ASML
צילום: טוויטר
דוחות

המשקיעים של מניות השבבים לא מתרגשים מהורדת התחזית של ASML

הדוחות של יצרנית ציוד השבבים דלפו יום אחד לפני המועד וכללו הורדת תחזית גדולה; המניה של ASML יורדת ב-6% אבל הפסימיות מהולנד לא מגיעה למניות השבבים בארה"ב שעולות במסחר
רוי שיינמן | (3)

ASML מייצרת מכונות ליטוגרפיה שהן חלק קריטי בתהליך של ייצור שבבים. מהסיבה הזאת הפעילות שלה מספקת במובן מסוים הצצה למצבו של סקטור השבבים העולמי. דוחות החברה לרבעון השלישי, שפורסמו בטעות יום לפני המועד המתוכנן שהיה אמור להיות היום, הובילו לנפילה של מניית החברה בשיעור החד ביותר ב-25 השנים האחרונות.

החברה חתכה את התחזיות שלה לשנה כולה בחדות. היא צופה כעת הכנסות של בין 33.1-38.6 מיליארד דולר לעומת תחזית קודמת של 38.6-44.3 מיליארד דולר. זאת הורדה גדולה שגם מציבה את נקודת האמצע נמוך יותר מתחזית האנליסטים שעומדת על 39.2 מיליארד דולר.

מכונה של ASML; קרדיט: אתר החברה

מכונה של ASML; קרדיט: אתר החברה

על פניו הורדת התחזית משמעותה הורדה בביקושים מלקוחות החברה, שהן בעצם חברות השבבים הגדולות בעולם, ואם הן קונות פחות מכונות סימן שגם הן חוות ירידה בביקושים לשבבים. עם זאת, זו לא בהכרח המשמעות של הורדת התחזית של ASML, ובינתיים מניות השבבים בוול סטריט בירוק - אנבידיה  NVIDIA CORP למשל עולה ב-3.5%, סופר מיקרו  SUPER MICRO COMPUTER ב-3.7% ומיקרון  MICRON TECHNOLOGY ב-4.3%.

 

אז מה הוביל להורדת התחזית של ASML?

אחת הסיבות המרכזיות לירידת התחזיות היא היעילות המוגברת של מפעלי השבבים בשימוש במכונות היקרות של ASML. המפעלים שהצטיידו בציוד החברה במהלך המגפה מצליחים כעת להפיק יותר שבבים מבלי להזדקק לציוד נוסף ולכן הם לא רוכשים עוד מכונות. בנוסף, מלאי השבבים במפעלים עדיין גבוה, מה שמוביל לדחיית הזמנות של מכונות חדשות.

ASML מסרה כי למרות הביקוש הגבוה לשבבים הקשורים לבינה מלאכותית, חלקים אחרים בשוק השבבים נחלשים מעבר לציפיות, מה שגורם לדחיות בהזמנות מצד חברות שמייצרות שבבים פחות מורכבים כמו שבבים למכשירי חשמל או שבבי זיכרון.

כחלק מהניתוח של ASML על התעשייה, ציין דן האצ'סון, סגן יו"ר חברת TechInsights, שמפעלים נוטים לרכוש ציוד חדש כאשר שיעור הניצול במפעלים מגיע לסביבות 90%, אך כיום שיעור הניצול במפעלים עומד על כ-81%. אינטל INTEL CORPORATION , לדוגמה, האטה את התרחבות מפעליה, מה שמרמז שגם סמסונג ו-TSMC ינהגו בזהירות דומה בהזמנת ציוד חדש מ-ASML.

קיראו עוד ב"גלובל"

למרות הביקושים הגבוהים לשבבים, בשוק השבבים עדיין קיים עודף כושר ייצור, והשחקנים הגדולים מעדיפים להמתין להזמנות נוספות של ציוד, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות שמאפשרות להם לצמצם את מספר השלבים בהם נדרשות המכונות של ASML.

 

מתי ASML תראה עלייה בביקושים?

עם זאת, התחזית הכוללת של התעשייה אינה שלילית לחלוטין. מומחים בתעשייה, כמו הנדל ג'ונס מ-International Business Strategies, מאמינים שהמצב הוא זמני בלבד, וכי בטווח הארוך, הביקוש לשבבים הקשורים לבינה מלאכותית ולזיכרונות המתאימים לשבבים אלה ימשיך לגדול ויביא למצב בו לחברות אין ברירה אלה להרחיב את המפעלים שלהן ולרכוש מכונות ליטוגרפיה נוספות.

אנבידיה למשל ממשיכה לדווח על ביקוש חזק למוצרי ה-GPU שלה עבור בינה מלאכותית. החברה ציינה לאחרונה במצגת למשקיעים כי "הביקוש ממשיך לעלות על ההיצע" ואפילו המנכ"ל עצמו, ג'נסן הואנג, אמר כי "יש ביקוש מטורף לשבבי הדור הבא שלנו". הנהלת אנבידיה הוסיפה כי מוצרי ה-GPU מסדרת Blackwell "מוזמנים מראש ל-12 חודשים", מה שמעיד על ביקוש חזק ומתמשך.

מניית ASML נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 315 מיליארד דולר אחרי ירידה של 10.5% מתחילת השנה ועלייה של 13% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 33 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 21 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

מניית ASML בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    תחום השבבים תנודתי מאוד .אחרי פיסה יש שפל (ל"ת)
    עושה חשבון 17/10/2024 09:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דש 16/10/2024 21:33
    הגב לתגובה זו
    השמים הופכים קודרים ואירוע רודף אירוע
  • העיקר לכתוב שטות 17/10/2024 06:53
    הגב לתגובה זו
    העיקר לכתוב שטות
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.