מועדון קומפורט 13 נתבע בגין אפלייה על רקע צבע עור

תומר המלי, חייל יליד ברזיל, לא הורשה להיכנס למועדון ביום הולדתו ה-20 ותובע את המועדון בגין סלקציה ואפלייה על רקע צבע עורו הכהה
משה בנימין |

תומר המלי (20) חייל יליד ברזיל, אשר הוזמן על-ידי מועדון "קומפורט 13" בתל-אביב, לחוג את יום הולדתו ה-20 במועדון, לא הורשה להיכנס למועדון, בשל צבע עורו הכהה, ומבקש היום מבית המשפט לחייב את המועדון ובעליו, לפצותו.

אתמול (ב') הגיש מר תומר המלי, המיוצג על-ידי עוה"ד אליה צונץ ואביטל ויזל ממשרד ש. הורוביץ ושות', תביעה לבית המשפט השלום בתל-אביב - יפו, נגד מועדון "קומפורט 13" בתל-אביב ונגד בעליו ומפעיליו, מר שמעון ברק ומר מיכאל ברק, בה נתבקש בית המשפט לחייב את הנתבעים לפצות את תומר בגין נזקיו ובגין עגמת הנפש שנגרמה לו עקב סירוב המועדון להכניסו לארוע יום הולדתו שלו, בשל צבע עורו הכהה.

בתוך כך, מבקש המלי מבית המשפט, לחייב את הנתבעים לתרום סכום בסך 100,000 שקל למוסד ללא כוונת רווח הפועל למען קידום השוויון ומניעת ההפליה בישראל.

המלי, חייל בשרות סדיר, יליד ברזיל, בן 20, אשר הוזמן על-ידי המועדון בחודש יוני 2007, לחוג את יום הולדתו במועדון הגיע למועדון יחד עם כשלושים מחבריו.

כולם נכנסים והכהה נשאר בחוץ

לפי כתב התביעה, חבריו בהירי העור של המלי (וביניהם כאלה אשר הגיעו כשעה וחצי אחריו), נכנסו למועדון ללא קושי, בעוד כניסתו של המלי למועדון, נמנעה, משך כשעתיים, וזאת, למרות שהמדובר היה ביום הולדתו שלו, ולמרות שבידיו היה כרטיס כניסה של המועדון ושמו של המלי הופיע ברשימת המוזמנים.

בכתב התביעה נכתב, כי הסלקטורית "מחליטה, בהינף אצבע, בעקבות בחינת המראה החיצוני בלבד, וללא קשר לסדר ההגעה או לרשימת המוזמנים, מי ייכנס למועדון ומתי, ומי, יוותר מחוצה לו".

לא האפלייה הראשונה בקומפורט

המלי טוען, בין היתר, כי מן הראוי לפסוק נגד המועדון פיצויים עונשיים, בהתחשב בכך שאין זו הפעם הראשונה בה מונהגת סלקציה במועדון, ועל רקע העובדה שמדובר בתופעה מגונה ובזויה הפוגעת בזכות הבסיסית והטבעית של כל אדם להיות שווה בין שווים. בכתב התביעה צויין, כי תופעת הסלקציה נגועה בגזענות, נוגדת נורמות יסודיות של מוסר, ומשכך יש לעקרה מן השורש, בפרט במדינת ישראל.

כאמור, וכמפורט בכתב התביעה, המועדון כבר נתבע בעבר בגין אפליית בחור ממוצא אתיופי בכניסה למועדון. באותה תביעה התחייב המועדון להימנע מהפליה ולהנהיג בכניסה למועדון, תור, לפי סדר הגעת הבאים אליו, דבר שלא עשה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.