בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

צרות בצרורות: חשד לתקלה נוספת במטוסי ה-737 מקס

רשות התעופה האמריקנית בודקת כעת האם יש כשל נוסף בחלקו האחורי של המטוס - הכשל מוגדר כי "קטסטרופה אפשרית"; בבואינג טוענים כי זו תקלה פשוטה לתיקון. במקביל, החברה שוקלת להנפיק חוב נוסף
עמית נעם טל | (3)

פרשת בטיחות מטוסי ה-737 מקס של ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) ממשיכה להסתבך. ע"פ דיווח בניו יורק טיימס, רשות התעופה האמריקנית (FAA) בוחנת כעת כשל נוסף במטוס, שעשוי להיות "קטסטרופלי" ולגרום להתרסקות המטוס.

ע"פ הדיווח, בואינג בוחנת כעת אם 2 צמות החיווט בחלקו האחורי של המטוס קרובות מידי זו לזו, באופן שעשוי להוביל לקצרים חשמליים ולשיתוק החלק האחורי במטוס. ב-FAA התייחסו לבעיות החיווט כאל "קטסרופה אפשרית" ואולם בבואינג טענו כי "הנושא המזוהה הוא חלק מתהליך קפדני, ואנחנו עובדים עם ה-FAA כדי לבצע את הניתוח המתאים. יהיה זה מוקדם להעלות השערה אם ניתוח זה יביא לשינויים עיצוביים כלשהם".

אם בואינג תחליט לתקן את בעיית החיווט, פירוש הדבר שהחברה תצטרף לטפל בלמעלה מ-800 מטוסים, דבר שצפוי להאריך עוד יותר את הקרקוע של המטוסים שנמשך מאז מרץ האחרון. 

נזכיר כי בחודש שעבר הודיעה החברה על הפסקת ייצור מטוסי ה-737 מקס החל מתחילת ינואר, כאשר הבדיקות סביב סוגיית בטיחות המטוסים ממשיכה להתארך. הפסקת הייצור צפויה להשפיע על כל הכלכלה האמריקנית, כאשר הערכות מדברות כי האירועים האחרונים צפויים להוריד כ-0.5% מהתמ"ג האמריקני ברבעון הראשון (לכתבה המלאה). 

בתוך כך, בוול סטריט ג'ורנל מדווחים היום כי בחברה שוקלים כעת להנפיק חוב נוסף, במטרה להימנע מספקולציות בנוגע למצב הנזילות של החברה. 

לקריאה נוספת: 

> בואינג היא הזדמנות קנייה, אבל השקעה בתחום צריכה להיות דרך קרנות סל

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    YL 06/01/2020 22:52
    הגב לתגובה זו
    נראה ש לא למדו כלום שיטת מצליח
  • 2.
    דירה = קורת גג 06/01/2020 18:34
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 1.
    חוזרים לאוניות? (ל"ת)
    אוסי 06/01/2020 17:33
    הגב לתגובה זו
אנבידיה הואנגאנבידיה הואנג
דוחות

אנבידיה מכה את התחזיות ומאותתת שהביקוש ל-AI עדיין חזק

ענקית השבבים עקפה את הציפיות עם רווח למניה של 1.3 דולר והכנסות של 57 מיליארד דולר, קפיצה בהכנסות מרכזי הנתונים ל־51.2 מיליארד ותחזית של 65 מיליארד דולר ברבעון הבא; המניה עולה ב-4%
אדיר בן עמי |

אנבידיה NVIDIA Corp. 2.85%   פרסמה את דוחות הרבעון השלישי והבהירה שוב למה היא ממשיכה להוביל את מירוץ הבינה המלאכותית: החברה עקפה את תחזיות האנליסטים בהכנסות וברווח, והציגה תחזית אופטימית במיוחד לרבעון הרביעי. מניית החברה הגיבה בעלייה של יותר מ־4%.

חשוב - מה אמר ג'נסן הואנג בשיחת המשקיעים

ברבעון השלישי רשמה אנבידיה רווח של 1.30 דולר למניה והכנסות של 57.01 מיליארד דולר, טוב מהציפיות שעמדו על 1.26 דולר למניה ו־55.2 מיליארד דולר. לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד עמדו נתוני החברה על 0.81 דולר למניה והכנסות של 35.1 מיליארד דולר. מוקד הכוח המרכזי של אנבידיה נשאר חטיבת מרכזי הנתונים, שמובילה את הביקוש הגואה למעבדי AI. החטיבה הניבה ברבעון הכנסות של 51.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות ל־49.3 מיליארד דולר. תחום הגיימינג, שבעבר היה ליבת הפעילות של החברה, הניב 4.3 מיליארד דולר, מעט מתחת לציפיות השוק.


לרבעון הרביעי צופה אנבידיה הכנסות של 65 מיליארד דולר, פלוס־מינוס 2%, גבוה מהערכת השוק שעמדה על 62 מיליארד דולר. עבור משקיעים שמודאגים מהאם המומנטום ב-AI יכול להמשיך להחזיק את השוק, זהו נתון משמעותי שמאותת שהביקוש העסקי למחשוב מתקדם עדיין במגמת עלייה.


הדוח מגיע בזמן שבו שוק ההון כולו בוחן מחדש את האופטימיות סביב החברות המובילות בתחום. בחודשים האחרונים מכרו כמה משקיעים בולטים את אחזקותיהם באנבידיה, כולל קרן הגידור של פיטר תיל, שמכרה פוזיציה של כ־100 מיליון דולר, וסופטבנק, שמימשה את כל אחזקותיה בחברה בשווי של 5.8 מיליארד דולר. עבור שתיהן מדובר במהלך שנועד לפנות משאבים להשקעות AI אחרות.


ענקית השבבים נסחרת כעת לפי שווי של 4.5 טריליון דולר, כאשר מנייתה עלתה ב-39% מתחילת השנה ו-27% ב-12 החודשים האחרונים.

אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף
ראיון

צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"

יאיר סרוסי, יו"ר צים: "ב-2025 האנליסטים ציפו לשנה חלשה והיא היתה טובה"; אלי גליקמן מנכ"ל צים: "הרבעון הרביעי יהיה חלש מהשלישי. יש עלייה שוטפת בהיצע הספינות. אנחנו יעילים ותחרותיים מאוד"

צים פרסמה תוצאות רבעוניות שמציגות רבעון אופייני לענף התנודתי. ההכנסות הסתכמו ב-1.78 מיליארד דולר, ירידה של כ-36% מול התקופה המקבילה קצת מעל הציפיות של האנליסטים. הרווח הנקי עמד על 123 מיליון דולר ורשם צניחה חדה מול הרבעון המקביל שהסתכם ב-1.26 מיליארד דולר. ה-EBITDA המתואם הגיע ל-593 מיליון דולר, עם מרווח של 33%. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת עמד על 628 מיליון דולר, ובקופת החברה נרשמו כ-3.01 מיליארד דולר, זה כמעט מיליארד מעל השווי שוק של צים אבל צריכים לזכור שחלק משמעותי מהסכום הזה מרותק להסכמי חכירה והתחייבויות תפעוליות ולא משקף נזילות חופשית מלאה. המניה של ZIM Integrated Shipping Services -1.41%    נסחרת כיום סביב שווי של כ-2 מיליארד דולר, אחרי ירידה של כ-21% מתחילת השנה וכ-37% ב-12 החודשים האחרונים.

במקביל לזה צים עדכנה ללמעלה את מרכז התחזית, אבל הדגישה שהרבעון הרביעי צפוי להיות מאתגר יותר, גם מסיבות עונתיות וגם בגלל תנאי השוק. ענף הספנות הוא מחזורי מטבעו. זה שוק שמגיב מיידית לשינויים בהיקפי ההיצע, לשיבושים בנתיבי השיט והשוק הזה גם הושפע מאוד ממלחמת המכסים בין ארה"ב לסין. כל שינוי, גם קטן, בזרימת המטענים או בזמינות האוניות - חסימה של תעלת סואץ, האטה בצריכה במערב, שינוי במדיניות של חברות הביטוח מתגלגל מהר מאוד לתעריפים ולרווחיות. לכן מאוד קשה לתכנן ולמדל את הרווחים בענף. שנה שנראית "מתוכננת" על הנייר יכולה להתהפך תוך שבועות, זה גם הסיבה לכך שצים מסייגת את העדכון בתחזית ומדברת בזהירות על הרבעון הבא.

בהמשך לתוצאות שוחחנו עם יו"ר החברה יאיר סרוסי והמנכ"ל אלי גליקמן, בניסיון להבין איך הם רואים את התוצאות ברבעון, מה הוביל לעדכון התחזית ואיך צים מתמודדת עם האתגרים הצפויים ברבעון הרביעי.


נתחיל מהתוצאות.

"כמו שראיתם, החברה דיווחה על הכנסות של 1.77 מיליארד דולר, ורווח נקי של 123 מיליון דולר. ה-EBITDA עומד על 593 מיליון דולר, מרווח של כ-33%, וזה טוב יותר מהמתחרות המערביות. ה-EBIT ברבעון הוא 260 מיליון דולר, גם הוא טוב משמעותית באחוזים מהחברות המערביות, עם מרווח של 15%.

אנחנו צמצמנו את התחזית - את הצפי של ה-EBITDA ושל ה-EBIT. טווח ה-EBITDA שהיה 1.8 עד 2.2 מיליארד דולר, צמצמנו ל-2 עד 2.2 מיליארד. את ה-EBIT צמצמנו ל-700 מיליון דולר. למה? כי אנחנו מתקרבים לסוף השנה ולכן מצמצמים את החלון. יש לנו תחזית טובה יותר, ולכן אמצע התחזית עלה ב-100 מיליון דולר בשני הפרמטרים.