריוטים למקום השלישי מבחינת רייטינג עם 8.2%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 233 אלף צופים. למרות
שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 6.6% רייטינג ו-39 אלף צופים.
תכניות הבוקר והצהריים
מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-73 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.5% ו-45 אלף צופים, ואילו אחריו היהי שוויון עם "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 1.5% רייטינג, ו-32 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1.5% רייטינג ו-31 אלף צופים.
- 5 עובדות על איך מודדים את הרייטינג וכמה הוא שווה לערוצי החדשות
- הכוכב הבא בראש הפריים טיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 היה בראש, עם 3.7% ו-95 אלף צופים, בעוד האולפן הפתוח של עם בועז גולן היה במקום השני, עם 2.4% רייטינג ו-49 אלף צופים. את הרשימה סגרה רשת עם "הדוח היומי" שהיה עם 1.5% רייטינג ו-32 אלף צופים בלבד.
