"העולם רוצה להחרים את ישראל? אז הוא יצטרך לוותר על מעבדי אינטל ו-Waze"

דן הלפרין, מי שלחם בחרם הערבי בעבר, בגל"צ: "לאחר הדברים האנטישמיים של ארדואן, יש גם חרמות שאנחנו כיהודים צריכים לעשות"
לירן סהר | (13)

מבצע צור איתן גרם לגורמים רבים בעולם לדרוש חרם על מוצרים ישראלים, דבר אשר שם חברות בינלאומיות על המוקד כמשתפות פעולה עם ישראל. רשת בתי הקפה סטארבקס פרסמה השבוע הודעה לפיה "השמועות שלפיהן סטארבקס או מנכ"ל החברה הווארד שולץ מספקים תמיכה כספית לממשל ישראל או לצבא הישראלי הן שקריות לחלוטין".

דן הלפרין, ציר כלכלי בוושינגטון לשעבר ומי שהיה אמון על המלחמה בחרם הערבי, אמר היום בתוכנית 'מה בוער' בגלי צה"ל: "אני לא חושב שלחרם יש תוצאות מרחיקות לכת, אך אסור שהמצב יחמיר ויש לטפל בו. מול הצרכנים יש לבצע טיפול הסברתי, אי אפשר לפעול אחרת. השאלה היא מה קורה אם חברה אמריקנית בוחרת לא לעבוד עם ישראל או אם חברה אמריקנית מוחרמת בגלל פעילות מול ישראל."

לדבריו, פעם חברה שהחרימה את ישראל נתבעה בארצות הברית בגין פגיעה בתחרות "רצוי שמשפטנים יהודים בארצות הברית יתחילו לפעול נגד חברות שמבצעות חרם. כשנלחמנו בעבר בחרם הערבי, יזמנו פעולות חקיקה נגד החרם, אבל נגד אזרחים אפשר לפעול רק באמצעים הסברתיים. אם סטארבקס הייתה אומרת שלא תקנה קפה מתוצרת ישראל זו הייתה שאלה חוקית שאסור היה להתעלם ממנה."

הלפרין מסביר כי קשה מאוד להילחם מבחינה הסברתית בנוגע לחרם על מוצרים מההתנחלויות, לגבי מוצרים מתוצרת ישראל זה ממש לא אותו הדבר. "המלחמה הטובה ביותר היא להראות מה יקרה למי שיחרים מוצרים טכנולוגיים ישראלים כמו מעבדים של אינטל, ווייז. אני עדיין תמה על כך שאין עדיין תנועה של יהודי ארצות הברית שיוצאת נגד טורקיה לאחר הדברים האנטישמיים של ארדואן, יש גם חרמות שאנחנו צריכים לעשות."

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    בדבכט 16/08/2014 03:23
    הגב לתגובה זו
    כך הרבה רוסים מטונפים
  • 10.
    משקיע מתוחכם 12/08/2014 15:33
    הגב לתגובה זו
    בחברת algoways אפשר להרוויח משינויים בשערי מטבע חוץ, סחורות ומדדים
  • 9.
    סעו חסרי בושה להכל כלול =טורקיה פחחחחחחחחחחח (ל"ת)
    אזרח 12/08/2014 13:58
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    בן אהרון 12/08/2014 12:47
    הגב לתגובה זו
    מי שלא מפריע לו היחס, שימשיך לנסוע. אבל אין צורך במלחמות מסחר, לא תצמח מזה שום תועלת לאף אחד.
  • 7.
    ארתור 12/08/2014 11:20
    הגב לתגובה זו
    עובדה שאנחנו מחפשים רק תועלת מכל דבר... טורקים נותנים לנו מלון הכל כלול וטיסות מוזלות ועובדה שאנחנו הולכים אל זה. ישאלי לא הוותר על המחיר. אני אישית לא יטוס איתם ולא יקנה מהם כלום שיזד...
  • 6.
    חיים 12/08/2014 10:55
    הגב לתגובה זו
    מחרמות אף אחד לא מרוויח. אנחנו כועסים על כל העולם ואשתו כשעושים חרם נגדנו, אז למה אנו צריכים לעשות משהו לאחרים שאיננו רוצים שיעשו לנו? אגב היצוא לתורכיה הוא גבוהה מאוד, מי שיפסיד על חרם לתורכים זה אנחנו. אז תרדו מהשטויות ותתעסקו בדברים חשובים יותר.
  • 5.
    שפוי 12/08/2014 10:46
    הגב לתגובה זו
    כדאי להפנים שלמלחמה של ישראל כיום יש מספר אלמנטים צבאי מדיני בינ"ל ופנימי כלכלי חברתי פסיכולוגי לרוב אנחנו מנצחים צבאית ומפסידים בכל השאר לכן מספיק להתלהם ויש לחפש נצחונות בכל שאר האלמנטים במיוחד לזכר הנופלים.וכדי שצעירינו יגדלו כאן בבטחה.
  • 4.
    אכן וטורקיה צריכה להיות ראשונה להסברה בינלאומית (ל"ת)
    בני 12/08/2014 10:42
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    2shon 12/08/2014 10:31
    הגב לתגובה זו
    וויז ואינטל הן חברות פרטיות. המדינה לא יזמה,לא השקיע אולי רק הפריע פחות. אז אתה רוצה להעניש את המפתח או היזם שכבר כן הצליח? לגבי אינטל המצב עוד יותר רגיש,זוהי חברה עולמית שרוצה למכור וכמה שיותר.בנוסף לזאת היא גם אמריקאית וככזו,תהיה בטוח שתתנער מאיתנו בשניה,ברגע שמכירותיה בגללנו-יפגעו. כוונתך טובה וברורה, אבל נסחפת בענק ושחכת איפה אתה חי,ומי המדינה הזאת בכלל.
  • 2.
    מתן 12/08/2014 10:23
    הגב לתגובה זו
    די לברזים ולקרמיקות למגבות ולמוצרי החשמל דוגמא BEKO ושברימאג ישראל יקפצו וימצאו מדינות אחרות לייבא מהם.
  • רז 12/08/2014 12:44
    הגב לתגובה זו
    שהרי טויוטה ויונדאי מייצרות בטורקיה חלק מהרכבים שמגיעים לישראל. תחרים אותם-תצטרך לייבא את הרכבים ממדינות רחוקות ולשלם אקסטרא על השילוח.
  • אזרח 12/08/2014 11:41
    הגב לתגובה זו
    המיוצרות בטורקיה תחת רישיון אמריקאי וכן על רכבים המיוצרים בטורקיה תחת מותגים בין לאומיים.לא להביא טיוטה תוצרת טורקיה ולא דנו תוצרת טורקיה.
  • 1.
    כל הכבוד דן (ל"ת)
    אשר 12/08/2014 10:06
    הגב לתגובה זו
כסף
צילום: Freepik

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי

המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קרן השתלמות

אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.

מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי

במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.

בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.

אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).

בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה בת"א סגרה על האפס; ניו מד עלתה 2.9%

טבע ירדה 3.6%, הביטוח עלה 0.85%, הבנקים ירדו 0.4%

מערכת ביזפורטל |

השוק תיקן את הירידות. אולי זה בגלל שנתניהו קצת חזר בו מהאמירה הקשה של אתמול, כשבמקביל יש חדשות משרדי ממשלה מקבילים על שת"פ עם העולם. בולט במיוחד משרד האנרגיה - היו דווח על העמקת שיתוף הפעולה עם קפריסין לשם העברת גז לאירופה. מעבר לכך, נתניהו מתכנן מסיבת עיתונאים הערב בנושאים כלכליים. השוק מעריך שתהיה הרגעה מסוימת. 


ידיעה נוספת בתחום האנרגיה היתה על הרחבת התשתיות לצנרת שתוביל גז מישראל למצרים - שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים. מדובר על פרויקט לוויתן כמובן וזה השפיע על מניות לוויתן בעיקר ניו מד שזכתה כבר מהבור לתשואה עודפת על השוק בזכות הראיון בביזפורטל - יוסי אבו: "השוק מפספס את ניו מד" - מאיפה יגיע האפסייד בהמשך?


הנפקות פרטיות פוגעות במשקיעים מקרב הציבור. הנה הדוגמה האחרונה - חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42%  , שקיימה אמש מכרז למשקיעים מסווגים והנפיקה עבורם מניות שדה פקטו דיללו את המשקיעים הפרטיים. להרחבה בנושא ראו כאן - צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%.

הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

מנכ״ל משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".