בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה
צילום: getty images, Wiktor Szymanowicz

הברקזיט הגיע: בריטניה והאיחוד חתמו על הסכם (חלקי)

לאחר שנים של עיכובים, האיחוד ובריטניה הודיעו כי הגיעו להסכם, זאת לאחר שההכרזה נדחתה ברגע האחרון בגלל סעיף על זכויות הדייג בים הצפוני. פרטי ההסכם עדיין לא פורסמו, אבל מה שברור הוא שלא היה זמן לעבור על כל הפרטים הקטנים
ארז ליבנה | (1)

האיחוד האירופי ובריטניה כבר לא: 4 וחצי שנים לאחר שתושבי בריטניה הצביעו במשאל עם לצאת מהאיחוד האירופי ו-11 חודשים אחרי שהדגל של בריטניה הורד ממטהו של האיחוד האירופאי, הגיעו בריטניה והאיחוד האירופי לידי הסכם. סופסוף, הבשילו התנאים ליציאת בריטניה מהאיחוד, או מה שמכונה הברקזיט. זאת לאחר שהושגו הסכמות סופיות על זכויות הדייג בים הצפוני.

 

הדדליין האחרון – שנדחה שוב ושוב – עמד הפעם על ה-31 בדצמבר 2020, כלומר בעוד שבוע. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שהוביל את קמפיין היציאה ב-2016, לא היה מוכן לסבול עוד דחייה.

בשנה שעברה, לאחר שניסה להוציא את בריטניה בכוח וללא הסכם, נתקל בהתנגדות קשה מבית שהביאה לדחיית המהלך. ג'ונסון יצא לבחירות בזק ובדצמבר 2019 זכה לאמון הציבור, כשלמזלו, ניצב מולו מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין האנטישמי והחלש.

 

ג'ונסון זכה אז ברוב מוחלט של 365 מקומות בפרלמנט והאיץ את המו"מ עם האיחוד, שהבשיל עכשיו, למרות הבלאגן בבריטניה בעקבות גילויו של נגיף הקורונה החדש. אמש בישיבה שהתקיימה בזום עדכן ג'ונסון את הקבינט הבריטי על ההתפתחויות, כשהוא ונציבת האיחוד, אורסולה וון דר ליין, היו אמורים לצאת בהודעות מצולמות באותו הזמן. כאמור, זה לא קרה.

 

שר החוץ האירי, סיימון קובניי, אמר הבוקר לערוץ RTE כי "ג'ונסון היה אמור לערוך מסיבת עיתונאים כבר הבוקר, אבל בגלל שזה לא קרה, כנראה יש תקלות אחרונות בנוגע לדייג בים הצפוני". עוד אמר קובניי כי המסמך צפוי להיות עב כרס ויכלול למעלה מ-2,000 עמודים.

 

השוק אוהב את זה. הפאונד הבריטי עולה בשעה זו מול הדולר, האירו וגם מול השקל – אחרי שהמטבע אכל לא מעט מרורים בשנים האחרונות בצילו של הברקזיט. כעת הוא עולה ב-1.2%, לרמה של 4.376 שקלים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קש 25/12/2020 11:23
    הגב לתגובה זו
    כיום ההשקעה הטובה ביותר באירופה היא בלונדון עניין של מקסימום שנה מהיום
מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

הנוסעת שהצילה מטוס באוויר; 147 אנשים חייבים לה את חייהם

על חדות העין של הנוסעים שהצילו במצטבר אלפי אנשים מאסונות תעופה; וגם - האם כדאי לשבת ליד החלון? 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסות אסון

בין עשרות מיליוני טיסות נוסעים המתבצעות מדי שנה ברחבי העולם, יש רגעים נדירים שבהם דווקא נוסעים מן השורה, אנשים שאינם אנשי צוות, טכנאים או טייסים, הופכים לגורם מציל חיים. הם מבחינים בפרטים קטנים, בריח חריג, בקול לא שגרתי, או בניצוץ אור מפתיע, ומאותו רגע הכול משתנה. לעיתים, ערנות של נוסע אחד בלבד היא ההבדל בין טיסה שגרתית לבין אסון תעופתי. במהלך ההיסטוריה של התעופה התרחשו מספר מקרים בלתי נשכחים שבהם הנוסעים במטוס הצילו את חייו של הצוות ונוסעים נוספים ומנעו התרסקות המטוס.

הנוסעת שראתה את הניצוץ

אחד המקרים המפורסמים ביותר אירע בשנת 2018, בטיסת נוסעים של חברת “Southwest Airlines” מעל שמי ארצות הברית. דקות ספורות לאחר ההמראה, הבחינה אחת הנוסעות שישבה ליד החלון בניצוצות קטנים שיצאו ממנוע שמאלי של המטוס. היא הזעיקה את הדיילת, שדיווחה מיידית לקברניט. הטייסים, שראו בשעוני תא הטייס מדדים תקינים, לא הבחינו תחילה בתקלה, אך לאחר התרעה נוספת מהנוסעת – החליטו לבצע בדיקה חוזרת, ואז הבחינו בירידת לחץ חריגה באחד המדחסים.

תוך דקות התקבלה ההחלטה לבצע נחיתת אונס מתוכננת היטב בשדה התעופה הקרוב בפילדלפיה. הודות לתגובה המהירה ולחדות העין של הנוסעת, 147 נוסעים ואנשי צוות נחתו בשלום, והתקלה התגלתה כנזק חלקי ללהב טורבינה, תקלה שעלולה הייתה להתפתח לאסון של ממש.

פסיכולוגיה של ערנות באוויר

חוקרי תעופה מסבירים כי הנטייה של אנשים לשים לב לפרטים משתנה מאוד בין נוסעים. חלקם נוטים להתנתק ולבהות מחלון המטוס או במסך האישי, ואחרים בוחנים כל צליל וריח. במחקרים שבוצעו באוניברסיטת סטנפורד נמצא כי רמת הערנות של נוסעים עולה באופן ניכר כאשר הם יושבים סמוך לחלונות או בקרבת כנפי המטוס – אזור שבו תנועות המנועים מורגשות היטב.

חברות תעופה רבות אימצו את המסקנות הללו ומעודדות כיום נוסעים לדווח על כל תופעה חריגה. דיילי אוויר עוברים הכשרה לזהות דיווחים אמינים ולהגיב בהתאם, מבלי לעורר פאניקה או תחושת סכנה מיותרת.

אנתרופיק קלוד (X)אנתרופיק קלוד (X)

עסקת ענק בין גוגל ואנת'רופיק

גוגל חותמת עם אנת'רופיק על הסכם ענן מהגדולים בתעשיית הבינה המלאכותית המוערך בעשרות מיליארדי דולרים, במסגרתו תספק לה גישה לכוח חישוב המבוסס על עד מיליון שבבי TPU ייעודיים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אנתרופיק גוגל

אלפאבית Alphabet 0.55%   חברת האם של גוגל ואנת'רופיק, החברה שמאחורי מודל הבינה המלאכותית קלוד, מעמיקות את שיתוף הפעולה ביניהן עם אחת העסקאות הגדולות שנחתמו עד כה בתעשיית הבינה המלאכותית. על פי דיווח של בלומברג, גוגל תספק לאנת'רופיק גישה לכוח חישוב המבוסס על עד מיליון שבבי TPU (Tensor Processing Units), השבבים הייעודיים של גוגל ללמידת מכונה, במסגרת הסכם ענן ארוך טווח שמוערך בעשרות מיליארדי דולרים. המשמעות היא שאנת'רופיק לא תרכוש את השבבים עצמם, אלא תשכור מגוגל את המשאבים במרכזי הנתונים שלה לצורך אימון והפעלה של מודלי ה-AI המתקדמים. מדובר בצעד שמחזק את מעמדה של גוגל כספקית תשתית מרכזית בתעשייה, וגם כמשקיעה אסטרטגית, לאחר שהשקיעה כ-3 מיליארד דולר בחברה בשנים האחרונות.

קפיצת מדרגה ביכולות המחשוב

השבבים של גוגל, שתוכננו במטרה להתמודד עם עומסי עבודה של למידת מכונה, צפויים להיכנס לשימוש במהלך 2026 ולהוסיף יותר מגיגה-וואט של הספק חישוב למרכזי הנתונים של אנת'רופיק. על פי גוגל, מדובר בהרחבה עצומה של קיבולת העיבוד הזמינה למודלי השפה הגדולים (LLMs), מה שיאפשר לחברה לאמן ולתחזק גרסאות חדשות של מערכת קלוד, אחת המתחרות הבולטות של CHATGPT מבית OpenAI ואף של Gemini של גוגל עצמה.

קרישנה ראו, סמנכ"ל הכספים של אנת'רופיק, אמר בהודעה שפורסמה כי "לאנת'רופיק ולגוגל יש שותפות ארוכת שנים, וההרחבה הנוכחית תאפשר לנו להמשיך להגדיל את יכולות המחשוב הנדרשות כדי להגדיר את גבול היכולת של ה-AI".

התחרות על כוח חישוב

העסקה החדשה ממקמת את גוגל בלב המירוץ אחר הדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, תחרות שמתקיימת בעיקר מולה, מול אמזון Amazon.com Inc. 1.44%   ומיקרוסופט Microsoft Corp 0%  . שלושתן נאבקות על שליטה בתחום הענן וה-AI, גם באמצעות השקעות ישירות בסטארטאפים מובילים כמו אנת'רופיק ו-OpenAI, וגם באמצעות פיתוח שבבים ייעודיים.

אנת'רופיק, שמפתחת את משפחת המודלים קלוד, נעזרת כיום גם בשירותי הענן של אמזון ובשבבי ה-AI הפנימיים שלה. אמזון התחייבה בעבר להשקעה של עד 8 מיליארד דולר בחברה ומספקת לה גישה לשבבים מתוצרת AWS. המשקיעים מנסים להבין עד כמה יהיה מדובר בירידה בתלות של אנת'רופיק באמזון ובשבבים מתוצרת אנבידיה.

בשורה התחתונה