בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה
צילום: getty images, Wiktor Szymanowicz

הברקזיט הגיע: בריטניה והאיחוד חתמו על הסכם (חלקי)

לאחר שנים של עיכובים, האיחוד ובריטניה הודיעו כי הגיעו להסכם, זאת לאחר שההכרזה נדחתה ברגע האחרון בגלל סעיף על זכויות הדייג בים הצפוני. פרטי ההסכם עדיין לא פורסמו, אבל מה שברור הוא שלא היה זמן לעבור על כל הפרטים הקטנים
ארז ליבנה | (1)

האיחוד האירופי ובריטניה כבר לא: 4 וחצי שנים לאחר שתושבי בריטניה הצביעו במשאל עם לצאת מהאיחוד האירופי ו-11 חודשים אחרי שהדגל של בריטניה הורד ממטהו של האיחוד האירופאי, הגיעו בריטניה והאיחוד האירופי לידי הסכם. סופסוף, הבשילו התנאים ליציאת בריטניה מהאיחוד, או מה שמכונה הברקזיט. זאת לאחר שהושגו הסכמות סופיות על זכויות הדייג בים הצפוני.

 

הדדליין האחרון – שנדחה שוב ושוב – עמד הפעם על ה-31 בדצמבר 2020, כלומר בעוד שבוע. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שהוביל את קמפיין היציאה ב-2016, לא היה מוכן לסבול עוד דחייה.

בשנה שעברה, לאחר שניסה להוציא את בריטניה בכוח וללא הסכם, נתקל בהתנגדות קשה מבית שהביאה לדחיית המהלך. ג'ונסון יצא לבחירות בזק ובדצמבר 2019 זכה לאמון הציבור, כשלמזלו, ניצב מולו מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין האנטישמי והחלש.

 

ג'ונסון זכה אז ברוב מוחלט של 365 מקומות בפרלמנט והאיץ את המו"מ עם האיחוד, שהבשיל עכשיו, למרות הבלאגן בבריטניה בעקבות גילויו של נגיף הקורונה החדש. אמש בישיבה שהתקיימה בזום עדכן ג'ונסון את הקבינט הבריטי על ההתפתחויות, כשהוא ונציבת האיחוד, אורסולה וון דר ליין, היו אמורים לצאת בהודעות מצולמות באותו הזמן. כאמור, זה לא קרה.

 

שר החוץ האירי, סיימון קובניי, אמר הבוקר לערוץ RTE כי "ג'ונסון היה אמור לערוך מסיבת עיתונאים כבר הבוקר, אבל בגלל שזה לא קרה, כנראה יש תקלות אחרונות בנוגע לדייג בים הצפוני". עוד אמר קובניי כי המסמך צפוי להיות עב כרס ויכלול למעלה מ-2,000 עמודים.

 

השוק אוהב את זה. הפאונד הבריטי עולה בשעה זו מול הדולר, האירו וגם מול השקל – אחרי שהמטבע אכל לא מעט מרורים בשנים האחרונות בצילו של הברקזיט. כעת הוא עולה ב-1.2%, לרמה של 4.376 שקלים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קש 25/12/2020 11:23
    הגב לתגובה זו
    כיום ההשקעה הטובה ביותר באירופה היא בלונדון עניין של מקסימום שנה מהיום
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)

מניות בולטות בוול סטריט: ברודקום צונחת, לולולמון מזנקת - והביטקוין מתאושש

מה קורה בטסלה ומה צפוי בפתיחה?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה ברודקום

החוזים על המדדים מתנדנדים: החוזה על ה-S&P 500 יורד 0.2%, נאסד"ק יורד 0.6%, דאו ג'ונס עולה ב-0.1%. הסיבה העיקרית לחולשה היא מניות טכנולוגיה כמו ברודקום, שמשפיעה בחוזקה על S&P 500 ונאסד"ק 100. ברודקום פרסמה אתמול אחרי סגירת המסחר והשוק התאכזב מהתחזיות. 


טסלה צוללת על רקע ירידה חדה במכירות EV


מניית טסלה Tesla -1.01%  יורדת מעט. נתוני מכירות נובמבר מראים נפילה לשפל של שלוש שנים, עם 39,800 מכירות בארה"ב - ירידה של 23% משנה קודמת. זהו הנתון הנמוך ביותר מאז ינואר 2022, למרות השקת גרסאות זולות יותר של Model Y ו-Model 3 באוקטובר, שתומחרו ב-5,000 דולר פחות. הסיבה העיקרית: ביטול זיכוי המס הפדרלי של 7,500 דולר בספטמבר, שפגע בשוק ה-EV כולו, כשבאופן יחסי  טסלה ספגה פחות – שוק ה-EV ירד 41%, וחלקה של טסלה עלה ל-56.7% מ-43.1%.

באירופה, המצב גרוע יותר: עד אוקטובר, המכירות ירדו 30% ל-180,688 רכבים, כאשר באוקטובר לבדו ירדו 48.5% ל-6,964 יחידות. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לא עוזר עם ציוציו נגד הנציבות האירופית, שקרא לפרק אותה, מה שפוגע בתדמית. התחרות מסין חריפה: BYD מכרה 138,390 רכבים באירופה עד אוקטובר, עלייה של 285% משנה קודמת, וכמעט היתה כפול במסירת מטסלה באוקטובר עם 17,470 מכירות (עלייה של 206.8%). BYD מתכננת להכפיל את רשת המכירות באירופה ל-2,000 נקודות עד סוף 2026, עם 1,000 עד סוף 2025, ומשלבת BEV ו-PHEV כדי להתחמק ממכסים.

בסין, מכירות טסלה ירדו 6% עד נובמבר, מה שמאיים על השנה הראשונה השלילית אי פעם שם, והשנייה הגלובלית ברציפות. למרות זאת, המשקיעים מתעלמים כרגע מה-EV ומתמקדים ב-AI: טסלה משתמשת במחשוב AI לאימון נהיגה אוטונומית ורובוטים הומנואידיים, והשיקה את רובוטקסי ביוני. מכירות רובוטים צפויות ב-2026, מה שמבטיח רווחים עתידיים גבוהים.


הסנטימנט עדיין חיובי, הביטקוין מתאושש


הסנטימנט הכללי נשאר חיובי יחסית, למרות כמה אכזבות בודדות שמורידות את השוק. הביטקוין, שמשמש לעתים קרובות כמדד מוביל לרמת הסיכון שהמשקיעים מוכנים לקחת, מציג התאוששות נאה - עלייה של 2.3% ב-24 השעות האחרונות לרמה של 92,250 דולר. זה מגיע אחרי ירידה זמנית מתחת ל-90,000 דולר אתמול, בעקבות חששות מהפסקה בהורדות הריבית של הפד ומכירה כללית בסקטור הטכנולוגיה.