הדמיית הפרויקט. קרדיט: יגאל לוי
הדמיית הפרויקט. קרדיט: יגאל לוי

90 דירות - ובדרך ל-400: פרויקט עירוב שימושים של ליבנטל יוצא לדרך

הוועדה המקומית אישרה את התכנית, מה צפוי בהמשך?


הרצי אהרון | (2)


פרויקט "סיפולוקס", שקיבל השבוע אישור תוכנית סטטוטורית למתן תוקף מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב, צפוי לעשות שינוי בציר יגאל אלון ולהפוך מקום של עירוב שימושים בלב העיר.

מדובר בפרויקט רחב בציר יגאל אלון, שישלב מגורים, מסחר, תעסוקה, מלונאות ומבני ציבור. וכל זה בתוך מגדל אחד בגובה של עד 45 קומות, שייבנה על שטח מפעל סיפולוקס ההיסטורי. לגבי המגורים - מגורמים בענף נמסר כי מדובר כעת על כ-90 דירות שייבנו במגדל אבל אם התכנית להרחבה אכן תצא לפועל זה יהיה מספר גדול בהרבה ויעמוד על כ-400 דירות.

הפרויקט מקודם על ידי ליבנטל אחזקות ליבנטל 2.2%   בשותפות שווה, וצפוי לכלול גם כ־3 אלף מ"ר של שטחי ציבור, לרבות מבנה לשימור שישמש לטובת הציבור. מיקומו המרכזי, בצמוד לתחנת הרכבת השלום, לקו הירוק של הרכבת הקלה ובלב רדיוס ההשפעה של תחנת המטרו העתידית, נותן יתרון מסוים אשר צפוי לבוא לידי ביטוי גם בניצול זכויות עתידי.



בוחנים קיבולת של כ-150 אלף מ"ר


אדריכל הפרויקט, יגאל לוי, מסביר כי מדובר באתגר תכנוני רב־ממדי: לא רק משום שמדובר בפרויקט עירוב שימושים מורכב במיוחד – הכולל מגורים, תעסוקה, מסחר, מלונאות, שימושים ציבוריים ואפילו בריכת שחייה בקומה ה־40. אלא משום שנדרש בו גם מענה לתכנון עירוני, לשימור היסטורי ולשילוב של כיכר עירונית חדשה מול רחוב יגאל אלון. 

לוי מוסיף: "זה פרויקט שנמצא בלב רדיוס ההשפעה של תחנת מטרו, עם חיבור ישיר לתחבורה בין־עירונית, ובשילוב משרד בינלאומי מהטופ 3 בעולם, נבנה כאן אייקון תל אביבי אמיתי". עוד דבר חשוב במיוחד שאומר האדריכל לוי: "אנו בוחנים כרגע תכנונית את ההיתכנות לכך במיוחד עד לקיבולת של 150,000 מר כולל התבע שאושרה".


סיפולוקס: מ־90 ל־400 דירות?

מעבר לפן התכנוני, מדובר במהלך עם משמעות כלכלית ותכנונית לעיר. ציר יגאל אלון, שבעשור האחרון עבר שדרוגים תשתיתיים אך נותר רובו אזור תעסוקה חד-שימושי, צפוי לשנות את פניו בשנים הקרובות.

פרויקט סיפולוקס הוא דוגמא בכך שמביאים לתוכו מגורים ושימושים ציבוריים בהיקף נרחב. מבחינת העירייה, המהלך מהווה יישום בפועל של מדיניות עירוב השימושים ו"העירוניות החדשה" בתכנון, מתוך כוונה להחיות את המרחב גם מעבר לשעות העבודה.

במקביל, במתחם עצמו צפוי להיבנות מבנה ציבור חדש במעטפת של שימור, עם שילוב אלמנטים היסטוריים מהמפעל שהיה שם, ושבמשך שנים סימל את התעשייה הישראלית המוקדמת. המבנה יעבור שיפוץ מלא, וישמש לצרכים ציבוריים פתוחים לקהל.

בנוסף, בין המגדל לבין המבנה לשימור תוקם כיכר עירונית חדשה, שתשמש מרחב שהייה פתוח במפלס הרחוב. מהלך שתואם את מדיניות "עירוניות קומת הרחוב" שמקדמת העירייה.

בשלב זה, החברה בוחנת מספר מסלולים למימוש הפרויקט בפועל, כאשר לוחות הזמנים לביצוע טרם פורסמו. עם זאת, ככל שתאושר העצמה נוספת בהתאם לתמ"א 70, ייתכן שמספר הדירות יגדל באופן משמעותי, ושטחי התעסוקה, המסחר והמלונאות יתרחבו בהתאם.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    dw 12/06/2025 14:26
    הגב לתגובה זו
    הרכבת הקלה איננה קרובה למתחם ביגאל אלון. בוודאי לא הירוק העובר הרבה מערבה באבן גבירול. הרקל הכי קרוב זה האדום אשר עובר בנמירבגין.בעתיד תהיה תחנת מטרו ליד צומת השלום. זה הכל.מה שכן יש זה הרבה אוטובוסים ותחנת רכבת כבדה השלום.
  • לקו האדום יש תחנה ממש צמודה לתל אביב השלום (ל"ת)
    תוהה 15/06/2025 10:48
    הגב לתגובה זו
דירה בהנחה (שלומי יוסף)דירה בהנחה (שלומי יוסף)
מחירי הדירות

המצוקה של הקבלנים - בת"א מלאי הדירות ענק: יספיק ל-5 שנים

מלאי דירות ארצי של 83,580 דירות, מלאי של 10,690 דירות בת"א - המלאי הארצי יספיק ל-29.2 חודשים - בת"א הוא יספיק ל-4.5-5 שנים; היצע גדול - ביקוש קטן = ירידה במחירים

רן קידר |

נתוני הלמ"ס שפורסמו היום מצביעים על המשך מגמה שלילית בענף הנדל"ן, עם הצטברות של 83,580 דירות לא מכורות. מדובר במלאי שיספיק ל-29.2 חודשים. לכאורה, אין בעיה של דירות, יש מספיק היצע, אלא שהקבלנים טוענים שהמלאי הזה כולל גם דירות לא גמורות. אז מה? גם אם חצי מהדירות האלו ואפילו פחות - לא גמורות, זה אומר שיש מלאי גדול של דירות. גם אם הן יהיו מוכנות עוד שנה-שנתיים, זה הרבה, כי במקביל יש גם התחלות בנייה. כלומר, המלאי מבטא מצב נקודתי, אבל מול הרכישות והירידה במלאי יש התחלות בנייה.

לכן, השאלה אולי החשובה ביותר היא הקצב. מה היקף הרכישות של דירות חדשות, ועל פי הקצב בחודשים האחרונים המלאי הזה יספיק כאמור ל-29.2 חודשים. אלא שהקבלנים יודעים לווסת כמויות ומחירים. כאשר הם מבינים שזה יוצר ציפייה להורדת מחירים וכאשר בפועל יש ירידות מחירים, הם באופן טבעי ואולי לא טבעי - סוג של אמירות בתקשורת ורמיזות, מקפיאים את הבנייה. התחלות הבנייה בירידה, ולכן מול הגידול במלאי, צפוי שבעוד מספר רבעונים, זה יתהפך.  

בכל מקרה, על פי הלמ"ס - בשלושת החודשים האחרונים, אוגוסט-אוקטובר 2025, נמכרו כ-19,870 דירות, ירידה של 9.8% בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים (מאי-יולי 2025), ואילו בניכוי עונתיות המגמה הפוכה - נצפתה עלייה בשיעור של 5.5%. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (אוגוסט-אוקטובר 2024) נצפו ירידות הן בנתון המקורי והן בניכוי עונתיות, 12.1% ו-11.6% בהתאמה. כ-40.2% מסך הדירות שנמכרו הן דירות חדשות, כ-7,990 דירות, כ-35.6% מהן בסבסוד ממשלתי. בדירות החדשות שנמכרו נרשמה עלייה של 7.4% לעומת שלושת החודשים הקודמים (מאי-יולי 2025), ובניכוי עונתיות – עלייה של 17.2%. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (אוגוסט-אוקטובר 2024) נרשמה ירידה דומה של 16.7% הן בנתון המקורי והן בניכוי עונתיות.

59.8% מסך הדירות שנמכרו בחודשים אוגוסט-אוקטובר 2025 הן דירות יד שנייה, כ-11,880 דירות. בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים נרשמה ירידה של 18.6%, ובניכוי עונתיות,  ירידה מתונה של 1.1%. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (אוגוסט-אוקטובר 2024) גם בסדרה זו נרשמו ירידות הן בנתון המקורי והן בנתון מנוכה העונתיות – 8.7% ו-7.8%, בהתאמה.

בחודש אוקטובר 2025 נמכרו 4,650 דירות מתוכן 41.1% הן דירות חדשות, כ-1,910 דירות. מתוך הדירות החדשות כ-45.8% דירות נמכרו בסבסוד ממשלתי. 58.9% מהדירות שנמכרו הן דירות יד שנייה, כ-2,740 דירות.