DOW
DOW

אנבידיה והספליט: האם היא תיכנס לדאו ג'ונס במקום אינטל?

אנבידיה היא כבר אחת המניות המובילות ב-S&P 500 ובקרנות הנאמנות ותעודות הסל העוקבות אחריה. עם זאת, צירופה של המניה לדאו יחזק את מעמדה של החברה כאחת החברות המשפיעות ביותר באמריקה. האם היא תיכנס על חשבון אינטל?
אדיר בן עמי | (7)

ענקית השבבים אנבידיה NVIDIA COR הוכיחה אמש כי מהפכת הבינה המלאכותית עדיין רחוקה מהשיא וכעת, לאחר שהחברה הודיעה כי תפצל את מנייתה ל-10, מובילת הבינה המלאכותית עשויה להיכנס לדאו ג'ונס.

הדאו משוקלל לפי מחיר המניה ולא לפי שווי שוק. זה אומר שלמניות עם מחיר מניה אבסולוטי גבוה, כמו זה של אנבידיה, יכולה להיות השפעה גדולה יותר על המדד. לדוגמה, מניית UnitedHealth UNITEDHEALTH GROUP שמחיר המניה שלה עומד על קצת פחות מ-520 דולר, היא המניה עם המשקל הגדול ביותר בדאו, עם משקל של כ-8.6%. במחיר הנוכחי של אנבידיה, משקלה במדד יהיה יותר מפי שניים. אך ברגע שמחיר המניה ירד לטווח ה-100 דולר לאחר הפיצול ב-7 ליוני, המניה עשויה להיות הגיונית כחברה חדשה בדאו.

אנבידיה היא כבר אחת המניות המובילות ב-S&P 500 ובקרנות הנאמנות ותעודות הסל העוקבות אחריו. עם זאת, צירופה של המניה לדאו יחזק את מעמדה של החברה כאחת החברות המשפיעות ביותר באמריקה.

מהצד השני נמצאת אינטל INTEL CORPORATION , אחת המתחרות של אנבידיה שמתקשה להדביק את הקצב ונלחמת על שאריות בעסקי שבבי הבינה המלאכותית. אינטל היא החברה בדאו בעלת המשקל הנמוך ביותר. עם מחיר מניה של כ-30 דולר, אינטל מהווה רק 0.5% מהמדד. שווי השוק של החברה עומד כעת על מתחת ל-130 מיליארד דולר, בעוד אנבידיה שווה כמעט 2.6 טריליון דולר.מניית אינטל מאבדת היום 4%, בעוד מניית אנבידיה קופצת ב-10%

אז האם אנבידיה באמת עשויה להתווסף לדאו על חשבון אינטל? מניה מצורפת לדאו ג'ונס בדרך כלל רק אם לחברה יש מוניטין מצוין, מפגינה צמיחה מתמשכת ומעניינת מספר רב של משקיעים. כל התכונות הללו די מתארות את אנבידיה. בנוסף, לפי המתודולוגיה של המדד, הוועדה המחליטה על צירוף מניה כלשהי, מעריכה את מחיר המניה הפוטנציאלית ועוקבת האם מחירה של המניה בעלת המחיר הגבוה ביותר הוא יותר מפי 10 ממחירה של המניה עם המחיר הנמוך ביותר. מחירה של UNH כיום הוא כמעט פי 17 מזה של אינטל. 

לבסוף, עוד שיקול בתהליך בחירה של מניה הוא האם המניה מהווה ייצוג הולם של הסקטור שלה. במקרה כזה, האם יש החלפה "נקייה" יותר מאשר צירוף אנבידיה, ענקית השבבים הדומיננטית ביותר בסקטור המוליכים למחצה, במקום אינטל, המנהיגה לשעבר בתעשייה בה שבבים למחשבים אישיים היו חשובים יותר?

בין הדוגמאות למניות טכנולוגיות שהתווספו בעבר למדד לאחר פיצול ניתן למצוא את אמזון AMAZON שהצטרפה ממש לאחרונה בחודש פברואר והחליפה את וולגרינס. זה לא היה אפשרי כאשר לאמזון היה מחיר בן ארבע ספרות. לאחר שעשתה פיצול של 1 ל-20 ביוני 2022 ולאחר שוולמארט פיצלה גם היא את מניותיה מוקדם יותר השנה ובעצם הפחיתה את ייצוג המגזר הקמעונאי בדאו, נסללה הדרך עבור אמזון להצטרפות למדד.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף, יש גם את אפל APPLE . יצרנית האייפון פיצלה את המניה שלה ל-7 ביוני 2024, מהלך שהפחית את מחירה מ-700 דולר לכ-100 דולר ונוספה לדאו במרץ 2015 במקומה של AT&T.

 

מידע נוסף על הדאו וקצת היסטוריה

השם הרשמי הוא: Dow Jones Industrial Average או בראשי תיבות: DJIA, אבל על פי רוב הוא נקרא פשוט ה"דאו ג'ונס" או רק "הדאו". כמו שני המדדים האחרים גם מדד זה עוקב אחר ביצועי החברות הגדולות והחזקות בעולם, אך מספר המניות בו קטן יחסית למדדים חשובים אחרים ומסתכם ב-30 מניות בלבד. הוא נחשב סולידי ו"כבד" יותר מהמדדים האחרים, ובדרך כלל התשואות בו מתונות יותר לטוב ולרע. כלומר הוא יורד פחות בירידות ועולה פחות בעליות - מדד יותר סולידי. הסיבה לכך הוא הרכב המניות השונה שנוטה יותר לחברות ערך דפנסיביות ופחות למניות צמיחה תנודתיות. המדד מופעל על ידי "חברת דאו ג'ונס מדדים" שמפעילה עוד מדדים רבים, אבל רובם לא מגיעים לשימוש רחב.

מדד הדאו ג'ונס הוא מדד המניות השני בהיסטוריה. צ'ארלס דאו, המייסד והעורך הראשון של הוול סטריט ג'ורנל, היה אחד מהראשונים שחשבו על יצירת מדדים שיכללו קבוצה של מניות. הרעיון היה למסור לקוראים מידע כללי על המגמות וההתפתחויות בשוק המניות בצורה מתומצתת וברורה..

הדאו, כאמור, יוצא דופן מכמה בחינות – ההרכב המצומצם שלו וההיסטוריה הארוכה שלו הן שתיים מהבחינות האלו. אבל הדבר הכי יוצא דופן במדד הוא שיטת החישוב המוזרה שלו. משקל המניות במדד לא נקבע לפי גודל השוק של המניה אלא לפי מחיר המניה בלבד. מחיר המדד נקבע על ידי סיכום של כל מחירי המניות במדד שמחולקות בגורם שנקרא "The Dow Divisor" . הפקטור הזה משתנה כאשר מתבצעים ספליט של מניה (שמניה אחת מחולקת לכמה מניות), ספין אוף (חברה מתפצלת מהחברה האם) או כאשר נגרעת או מתווספת חברה למדד, וזאת כדי לשמור על אחידות בעקיבה. העובדה שהמספר קטן (בהרבה) מ-1 גורמת לכך שמחיר הדאו ג'ונס גבוה בהרבה מסכום מחירי המניות במדד.

שיטת החישוב הזו מונעת מחברות חשובות להיכלל במדד שכן אם מחיר המניה שלהן גבוה מדי או נמוך מדי, ההשפעה שלהן על המדד תהיה לא פורפורציונלית. זו הסיבה שמניות כמו ברקשייר האת'וואי לא נכללו מעולם במדד. זו גם אחת הסיבות שחברות כמו אמזון או אלפאבית ביצעו ספליט בשנים האחרונות, כדי שיהיה להן סיכוי להיכלל במדד.

אז איך נכנסים למדד? גם פה המדד ייחודי. ישנה מועצה עם נציגים של חברת S&P, חברת דאו ג'ונס והוול סטריט ג'ורנל שמחליטות על הכנסה או הוצאה של מניות מהמדד. אין סט כללים נוקשה לכניסה או יציאה. המועצה מנסה לכלול את החברות האמריקאיות החשובות ביותר שייצגו את המשק האמריקאי. רובן מגיעות מבורסת ניו יורק, אבל גם לנאסד"ק יש כמה נציגויות.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מאיר 24/05/2024 13:26
    הגב לתגובה זו
    כיום מחיר מניה אחת היא 1000 דולר, לא כל הציבור יכול להשתתף ולקחת חלק בהשקעה בחברה. יגדיל את הסחירות וגם התנודתיות תהיה קטנה יותר
  • 2.
    כתבה מעניינת . תודה ! (ל"ת)
    דן 24/05/2024 10:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יש לי 25 מניות אנבידיה. איך התבצע הספליט של אחד לעשר? (ל"ת)
    איציק 24/05/2024 08:09
    הגב לתגובה זו
  • שלומי 26/05/2024 07:56
    הגב לתגובה זו
    ביום של הספליט מחיר המניה ייהפך לעשירית ממחירו באותו הזמן ומספר המניות שלך יגדל פי 10 (ז"א 25 המניות שלך יהפכו ל 250)
  • מישהו 24/05/2024 16:16
    הגב לתגובה זו
    כלומר יהיו לך 250 מניות אנבידיה, אבל השווי שלהן ישאר זהה.
  • המגיב 24/05/2024 16:03
    הגב לתגובה זו
    תקבל 225 מניות נוספות
  • שמשון הגיבור 24/05/2024 12:35
    הגב לתגובה זו
    עכשיו יהיה לך 250 מניות כשכל מניה תהיה בערך 100 דולר . כלומר השווי הכללי לא משתנה .
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.