עונת הדוחות סוערת: 3 חברות רשמו עלייה ברווח, אז למה המניות נופלות?

מספר רב של חברות מרכזיות דיווחו השבוע תוצאות, והיום בולטות מספר ענקיות שמכבידות על המדדים המובילים בעקבות פרדום הדוחות
ידידיה אפק | (2)

נראה כאילו רק לפני ימים ספורים התחילה עונת הדוחות בארה"ב, וכבר כמחצית מחברות מדד ה-S&P 500 כבר פרסמו תוצאות. מספר חברות גדולות מסקטורים שונים דיווחו תוצאות לרבעון הרביעי של 2013 אמש והיום, הנה המספרים המרכזיים:

בואינג: זינוק בשורת הרווח, אבל המניה נופלת

מניית יצרנית כלי התעופה מכבידה היום (ד') על מדד הדאו ג'ונס, לאחר שהחברה פרסמה דוחות לפני פתיחת יום המסחר. רווחי החברה עלו ל-1.23 מיליארד דולר, או 1.61 דולר למניה, בהשוואה ל-978 מיליון דולר, או 1.28 דולר למניה, ברבעון המקביל אשתקד. הרווח המתואם עלה 29% ל-1.88 דולר למניה.

הכנסות החברה עלו מ-22.3 מיליארד דולר בשנה שעברה ל-23.79 מיליארד דולר ברבעון החולף. אנליסטים שנשאלו על ידי FactSet ציפו לרווח של 1.58 דולר למניה, עם הכנסות בסך 22.64 מיליארד דולר.

עם זאת, החברה הודיעה שהיא מצפה לרווח של 7 דולר עד 7.2 דולר למניה ב-2014, עם הכנסות שינועו בין 87.5 מיליארד דולר ל-90.5 מיליארד דולר. אנליסטים ציפו לרווח שנתי של 7.57 דולר למניה עם הכנסות של 92.72 מיליארד דולר. מניית בואינג (סימול: BA) מאבדת 4.5% במהלך יום המסחר.

AT&T: אותו סיפור, שנה חדשה

גם מניית ענקית התקשורת AT&T (סימול: T) מעיבה על המדד המוביל ויורדת 4.2% עם פתיחת היום, למרות שהחברה עברה לרווח של 6.9 מיליארד דולר, או 1.31 דולר למניה ברבעון האחרון של 2013. ללא הכנסות חד פעמיות, הרווח המתואם עלה 21% ל-53 סנט למניה, לעומת 44 סנט למניה ב-Q4 בשנה שעברה.

הכנסות החברה עלו מעט, לסך של 33.16 מיליארד דולר לעומת 32.58 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. אנליסטים ציפו לפני פרסום התוצאות לראות רווח של 51 סנט למניה עם הכנסות בסך 33.1 מיליארד דולר. לגבי התחזיות להמשך, הנהלת החברה מצפה לצמיחה של אחוזים בודדים בשורת הרווח ב-2014.

יאהו: לאחר 18 חודשים בתפקיד, מריסה מאייר לא מצליחה להביא לצמיחה

ענקית האינטרנט יאהו (סימול: YHOO) דיווחה אמש לאחר סיום יום המסחר על ירידה של 1.7% בהכנסות הרבעון הרביעי, לצד זינוק של 31% בשורת הרווח. החברה דיווחה על רווח מתואם של 46 סנט למניה, לעומת 35 סנט למניה ברבעון המקביל בשנה שעברה. הכנסות החברה (ללא הכנסות חד פעמיות) ירדו ל-1.2 מיליארד דולר, לעומת 1.22 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2012.

בערך 41% מהכנסות החברה באות מפרסום, ובתחום זה נרשמה ירידה של 5.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. כעת משקיעים רבים שואלים את עצמם אם מריסה מאייר, שנכנסה לתפקיד המנכ"ל לפני כשנה וחצי, היא האדם המתאים לתפקיד.

אנליסטים שנשאלו על ידי FactSet ציפו לראות רווח של 38 סנט למניה עם הכנסות בסך 1.2 מיליארד דולר. מניית יאהו נופלת 6.9% במהלך יום המסחר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כלכלן 29/01/2014 20:27
    הגב לתגובה זו
    מהכל בואינג פורד גנרל מוטורס בנקים קוקה קולה אפל קטרפילר מקדונלדס סטארבקס וואלמרט איבאי הזדמנות כניסה מצוינת אם ברננקי יודיע היום על צמצום נוסף אלו חדשות נהדרות וכמובן לקנות דולרים והרבה
  • 1.
    המהדי האימם ה 12 29/01/2014 19:55
    הגב לתגובה זו
    אני לא מחייה מתים
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: