נעילה באירופה: הדאקס השיל 0.5%, השיחות עם יוון במבוי סתום
המדדים העיקרים ביבשת אירופה ננעלו הערב (ו') בירידות שערים. מצבה הכלכלי ועתיד החובות של יוון, המשיכו לרכז עניין ביבשת. ודאי לאחר שנודע אתמול כי השיחות של יוון עם גרמניה, בעלת החוב העיקרי של יוון, הציגו תוצאות מעורבות. מנגד נתוני התעסוקה הטובים שהגיעו מוקדם יותר מארה"ב תמכו מעט במדדים שנסחרו קודם לכן בירידות שערים ניכרות יותר.
מדד הדאקס ירד 0.56%, הפוטסי איבד 0.19% והקאק 40 השיל 0.29%
השיחות עם יוון
אתמול, יאניס וארופאקיס (Yanis Varoufakis) שר האוצר היווני נפגש עם מקבילו הגרמני וולפגאנג שוובל (Wolfgang Scheuble) בברלין. המפגש של היווני בברלין הוא המפגש האחרון לאחר סבב של מפגשים עם אישים בולטים באירופה בכדי לזכות בתמיכתם בהצעה היוונית לשינוי מתווה החובות של מדינת יוון ותוכנית החילוץ שלה.
בסיום הפגישה זימן שוובל הגרמני מסע"ת וטען בדיפלומטיות כי הוא ושר האוצר היווני "הסכמנו שלא להסכים". כמו כן, שני השרים עדיין התבטאאו כי הם מוכנים להמשיך לתקשר ולעבוד על פתרון.
הלחץ על ממשלת יוון גדל למצוא פתרונות לבעיותיה אל מול הנושים של המדינה כאשר האחרונה צריכה להשיב חלק מהחוב כבר בסוף החודש הנוכחי. כמו כן, ישנן קרנות סיוע שמגיעות למדינה כחלק מתוכנית החילוץ שהמדינה לא קיבלה עדיין, אך אלו יתקבלו במידה והמדינה תעמוד בתנאים של יישום תוכנית צנע.
- אירופה בעליות, החוזים בוול סטריט בירוק בוהק
- החוזים מצביעים על פתיחה שלילית, ומה קורה בקריפטו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גרמניה סוגרת חודש חלש
טרום פתיחת המסחר בבורסת פרנקפורט, התפרסם הבוקר השינוי בתוצר התעשייתי של גרמניה לחודש דצמבר. התוצר ירד 0.1% לאחר העליה באותו האחוז בחודש נובמבר. הצפי של השוק היה דווקא לעלייה נאה של 0.4% בתוצר. המדד מהשפיע על המסחר.
- 1.אפרים 06/02/2015 12:30הגב לתגובה זומדוע מדינות גוש היורו חייבןת לתמוך ביוון הבטלנית מוסר העבודה שם בשפל כל יום עושים סייסטה עד מאוחר החנויות נפתחות בבוקר בשעה 9.00 וגם בשעה 10 בבוקר למה הגרמנים החרוצים חייבים לממן כלכלה כושלת ולמה יתר מדינות אירופה חייבות משהו ליוון שיחזרו לדראכמה שלהם שלא שווה מאומה וישברו את הראש בעצמם אף אחד לא חייב להם תמיכה וסיוע כלשהו די כבר נמאס לכולם מזרח אירופה במצב יותר קשה מהם אז שלא יתלוננו על קיפוח כל טוב לכולם
- מיכאל 07/02/2015 12:28הגב לתגובה זואני מסכים שדור שלם חי ביקום מקביל ביוון מדובר על אנשים בני 55 וצפונה, הדור הצעיר מבין את החומרה, אין להם מסמרי (סיאסטה זה בספרד), אני סוחר עם יוון על בסיס חודש בחודשו ויכול להעיד שהם עובדים ימים ולילות, הבעיה היא שהחוב העצום שצבר הדור הקודם לא ניתן להחזרה הפרקי זמן קצרים, כך בעצם האיחוד מלווה כסף להחזר התשלום של ההלוואה שקדמה, פריסה רחבה של החוב ברמת החזר סבירה, תשאיר את יוון בגוש ובאיחוד, אנו כישראלים צריכים להבין שגם אנו חיים חי מותרנות שהיא מעבר לייצור שלנו במיוחד אלו שלא עמלו קשות ע"מ לבנות את המעמד הסוציואקונומי שלהם אבל חיים עם "המגיע לי".... כדי לחקור היטב את המצב לפני שטוענים דברים שלא לגמרי מחוברים למציאות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
