מאמר ב'פייננשל טיימס' חושף את "הסוד של וורן באפט" - לדחות לדחות לדחות

שווי השוק של ברקשייר עומד כיום על 360 מיליארד דולר, אחרי עלייה של 25% בשנה האחרונה - צפו בגרף 
מערכת Bizportal | (6)
נושאים בכתבה וורן באפט

וורן באפט שהינו אחד האנשים העשירים ביותר בעולם, מוביל בשנים האחרונות את הקו לפיו המיליארדרים צריכים לשלם יותר מס, וגם צריכים לתרום את מרבית הונם. עם זאת, מאמר רחב ב'פייננשל טיימס' מסביר היום כי ברמה האישית באפט אמנם תומך נלהב בתשלומי מס גבוהים מצד עשירי העולם, אבל ברמה העסקית - באפט מעדיף לדחות את תשלומי המס ככל שניתן. 62 מיליארד דולר, זה חוב המס הנדחה של ברקיישר הת'וואי ב-8 השנים האחרונות, כאשר באפט רק מקצין יותר ויותר את רעיון דחיית תשלום המיסים משנה לשנה. לפי המאמר בפייננשל טיימס, בשנה האחרונה היקף תשלום המס שנדחה הינו גדול פי 5 מהיקף המס שנדחה לפני עשור.  בארה"ב רשות המיסים מעודדת ביצוע השקעות הוניות באמצעות מנגנון פחת נדיב שמאפשר דחייה משמעותית בתשלומי המיסים. 2 הרכישות האחרונות של באפט, ענקית רכבות ותחנת כח, מאפשרות לבפאט לרשום רווחי עתק ובאותו הזמן לדחות את תשלומי המיסים לשלב מאוחר יותר. ההתנהלות הזו מאפשרת לבאפט להמשיך לגלגל את הכסף להשקעות נוספות - כפי שהוא אוהב לעשות, זו דרך של באפט למנף את הכסף. ועדיין, בניגוד להרבה מאוד חברות אחרות שפותחות משרדים במקומות שונים בעולם (קנדה, גיברלטר וכו') בכדי ליהנות ממשטר מס מקל, ברקשייר רשומה בארה"ב ו-85% מההכנסות שלה מגיעות מארה"ב, לכן הקבוצה משלמת תשלומי מס גבוהים באופן יחסי. לפי המאמר בפיינשל טיימס, שיעור המס של ברקשייר עומד על 28.2%-31.1% שהינו שיעור המס הגבוה ביותר מבין כל הקונגולמרטים בארה"ב. לדוגמה, ג'נרל אלקטריק משלמת שיעור מס של 4.2%-14.6%  בלבד. אפל משלמת סביב 25% שיעור מס. בשנה החולפת שילמה ברקשייר מיסים בהיקף של 4.9 מיליארד דולר.  והמניה: שווי השוק של ברקשייר עומד כיום על 360 מיליארד דולר (למי שרוצה לקנות מניה מסידרה A, זה עולה 217 אלף דולר - למניה!).  בשנה האחרונה מניית ברקשייר עלתה 25%.  לגבי תשואת המניה לאורך השנים - הנה עוד סוד מדהים של האורקל באפט

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    גבי 05/03/2015 21:08
    הגב לתגובה זו
    מיסים נדחים זאת דרך להקביל הוצאה להכנסה ולמעשה לרשום הוצאת מס בהווה בגין תשלום מס עתידי אז שהכותב הבור יעשה קצת שיעורי בית לפני שהוא רושם שטויות
  • 5.
    בא 05/03/2015 16:44
    הגב לתגובה זו
    פוט וקול , ראו רציו ,אבנר ,אפריקה ישראל,דלק נדלן ועוד רבות ורעות מאוד . אני רציני לגמרי .
  • 4.
    אריאל שרון 05/03/2015 16:00
    הגב לתגובה זו
    כותב משועמם שמלאה אותנו בדיברי שטות לא מעניינים.אל תפרוק עלינו את השעמום שלך.אם אין לך מה לכתוב אז עדיף שלא תכתוב
  • 3.
    אורי 05/03/2015 14:20
    הגב לתגובה זו
    דרושה בדחיפות אמנת מס בינלאומית שתבטיח תשלום מס לפי מקום הפעילות והיקף הפעילות ומקום יצור הרווחים ולא משנה מי הבעלים ואיפה הוא רשום. ככה גוגל תשלם מס על הרווחים שנבעו לה מלקוחות ישראלים בישראל, ולא תוכל להצהיר שהיא חברה אירלנדית. ולחמוק ממס הוגן. זה פשוט. וזה יגיע.
  • 2.
    זה מה שנאמר: "מוזס איז מוזס בת ביזנס איז ביזנס" (ל"ת)
    מאיר ז. 05/03/2015 14:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הצדיק מסדום 05/03/2015 13:38
    הגב לתגובה זו
    האם היא זהה ועוקבת אחרי המניה מסדרה A ?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.