בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

צרות בצרורות: חשד לתקלה נוספת במטוסי ה-737 מקס

רשות התעופה האמריקנית בודקת כעת האם יש כשל נוסף בחלקו האחורי של המטוס - הכשל מוגדר כי "קטסטרופה אפשרית"; בבואינג טוענים כי זו תקלה פשוטה לתיקון. במקביל, החברה שוקלת להנפיק חוב נוסף
עמית נעם טל | (3)

פרשת בטיחות מטוסי ה-737 מקס של ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) ממשיכה להסתבך. ע"פ דיווח בניו יורק טיימס, רשות התעופה האמריקנית (FAA) בוחנת כעת כשל נוסף במטוס, שעשוי להיות "קטסטרופלי" ולגרום להתרסקות המטוס.

ע"פ הדיווח, בואינג בוחנת כעת אם 2 צמות החיווט בחלקו האחורי של המטוס קרובות מידי זו לזו, באופן שעשוי להוביל לקצרים חשמליים ולשיתוק החלק האחורי במטוס. ב-FAA התייחסו לבעיות החיווט כאל "קטסרופה אפשרית" ואולם בבואינג טענו כי "הנושא המזוהה הוא חלק מתהליך קפדני, ואנחנו עובדים עם ה-FAA כדי לבצע את הניתוח המתאים. יהיה זה מוקדם להעלות השערה אם ניתוח זה יביא לשינויים עיצוביים כלשהם".

אם בואינג תחליט לתקן את בעיית החיווט, פירוש הדבר שהחברה תצטרף לטפל בלמעלה מ-800 מטוסים, דבר שצפוי להאריך עוד יותר את הקרקוע של המטוסים שנמשך מאז מרץ האחרון. 

נזכיר כי בחודש שעבר הודיעה החברה על הפסקת ייצור מטוסי ה-737 מקס החל מתחילת ינואר, כאשר הבדיקות סביב סוגיית בטיחות המטוסים ממשיכה להתארך. הפסקת הייצור צפויה להשפיע על כל הכלכלה האמריקנית, כאשר הערכות מדברות כי האירועים האחרונים צפויים להוריד כ-0.5% מהתמ"ג האמריקני ברבעון הראשון (לכתבה המלאה). 

בתוך כך, בוול סטריט ג'ורנל מדווחים היום כי בחברה שוקלים כעת להנפיק חוב נוסף, במטרה להימנע מספקולציות בנוגע למצב הנזילות של החברה. 

לקריאה נוספת: 

> בואינג היא הזדמנות קנייה, אבל השקעה בתחום צריכה להיות דרך קרנות סל

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    YL 06/01/2020 22:52
    הגב לתגובה זו
    נראה ש לא למדו כלום שיטת מצליח
  • 2.
    דירה = קורת גג 06/01/2020 18:34
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 1.
    חוזרים לאוניות? (ל"ת)
    אוסי 06/01/2020 17:33
    הגב לתגובה זו
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".

איסור רחפנים בסמוך לשדה תעופה. קרדיט: רשתות חברתיותאיסור רחפנים בסמוך לשדה תעופה. קרדיט: רשתות חברתיות

רחפנים בשמי ברלין: איך גרמניה ואירופה כולה נלחמת בתופעה שמשבשת את התעופה האזרחית

עם עלייה חדה בתקריות בשדות תעופה באירופה, ממשלות העולם מאיצות השקעות בטכנולוגיות יירוט ושיבוש; סקירה מלאה של מערכות אנטי רחפנים: מגרמניה, דרך תעשיות בארה״ב ובאירופה, ועד הפתרונות הישראליים המובילים

רן קידר |

האיום שטס מתחת לרדאר, שזכה בעבר לכינוי "צעצוע תעופתי", הופל בשנים האחרונות לאחד המטרדים הביטחוניים, הכלכליים והתעופתיים המשמעותיים ביותר בעולם. גרמניה, כמו מדינות רבות באירופה, חווה עלייה דרמטית בתקריות רחפנים בסביבת שדות תעופה, לעיתים ברמה שמשבשת תנועת טיסות ומותירה אלפי נוסעים תקועים.

אך האיום אינו בעיה גרמנית בלבד: זוהי מגמה עולמית שאליה מגיבות ממשלות, צבאות ותעשיות ביטחוניות בגל השקעות רחב, נשק לייזר, מערכות שיבוש אלקטרוני, טילי יירוט, רחפנים מיירטים, ובינה מלאכותית שמזהה רחפנים עוד לפני שהם מתקרבים.

גרמניה תחת איום: רחפנים משבשים פעילות, שדות נסגרים, והמדינה עוברת למגננה

אירוע שהתרחש בברלין בסוף אוקטובר היה המחשה בולטת למגמה: עשרות טיסות הוסטו, אלפי נוסעים התעכבו, ומערכת שלמה נעצרה, בגלל דיווח על רחפן יחיד. האירוע לא היה תקרית בודדת, היות ומתחילת השנה ועד סוף אוקטובר דווחו מעל 190 תצפיות רחפנים בסביבת שדות התעופה הגרמניים.

חלק מהרחפנים שנצפו היו גדולים במיוחד, בקוטר של עד שלושה מטרים, עדות לכך שמדובר לא ברחפנים חובבניים הפועלים ללא מודעות, אלא ביכולות מקצועיות ומכוונות. גופי מודיעין וגורמי אבטחה באירופה בוחנים אפשרות שמדובר בגורמים ממדינות יריבות. החשודה המיידית היא כמובן, רוסיה, אם כי הדעות בנושא חלוקות.

למרות תדמיתה כמדינה עם בירוקרטיה סבוכה שזזה לאט, גרמניה פועלת הפעם בקצב חריג. משרד הפנים השיק יחידה ייעודית להגנת תשתיות קריטיות, והקמת מרכז משותף להגנת רחפנים (Joint Drone Defense Center) כבר יצאה לדרך, בשיתוף הבונדסוור (Bundeswehr) והמשטרה הפדרלית.