אסטרטגיית נובמבר: "קנו עכשיו מניות שהצליחו השנה והיפטרו ממניות שכשלו"

כריסטיאן גטיקר, ראש מחלקת מחקר בבנק לניהול הון פרטי, יוליוס בר בראיון ברשת CNBC מסמן את ההשקעות האטרקטיביות עד סוף השנה
יעל גרונטמן | (8)

"זה הזמן בשנה לרכוש עוד מההשקעות שהצליחו ולהיפטר מההשקעות הכושלות בפורטפוליו", כך ממליץ כריסטיאן גטיקר, ראש מחלקת מחקר בבנק לניהול הון פרטי, יוליוס בר בראיון ברשת CNBC. לדבריו, באופן כללי השוק הפיננסי עובר בנובמבר ל'מוד' של "המנצח זוכה בכל" (winners-take-all) כלומר ההשקעות שעבדו הכי טוב במהלך השנה נוטות להיות גם הטובות ביותר בסוף השנה.

בהתייחסו לשנת 2013 אומר גטיקר כי הכוונה היא שיש לרכוש יותר מניות אמריקניות, ארופאיות וכמובן יפניות, ומנגד הוא ממליץ להיפטר מהחזקות בנכסים שנחשבים ל"חוף מבטחים" כגון הזהב והאג"ח הממשלתיות. בתחילת 2014 יהיה זמן לבצע הערכה מחודשת של הפורטפוליו.

בממוצע הביצועים של מנהלי התיקים טובים במידה שהשוק היה טוב, פחות העלויות שניגבות על ידיהם. לכן הדבר האחרון שהם רוצים זה לבצע החלטות לא מוצלחות בעבור הלקוחות. בעקבות זאת בשלב מוקדם יחסית של הרבעון האחרון של השנה (כלומר כבר עכשיו) מנהלי התיקים מתחילים להראות סימנים של מעצבי חלונות, (window dressing), כלומר הם מנסים להציג לראווה את הצלחותיהם ולנקות מהתיקים את כשלונותיהם. מאחר וכולם נוטים לעשות את זה, הביצועים של המניות נוטים לעקוב אחרי הטרנד העונתי של מנהלי התיקים והקרנות, שמנסים בעיקר לנהל את הסיכון התעסוקתי שלהם, מה שגורם לאנומליה בבחירת ההשקעות בסוף השנה.

גטיקר עונה על השאלה המעניינת מכולן - בהנחה שהטרנד העונתי יתרחש שוב גם השנה (ויש מספיק מידע היסטורי שתומך בכך), מה הם הטריידים המומלצים בנובמבר 2013? לדבריו, "באופן כללי ופשטני אנחנו רק צריכים לזהות מי הן המנצחות והמפסידות של השנה הפיננסית שעומדת להסתיים. ברמת הקצאת הנכסים, ההשקעה במניות (Equity)השיגה תשואות גבוהות מההשקעה באגרות חוב (fixed income), סחורות (commodities) והשקעות אלטרנטיביות אחרות.

בין המניות, בלטו בגדול הביצועים של המניות היפניות האמריקניות והארופאיות השנה על פני הביצועים של מניות השווקים המתעוררים שנשרכו מאחור. בתחום האג"ח, אגרות החוב בעלות התשואות הגבוהות (אג"ח זבל) והאג"ח להמרה הציגו עד כה השנה את הביצועים הטובים ביותר בזמן שאגרות החוב הממשלתיות איכזבו. בתחום הסחורות, המתכות ובראשן הזהב איכזבו השנה, בעוד שמחיר הנפט עלה בכ-10%.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אורן 11/11/2013 10:09
    הגב לתגובה זו
    הכי מצחיקה ההמלצה ל"מניות אמריקאיות ואירופאיות", כאשר המחירים שם מנופחים והעסק מונשם בצורה מלאכותית ע"י נגידי בנקים מרכזיים שמפחדים לקבל החלטות אחראיות ואמיצות. כמה עוד אפשר לגלגל את הבעיה הלאה? כמה עוד אפשר להוריד את הריבית? כמה דולרים עוד אפשר להדפיס לפני שהעסק יקרוס?
  • 7.
    גבעות במאיה פרץ נפט ממגד 6 (ל"ת)
    יוסף 11/11/2013 00:59
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    זיפו 10/11/2013 20:24
    הגב לתגובה זו
    קבוצת אנליסטים של שקל וחצי. מצד אחד פרסומים על סין , משבר אירופי והמלצה לקנות מניות מעבר לים ומצד שני ממליצים לקנות מני בבורסה של תא. לכו כבר לחפשששששש
  • 5.
    קליפ 10/11/2013 19:53
    הגב לתגובה זו
    ותרוויחו בטוח. ללא סיכון...מדהים!!מטורף. קונים מרוויחים רק היום רק בנובמבר!!!!!
  • 4.
    העים אתם רוצים להיתפטר מהסחורה שיש לכם (ל"ת)
    דוד 10/11/2013 19:37
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דוד 10/11/2013 19:36
    הגב לתגובה זו
    כול המניות הטובות נפלות וכול הזבל עולות העים זה ברור למפולת רצני בשוק
  • 2.
    דוד 10/11/2013 19:34
    הגב לתגובה זו
    זה כול העליות זה סך הכול בועה ליפנה פיצוץ
  • 1.
    חברים הבורסה ליפנה פיצוץ 1340 היתה המפולת בשנת 92 (ל"ת)
    דוד 10/11/2013 19:33
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.