האם ההיסטוריה תחזור על עצמה? הזינוק במניית טסלה מעלה שאלות
זינוק דרמטי של 22% במניית טסלה TESLA INC ביום חמישי האחרון מעלה שאלה מרתקת: האם החברה עומדת בפני תקופת צמיחה משמעותית נוספת? הנתונים ההיסטוריים מספקים תובנות מעניינות.
הזינוק המרשים הגיע בעקבות דוחות כספיים מפתיעים לטובה לרבעון השלישי, כאשר החברה דיווחה על רווח של 72 סנט למניה, הרבה מעל תחזיות האנליסטים שצפו 60 סנט בלבד. אילון מאסק, מנכ"ל החברה, הוסיף שמן למדורה כשהצהיר כי צמיחת המסירות ב-2025 עשויה להגיע ל-30%, תחזית אופטימית במיוחד לעומת הערכות השוק שצפו צמיחה של 10% בלבד.
מעניין לציין כי זו לא הפעם הראשונה שמניית טסלה רושמת עלייה כה חדה ביום אחד. התקדים ההיסטורי מגיע מה-9 במאי 2013, כאשר המניה זינקה ב-24% בעקבות דוחות רבעוניים חזקים.
ההשוואה בין שתי התקופות מדגישה את הצמיחה המטאורית של טסלה: ברבעון הראשון של 2013 החברה מסרה 4,900 מכוניות בלבד, בעוד שברבעון השלישי של 2024 המסירות הגיעו ל-463,000 רכבים. הנתונים ההיסטוריים מלמדים כי לאחר הזינוק ב-2013, המניה המשיכה במגמה החיובית: חודש לאחר מכן היא עלתה ב-47% נוספים, וכעבור שלושה חודשים המניה הייתה גבוהה ב-141% ממחיר הסגירה ב-9 במאי.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הגורמים להמשך המומנטום
אחד הגורמים המרכזיים להמשך המומנטום החיובי הוא תגובת וול סטריט. אנליסטים נוטים להעלות תחזיות ומחירי יעד בעקבות דוחות חזקים. ב-2013, מחיר היעד הממוצע עלה ב-40% תוך חודש מפרסום הדוחות.
גם הפעם האנליסטים לא מאכזבים: סטפן גנגארו מ-Stifel העלה את מחיר היעד ל-287 דולר למניה מ-265 דולר, ואלכסנדר פוטר מ-Piper Sandler עדכן את היעד ל-315 דולר מ-310 דולר. שניהם ממליצים "קנייה" על המניה. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניית טסלה עומד כעת על כ-224 דולר, עלייה של כ-8 דולר מאז פרסום הדוחות האחרונים.
שינויי המלצות יכולים גם הם לתמוך במניה. Phillip Securities שדרגה את המלצתה מ"מכירה" ל"הפחתת החזקה" והעלתה את מחיר היעד מ-135 ל-230 דולר. למרות שאין מדובר בהמלצה חיובית, היא משקפת את השינוי בסנטימנט לאחר החדשות הטובות.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מבט אל העבר
מבט לעבר מגלה כי בחמשת ימי המסחר הטובים ביותר של טסלה (מלבד שני ימי הזינוק של מעל 20%), המניה עלתה בממוצע ב-19%. ימים אלו התפרסו בין 2010 ל-2021, כאשר חלקם היו קשורים לדוחות כספיים. הנתונים מראים כי בארבעה מתוך חמשת המקרים הללו, המניה הייתה גבוהה יותר כעבור 30 יום, עם עלייה ממוצעת של 19%. במבט ל-90 יום קדימה, המניה עלתה בשלושה מתוך חמישה מקרים, עם עלייה ממוצעת של כ-88%.
אמנם אין ערובה לכך שההיסטוריה תחזור על עצמה, אך לכל הפחות המשקיעים יכולים לצפות להעלאת תחזיות ומחירי יעד בוול סטריט בעקבות הרבעון החזק של טסלה. מתחילת השנה ועד למסחר ביום שישי, מניית טסלה רשמה עלייה של כ-5% בלבד, נתון שמדגיש את הפוטנציאל לעליות נוספות אם החברה תמשיך להציג תוצאות חזקות.
הדוחות לרבעון השלישי
ענקית הרכבים החשמליים דיווחה בתוצאותיה לרבעון השלישי על רווח למניה של 72 סנט על הכנסות של 25.2 מיליארד דולר. הצפי היה לרווח למניה של 58 סנט על הכנסות של 25.4 מיליארד דולר. שיעור הרווח הגולמי עמד על 19.8%, לעומת צפי של 16.8%. תזרים המזומנים החופשי הסתכם ב-2.74 מיליארד דולר, טוב מהצפי של 1.61 מיליארד.
יצרנית הרכבים החשמליים צופה "צמיחה מתונה" במסירות רכב ב-2024: "למרות התנאים המאקרו-כלכליים המאתגרים, אנו צופים להשיג צמיחה מתונה במסירות כלי רכב ב-2024. התקנות מערכות אגירת אנרגיה צפויות להכפיל את עצמן ביחס לשנה שעברה ב-2024."
עוד ציינה החברה כי התוכניות לדגמי רכב חדשים, כולל דגמים במחירים נגישים יותר, נשארות במסלול להתחלת ייצור במחצית הראשונה של 2025.
- 1.לרון 25/10/2024 19:58הגב לתגובה זואינו נוטה לחזור על עצמו,ולכן הוא יפה ומעניין ! בכל תקופה נבנה סצנריו אחר
- אנונימי 25/10/2024 23:20הגב לתגובה זוהבורסה היא סייקל.עליות תיקונים וחוזר חלילה סבלנות היא שם המשחק
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
