מתקרר: ירידה של 5.3% בדמי השכירות במשרדים בהרצליה במחצית השנייה של 2016
על פי סקירת אינטר ישראל יועצי נדל״ן לחציון השני של 2016, הרצליה רושמת ירידה של 5.3% בדמי השכירות, מ-100 שקלים למ"ר ל-95 שקלים למ"ר
צינון במחירי שכירות המשרדים בהרצליה: לאחר עלייה של כ-31% בדמי השכירות בהרצליה בשנתיים האחרונות, נרשמה ירידה של כ-5% בחציון השני של 2016, כך עולה מסקירת שוק המשרדים של אינטר ישראל יועצי נדל”ן, זרוע הפעילות המקומית של חברת Cushman & Wakefield הבינלאומית. מניתוח החברה, עולה כי לראשונה בשנתיים האחרונות, לאחר שרשמה עלייה של כ-31% בדמי השכירות, ואף עקפה את המחירים בת"א, הרצליה רושמת בחציון השני של 2016, ירידה של 5.3% בדמי השכירות, מ-100 שקלים למ"ר (ברמת גמר) ל-95 שקלים למ"ר. בין הסיבות לירידה בדמי השכירות בהרצליה, הסבירו באינטר ישראל: ״ניתן למנות מעבר חזרה של חברות ההייטק לדאון-טאון ת"א, תופעה אשר נצפית כיום בכל ערי ההייטק הגדולות כגון סן פרנסיסקו ואחרות, כמו גם פתיחת ציר 531 אשר הופך את רעננה וכפ"ס לאטרקטיביות ומתחרות ראויות, בדמי שכירות נמוכים משמעותית״. עוד עולה מהסקירה, שלעומת הרצליה, בנתניה, דווקא נרשמה עליה של כ-6% בממוצע מחירי שכירות המשרדים. מ-53 שקלים למ"ר לכ-56 שקלים למ"ר, במחירי שכירות המשרדים. ״זאת לאחר תקופה ארוכה בה דמי השכירות דשדשו ברמות נמוכות״, הוסיפו מאינטר ישראל. האזורים הנוספים בהם חלו שינוים בדמי השכירות על פי אינטר ישראל, הם: פתח-תקווה, עם עלייה של כ-3%. כמו כן, נצפו ירידות בראש העין (4%), אזור סובב נתב"ג (4.5%), כפר סבא (1.2%) ורעננה עם ירידה של כ-4%. חברת אינטר ישראל יועצי נדל"ן, ניתחה כאמור את הביקוש וההיצע בתחום המשרדים בחציון השני של 2016. מחירי השכירות נבדקו לטענת החברה, בתשעה אזורים שונים במרכז הארץ, מנתניה בצפון ועד נס ציונה ורחובות בדרום. לסיכום נמסר מהחברה: ״בסקר נצפו שינויים קטנים בדמי השכירות בכל אזורי התעסוקה, דמי השכירות הממוצעים עומדים על כ-66 שקלים למ"ר ברמת גמר, ירידה של 1.5% לעומת החציון הקודם״.

משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם
על ההתקדמות של רשות המסים בבדיקת כל משכירי הדירות בארץ, איך זה ירים את הגבייה ומי בעצם צריך לשלם מס על שכר דירה ולמה עם מיסוי כל כך נמוך יש המוני מעלימים?
משכירי הדירות נהנים ממס נמוך במיוחד. פרקטית הם לא משלמים מס עד רף של כ-5,600 שקלים, אם שכר הדירה שהם מקבלים גבוה יותר הם יכולים לשלם 10% בלבד ויש גם דרך ביינים שבפועל יכולה אפילו לבטא מס נמוך מ-10% (תשלום מס על החריגה מהתקרה כפול שתיים). אם השכר הדירות אצל הנישום היא עסק - אז המס הוא מס עסקי, אבל גם כאן, התפתחו פרקטיקות שמחלצות את העוסקים מהגדרת עסק - רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?.
רשות המסים פועלת להעלות את המס על שכר דירה, אבל ללא הצלחה. גם אם היא עוברת את שר האוצר היא מגיעה לוועדת הכספים ושם הניסיון מסוכל פעם אחר פעם. יש לובי חזק מאוד שלא להעלות שכר דירה. יש אנשים חזקים שם למעלה עם מספר דירות שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה, גם אם המדינה צריכה כספים, גם אם זה זמן מלחמה.
וכך נשארים עם מס נמוך במיוחד וגם את המס הנמוך הזה יש רבים שלא משלמים. למה? האמת שאין תשובה. פשוט - ככה. זה השתרש שנים, ולמה לשלם אם אפשר שלא. מצד אחד רשות המסים תופסת הרבה מעלימים אבל כשאנחנו בודקים מה הקנס שהם משלמים והאם זה מרתיע את המעלימים, אנחנו מקבלים קנסות לא גבוהים והרתעה לא ממש אפקטיבית - משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה.
במקביל, מנסים ברשות המסים להגיע לחבות מלאה של משכירי דירות. גם לכאלו שלא צריכים לשלם. זה יוביל לאנשים רבים שחושבים שהם לא צריכים לשלם, זה יציף מקרים של דירות בירושה שעדין לא עברו בטאבו, זה יציף המון מעלימים וכסף שצריך לשלם לרשות המס. אלא שגם את חובת הדיווח וועדת הכספים לא מאשרת. שוב, אותו משה גפני שהיה יו"ר הוועדה התעקש שלא להעביר את ההוראה הזו.
וזה השאיר את רשות המסים עם מסקנה אחת - צריך לעבוד קשה כדי לאתר את המעלימים, צריך לחבר את המידע עם מקורות מידע נוספים - רשם הירושות, טאבו ועוד. וככה מגיעים ברשות לדטהבייס כל כך חשוב.