מועדון קומפורט 13 נתבע בגין אפלייה על רקע צבע עור

תומר המלי, חייל יליד ברזיל, לא הורשה להיכנס למועדון ביום הולדתו ה-20 ותובע את המועדון בגין סלקציה ואפלייה על רקע צבע עורו הכהה
משה בנימין |

תומר המלי (20) חייל יליד ברזיל, אשר הוזמן על-ידי מועדון "קומפורט 13" בתל-אביב, לחוג את יום הולדתו ה-20 במועדון, לא הורשה להיכנס למועדון, בשל צבע עורו הכהה, ומבקש היום מבית המשפט לחייב את המועדון ובעליו, לפצותו.

אתמול (ב') הגיש מר תומר המלי, המיוצג על-ידי עוה"ד אליה צונץ ואביטל ויזל ממשרד ש. הורוביץ ושות', תביעה לבית המשפט השלום בתל-אביב - יפו, נגד מועדון "קומפורט 13" בתל-אביב ונגד בעליו ומפעיליו, מר שמעון ברק ומר מיכאל ברק, בה נתבקש בית המשפט לחייב את הנתבעים לפצות את תומר בגין נזקיו ובגין עגמת הנפש שנגרמה לו עקב סירוב המועדון להכניסו לארוע יום הולדתו שלו, בשל צבע עורו הכהה.

בתוך כך, מבקש המלי מבית המשפט, לחייב את הנתבעים לתרום סכום בסך 100,000 שקל למוסד ללא כוונת רווח הפועל למען קידום השוויון ומניעת ההפליה בישראל.

המלי, חייל בשרות סדיר, יליד ברזיל, בן 20, אשר הוזמן על-ידי המועדון בחודש יוני 2007, לחוג את יום הולדתו במועדון הגיע למועדון יחד עם כשלושים מחבריו.

כולם נכנסים והכהה נשאר בחוץ

לפי כתב התביעה, חבריו בהירי העור של המלי (וביניהם כאלה אשר הגיעו כשעה וחצי אחריו), נכנסו למועדון ללא קושי, בעוד כניסתו של המלי למועדון, נמנעה, משך כשעתיים, וזאת, למרות שהמדובר היה ביום הולדתו שלו, ולמרות שבידיו היה כרטיס כניסה של המועדון ושמו של המלי הופיע ברשימת המוזמנים.

בכתב התביעה נכתב, כי הסלקטורית "מחליטה, בהינף אצבע, בעקבות בחינת המראה החיצוני בלבד, וללא קשר לסדר ההגעה או לרשימת המוזמנים, מי ייכנס למועדון ומתי, ומי, יוותר מחוצה לו".

לא האפלייה הראשונה בקומפורט

המלי טוען, בין היתר, כי מן הראוי לפסוק נגד המועדון פיצויים עונשיים, בהתחשב בכך שאין זו הפעם הראשונה בה מונהגת סלקציה במועדון, ועל רקע העובדה שמדובר בתופעה מגונה ובזויה הפוגעת בזכות הבסיסית והטבעית של כל אדם להיות שווה בין שווים. בכתב התביעה צויין, כי תופעת הסלקציה נגועה בגזענות, נוגדת נורמות יסודיות של מוסר, ומשכך יש לעקרה מן השורש, בפרט במדינת ישראל.

כאמור, וכמפורט בכתב התביעה, המועדון כבר נתבע בעבר בגין אפליית בחור ממוצא אתיופי בכניסה למועדון. באותה תביעה התחייב המועדון להימנע מהפליה ולהנהיג בכניסה למועדון, תור, לפי סדר הגעת הבאים אליו, דבר שלא עשה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.