3 הדברים שמשפיעים כעת על השווקים
בנק ישראל בחר להותיר את הריבית ללא שינוי, וזאת בזמן שבארצות הברית נערכים לעליית הריבית שככל הנראה תתרחש באמצע דצמבר. התשואות בארצות הברית כבר נגעו ב-2.4% אבל חזרו מעט אחורה מאז, ובינתיים, הכלכלה העולמית צפויה להיתקל בלא מעט אירועים משמעותיים
השווקים תנודתיים ויוצרים לא מעט אתגרים למשקיעים ולמנהלי ההשקעות. לכן, חשוב לסמן מרכיבים חשובים אשר יסייעו לצורך קבלת החלטות השקעה בתקופה הקרובה. להערכתנו, ישנן שלוש נקודות שעשויות להיות קריטיות למשקיעים באיגרות החוב והמניות.
1. האם ייתכן שדווקא דונלד טראמפ יחזיר את השפיות לכלכלה?
הדבר החיובי ביותר שקרה בשווקים, להערכתנו, מאז בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארצות הברית הוא השינוי הפסיכולוגי האדיר בציפיות המשקיעים. מאז המשבר הפיננסי של 2008, עשו הבנקים המרכזיים כל שביכולתם על מנת לייצב את הכלכלות ולתמוך בשווקים. חבילות ההרחבה כללו ריבית אפסית, לעיתים גם שלילית, הדפסת כסף ורכישת נכסים פיננסים בבורסה.
אחד החששות המרכזיים של המשקיעים היה שארגז הכלים של הבנקים המרכזיים התרוקן ובמצב של הידרדרות כלכלית, "הקסמים" המוניטאריים כבר לא יעבדו. מעבר לכך, גם כשהבנק הפדראלי של ארצות הברית רצה כבר להעלות ריבית, הוא לא ממש יכל, שכן העלאת ריבית עלולה הייתה להחזיר את הכלכלה למיתון.
אולם מאז בחירתו של טראמפ, ייתכן ופני הדברים עומדים בפני שינוי. הדיבורים על בניית ארצות הברית מחדש הצליחו להלחיץ אפילו את ג'נט יילן, יו"ר הפד, שפתאום גילתה שלפעמים באמת "צריך להיזהר ממה שמבקשים". בעדותה בקונגרס אמרה יילן שכלכלת ארצות הברית הייתה צריכה יותר את ההרחבה הפיסקאלית לפני שנה או שנתיים מאשר היום.
- מיזוג הענק בתעשיית הרכב יוצא לדרך ומה קרה היום לפני 35 שנה
- למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
להערכתנו, השינוי הפסיכולוגי בציפיות המשקיעים והבנקים המרכזיים הוא ההישג הכי גדול של טראמפ עד כה. החששות שהעלאת הריבית תוביל למיתון התחלפו בציפייה להאצה בצמיחה למרות האפשרות שהריבית תעלה. השינוי הפסיכולוגי בציפיות המשקיעים עשוי לאפשר לפד להעלות את הריבית לעבר היעד שלו, ולאחר שנים ארוכות של ריביות אפסיות שמייצרות בועות ופוגעות בחוסכים לפנסיה, נראה חזרה הדרגתית לרמה נורמלית. בנסיבות אלו, ייתכן שבאופן אירוני דווקא המועמד שנחשב בעיניי וול-סטרייט לדמות המתאימה לסדרת ריאליטי, יחזיר את השפיות לעולם הכלכלי.
2. האפשרות שההרחבה הפיסקאלית בארצות הברית תתפשט גם לאירופה
תסריט כזה הוא תסריט ה"בוסט" של הכלכלה. להערכתנו, בהחלט ייתכן מצב שבו בדומה להדפסות הכסף והריבית השלילית, נראה התפשטות של ההרחבה הפיסקאלית מארצות הברית לאירופה. תסריט כזה אפשרי במידה והגרמנים, שהיום תומכים במדיניות הצנע, ישתכנעו במה שמריו דראגי, יו"ר הבנק האירופאי המרכזי, מסביר להם, שהרחבה פיסקאלית היא הצעד המשלים המתבקש למדיניות המוניטארית המרחיבה. להערכתנו, התממשות התסריט הזה עשויה להוביל לצמיחה כלכלית מואצת ולרמת תשואות גבוהה יותר.
3. בדרך למעלה אנחנו עוברים באיטליה
זו נקודת הציון הקרובה ביותר. הסיכון העיקרי לתסריט האצת הצמיחה טמון באירופה, וכבר ביום ראשון הבא (ה-4 בדצמבר) צפוי משאל עם שעלול לחשוף מדרון חלקלק שיוביל ליציאתה של איטליה מאירופה. המשאל שעוסק בעניין טכני לכאורה של העברת סמכויות בין גופי הממשל, הפך לאישי בכך שראש הממשלה המכהן רואה בו הצבעת אמון. הפעם, בניגוד לסקרים שהיו טרום הברקזיט והבחירות בארצות הברית, הצפי הוא לניצחון לאלו שמתנגדים לזרם המרכזי המכהן.
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
אם ניקח את התוצאות צעד קדימה לעבר התפטרות ראש הממשלה הנוכחי וכניסה לתקופת בחירות, אזי קשה להתעלם מכוחה העולה של מפלגת חמשת הכוכבים שכרגע נראית כמועמדת המובילה להרכבת הממשלה הבאה. לאלו שתוהים מהו החלק המרכזי במצע של מפלגת הימין הזו, אז התשובה היא התנתקות מהאירו. הבעיה של איטליה חמורה ביותר שכן מדובר במדינה עם יחס חוב תוצר של 132% ומערכת פיננסית אשר זקוקה לגב של הבנק האירופאי המרכזי. נציין שבאפריל צפויות בחירות גם בצרפת וסביר שגם שם הבדלנים יתחזקו.
בשלב זה קשה לדעת מה יהיו תוצאות הבחירות באיטליה והאם ראש הממשלה המכהן יקיים את דבריו ויתפטר במידה ויפסיד, אבל סביר להערכתנו שלקראת המשאל, חוסר הוודאות יקבל ביטוי בירידת תשואות באיגרות החוב, לכן, אנו מעריכים כי ייתכן והיום נוצר חלון הזדמנויות חיובי בשוק איגרות החוב בכלל ובמח"מ הבינוני-ארוך בפרט. כמובן שזכייה של ראש הממשלה או הפסד דחוק שיאפשר לו להישאר בתפקיד יגדילו להערכתנו את הסבירות לתרחיש האצה בצמיחה, מה שיוביל בחזרה את התשואות כלפי מעלה. מי שלא מעוניין לקחת את הסיכון הזה, יכול לקחת פוזיציה קצרת טווח ולסגור אותה לפני התוצאות האמתיות של משאל העם.
גלעד גרומר מכהן כמנהל שיווק ולקוחות במנורה מבטחים קרנות נאמנות בע"מ, והוא ו/או מנורה קרנות נאמנות או חברות אחרות בקבוצת מנורה עשויים להיות בעלי ענין אישי בנושאי הסקירה. שיווק ההשקעות אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
- 2.מריו ולואיג'י 04/12/2016 09:50הגב לתגובה זוהמצע של 5 הכוכבים לא מדבר בכלל על יציאה מהגוש או מהאיחוד. איך זה החלק המרכזי אם הוא לא קיים בכלל???
- 1.יוסי 29/11/2016 18:59הגב לתגובה זועם כל התחזיות אומרות שתהיה העלאת ריבית בארה"ב ממש בקרוב, לא יהיה נכון לצאת עכשיו ולחזור לירידות שלאחר היציאה?
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
