3 הדברים שמשפיעים כעת על השווקים

בנק ישראל בחר להותיר את הריבית ללא שינוי, וזאת בזמן שבארצות הברית נערכים לעליית הריבית שככל הנראה תתרחש באמצע דצמבר. התשואות בארצות הברית כבר נגעו ב-2.4% אבל חזרו מעט אחורה מאז, ובינתיים, הכלכלה העולמית צפויה להיתקל בלא מעט אירועים משמעותיים

גלעד גרומר | (2)

השווקים תנודתיים ויוצרים לא מעט אתגרים למשקיעים ולמנהלי ההשקעות. לכן, חשוב לסמן מרכיבים חשובים אשר יסייעו לצורך קבלת החלטות השקעה בתקופה הקרובה. להערכתנו, ישנן שלוש נקודות שעשויות להיות קריטיות למשקיעים באיגרות החוב והמניות.

1. האם ייתכן שדווקא דונלד טראמפ יחזיר את השפיות לכלכלה?

הדבר החיובי ביותר שקרה בשווקים, להערכתנו, מאז בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארצות הברית הוא השינוי הפסיכולוגי האדיר בציפיות המשקיעים. מאז המשבר הפיננסי של 2008, עשו הבנקים המרכזיים כל שביכולתם על מנת לייצב את הכלכלות ולתמוך בשווקים. חבילות ההרחבה כללו ריבית אפסית, לעיתים גם שלילית, הדפסת כסף ורכישת נכסים פיננסים בבורסה.

אחד החששות המרכזיים של המשקיעים היה שארגז הכלים של הבנקים המרכזיים התרוקן ובמצב של הידרדרות כלכלית, "הקסמים" המוניטאריים כבר לא יעבדו. מעבר לכך, גם כשהבנק הפדראלי של ארצות הברית רצה כבר להעלות ריבית, הוא לא ממש יכל, שכן העלאת ריבית עלולה הייתה להחזיר את הכלכלה למיתון.

אולם מאז בחירתו של טראמפ, ייתכן ופני הדברים עומדים בפני שינוי. הדיבורים על בניית ארצות הברית מחדש הצליחו להלחיץ אפילו את ג'נט יילן, יו"ר הפד, שפתאום גילתה שלפעמים באמת "צריך להיזהר ממה שמבקשים". בעדותה בקונגרס אמרה יילן שכלכלת ארצות הברית הייתה צריכה יותר את ההרחבה הפיסקאלית לפני שנה או שנתיים מאשר היום. 

להערכתנו, השינוי הפסיכולוגי בציפיות המשקיעים והבנקים המרכזיים הוא ההישג הכי גדול של טראמפ עד כה. החששות שהעלאת הריבית תוביל למיתון התחלפו בציפייה להאצה בצמיחה למרות האפשרות שהריבית תעלה. השינוי הפסיכולוגי בציפיות המשקיעים עשוי לאפשר לפד להעלות את הריבית לעבר היעד שלו, ולאחר שנים ארוכות של ריביות אפסיות שמייצרות בועות ופוגעות בחוסכים לפנסיה, נראה חזרה הדרגתית לרמה נורמלית. בנסיבות אלו, ייתכן שבאופן אירוני דווקא המועמד שנחשב בעיניי וול-סטרייט לדמות המתאימה לסדרת ריאליטי, יחזיר את השפיות לעולם הכלכלי.

2. האפשרות שההרחבה הפיסקאלית בארצות הברית תתפשט גם לאירופה

תסריט כזה הוא תסריט ה"בוסט" של הכלכלה. להערכתנו, בהחלט ייתכן מצב שבו בדומה להדפסות הכסף והריבית השלילית, נראה התפשטות של ההרחבה הפיסקאלית מארצות הברית לאירופה. תסריט כזה אפשרי במידה והגרמנים, שהיום תומכים במדיניות הצנע, ישתכנעו במה שמריו דראגי, יו"ר הבנק האירופאי המרכזי, מסביר להם, שהרחבה פיסקאלית היא הצעד המשלים המתבקש למדיניות המוניטארית המרחיבה. להערכתנו, התממשות התסריט הזה עשויה להוביל לצמיחה כלכלית מואצת ולרמת תשואות גבוהה יותר.

3. בדרך למעלה אנחנו עוברים באיטליה

זו נקודת הציון הקרובה ביותר. הסיכון העיקרי לתסריט האצת הצמיחה טמון באירופה, וכבר ביום ראשון הבא (ה-4 בדצמבר) צפוי משאל עם שעלול לחשוף מדרון חלקלק שיוביל ליציאתה של איטליה מאירופה. המשאל שעוסק בעניין טכני לכאורה של העברת סמכויות בין גופי הממשל, הפך לאישי בכך שראש הממשלה המכהן רואה בו הצבעת אמון. הפעם, בניגוד לסקרים שהיו טרום הברקזיט והבחירות בארצות הברית, הצפי הוא לניצחון לאלו שמתנגדים לזרם המרכזי המכהן.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אם ניקח את התוצאות צעד קדימה לעבר התפטרות ראש הממשלה הנוכחי וכניסה לתקופת בחירות, אזי קשה להתעלם מכוחה העולה של מפלגת חמשת הכוכבים שכרגע נראית כמועמדת המובילה להרכבת הממשלה הבאה. לאלו שתוהים מהו החלק המרכזי במצע של מפלגת הימין הזו, אז התשובה היא התנתקות מהאירו. הבעיה של איטליה חמורה ביותר שכן מדובר במדינה עם יחס חוב תוצר של 132% ומערכת פיננסית אשר זקוקה לגב של הבנק האירופאי המרכזי. נציין שבאפריל צפויות בחירות גם בצרפת וסביר שגם שם הבדלנים יתחזקו.

בשלב זה קשה לדעת מה יהיו תוצאות הבחירות באיטליה והאם ראש הממשלה המכהן יקיים את דבריו ויתפטר במידה ויפסיד, אבל סביר להערכתנו שלקראת המשאל, חוסר הוודאות יקבל ביטוי בירידת תשואות באיגרות החוב, לכן, אנו מעריכים כי ייתכן והיום נוצר חלון הזדמנויות חיובי בשוק איגרות החוב בכלל ובמח"מ הבינוני-ארוך בפרט. כמובן שזכייה של ראש הממשלה או הפסד דחוק שיאפשר לו להישאר בתפקיד יגדילו להערכתנו את הסבירות לתרחיש האצה בצמיחה, מה שיוביל בחזרה את התשואות כלפי מעלה. מי שלא מעוניין לקחת את הסיכון הזה, יכול לקחת פוזיציה קצרת טווח ולסגור אותה לפני התוצאות האמתיות של משאל העם.

גלעד גרומר מכהן כמנהל שיווק ולקוחות במנורה מבטחים קרנות נאמנות בע"מ, והוא ו/או מנורה קרנות נאמנות או חברות אחרות בקבוצת מנורה עשויים להיות בעלי ענין אישי בנושאי הסקירה. שיווק ההשקעות אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מריו ולואיג'י 04/12/2016 09:50
    הגב לתגובה זו
    המצע של 5 הכוכבים לא מדבר בכלל על יציאה מהגוש או מהאיחוד. איך זה החלק המרכזי אם הוא לא קיים בכלל???
  • 1.
    יוסי 29/11/2016 18:59
    הגב לתגובה זו
    עם כל התחזיות אומרות שתהיה העלאת ריבית בארה"ב ממש בקרוב, לא יהיה נכון לצאת עכשיו ולחזור לירידות שלאחר היציאה?
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.