למי שפספס את הראלי: איפה שמים את הכסף כששוקי המניות בעולם בשיא?
שוק המניות בארץ נמצא בשיא כל הזמנים, והוא מצטרף למדדים המובילים בוול סטריט ששוברים שיאים מדי יום. תוסיפו לזה את בורסות אירופה שהוסיפו עשרות אחוזים מתחילת השנה ואת
אבל אלו שמחכים על הקווים בתקווה לתיקון מרגישים כאילו פספסו את הראלי הגדול. אותם משקיעים נאלצים לחפש השקעות אטרקטיביות בנרות, בתקווה למצוא מניה או שתיים שאולי מפגרות אחרי השוק. דייויד פביאן, מנהל FMD קפיטל מנג'מנט, מסמן שלוש ETF מעניינים שכדאי לבחון אם אתם חושבים שהשוק כבר מיצה את העליות.
תעודת הסל (ETF) הראשונה שפביאן מסמן מתרכזת במניות סקטור הטכנולוגיה שמחלקות דיבידנדים, כל אותן חברות ערך שכבר מבוססות מספיק ומחזירות כסף באופן קבוע למשקיעים, אם בצורת דיבידנד או ברכישה חוזרת של מניות.
התעודה נקראת First Trust Nasdaq Technology Dividend Index (סימול: TDIV) והיא כוללת כמעט 90 חברות בסקטור הטכנולוגיה והתקשורת שחילקו דיבידנד ב-12 החודשים האחרונים. התעודה נסחרת במכפיל נמוך משמעותית מה-ETF המרכזי של סקטור הטכנולוגיה, ה-Technology Select Sector SPDR (סימול: XLK). ל-TDIV מכפיל של 14.87 לעומת 18.12 ל-XLK.
לא רק בוול סטריט - 2 ETF גלובליות מעניינות
פביאן מצטרף למספר רב של מנהלי השקעות שבוחרים לצאת מגבולות ארה"ב בחיפוש אחר תשואות, והוא מסמן גם את iShares MSCI EAFE Minimum Volatility ETF (סימול: EFAV) למשקיעים הסולידיים יותר, שמעדיפים "ללכת על בטוח" כשהמדדים ברמות שיא.
"אנחנו ממשיכים לראות מדיניות מוניטרית מקלה מבנקים ברחבי העולם, מה שמכין את הדרך לשיפור ברווחי החברות ודחיפת העקרונות הפונדמנטליים למעלה", כותב פביאן. הוא מסביר שה-ETF הזה חושף את המשקיע ליותר מ-180 מניות מחוץ לארה"ב שמצטיינות בתנודתיות נמוכה. "אם כל המשתנים שווים, תעודה עם תודתיות נמוכה תגיב פחות בחדות בזמן שהשוק יורד, מה שהופך אותה למועדפת על משקיעים שמרניים".
תעודה מעניינת נוספת, שגם היא מתרכזת בשווקים הגלובליים, היא SPDR SSGA Global Allocation ETF (סימול: GAL). תעודה זו היא מעין "קרן של קרנות", שמיועדת להרוויח ממספר כלים פיננסיים, ולא רק מניות. תעודה זו מנוהלת באופן אקטיבי (ולכן גם קצת יותר יקרה) ומשקיעה במניות, בתעודות סל אחרות וגם באג"ח, כשהחלוקה היא 70% מניות ו-30% אג"ח, כשעיקר ההחזקות הן של חברות מחוץ לארה"ב.
"היתרון הגדול של תעודה זו", אומר פביאן, "שהיא מרפדת כל נפילה בשוק בעזרת הנכסים הבטוחים יחסית, וגם מעניקה חשיפה לאיזורים בשוק עם פוטנציאל לעליות. יתרון נוסף הוא שהניהול האקטיבי אומר שבמידה והשוק מתנהג שונה ממה שציפינו אנחנו לא תקועים עם הנכסים הלא מתאימים אלא מנהלי הקרן יעברו לסקטור אחר".
פביאן מסכם ואומר שבהחלט יתכן שנראה בקרוב תיקון מטה בשווקים הגלובליים, "בהתחשב בגובה הנוכחי של השוק. למרות זאת, משקיעים ממולחים יכולים לנצל את התנודתיות לטובתם כדי להרוויח בטווח הארוך, אם הם מוכנים להכות בזמן הנכון".
- 4.רואה נכוחה 28/11/2013 23:00הגב לתגובה זוואני מקבל תחושה שמזכירה לי את מודעות השיווק של נכסים נדלניים באמריקה [ מגלה את מה שאמריקה כבר מזמן שכחה ליהודים ... עלאק ]
- 3.נ.ב ; מיליארד סינים לא טועים ... מכיר את זה (ל"ת)רואה נכוחה 28/11/2013 22:46הגב לתגובה זו
- 2.רואה נכוחה 28/11/2013 22:42הגב לתגובה זוxlk מרכז מחזור יומי ראוי ואילו tdiv מרכז מחזור של אקדח קפצונים אז וולסטריט לא יודעת למה מה זה טוב ? ....משווק קטן שכמוך ...
- 1.מי שנכנס היום לבורסה - מהמר ולא משקיע (ל"ת)אזרח 28/11/2013 20:02הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
