הדמיית הפרויקט. קרדיט: יגאל לויהדמיית הפרויקט. קרדיט: יגאל לוי

90 דירות - ובדרך ל-400: פרויקט עירוב שימושים של ליבנטל יוצא לדרך

הוועדה המקומית אישרה את התכנית, מה צפוי בהמשך?


הרצי אהרון | (2)


פרויקט "סיפולוקס", שקיבל השבוע אישור תוכנית סטטוטורית למתן תוקף מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב, צפוי לעשות שינוי בציר יגאל אלון ולהפוך מקום של עירוב שימושים בלב העיר.

מדובר בפרויקט רחב בציר יגאל אלון, שישלב מגורים, מסחר, תעסוקה, מלונאות ומבני ציבור. וכל זה בתוך מגדל אחד בגובה של עד 45 קומות, שייבנה על שטח מפעל סיפולוקס ההיסטורי. לגבי המגורים - מגורמים בענף נמסר כי מדובר כעת על כ-90 דירות שייבנו במגדל אבל אם התכנית להרחבה אכן תצא לפועל זה יהיה מספר גדול בהרבה ויעמוד על כ-400 דירות.

הפרויקט מקודם על ידי ליבנטל אחזקות ליבנטל  בשותפות שווה, וצפוי לכלול גם כ־3 אלף מ"ר של שטחי ציבור, לרבות מבנה לשימור שישמש לטובת הציבור. מיקומו המרכזי, בצמוד לתחנת הרכבת השלום, לקו הירוק של הרכבת הקלה ובלב רדיוס ההשפעה של תחנת המטרו העתידית, נותן יתרון מסוים אשר צפוי לבוא לידי ביטוי גם בניצול זכויות עתידי.



בוחנים קיבולת של כ-150 אלף מ"ר


אדריכל הפרויקט, יגאל לוי, מסביר כי מדובר באתגר תכנוני רב־ממדי: לא רק משום שמדובר בפרויקט עירוב שימושים מורכב במיוחד – הכולל מגורים, תעסוקה, מסחר, מלונאות, שימושים ציבוריים ואפילו בריכת שחייה בקומה ה־40. אלא משום שנדרש בו גם מענה לתכנון עירוני, לשימור היסטורי ולשילוב של כיכר עירונית חדשה מול רחוב יגאל אלון. 

לוי מוסיף: "זה פרויקט שנמצא בלב רדיוס ההשפעה של תחנת מטרו, עם חיבור ישיר לתחבורה בין־עירונית, ובשילוב משרד בינלאומי מהטופ 3 בעולם, נבנה כאן אייקון תל אביבי אמיתי". עוד דבר חשוב במיוחד שאומר האדריכל לוי: "אנו בוחנים כרגע תכנונית את ההיתכנות לכך במיוחד עד לקיבולת של 150,000 מר כולל התבע שאושרה".


סיפולוקס: מ־90 ל־400 דירות?

מעבר לפן התכנוני, מדובר במהלך עם משמעות כלכלית ותכנונית לעיר. ציר יגאל אלון, שבעשור האחרון עבר שדרוגים תשתיתיים אך נותר רובו אזור תעסוקה חד-שימושי, צפוי לשנות את פניו בשנים הקרובות.

פרויקט סיפולוקס הוא דוגמא בכך שמביאים לתוכו מגורים ושימושים ציבוריים בהיקף נרחב. מבחינת העירייה, המהלך מהווה יישום בפועל של מדיניות עירוב השימושים ו"העירוניות החדשה" בתכנון, מתוך כוונה להחיות את המרחב גם מעבר לשעות העבודה.

במקביל, במתחם עצמו צפוי להיבנות מבנה ציבור חדש במעטפת של שימור, עם שילוב אלמנטים היסטוריים מהמפעל שהיה שם, ושבמשך שנים סימל את התעשייה הישראלית המוקדמת. המבנה יעבור שיפוץ מלא, וישמש לצרכים ציבוריים פתוחים לקהל.

בנוסף, בין המגדל לבין המבנה לשימור תוקם כיכר עירונית חדשה, שתשמש מרחב שהייה פתוח במפלס הרחוב. מהלך שתואם את מדיניות "עירוניות קומת הרחוב" שמקדמת העירייה.

בשלב זה, החברה בוחנת מספר מסלולים למימוש הפרויקט בפועל, כאשר לוחות הזמנים לביצוע טרם פורסמו. עם זאת, ככל שתאושר העצמה נוספת בהתאם לתמ"א 70, ייתכן שמספר הדירות יגדל באופן משמעותי, ושטחי התעסוקה, המסחר והמלונאות יתרחבו בהתאם.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    dw 12/06/2025 14:26
    הגב לתגובה זו
    הרכבת הקלה איננה קרובה למתחם ביגאל אלון. בוודאי לא הירוק העובר הרבה מערבה באבן גבירול. הרקל הכי קרוב זה האדום אשר עובר בנמירבגין.בעתיד תהיה תחנת מטרו ליד צומת השלום. זה הכל.מה שכן יש זה הרבה אוטובוסים ותחנת רכבת כבדה השלום.
  • לקו האדום יש תחנה ממש צמודה לתל אביב השלום (ל"ת)
    תוהה 15/06/2025 10:48
    הגב לתגובה זו
באר שבע
צילום: משרד גיורא גור אדריכלים

אושרה תוכנית ההתחדשות בבאר שבע: פוטנציאל לכ-17 אלף דירות חדשות

התוכנית שאושרה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום תחליף את תמ״א 38 בעיר, ותאפשר חיזוק, עיבוי ומיגון מבנים שנבנו לפני 1992.המהלך יעניק את היכולת לביצוע במסלול מהיר וישיר להיתר בנייה

צלי אהרון |

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז דרום אישרה את תוכנית ההתחדשות המגרשית בבאר שבע, ביוזמת עיריית באר שבע והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. התוכנית נועדה להחליף את תמ״א 38 בעיר, ולהתאים את עקרונותיה למציאות המקומית של באר שבע - תוך מתן מענה למבנים ישנים, מחסור בממ״דים וצורך בהתחדשות רחבת היקף בשכונות הוותיקות.

לפי התוכנית, שנערכה בראשות האדריכלית עדי אסיף, ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה ישירות, ללא צורך בהכנת תוכנית מפורטת נוספת. מדובר במהלך שמאפשר טיפול מהיר בבניינים קיימים, במסלול נקודתי ברמת הבניין ולא רק במתחמי פינוי-בינוי גדולים. הפוטנציאל הכולל של התוכנית עומד על כ-17 אלף דירות חדשות שיכולות להיבנות כאמור בשכונות הוותיקות של העיר.

התחולה חלה על מבנים שנבנו לפני שנת 1984, שבהם לפחות שתי קומות וארבע יחידות דיור, וכן על מבנים שנבנו עד שנת 1992 - שבהם יוכלו להיבנות ממ״דים ותוספות עיבוי. התוכנית מגדירה שלושה מסלולים עיקריים: הריסה ובנייה מחדש, חיזוק ועיבוי, ומיגון ועיבוי בלבד. לכל מסלול נקבעו היקפי זכויות שונים בהתאם לגובה הבניין ומיקומו בעיר.

כמו כן, נקבע כי ברחובות ראשיים יתאפשר שילוב שימושים למסחר ולמוסדות ציבור, כחלק ממדיניות עידוד חיי רחוב וקהילה. כך למשל, בניין בן שלוש קומות הסמוך לציר תחבורה מרכזי עשוי לקבל תוספת של עד שש קומות, בעוד שבניין פנימי בן חמש קומות יוכל להוסיף שתיים בלבד.

במקביל, גובש סט הנחיות תכנוניות ועיצוביות אחידות לאזורים השונים בעיר, במטרה לשמור על רצף עירוני מסודר ולאפשר התחדשות הדרגתית ומבוססת תכנון. התוכנית מצטרפת לשורה של מהלכים עירוניים שמטרתם לעודד חיזוק מבנים ושדרוג סביבת המגורים במרכז ובשכונות הוותיקות של באר שבע.


מבנה חיפה פארק המדע וההייטק קרדיט איל תגרמבנה חיפה פארק המדע וההייטק קרדיט איל תגר

רפאל תשכור משרדים בפארק המדע בחיפה בכ-45 מיליון שקל

ההסכם, עליו חתמה רפאל מול קבוצת מבנה נדל"ן והחברה הכלכלית לחיפה, השותפות בפארק הינו לשכירות בבניין בן 8 קומות בפארק המדע וההייטק בעיר, לתקופה של 5 שנים עם אופציית הארכה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מבנה רפאל חיפה

קבוצת מבנה מבנה 0%  והחברה הכלכלית לחיפה חתמו על הסכם עם חברת רפאל הביטחונית, במסגרתו ישכירו לרפאל מספר קומות בבניין בן 8 קומות בפרויקט המשרדים של החברות בחיפה. המשרדים ישמשו את רפאל לטובת הקמת מרכז פיתוח ראשון בעיר. שווי העסקה עומד על כ-45 מיליון שקל למשך תקופת השכירות שנחתמה ל-5 שנים, במסגרת ההסכם ניתנת לחברה גם אופציה להארכה.

בפארק המדע והייטק בחיפה, מקימות מבנה ו'החברה הכלכלית לחיפה', חמישה בנייני משרדים בשטח כולל של 85 אלף מ"ר. הבניין הראשון בפרויקט הושלם ואוכלס במלואו, בניין שני ושלישי בשלבי סיום ורביעי וחמישי בשלבי תכנון, כל הבניינים בני 8 קומות כל אחד. במתחם מוקמים שלושה מרתפי חנייה הכוללים כאלף חניות, נקודות טעינה לרכבים חשמליים, חדרי אופניים מחסנים ועוד. הבניין בו שוכרת רפאל צפוי להתאכלס בחודשים הקרובים.

לפארק מיקום אסטרטגי בעל נגישות תחבורתית גבוהה, כאשר הוא מוקם במבואות הדרומיים של העיר בסמוך לאצטדיון סמי עופר ובקרבה למתחם ההייטק המוכר מת"ם. בנוסף, שוכן הפארק בטווח נסיעה של 10-15 דקות ממוסדות אקדמיים, מכוני מחקר מדעיים וחממות טכנולוגיות באזור. מיקומו של הפרויקט סמוך לעורקי תחבורה ראשיים ביניהם כביש החוף, מנהרות הכרמל ועורקי תחבורה ציבורית שונים.

דבר החברה

עוזי לוי, מנכ"ל קבוצת מבנה: "הסכם השכירות עם שוכר איכותי כמו רפאל מהווה הבעת אמון נוספת באיכות נכסי החברה וביכולותיה. כניסתה של החברה לפארק המדע והייטק בחיפה מהווה חלק מביסוס מעמדו של המתחם כבית לחברות איכותיות מתחומי ההיי טק והדיפנס טק בפרט. אנו ממשיכים לפעול במלוא המרץ להגדלת היקף ההשכרות בפרויקטים הקיימים ולקדם את מטרות החברה עם שורה של פרויקטים בשלבי ייזום והקמה ברחבי הארץ. ההתפתחויות המדיניות בימים אלה מסמנות מגמות חיוביות, ואנו רואים אופק ברור להמשך צמיחה ופעילות ענפה".

יעל פרי, סמנ"כלית שיווק קבוצת מבנה: "אנו גאים לבשר על הסכם עם שכירות רב ערך עם 'רפאל' שהינה מהמעסיקות הגדולות בצפון, וכעת מתרחבת ופותחת מרכז פיתוח ראשון בחיפה, המהווה חיזוק משמעותי לעיר חיפה לסביבתה. מבנה פועלת להקמת פרויקטי משרדים המאפשרים תנאים אידיאליים לשוכרים עם אלמנטים של חדשנות ויצירת סביבת עבודה מתקדמת ואטרקטיבית לשוכרים. תוך הקפדה על סטנדרטים גבוהים של תכנון, נגישות וסביבת עבודה מתקדמת לשוכרים שלנו בכל רחבי הארץ. אנו רוצים להודות לשותפינו בדרך הזו, החברה הכלכלית לחיפה ועיריית חיפה".