בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

צרות בצרורות: חשד לתקלה נוספת במטוסי ה-737 מקס

רשות התעופה האמריקנית בודקת כעת האם יש כשל נוסף בחלקו האחורי של המטוס - הכשל מוגדר כי "קטסטרופה אפשרית"; בבואינג טוענים כי זו תקלה פשוטה לתיקון. במקביל, החברה שוקלת להנפיק חוב נוסף
עמית נעם טל | (3)

פרשת בטיחות מטוסי ה-737 מקס של ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) ממשיכה להסתבך. ע"פ דיווח בניו יורק טיימס, רשות התעופה האמריקנית (FAA) בוחנת כעת כשל נוסף במטוס, שעשוי להיות "קטסטרופלי" ולגרום להתרסקות המטוס.

ע"פ הדיווח, בואינג בוחנת כעת אם 2 צמות החיווט בחלקו האחורי של המטוס קרובות מידי זו לזו, באופן שעשוי להוביל לקצרים חשמליים ולשיתוק החלק האחורי במטוס. ב-FAA התייחסו לבעיות החיווט כאל "קטסרופה אפשרית" ואולם בבואינג טענו כי "הנושא המזוהה הוא חלק מתהליך קפדני, ואנחנו עובדים עם ה-FAA כדי לבצע את הניתוח המתאים. יהיה זה מוקדם להעלות השערה אם ניתוח זה יביא לשינויים עיצוביים כלשהם".

אם בואינג תחליט לתקן את בעיית החיווט, פירוש הדבר שהחברה תצטרף לטפל בלמעלה מ-800 מטוסים, דבר שצפוי להאריך עוד יותר את הקרקוע של המטוסים שנמשך מאז מרץ האחרון. 

נזכיר כי בחודש שעבר הודיעה החברה על הפסקת ייצור מטוסי ה-737 מקס החל מתחילת ינואר, כאשר הבדיקות סביב סוגיית בטיחות המטוסים ממשיכה להתארך. הפסקת הייצור צפויה להשפיע על כל הכלכלה האמריקנית, כאשר הערכות מדברות כי האירועים האחרונים צפויים להוריד כ-0.5% מהתמ"ג האמריקני ברבעון הראשון (לכתבה המלאה). 

בתוך כך, בוול סטריט ג'ורנל מדווחים היום כי בחברה שוקלים כעת להנפיק חוב נוסף, במטרה להימנע מספקולציות בנוגע למצב הנזילות של החברה. 

לקריאה נוספת: 

> בואינג היא הזדמנות קנייה, אבל השקעה בתחום צריכה להיות דרך קרנות סל

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    YL 06/01/2020 22:52
    הגב לתגובה זו
    נראה ש לא למדו כלום שיטת מצליח
  • 2.
    דירה = קורת גג 06/01/2020 18:34
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 1.
    חוזרים לאוניות? (ל"ת)
    אוסי 06/01/2020 17:33
    הגב לתגובה זו
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.