טסלה
צילום: טוויטר

אחרי הזינוק הדרמטי במניה: טסלה מתכננת רבעון רביעי חזק

האסטרטגיה של טסלה, המשלבת הנחות ותמריצים עם התייעלות תפעולית, מוכיחה את עצמה בשורה התחתונה. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים עלה בכ-10 דולר למניה מאז פרסום תוצאות הרבעון השלישי, ועומד כעת על כ-226 דולר
אדיר בן עמי | (2)

מניית טסלה TESLA INC רשמה עלייה מרשימה של 22% ביום אחד בעקבות פרסום הדוחות לרבעון השלישי, כאשר המילה "צמיחה" מסכמת את הסיבה העיקרית להתלהבות המשקיעים. יצרנית הרכב החשמלי המובילה הציגה לא רק שיפור ברווחיות, אלא גם תחזיות אופטימיות להמשך השנה.

החברה צופה שיא חדש במסירות לרבעון הרביעי של 2024, עם תחזית של כ-515,000 כלי רכב - כ-25,000 יותר מתחזיות וול סטריט. נתון זה משקף את הביטחון של טסלה ביכולתה להמשיך ולהגדיל את נתח השוק שלה בתעשיית הרכב החשמלי העולמית.

בסין, השוק הגדול ביותר לרכב חשמלי בעולם, הצליחה טסלה להגיע לשיא חדש של 182,000 מכוניות שנמכרו ברבעון השלישי - עלייה של 66% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2023. החברה ממשיכה במבצעי המכירות שלה בסין, כולל הארכת הצעת המימון ב-0% ריבית ללקוחות מסוימים.

גם בשוק האמריקאי נרשמה צמיחה, עם מכירות של כ-167,000 רכבים ברבעון השלישי, עלייה של 7% לעומת הרבעון המקביל ב-2023. טסלה מציעה גם בארה"ב מימון ב-0% ריבית, כחלק מאסטרטגיית המכירות האגרסיבית שלה.

על פי נתוני Kelly Blue Book, התמריצים הכספיים בשוק הרכב החשמלי האמריקאי נשארים גבוהים, ומגיעים לכ-12.3% ממחיר העסקה הממוצע. זאת בהשוואה ל-4.8% בלבד בשוק הרכב הכללי. למרות המבצעים והתמריצים הנדיבים, טסלה הצליחה להציג שיפור משמעותי ברווחיות התפעולית, שעלתה ב-3 נקודות אחוז לעומת 2023 והגיעה ל-10.8%. הישג זה מיוחס להתייעלות בעלויות הייצור, שקיזזה את השפעת ההנחות במחיר.

בתוך כך נודע כי בכירים בטסלה ימכרו מניות בהיקף 300 מיליון דולר. מכירת המניות מתוכננת על ידי שלושה מבכירי טסלה: יו"ר החברה רובין דנהולם, קימבל מאסק, אחיו של אילון מאסק, ודירקטורית נוספת, קתלין וילסון-תומפסון. השלושה נקטו בהליך "Rule 10b5-1," המאפשר מכירה מבוקרת של מניות ללא ניגוד עניינים, המונע השפעה מידע פנימי.

דנהולם מתכננת למכור עד 674,345 מניות עד יוני 2025; וילסון-תומפסון עד 300,000 מניות עד פברואר 2025; ומאסק עד 152,088 מניות עד מאי 2025

 

האנליסטים משדרגים המלצות

אנליסטים בוול סטריט הגיבו בהעלאת מחירי היעד למניה. חברת הברוקרים Daiwa העלתה את מחיר היעד מ-225 ל-285 דולר, תוך שמירה על המלצת "החזק". במקביל, האנליסט ג'ורג' ג'יאנאריקס מ-Canaccord העלה את מחיר היעד ל-298 דולר, עם המלצת "קנייה".

קיראו עוד ב"גלובל"

מחיר היעד הממוצע של האנליסטים עלה בכ-10 דולר למניה מאז פרסום תוצאות הרבעון השלישי, ועומד כעת על כ-226 דולר. מתחילת 2024 רשמה מניית טסלה עלייה של 8%, כאשר מאז פרסום הדוחות ביום רביעי שעבר, המניה זינקה בכ-26%.

 

האסטרטגיה של טסלה עובדת

האסטרטגיה של טסלה, המשלבת הנחות ותמריצים עם התייעלות תפעולית, מוכיחה את עצמה בשורה התחתונה. החברה מצליחה לשמור על רווחיות גבוהה תוך כדי הגדלת נתח השוק שלה בתעשייה התחרותית. השילוב של צמיחה במכירות, שיפור ברווחיות והצלחה בשווקים המרכזיים כמו סין וארה"ב, מחזק את מעמדה של טסלה כמובילה בתעשיית הרכב החשמלי העולמית.

בעוד שהתחרות בשוק הרכב החשמלי מתעצמת, טסלה מוכיחה שהיא מסוגלת להתאים את האסטרטגיה שלה לתנאי השוק המשתנים, תוך שמירה על איזון בין צמיחה לרווחיות. התחזיות החיוביות של החברה להמשך 2024, יחד עם היכולת המוכחת לעמוד ביעדים שאפתניים, מספקות למשקיעים סיבות טובות לאופטימיות לגבי המשך צמיחת החברה.

מעניין גם לציין כי זו לא הפעם הראשונה שמניית טסלה רשמה עלייה כה חדה ביום אחד. התקדים ההיסטורי מגיע מה-9 במאי 2013, כאשר המניה זינקה ב-24% בעקבות דוחות רבעוניים חזקים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    t 28/10/2024 17:14
    הגב לתגובה זו
    גם gm עקפה את התחזיות, אבל שם יש מכפיל 5, ובטסלה מכפיל 50.
  • 1.
    החיים 28/10/2024 16:20
    הגב לתגובה זו
    המכפיל היה צריך להיות 10-20 ימים יגידו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".