בגלל אוקטובר האיום: האם הפד יגרום לשווקים לעוף למעלה?

בגלל אוקטובר האיום, נציגי הפד שוקלים להחזיר את התמריץ לשווקים. זו הקריאה שאחראית על התאוששות המדדים?
אלמוג עזר | (20)
נושאים בכתבה QE הפד

לקראת סוף החודש, הבנק המרכזי האמריקני אמור לסיים את תוכנית ההרחבה הכמותית שלו. אותה פעולה שהחל בה מיד לאחר המשבר של שנת 2008 ומטרתה להוריד את אטרקטיביות ההשקעה באגרות חוב של ממשלת ארה"ב.

הודעתו של הבנק המרכזי על הפסקת הפעולה לפני כמה חודשים, התקבלה באדישות מסוימת, בעיקר בשל האופטימיות ששררה דאז בשווקים. היום, ההשפעות לאותה החלטה כבר ניכרות בשטח. הפסקת רכישות האג"ח מהווה מרכיב משמעותי מהסיבות לתיקון האחרון בשווקים ואל הריק שהפד מותיר בשוק האג"ח, זורמים המשקיעים הפרטיים. לנוכח הריבית הנמוכה שנרשמה אתמול (ד') באג"ח לעשר שנים חלקם כבר שם. לסיפור המלא

לאורך כל ההתאוששות הכלכלית בארה"ב, נציגי הפד הבטיחו כי נקיטה של מדיניות מוניטרית מצמצמת, תעשה במתינות ולנוכח סימנים ברורים של התאוששות ברת קיימא בלבד. עתה, לנוכח התיקון בשווקים, דברי נציגי הפד יעמדו למבחן. האם נציגיו ישנו את ההחלטה להפסיק את רכישות האג"ח או שייבחרו לדבוק בתוכנית הראשונית בכדי להראות נחישות? מי שמחפש טוב, כבר ימצא רמזים מנחים.

"הפדרל ריזרב צריכים לשקול לדחות את קץ רכישות אג"ח הממשלתי, בכדי להרגיע את הצפי לירידה באינפלציה". כך אמר מוקדם יותר לרשת החדשות בלומברג נציג הפד של לואיזיאנה ג'יימס בולארד.

"הציפיות לאינפלציה יורדות בארה"ב... זוהי אינדיקציה חשובה מאוד לפד. אני חושב, שבכדי להציג מדיניות כלכלית אחראית, ברגע הקריטי שבו אנו נמצאים, מועצת הפד צריכה לדחות את ההפסקה". כך אמר בולארד והוא הסנונית הראשונה מקרב הפד שמבקש להמשיך ברכישת האג"ח.

בולארד ביקש לסייג את דבריו וטען שהנתונים הכלכליים של ארה"ב, נותרו חזקים. הירידה בשווקים בעת האחרונה מגיעים בעיקר בגלל הירידה בצפי לצמיחה ביבשת אירופה. כלומר החשש בשווקים הוא עדיין עניין חולף.

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    לא לגעת במדד 75 יפול ונופל-דסקש לא,פרוטרום לא ,דלק רכב (ל"ת)
    ערן 20/10/2014 14:02
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    כמו שאמרנו דלק רכב בדרך ל 3800,משם דרומה 37,36, 3500 (ל"ת)
    גדי 20/10/2014 14:00
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    עזר האשפה זה המדד שיגרום לכם לצאת (ל"ת)
    רמי 17/10/2014 19:35
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    כל השורטיסטים שאכלו 17/10/2014 16:45
    הגב לתגובה זו
    השוק מנער ידיים חלשות. הכסך מחפש לחדור פנימה בהעדר אלטרנטיבות. המוסדיים בעולם מחפשים להרים את השוק בכדי לתת תשואה שנתית למשקיעים. מלא שרלטנים בשורטים צריך לבטל את השורט בעולם. המנועים הרובוטים בבורסה עושים מה שהם רוצים הכסף אצלם והם עושים על כולנו קופות יומיות ממינוס 3 אחוז עד מינוס 6 אחוז למשל בטבע ברור שמישהו משחק עלינו.צריך וועדות חקירה. גם בארהב עובדים כבר על המשקיעים הקטנים.שום דבר לא כלכלי הכל מניפולציות.
  • 12.
    גנור 17/10/2014 13:56
    הגב לתגובה זו
    "הפד יגרום לשווקים לעוף למעלה".. אני בן 77 וקורא את כל המדורים הכלכלים. כותרת כזאת עלובה ומטומטמת ..טרם ניתקלתי.
  • 11.
    בן 17/10/2014 09:56
    הגב לתגובה זו
    הבורסה חייבת להתרסק אם ברצונה בסוף לעלות גם בטבע יער יכול להמשיך לצמוח יותר רק אחרי שריפה גדולה
  • 10.
    יוסי כהן 17/10/2014 09:48
    הגב לתגובה זו
    עזרה בבקשה. היכן אני יכל לעקב אחרי מניית כיל בחו"ל? לתשונתכם אודה
  • אייל 17/10/2014 16:34
    הגב לתגובה זו
    תרשום כיל חול
  • בכלכליסט (ל"ת)
    אייל 17/10/2014 16:32
    הגב לתגובה זו
  • אופטימי 17/10/2014 11:55
    הגב לתגובה זו
    סימול מניה icl בגוגל או יאהו פייננס
  • אשר 17/10/2014 10:48
    הגב לתגובה זו
    https://www.google.com/finance?q=NYSE%3AICL&ei=PslAVKinNMT3wAODiYCwCg#
  • 9.
    הירידות עד 20% מתבקשות כמו בקיץ 2011 (ל"ת)
    יובי 17/10/2014 09:02
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    לתת לשוק לעשות את שלו ולהתרסק.זה רק בריא לשוק (ל"ת)
    יאיר 17/10/2014 07:43
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ארז 17/10/2014 00:23
    הגב לתגובה זו
    אמנם ההרחבה הכמותית נעשת דרך רכישת אגח ע"י הבנק המרכזי אבל המטרה היא לא להגביר את הביקוש וככה להוריד את התשואה לפידיון של האגחים כפי שהמאמר מרמז, המטרה היא להזרים עוד דולארים ממונפים לשוק
  • 6.
    ירידות מתוזמנות בכדי לכופף את הפד.זה כנראה הסיפור (ל"ת)
    שמואל 16/10/2014 23:25
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ג'נגו 16/10/2014 23:23
    הגב לתגובה זו
    הכותרת שיצרת עם הלעוף ....זאת הכי מטומטמת שמצאת? לא היה אפשר לעדן ולכתוב: להמריא. להתפוצץ, לטוס ועוד שטויות שכאלו? האם לא שמעת שהפד הוא סוס מת או פגר?
  • 4.
    הזוי. למה הפד צריך להתחשב בתנודות בבורסה ולא בכלכלה הרי (ל"ת)
    אלי 16/10/2014 23:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    א 16/10/2014 23:09
    הגב לתגובה זו
    הכלכלה באמריקה טובה . שוק חזק ונקי מכוחות חיצוניים הוא שוק בריא עם עליות וירידות.
  • 2.
    רכישת אג"ח עד שנבנה עפיפונים מדולרים!!! (ל"ת)
    מושיקו 16/10/2014 22:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מכירת 16/10/2014 21:08
    הגב לתגובה זו
    בבורסה , תגרום להגדלת רווחי החב' הנסחרות שם......
שלמה גרינברג
צילום: Bizportal
הטור של גרינברג

העתיד מבטיח, אבל כרגע עדיף להקטין חשיפה

מה צריך לדעת על ההשקעה בתחום שנהנה ממהפכת הטכנולוגיה, מהם סלי ההשקעה המועדפים ואיך כדאי להתייחס לאמזון?
שלמה גרינברג |

שוק המניות, אני חייב לציין, מגלה עצמה שכמותה לא זכורה לנו בעבר. הנאסד"ק שבר שיא כל הזמנים בסוף אוגוסט ואילו ה-S&P עשה זאת בשבוע השלישי של ספטמבר. מאז ולאור כל האירועים השליליים עליהם התבשרנו בתקשורת, ציפינו לתיקון לפחות בנוסח תחילת השנה. על איזה אירועים שליליים אנחנו מדברים? בחודש האחרון חוזרים אנליסטים ומומחים רבים וטוענים שוב, כפי שטענו בכל הרבעונים מזה שנים, שהרבעון (שתוצאותיו יתפרסמו באוקטובר-נובמבר) יאכזב, בעיקר מניות הטכנולוגיה שנסחרות במחירים אבסורדיים. הריבית תמשיך לעלות, הבנק הפדרלי ימשיך לצמצם את המאזן ושוב מאיימות הכותרות על משבר בנקים ו"חזרה ל-2008", במיוחד באירופה שם נשמעות שוב הזמירות על פירוק האיחוד. "השווקים המתעוררים מתדרדרים וכלכלת סין נסוגה שוב", כך זועקות הכותרות. מלחמת הסחר גוברת ועל כל אלו תוסיפו את ספטמבר ואוקטובר הנוראיים שגם עמדו בפתח בזמן שבירת השיאים והרי לכם סיבות לתיקון. הו, שכחנו את המצב הפוליטי הגלובלי הדפוק שאליבא הכותרות טראמפ מוביל וכל סיפורי האימפיצ'מנט. על סמך כל אלו ציפינו שבספטמבר/אוקטובר יבוא סוף סוף התיקון המיוחל. בינתיים זה לא קרה וספטמבר מסתיים. מה שמתחיל להטריד את המצפים לתיקון הוא שמתחילים להופיע סימנים שמאותתים שהרפובליקאים (כמובן "באשמת" טראמפ) הולכים ומתחזקים בסקרים ומהר, וזה סימן רע לאלו שיושבים על מזומן ומצפים ל"תיקון משמעותי". הכותרות נשענות על משאלת לב במקום על עובדות הקטע הזה הוא תולדה של שיחה שהתנהלה בין הפרשנית הוותיקה מריה ברטירומו מפוקס-ניוז עם טריידר וותיק שהעלה את פליאתו לגבי התיקון שאינו מגיע ומאותן הסיבות שרשמנו וגם סיפק תשובה, "כל הדברים הללו, שצריכים להביא לתיקון, חוזרים על עצמם שוב ושוב מידי רבעון מאז נכנס טראמפ לבית הלבן ומה קורה? כלום. למה? כי התקשורת, בשנאתה לטראמפ, נבנית על כותרות רעות שברובן נשענות יותר על משאל-לב ופחות על עובדות. אבל המשקיעים, שמתבוננים בעובדות, רואים תמונה לגמרי אחרת שאותה מבטא טראמפ מצויין בנאומיו התכופים ובציוציו...". לאור מה שקורה גם בסקרים בישראל נראה לנו שהטריידר צודק אבל לקנות אמזון במכפיל 110? אנחנו, אולי בגלל הגיל, לא בנויים לכך. אגב, 9 אנליסטים סקרו במהלך ספטמבר את אמזון (סימול AMZN) וכולם העניקו המלצת קניה!!!. מעדיפים השקעה בסלים? מאז היציאה ממשבר 2008 אנחנו מעדיפים השקעה בסלים על הניסיון לבחור "מניה מנצחת". המחשבה הזו הולכת ותופסת במהירות והשנה יגיעו ההשקעות בסלים לקרוב ל-6 טריליון דולר (לעומת כ-0.7 טרילון דולר ב-2008 וכ-4.4 טריליון דולר ב-2017). זה עדיין חלק זעיר מסך ההשקעות בניהול בעולם, שיגיעו השנה למעל 101 טריליון דולר, אבל זה צומח מהר כיוון שהתקדמות המהפכה הטכנולוגית משנה תעשיות ותיקות, מייצרת נישות חדשות לבקרים, מייעלת ומשנה תהליכים ומקלה ומוזילה מאד את תהליך ההשקעה (לבטח בהשוואה לקרנות נאמנות) מה שמקשה על המשקיע את הבחירה במניה המנצחת שלא לדבר על הקטנת הסיכונים. בסוף יולי 2018 עמדו, לרשות משקיעי ארה"ב, 1,923 סלים, 815 מתוכם במניות אמריקאיות, 641 במניות גלובליות, 336 באגחי"ם, 96 מתמחים בסחורות והשאר היברידיים. יש עדיין נישות רבות חדשות שאינן "מכוסות" בסלים מתאימים ומאידך יש הרבה סלי נישה שבגלל השינויים המהירים שמייצרת מהפכת הטכנולוגיה אינם משקפים את הנישה בצורה יעילה (וחשוב לבדוק זאת לפני שנכנסים לסל שנראה כמייצג נישה). תעשיית ההובלה והלוגיסטיקה, העתיד נראה מבטיח אבל מה עם אמזון?  דוגמה לכך היא תעשיית ההובלה והלוגיסטיקה עליה אנחנו כותבים היום. התעשייה עוברת, בגלל מהפכת הטכנולוגיה, שינויים דרסטיים והחברה שמאותתת על כך ומובילה את השינויים הגדולים בתעשייה היא אמזון שעד היום ולמרות שמומחים רבים בטוחים שהיא תוביל התעשייה הזו, אינה כלולה כלל (מבחינת ההגדרות) בתעשייה ולא נמצאת בשום סל או קרן נאמנות שמוגדרים כמייצגי התעשייה הזו. התעשיה, שבשנת 2017 גלגלה 4 טריליון דולר ברמה הגלובלית וכ-1.5 טריליון מתוכם בארה"ב, מתחלקת ל-5 חטיבות גדולות: הובלה אווירית, רכבות, רכב ותנועה בכבישים, הובלה במים ולוגיסטיקה. המעניין בתעשייה הזו הוא שהיא אחת מאותן תעשיות בהם הביקוש לעובדים הולך וגדל למרות ההתמזגות המהירה של הטכנולוגיה. הביקוש הגדול הוא בעיקר לנהגים מורשים ובמיוחד לנהגי משאיות מורשים וגם לעובדים ברמות הביניים, טכנאים בעיקר. האמנם הטכנולוגיה תגדיל את האבטלה? תהליך זה עשוי להפתיע את כל אלו שמאמינים שבין המכונית האוטונומית לרחפנים ולרובוטים תעלה האבטלה. מסתבר שהביקוש לנהגים מורשים למשל מרקיע שחקים והציפיות הן שבארה"ב לבדה יחסרו 175 אלף נהגים כאלו בחמש השנים הקרובות ומי הכי מודאג מהחוסר הזה? דווקא אמזון שמובילה את השינויים בתחום ושמקדימה את המתחרים בתחום שינוע הסחורות בעזרת כל "מחליפי האנוש" החדשניים. אמזון, למרות כל מאמצי האוטומטיזציה שהיא מפתחת מודאגת ביותר ממחסור בנהגים ובכוח אדם שיוכשר לעבוד בבתי האריזה והשילוח הגדולים שהיא מקימה. אמזון נמצאת בשלבים אחרונים של הקמת כמה "מרכזי הגשמת שינוע" ("Fulfillment Centers") ענקיים. Randall Park למשל באוהיו שמוקם על חורבות קניון ענק שהוקם בשנות ה-60 וננטש לחלוטין בין 2000 ל-2015 (בגלל העזיבה המסיבית של תעשיות הפלדה, הפחם והטקסטיל מארה"ב) עובר, מאז הגיע הנשיא טראמפ, החייאה מדהימה ואמזון מקימה שם מרכז לוגיסטיקה ושילוח ענק על שטחים שרכשה בזול. זו הסיבה שטראמפ זכה בבחירות ההחייאה של Randall Park (כדאי לכם לעיין בעלילה) מסבירה מדוע זכה טראמפ בבחירות. רק שני המרכזים החדשים האלו, שאמזון מקימה באוהיו, יעסיקו עד 2024, למעלה מ-10 אלף עובדים מהסוג שהוזכר. אמזון הזמינה, בתחילת החודש, 20 אלף מסחריות/משאיות ממרצדס ויש לה סיבה לדאגה. תעשיית ההובלה והלוגיסטיקה צריכה לעניין את המשקיע כי כתוצאה ממהפכת הטכנולוגיה היא עוברת שינוי קיצוני שכתוצאה ממנוה תתרחב משמעותית. המעבר לדיגיטאליות, כניסה מסיבית של שחקנים חדשים, שינוי בהרגלי הצריכה ובמודל העסקי הישן מצביעים על צמיחה עתידית חזקה. התהליכים שכופים את השינויים אוטומטיזציה שנכפית על התעשיות בגלל חוסר בעובדים מחד והצמיחה בביקוש מאידך. התעשייה חווה כניסה של רובוטיקה, בינה מלאכותית, למידת מכונה (Machine Learning) ממשק תכנות יישומים (Application Programming Interface) וכמובן המכונית האוטונומית. בנוסף לכל אלו נכנסות לתעשייה הזו חברות ייעוץ רבות בנושא הלוגיסטיקה מה שמקדם את כניסת הטכנולוגיות השונות. שינויים במנהגי המסחר: המסחר ברשת, ה-Ecommerce, דורש שינוי במודלים העסקיים הישנים, כאשר אמזון היא בפועל מקדמת השינויים הגדולה בתעשייה. אמזון בונה את מערכת ההובלה-לוגיסטיקה הייחודית שלה ומאתגרת לפיכך את כל המתחרות. זה מקדם כניסה של יועצים ויצירה של מה שקרוי Third-party logistics. שינויים באמצעי שילוח מטענים: יש למשל מעבר מאניות למטובים עקב יכולתם של מטוסים חדשים לשאת יותר. יש גם מעבר לאוניות בעלות קיבול גבוה יותר שיגרום להורדת מחירים בהמשך התחרות מול מטוסים ורכבות שלא לדבר על שיפור/שיפוץ מערכות התחבורה של כבישים ומסילות.  טראמפ: שינויי המיסוי והחקיקה של ממשל טראמפ, במקביל לגידול המהיר של התעשייה גלובלית והצורך בהתאמות וכן הליך קונסולידציה, כמו בכל התעשיות ועל כך הרחבנו מספר פעמים. חברות הלוגיסטיקה המובילות חמשת חברות ההובלה/לוגיסטיקה המובילות בעולם נכון ל-2017 הן: United Parcel Service (סימול UPS) חברת FedEx (סימול FDX) חברת  DHL Express, Japan Railways (חברת בת של הדואר הגרמני שנסחר כ-DPW) ו-Union Pacific (סימול:UNP) כאשר מאחוריהן נשרכות עוד כ-50 חברות גדולות, למעלה מ-250 בינוניות וקטנות ומאות רבות של חברות מתמחות למיניהן. הבעיה בבחירת "השקעה מנצחת" בתחום  הבעיה הגדולה למשקיע היא, "איך להתייחס לאמזון?". אמזון הקדישה שנים לבניית תשתיות ופלטפורמות להובלה וללוגיסטיקה הקשורה בכך. אם תחליט, כפי שרבים צופים, להשתמש במערכות משלה ולוותר בכך על השירות שכרגע היא מקבלת מענקיות ההובלה, מצבת "החברות המובילות" בתחום ישתנה לחלוטין. החלטה כזו גם תפגע כלכלית במספר לא קטן של חברות בתחום. למרות שגם FDX וגם UPS מבטלות את הסכנה הזו יש הרבה אנליסטים שמאמינים בהתפתחות זו. כל הצעדים שאמזון עושה (הזמנות רכב, מטוסים, בניית מרכזי שילוח וכו') מצביעים שההובלה/לוגיסטיקה היא מרכיב רציני ביותר באסטרטגיה שלה כך שהמשקיע בתחום צריך להביא את אמזון בחשבון. "התרומה" של כניסת אמזון לתעשיית ההובלה יכולה, מצד אחד, להגדיל משמעותית את ההכנסות והרווח של ענקית הרשת ומאידך להכות קשה בהכנסותיהן של ענקיות המשלוח האחרות אשר חלק מהכנסותיהן מגיע מאמזון. סלי ההשקעה שמתמקדים בתחום הם XTN ו-IYT ואלו, כמו כל האחרים שקשורים לתעשייה, אינם כוללים את אמזון ועולה השאלה כאמור, "איך צריך המשקיע המעוניין לנהוג?". לקוראי האנגלית בינכם כדאי להתחיל עם הסקירה, "ההשקעה בהובלת משאות והלוגיסטיקה שקשורה בכך". לקנות סלים וקצת אמזון במקביל המאמר אינו מכוון למשקיע במניות אלא למשקיע הפוטנציאלי שמעוניין להכנס לתעשייה אבל כאן תקבלו תמונה מקיפה של התעשייה ותבינו שאם חברה כאמזון נכנסת אז כל נסיון להשקיע בתעשיית ההובלה/לוגיסטיקה ללא אמזון תהיה טעות. ההחלטה לכן, דעתנו, היא ללכת על אחד הסלים וגם לקנות "קצת" אמזון. אלא שהערכתה הנוכחית של אמזון, מכפיל חזוי של למעלה מ-110 ל-2018 וגם של המניות בשני הסלים, "מפחידות". ראינו אגב, בסוף השבוע, את ג'ף בזוס בבלומברג בראיון עם דייויד רובינשטיין, יו"ר קרלייל ואפשר להבין למה וול סטריט מאוהבת בו. לגבי הסלים אז למרות שהסל Transportation Average (סימול IYT) הוא סל ההובלה/לוגיסטיקה המוביל והגדול (כמיליארד דולר) אנחנו מעדיפים את הסל SPDR S&P Transportation (סימול XTN) וזאת בעיקר בשל מספר החברות שכלולות בו (44 לעומת 22 ב-IYT) ובגלל חלוקת המשקולות. חמשת המניות המובילות ב-IYT שוקלות 43.7% מהתיק כאשר FDX לבדה שוקלת 12.9% ובימים בהם כל כותרת מטופשת יכולה לגדוע אחוזים רבים ממחיר מניה (גם כשהכותרת היא פייק) עדיף המבנה של XTN שכול 22 המניות של IYT כלולות בו אבל במשקלות יחסית זהות, כאשר חמשת המניות המובילות ב-XTN שוקלות 14.9%. שני הסלים דומים בחלוקת האחזקות בין התחומים כאשר הובלה אווירית, הובלה ברכבות והובלה בכלי רכב שוקלות בשניהם 41%, 28% ו-10% בהתאמה. הובלה אווירית אגב נחשבת כחטיבה המובילה של התעשייה, שתלך ותגדיל את נתח האחזקות שלה בתעשייה וזאת בשל היכולות שמעניקה לה מהפכת הטכנולוגיה לצד גורם הזמן. כרגע עדיף לצבור מזומנים הדעה שלנו לגבי העיתוי הנוכחי ידועה, עדיף לנצל את השיאים, לשחרר חלק מהאחזקות ולצבור מזומנים על מנת להיכנס במחירים נוחים יותר. הסלים, לבטח AMZN, מרחפים במחירי שיא כל הזמנים והתקופה בה אנחנו נמצאים כרגע עמוסה בחששות וחוסר וודאות. במצב כזה עולה הסיכוי לתיקון. אלא שעל כך כתבנו בקטע הפתיחה וכיוון שנער הייתי וגם זקנתי אני יודע שכאשר מגיע התיקון דווקא אלו שציפו לו מוכרים אז כל אחד שיעשה לפי תחושות הבטן שלו. ** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל