בינה מלאכותית
צילום: Midjourney

בוט שעונה לטלפונים, מסדר חשבונות וסוגר עסקאות - העתיד של שוק העבודה עם סוכני AI

סוכני AI חכמים הם תוכנות שבעצם מבצעות תפקיד ספציפי מוגדר בחברה או בעסק - שירות לקוחות, מכירות ואפילו ניהול חשבונות; איך הסוכנים יכולים לתרום לחברות השונות במשק ואיך היישום שלהם ישפיע על שוק התעסוקה?
רוי שיינמן | (2)

ההתקדמות בפיתוחים הקשורים לבינה מלאכותית פותחת עולם חדש של אפשרויות לארגונים שונים ברחבי העולם. אחד הפיתוחים המעניינים הוא סוכנים אוטומטיים חכמים שיכולים לייעל את פעילותם של צוותי עבודה ולשדרג את ביצועיהם העסקיים באופן משמעותי. הסוכנים החדשים מציבים את העובדים בקדמת הטכנולוגיה, ומציעים פוטנציאל אדיר לשיפור הפרודוקטיביות והיעילות של החברה או העסק.

 

הפיתוח החדש של מיקרוסופט - Copilot Studio

הפלטפורמה החדשה של מיקרוסופט  MICROSOFT מאפשרת לארגונים ליצור סוכני בינה מלאכותית אוטונומיים המותאמים לצרכי הארגון. הסוכנים הללו לא רק מתפקדים ככלי עזר לעובדים, אלא הם גם לומדים ומתאימים את עצמם לסביבת העבודה, פועלים בצורה עצמאית ומשתמשים במידע הזמין להם דרך המערכות איתן העסק עובד.

בינה מלאכותית; קרדיט: Copilot

בינה מלאכותית; קרדיט: Copilot

פלטפורמת ה-Copilot Studio יודעת לפתח ולנהל סוכני AI חכמים, כמו אפליקציות חדשות המתפקדות עצמאית ומבצעות משימות רבות במקביל. סוכנים אלה יכולים להפעיל מנגנונים פשוטים, לבנות אוטומציה של תהליכים עסקיים מורכבים, ואפילו למלא תפקידים כמו טיפול בלידים, עיבוד הזמנות, ניהול שרשראות אספקה ועוד.

במסגרת ההכרזה של מיקרוסופט על הסוכנים החדשים, הוצגו עשרה סוכנים אוטונומיים שישולבו במערכת Dynamics 365, ויהיו מיועדים להגדיל את היכולות של צוותי מכירות, שירותים פיננסיים וניהול שרשראות אספקה. דוגמאות לכך כוללות את הסוכן לניהול מכירות, אשר מסוגל לעזור לעובדים באוטומציה של תהליכי מכירה, תעדוף לידים ומעקב אחר הלקוחות. הסוכן מבצע מחקר על לידים ומייצר מיילים מותאמים אישית, ובכך מאפשר לאנשי המכירות למקד את זמנם בלקוחות החשובים ביותר.

דוגמה נוספת היא סוכן תקשורת עם ספקים, שנועד לייעל את שרשרת האספקה ולהקטין את הסיכוי לשיבושים. סוכן זה עוקב אחר ביצועי ספקים, מזהה עיכובים בזמן אמת ומבצע את התגובות הנדרשות כדי למנוע תקלות. כך יכולים צוותי הרכש להתמקד במשימות אסטרטגיות יותר כמו תכנון וקבלת החלטות, ולהשאיר את הניהול השוטף לסוכנים האוטונומיים.

בנוסף, ישנם סוכנים נוספים כמו הסוכן לניהול התאמות פיננסיות, שמסייע לצוותי הכספים בניקוי מערכי נתונים ומפחית את הזמן המושקע בהכנות לדיווחים כספיים. סוכן התאמות חשבון לעומתו פועל עבור רואי חשבון לביצוע אוטומציה של התאמות בין ספרי עזר לספר החשבונות הכללי, ובכך מאיץ את תהליך הסגירה הפיננסית ומשפר את הנראות של תזרים המזומנים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

היישומים בשטח

ארגונים כמו מקינזי, Clifford Chance ותומסון רויטרס כבר החלו להשתמש בסוכנים אוטונומיים, ונתונים ראשוניים מראים שיפור מרשים בתפוקה העסקית. לדוגמה, מקינזי הצליחה לקצר את זמן תהליך קליטת הלקוחות החדשים ב-90% ולצמצם את העומס האדמיניסטרטיבי ב-30%.

גם תומסון רויטרס רואה הצלחות כאשר פיתחה סוכן שמאיץ את תהליך הבדיקות המשפטיות ומפחית את זמן הטיפול בחלק מהמשימות בחצי. אלו רק דוגמאות ראשונות לפוטנציאל של סוכני AI חכמים בארגונים, ובשנה הקרובה מיקרוסופט עתידה להשיק עוד סוכנים רבים שיכולים לספק לארגונים יתרון תחרותי משמעותי.

 

עתיד הבינה המלאכותית בארגונים

מיקרוסופט רואה בסוכנים אוטונומיים חלק בלתי נפרד מעתיד הבינה המלאכותית בעסקים, והחברה ציינה כי היא מחויבת להנגשת הטכנולוגיה הזו ליותר ארגונים בכל רחבי העולם. החברה הדגישה את חשיבות האבטחה והפרטיות בתהליך הפיתוח של הסוכנים הללו, וכל סוכן הנבנה על בסיס הפלטפורמה עומד בסטנדרטים מחמירים של אבטחת מידע ופרטיות. על פי הנתונים של מיקרוסופט, סוכנים כמו הקופיילוט מצליחים לשפר ביצועים עסקיים בצורה מרשימה. לדוגמה, צוותי מכירות המשתמשים בסוכנים רואים עלייה של 9.4% בהכנסות לכל מוכר ועלייה של 20% בסגירת עסקאות.

בינה מלאכותית; קרדיט: טוויטר

בינה מלאכותית; קרדיט: טוויטר

כ-60% מהחברות ב-Fortune 500 כבר משתמשות בטכנולוגיות הבינה המלאכותית של מיקרוסופט לשיפור הביצועים העסקיים שלהן. חברות גדולות כמו Honeywell ו-Lumen Technologies מציגות תוצאות מרשימות, כאשר Honeywell מעריכה שתפוקת העבודה שלה עלתה בהיקף השקול להוספת 187 עובדים במשרה מלאה.

 

איך יראה עולם התעסוקה עם סוכני ה-AI החכמים?

ההשפעה של הטמעת הסוכנים האוטונומיים והיכולות החדשות של הבינה המלאכותית על החברות והשוק התעסוקתי היא רחבת היקף. מצד אחד, לחברות נפתחות הזדמנויות יוצאות דופן לשפר את יעילותן, לצמצם עלויות ולשפר את רווחיותן. סוכנים אוטונומיים כמו אלו שמיקרוסופט מציעה יכולים לייעל תהליכים מורכבים, להפחית את הסיכון לטעויות אנוש ולפנות משאבים לטיפול במשימות אסטרטגיות יותר. השימוש בסוכנים יפחית את הצורך בעבודה מונוטונית וחזרתית, וכך יוכל הצוות להתמקד בפרויקטים שמוסיפים ערך ישיר לפיתוח המוצר, לשיפור השירות או לחדשנות. מעבר לכך, הסוכנים מאפשרים לחברות להיות תחרותיות יותר בשוק ולספק שירותים ברמה גבוהה יותר בזמן קצר יותר, מה שיכול להוביל לגידול משמעותי בנתח השוק ובשביעות רצון הלקוחות.

עם זאת, לשימוש ההולך וגובר בטכנולוגיות בינה מלאכותית יש גם צד מאתגר. השילוב ההולך ומתרחב של סוכנים אוטונומיים במקומות עבודה עלול ליצור חששות בקרב העובדים לגבי עתידם התעסוקתי. ישנה אפשרות שעובדים המבצעים משימות חזרתיות, כמו קליטת נתונים, עיבוד מסמכים או מעקב שוטף, ימצאו את עצמם מחוסרי עבודה כתוצאה מהאוטומציה של התהליכים הללו. תחומים רבים, כמו שירות לקוחות, הנהלת חשבונות ולוגיסטיקה, עשויים לראות צמצום בכוח האדם הנדרש, שכן סוכנים אוטונומיים יכולים לבצע את המשימות הללו במהירות וביעילות רבה יותר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    המענה הבלתי אנושי 21/10/2024 16:26
    הגב לתגובה זו
    מה שבזול עולה ביוקר חסכת בן אנוש ומענה כראוי.
  • 1.
    החיים 21/10/2024 16:12
    הגב לתגובה זו
    אני מפסיק את ההתקשרות עם החברה תהנו משרות נפלא מ AI... נראה אם תשרדו אותו ואם תרצו לקנות שירות מאותה חברה שוב
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.