קונסולת משחקים
צילום: Pixbay

הכרזת נטפליקס כי תכנס לעולם הגימיינג מצביעה על מהפכה בתחום

הדיווח מגיע רק ימים ספורים לאחר שטייק-טו ומיקרוסופט דיווחו כי תרכשונה את זינגה ואת אקטיויז'ן. מאז שהכריז מארק צוקרברג על פלטפורמת המטאוורס נראה כי יותר ויותר חברות מנסות להיכנס לעולם הזה, אולם - האם מדובר בתופעה פשוטה הרבה יותר?
תומר אמן |

עולם משחקי הוידאו עובר מהפכה. פחות משבועיים לאחר שדווח כי חברת המשחקים  TAKE-TWO INTERACTIVE (סימול: TTWO)  תרכוש את המפתחת  ZYNGA INC CL A COMMON (סימול: ZNGA) תמורת 12.7 מיליארד דולר, וימים בודדים לאחר שענקית הטכנולוגיה  MICROSOFT (סימול: MSFT) דיווחה כי תרכוש את יצרנית המשחקים  ACTIVISION BLIZZARD (סימול: ATVI) תמורת סכום חסר תקדים של לא פחות מ-68.7 מיליארד דולר, מודיע היום סמנכ"ל ענקית הבידור  NETFLIX (סימול: NFLX),  כי החברה מתכננת להיכנס גם היא לעולם משחקי הוידיאו.

על פי הדיווח, נטפליקס שואפת להתחיל ולפתח משחקים ברמה המתקדמת ביותר אותה היא יכולה להציע, כאשר לדבריה אלו יהיו "ברמה כה גבוהה עד שהיא צפויה להפתיע את אפילו את לקוחותיה", כך על פי הסמנכ"ל. מדובר איפוא במשימה חסרת תקדים עבור נטפליקס, שתצטרך כעת להקים את יחידת הגיימינג שלה מ-0. נשאלת השאלה כמה משימה זו תהיה מסובכת עבורה, שכן כבר דווח כי היא מתכננת ללמוד את צרכי הלקוחות בתחום ובכך לגדול ולצמוח בצורה הדרגתית תוך ניצול מושכל של המשאבים העומדים לפניה.

זו לא הפעם הראשונה בה נטפליקס משתמשת בשיטה זו, הנקראת בשפה העסקית המקצועית - "לזחול, ללכת, לרוץ". לאחר שכבר ניצלה אותה על מנת לצמוח בתחום הסטרימינג, מתכוונת החברה ליישם אותו גם בתחום המדובר. מה שעשתה ענקית הבידור בתחום הסטרימינג היה תחילה לשכור תכנים פופולארים על מנת למשוך משתמשים לפלטפורמה שלה, ורק לאחר מכן היא החלה בייצור של תכנים מקוריים באופן הדרגתי. כיום, לאחר שלחברה מיליוני משתמשים רשומים, היא משקיעה מיליארדי דולרים רק עבור כך.

בעזרת שתי הדוגמאות הללו - של נטפליקס ושל מיקרוסופט ביחד - ניתן לטעון טענה מעניינת מאוד על עולמ הגיימינג, הוא כאמור - עובר מהפכה. עולמות משחקי הוידאו הופכים באופן הדרגתי לחלק משמעותי וחשוב יותר מתעשיית הבידור העולמי, בייחוד עבור קהלים צעירים יותר, כאשר לרוב עולמות אלו מהווים תחרות לסקטור הבידור הסטנדרטי בדמות הסרטים והסדרות. אחת מהדוגמאות החזקות ביותר לכך היא פלטפורמת המשחק הפופולארית "פורטנייט", עליה אמרה נטפליקס לא פעם כי היא מהווה תחרות לשירותי הסטרימינג שלה. 

מצד אחד, לא מדובר בתופעה חדשה, בכל זאת - מיקרוסופט מחזיקה בענקית הגיימינג "X-box" כבר יותר משני עשורים, מאז יצרה אותה בשנת 2001. מצד שני, החברה מעולם לא הוציאה סכום הקרוב בשום צורה ל-70 מיליארד דולר, בטח ובטח שלא על חברת משחקי וידיאו. 

עולם משחקי הוידיאו קפץ לתודעה האנושית בצורה המובהקת ביותר בשנה האחרונה לאחר שמנכ"ל  FACEBOOK (סימול: FB) מארק צוקרברג הכריז לקראת סוף השנה הקודמת על פלטפורמת המטאוורס אותה החברה מפתחת, אשר צפויה לכלול אלמנטים של עולמות הגיימינג בצורה כזו או אחרת. מאז ההכרזה, חברות רבות כמו  ROBLOX CORPORATION (סימול: RBLX) החלו לעמול על סלילת אסטרטגיות וזאת על מנת לקחת חלק בפלטפורמה המדוברת.

אולם ההתפתחויות האחרונות לא בהכרח מצביעות כלל על דברים הקשורים למטאוורס, אלא על משהו פשוט מכך - משחקי הוידאו פשוט נמצאים כעת בכל מקום. מכשירי הטלפון הנייד לצד ריבוי של משחקים רבי משתמשים אשר נועדו מלכתחילה לחבר קהלים רבים אחד לשני הפכו את העולם הגיימינג לפופולארי יותר ויותר ככל שהשנים עברו, ובכך זכה האחרון לקהל יעד רחב יותר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

חברות טכנולוגיות וענקיות המדיה ניסו למצוא את מקומן בעולמות הגימיינג בעבר, חלקן עם הצלחות גדולות יותר וחלקן עם הצלחות גדולות פחות. השמות הבולטים ביותר אשר החליטו דווקא לזנוח את העולמות האלו בשנים האחרונות הם GOOGLE (סימול: GOOGL) ו- WALT DISNEY (סימול: DIS) ולומר את האמת - קשה להאשים אותן. הן לא ראו בעבר פוטנציאל רווחי בעולם הזה ולכן בחרו להמנע ממנו. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בריינסוויי
צילום: יח"צ

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?

מכשיר ה-tDCS של Flow  יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?



רן קידר |

רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.

ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.

האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.

לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.

Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.

גיל שויד צק פוינט
צילום: תמר מצפי
הטור של גרינברג

מחפשים יציבות ושפיות? החברה שתמיד היתה שם בשביל זה

צ'ק פוינט הוותיקה לא מחלקת דיבידנד וקצב פעילות ה-M&A שלה אנמי לדעת מומחים, אבל המנכ"ל שהחליף את המייסד והגיוס שביצעה לראשונה עשויים להעיד על שינוי כיוון, ובכל מקרה עם כל החלומות שמסביב, כדאי להחזיק גם אחת כזאת. וגם: למה כדאי להשקיע בהודו ומה מחפשות הענקיות בחברות רובוטיקה



שלמה גרינברג |

25 שנים לקח למניית ענקית תשתיות הטכנולוגיה סיסקו (סימול:CSCO) לשבור את רמת המחיר אליו הגיעה ב-2000. סיסקו הייתה אחת מחברות הטכנולוגיה שהובילו את "בועת 2000", לצידן של מיקרוסופט, אינטל ודל, ולתקופה קצרה באותה חגיגה הפכה סיסקו לחברה המוערכת ביותר בתבל וזאת למרות הפסדים לא קטנים. 

סיסקו הייתה גם זו שזעקה "המלך הוא עירום" וסימנה את תחילת פקיעתה של הבועה הגדולה כשפרסמה את נתוניה  לשנת 1999 במרץ 2000, שהחרידו את המשקיעים לנוכח הערכת החברה דאז, והיא גם המניה הטכנולוגית האחרונה ששוברת את שיאי 2000. הסיבה לכך היא מנוע הצמיחה שנוסף לה כתוצאה ממיזוג הבינה המלאכותית שהחזירה למלכת הבועה את הכבוד הראוי לה. 

אגב, שווי החברה הגיע אז ליותר מ-500 מיליארד דולר ולאחר התפוצצות הבועה, בסוף 2002, איבדה סיסקו כ-90% מערכה והגיעה לשווי של כ-60 מיליארד דולר. 

"ברגע שמאבדים את אמון המשקיעים עקב מכירה כואבת במיוחד, זה יכול לקחת שנים עד שהמשקיעים יאמצו את אמון המניות מחדש", אמר מנהל ההשקעות של חברת ניהול ההשקעות המוסדית הגדולה ממסצ'וסטס, SLC Management. "אנלוגיה לכך תהיה שוק המניות היפני שלקח לו גם עשרות שנים להתאושש מהבועה שלו, בתחום הנדל"ן, בסוף שנות ה-80", הוסיף.

עם זאת, מבחינת ערך חברה, סיסקו עדיין רחוקה מהשיא דאז. שווי החברה כיום הוא "רק" 317 מיליארד. "התעוררותה המחודשת של המניה", סיכם המנהל מ-SLC, "היא דווקא סימן של ביטחון למשקיעים כי למרות שהם הפכו יותר לחברת 'שירותים' וכבר אינם נחשבים לחברת חדשנות, אפשר להניח שזה מה שהמשקיעים שלהם רצו לראות".