DOW
DOW

אנבידיה והספליט: האם היא תיכנס לדאו ג'ונס במקום אינטל?

אנבידיה היא כבר אחת המניות המובילות ב-S&P 500 ובקרנות הנאמנות ותעודות הסל העוקבות אחריה. עם זאת, צירופה של המניה לדאו יחזק את מעמדה של החברה כאחת החברות המשפיעות ביותר באמריקה. האם היא תיכנס על חשבון אינטל?
אדיר בן עמי | (7)

ענקית השבבים אנבידיה NVIDIA COR הוכיחה אמש כי מהפכת הבינה המלאכותית עדיין רחוקה מהשיא וכעת, לאחר שהחברה הודיעה כי תפצל את מנייתה ל-10, מובילת הבינה המלאכותית עשויה להיכנס לדאו ג'ונס.

הדאו משוקלל לפי מחיר המניה ולא לפי שווי שוק. זה אומר שלמניות עם מחיר מניה אבסולוטי גבוה, כמו זה של אנבידיה, יכולה להיות השפעה גדולה יותר על המדד. לדוגמה, מניית UnitedHealth UNITEDHEALTH GROUP שמחיר המניה שלה עומד על קצת פחות מ-520 דולר, היא המניה עם המשקל הגדול ביותר בדאו, עם משקל של כ-8.6%. במחיר הנוכחי של אנבידיה, משקלה במדד יהיה יותר מפי שניים. אך ברגע שמחיר המניה ירד לטווח ה-100 דולר לאחר הפיצול ב-7 ליוני, המניה עשויה להיות הגיונית כחברה חדשה בדאו.

אנבידיה היא כבר אחת המניות המובילות ב-S&P 500 ובקרנות הנאמנות ותעודות הסל העוקבות אחריו. עם זאת, צירופה של המניה לדאו יחזק את מעמדה של החברה כאחת החברות המשפיעות ביותר באמריקה.

מהצד השני נמצאת אינטל INTEL CORPORATION , אחת המתחרות של אנבידיה שמתקשה להדביק את הקצב ונלחמת על שאריות בעסקי שבבי הבינה המלאכותית. אינטל היא החברה בדאו בעלת המשקל הנמוך ביותר. עם מחיר מניה של כ-30 דולר, אינטל מהווה רק 0.5% מהמדד. שווי השוק של החברה עומד כעת על מתחת ל-130 מיליארד דולר, בעוד אנבידיה שווה כמעט 2.6 טריליון דולר.מניית אינטל מאבדת היום 4%, בעוד מניית אנבידיה קופצת ב-10%

אז האם אנבידיה באמת עשויה להתווסף לדאו על חשבון אינטל? מניה מצורפת לדאו ג'ונס בדרך כלל רק אם לחברה יש מוניטין מצוין, מפגינה צמיחה מתמשכת ומעניינת מספר רב של משקיעים. כל התכונות הללו די מתארות את אנבידיה. בנוסף, לפי המתודולוגיה של המדד, הוועדה המחליטה על צירוף מניה כלשהי, מעריכה את מחיר המניה הפוטנציאלית ועוקבת האם מחירה של המניה בעלת המחיר הגבוה ביותר הוא יותר מפי 10 ממחירה של המניה עם המחיר הנמוך ביותר. מחירה של UNH כיום הוא כמעט פי 17 מזה של אינטל. 

לבסוף, עוד שיקול בתהליך בחירה של מניה הוא האם המניה מהווה ייצוג הולם של הסקטור שלה. במקרה כזה, האם יש החלפה "נקייה" יותר מאשר צירוף אנבידיה, ענקית השבבים הדומיננטית ביותר בסקטור המוליכים למחצה, במקום אינטל, המנהיגה לשעבר בתעשייה בה שבבים למחשבים אישיים היו חשובים יותר?

בין הדוגמאות למניות טכנולוגיות שהתווספו בעבר למדד לאחר פיצול ניתן למצוא את אמזון AMAZON שהצטרפה ממש לאחרונה בחודש פברואר והחליפה את וולגרינס. זה לא היה אפשרי כאשר לאמזון היה מחיר בן ארבע ספרות. לאחר שעשתה פיצול של 1 ל-20 ביוני 2022 ולאחר שוולמארט פיצלה גם היא את מניותיה מוקדם יותר השנה ובעצם הפחיתה את ייצוג המגזר הקמעונאי בדאו, נסללה הדרך עבור אמזון להצטרפות למדד.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף, יש גם את אפל APPLE . יצרנית האייפון פיצלה את המניה שלה ל-7 ביוני 2024, מהלך שהפחית את מחירה מ-700 דולר לכ-100 דולר ונוספה לדאו במרץ 2015 במקומה של AT&T.

 

מידע נוסף על הדאו וקצת היסטוריה

השם הרשמי הוא: Dow Jones Industrial Average או בראשי תיבות: DJIA, אבל על פי רוב הוא נקרא פשוט ה"דאו ג'ונס" או רק "הדאו". כמו שני המדדים האחרים גם מדד זה עוקב אחר ביצועי החברות הגדולות והחזקות בעולם, אך מספר המניות בו קטן יחסית למדדים חשובים אחרים ומסתכם ב-30 מניות בלבד. הוא נחשב סולידי ו"כבד" יותר מהמדדים האחרים, ובדרך כלל התשואות בו מתונות יותר לטוב ולרע. כלומר הוא יורד פחות בירידות ועולה פחות בעליות - מדד יותר סולידי. הסיבה לכך הוא הרכב המניות השונה שנוטה יותר לחברות ערך דפנסיביות ופחות למניות צמיחה תנודתיות. המדד מופעל על ידי "חברת דאו ג'ונס מדדים" שמפעילה עוד מדדים רבים, אבל רובם לא מגיעים לשימוש רחב.

מדד הדאו ג'ונס הוא מדד המניות השני בהיסטוריה. צ'ארלס דאו, המייסד והעורך הראשון של הוול סטריט ג'ורנל, היה אחד מהראשונים שחשבו על יצירת מדדים שיכללו קבוצה של מניות. הרעיון היה למסור לקוראים מידע כללי על המגמות וההתפתחויות בשוק המניות בצורה מתומצתת וברורה..

הדאו, כאמור, יוצא דופן מכמה בחינות – ההרכב המצומצם שלו וההיסטוריה הארוכה שלו הן שתיים מהבחינות האלו. אבל הדבר הכי יוצא דופן במדד הוא שיטת החישוב המוזרה שלו. משקל המניות במדד לא נקבע לפי גודל השוק של המניה אלא לפי מחיר המניה בלבד. מחיר המדד נקבע על ידי סיכום של כל מחירי המניות במדד שמחולקות בגורם שנקרא "The Dow Divisor" . הפקטור הזה משתנה כאשר מתבצעים ספליט של מניה (שמניה אחת מחולקת לכמה מניות), ספין אוף (חברה מתפצלת מהחברה האם) או כאשר נגרעת או מתווספת חברה למדד, וזאת כדי לשמור על אחידות בעקיבה. העובדה שהמספר קטן (בהרבה) מ-1 גורמת לכך שמחיר הדאו ג'ונס גבוה בהרבה מסכום מחירי המניות במדד.

שיטת החישוב הזו מונעת מחברות חשובות להיכלל במדד שכן אם מחיר המניה שלהן גבוה מדי או נמוך מדי, ההשפעה שלהן על המדד תהיה לא פורפורציונלית. זו הסיבה שמניות כמו ברקשייר האת'וואי לא נכללו מעולם במדד. זו גם אחת הסיבות שחברות כמו אמזון או אלפאבית ביצעו ספליט בשנים האחרונות, כדי שיהיה להן סיכוי להיכלל במדד.

אז איך נכנסים למדד? גם פה המדד ייחודי. ישנה מועצה עם נציגים של חברת S&P, חברת דאו ג'ונס והוול סטריט ג'ורנל שמחליטות על הכנסה או הוצאה של מניות מהמדד. אין סט כללים נוקשה לכניסה או יציאה. המועצה מנסה לכלול את החברות האמריקאיות החשובות ביותר שייצגו את המשק האמריקאי. רובן מגיעות מבורסת ניו יורק, אבל גם לנאסד"ק יש כמה נציגויות.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מאיר 24/05/2024 13:26
    הגב לתגובה זו
    כיום מחיר מניה אחת היא 1000 דולר, לא כל הציבור יכול להשתתף ולקחת חלק בהשקעה בחברה. יגדיל את הסחירות וגם התנודתיות תהיה קטנה יותר
  • 2.
    כתבה מעניינת . תודה ! (ל"ת)
    דן 24/05/2024 10:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יש לי 25 מניות אנבידיה. איך התבצע הספליט של אחד לעשר? (ל"ת)
    איציק 24/05/2024 08:09
    הגב לתגובה זו
  • שלומי 26/05/2024 07:56
    הגב לתגובה זו
    ביום של הספליט מחיר המניה ייהפך לעשירית ממחירו באותו הזמן ומספר המניות שלך יגדל פי 10 (ז"א 25 המניות שלך יהפכו ל 250)
  • מישהו 24/05/2024 16:16
    הגב לתגובה זו
    כלומר יהיו לך 250 מניות אנבידיה, אבל השווי שלהן ישאר זהה.
  • המגיב 24/05/2024 16:03
    הגב לתגובה זו
    תקבל 225 מניות נוספות
  • שמשון הגיבור 24/05/2024 12:35
    הגב לתגובה זו
    עכשיו יהיה לך 250 מניות כשכל מניה תהיה בערך 100 דולר . כלומר השווי הכללי לא משתנה .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות

השווקים באסיה פתחו את השבוע בעליות, בהובלת דרום קוריאה ויפן, על רקע התאוששות במניות הטכנולוגיה ונתוני אינפלציה מעודדים מסין; במקביל, החוזים בוול סטריט מטפסים לאחר דיווח על פריצת דרך במגעים בסנאט לסיום ההשבתה הממשלתית, ובשוק הקריפטו נרשמות עליות כשהביטקוין חוזר מעל 105 אלף דולר

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, עם התאוששות רחבה במניות הטכנולוגיה לאחר שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חדות סביב חששות מהערכת יתר במניות הבינה המלאכותית. המשקיעים מגיבים גם לנתוני האינפלציה שפורסמו בסין בסוף השבוע, שהפתיעו כלפי מעלה והעידו על התחלה של יציבות מחודשת בביקושים המקומיים, אם כי ההאטה בענפי הייצור והנדל״ן ממשיכה להעיב. ברקע, בשווקים גוברת האופטימיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי, לאחר דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המפלגות בוושינגטון.

המסחר באסיה

בדרום קוריאה, מדד קוספי מזנק בכ-3.4% ומוביל את העליות באסיה, לאחר מימושים חדים בשבוע שעבר. מניות הבנקים וחברות הביטוח מושכות את השוק מעלה, לצד התאוששות חדה במניות הטכנולוגיה: סמסונג אלקטרוניקס עולה בכ-2.6% ו-SK הייניקס מזנקת ביותר מ-5%. גם החברות SK Inc ו-GS Holdings בולטות בעליות של כ-10% ו-11% בהתאמה, על רקע שיפור בתיאבון הסיכון של המשקיעים.

ביפן, מדד ניקיי 225 מוסיף 1.3% והמדד הרחב טופיקס עולה בכ-0.6%, בהובלת מניות השבבים ואחרי פרסום פרוטוקולי הבנק המרכזי (BOJ), שמהם עלה כי "התנאים להעלאת ריבית נוספת כמעט והבשילו". עם זאת, חברי הבנק הדגישו כי יש לבחון עד כמה האינפלציה הבסיסית אכן מבוססת כדי למנוע הידוק מוקדם מדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא של החודש האחרון, כ-1.7%.

בסין, מדד שנחאי כמעט ללא שינוי ומדד CSI 300 יורד קלות ובהונג קונג, מדד האנג סנג מתחזק בכ-0.9%, בהובלת מניות טכנולוגיה מקומיות שהתאוששו לאחר הירידות האחרונות.

באוסטרליה, מדד ASX 200 עולה ב-0.7% בהובלת מניות הפיננסים, ובראשן בנק ANZ שמטפס כמעט 2% לאחר שהודיע על צעדי התייעלות נוספים.