האם ההיסטוריה תחזור על עצמה? הזינוק במניית טסלה מעלה שאלות
זינוק דרמטי של 22% במניית טסלה TESLA INC ביום חמישי האחרון מעלה שאלה מרתקת: האם החברה עומדת בפני תקופת צמיחה משמעותית נוספת? הנתונים ההיסטוריים מספקים תובנות מעניינות.
הזינוק המרשים הגיע בעקבות דוחות כספיים מפתיעים לטובה לרבעון השלישי, כאשר החברה דיווחה על רווח של 72 סנט למניה, הרבה מעל תחזיות האנליסטים שצפו 60 סנט בלבד. אילון מאסק, מנכ"ל החברה, הוסיף שמן למדורה כשהצהיר כי צמיחת המסירות ב-2025 עשויה להגיע ל-30%, תחזית אופטימית במיוחד לעומת הערכות השוק שצפו צמיחה של 10% בלבד.
מעניין לציין כי זו לא הפעם הראשונה שמניית טסלה רושמת עלייה כה חדה ביום אחד. התקדים ההיסטורי מגיע מה-9 במאי 2013, כאשר המניה זינקה ב-24% בעקבות דוחות רבעוניים חזקים.
ההשוואה בין שתי התקופות מדגישה את הצמיחה המטאורית של טסלה: ברבעון הראשון של 2013 החברה מסרה 4,900 מכוניות בלבד, בעוד שברבעון השלישי של 2024 המסירות הגיעו ל-463,000 רכבים. הנתונים ההיסטוריים מלמדים כי לאחר הזינוק ב-2013, המניה המשיכה במגמה החיובית: חודש לאחר מכן היא עלתה ב-47% נוספים, וכעבור שלושה חודשים המניה הייתה גבוהה ב-141% ממחיר הסגירה ב-9 במאי.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הגורמים להמשך המומנטום
אחד הגורמים המרכזיים להמשך המומנטום החיובי הוא תגובת וול סטריט. אנליסטים נוטים להעלות תחזיות ומחירי יעד בעקבות דוחות חזקים. ב-2013, מחיר היעד הממוצע עלה ב-40% תוך חודש מפרסום הדוחות.
גם הפעם האנליסטים לא מאכזבים: סטפן גנגארו מ-Stifel העלה את מחיר היעד ל-287 דולר למניה מ-265 דולר, ואלכסנדר פוטר מ-Piper Sandler עדכן את היעד ל-315 דולר מ-310 דולר. שניהם ממליצים "קנייה" על המניה. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניית טסלה עומד כעת על כ-224 דולר, עלייה של כ-8 דולר מאז פרסום הדוחות האחרונים.
שינויי המלצות יכולים גם הם לתמוך במניה. Phillip Securities שדרגה את המלצתה מ"מכירה" ל"הפחתת החזקה" והעלתה את מחיר היעד מ-135 ל-230 דולר. למרות שאין מדובר בהמלצה חיובית, היא משקפת את השינוי בסנטימנט לאחר החדשות הטובות.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מבט אל העבר
מבט לעבר מגלה כי בחמשת ימי המסחר הטובים ביותר של טסלה (מלבד שני ימי הזינוק של מעל 20%), המניה עלתה בממוצע ב-19%. ימים אלו התפרסו בין 2010 ל-2021, כאשר חלקם היו קשורים לדוחות כספיים. הנתונים מראים כי בארבעה מתוך חמשת המקרים הללו, המניה הייתה גבוהה יותר כעבור 30 יום, עם עלייה ממוצעת של 19%. במבט ל-90 יום קדימה, המניה עלתה בשלושה מתוך חמישה מקרים, עם עלייה ממוצעת של כ-88%.
אמנם אין ערובה לכך שההיסטוריה תחזור על עצמה, אך לכל הפחות המשקיעים יכולים לצפות להעלאת תחזיות ומחירי יעד בוול סטריט בעקבות הרבעון החזק של טסלה. מתחילת השנה ועד למסחר ביום שישי, מניית טסלה רשמה עלייה של כ-5% בלבד, נתון שמדגיש את הפוטנציאל לעליות נוספות אם החברה תמשיך להציג תוצאות חזקות.
הדוחות לרבעון השלישי
ענקית הרכבים החשמליים דיווחה בתוצאותיה לרבעון השלישי על רווח למניה של 72 סנט על הכנסות של 25.2 מיליארד דולר. הצפי היה לרווח למניה של 58 סנט על הכנסות של 25.4 מיליארד דולר. שיעור הרווח הגולמי עמד על 19.8%, לעומת צפי של 16.8%. תזרים המזומנים החופשי הסתכם ב-2.74 מיליארד דולר, טוב מהצפי של 1.61 מיליארד.
יצרנית הרכבים החשמליים צופה "צמיחה מתונה" במסירות רכב ב-2024: "למרות התנאים המאקרו-כלכליים המאתגרים, אנו צופים להשיג צמיחה מתונה במסירות כלי רכב ב-2024. התקנות מערכות אגירת אנרגיה צפויות להכפיל את עצמן ביחס לשנה שעברה ב-2024."
עוד ציינה החברה כי התוכניות לדגמי רכב חדשים, כולל דגמים במחירים נגישים יותר, נשארות במסלול להתחלת ייצור במחצית הראשונה של 2025.
- 1.לרון 25/10/2024 19:58הגב לתגובה זואינו נוטה לחזור על עצמו,ולכן הוא יפה ומעניין ! בכל תקופה נבנה סצנריו אחר
- אנונימי 25/10/2024 23:20הגב לתגובה זוהבורסה היא סייקל.עליות תיקונים וחוזר חלילה סבלנות היא שם המשחק
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
