קרטל מחירים המוני בעולם - ענקיות אלקטרוניקה נקנסו בסכום שיא של 1.5 מיליארד יורו: "עבירה חמורה על החוק"

ארגון שני קרטלים שנועדו להשאיר את מחירי מסכי הטלוויזיה והמחשבים ברמה מסויימת הובילו לקנסות גבוהים על חברות כגון סמסונג ו-LG
יואב כהן | (8)

ועדה מטעם האיחוד האירופי הטילה קנסות על מספר ענקיות אלקטרוניקה על כך שארגנו שני קרטלים שנועדו להשאיר את המחירים של מסכי הטלוויזיה והמחשבים ברמה מסויימת. הקנס הגדול ביותר, 313.4 מיליון יורו, הוטל על פיליפס כאשר על LG הוטל קנס של 295.6 מיליון יורו.

חברות אחרות שנקנסו בעקבות הקרטל הן פנסוניק (157.5 מיליון יורו), סמסונג (150.8 מיליון יורו) וטושיבה (28 מיליון יורו). חברת טכניקולור נקנסה בסכום של 38.6 מיליון יורו בעקבות מעורבותה בקרטל. על הועדה, סך הקנסות הגיע לסכום שיא של 1.47 מיליארד דולר.

שני הקרטלים, שכאמור אחד התנהל בתחום מחירי מסכי המחשב ואחד בתחום מסכי הטלוויזיה פעם ברחבי העולם בין השנים 1996-2006. במהלך השנים הללו מנהלים בחברות הנ"ל ניהלו דיונים דחופים בהם תאמו מחירים וכייצד לחלק ביניהן את השוק.

בהודעה שיצאה מטעם הועדה שהטילה את הקנס נכתב: "החברות התנהגו בצורה אנטי תחרותית ועברו על החוק בצורה החמורה ביותר. יתר על כן, הן היו מודעות לכך שהן עברו על החוק ולראיה, נתגלה מסמך שנשלח בין החברות ובו הן הוזהרו מהאפשרות שהקרטל יתגלה".

"אנחנו מאמינים שהקנס שניתן הוא לא פרופורציונלי ולא מוצדק", נכתב בהודעה שנמסרה על ידי פיליפס, שציינה שתערער על ההחלטה.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    צדיק בסדום 08/12/2012 07:40
    הגב לתגובה זו
    סוני בסופו של דבר לא מתעסקים בזותות כל הכבוד
  • 6.
    מוטי 07/12/2012 14:46
    הגב לתגובה זו
    אם פעמיים וכל החברות בשלהם, אז כנראה שהרווח הקרטלי גבוה משמעותית מהקנסות.
  • 5.
    אני בטוח שבשוק החלב בישראל יש קרטל לא קטן!!! (ל"ת)
    אנונימי 07/12/2012 13:47
    הגב לתגובה זו
  • גרין 07/12/2012 20:52
    הגב לתגובה זו
    תסתקלו על המחירים של קוטג' - 6 שקלים בכל מקום! וגם במוצרים אחרים אין הבדלים.
  • 4.
    סמי וסומו 07/12/2012 13:36
    הגב לתגובה זו
    גם אני רוצה להרוויח מקרטל
  • 3.
    הלוחש לגמלים 07/12/2012 13:35
    הגב לתגובה זו
    אם גם בארץ יש דברים כאלה בין חברות
  • 2.
    השיטה 07/12/2012 13:35
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן להעניש בחומרה אנשים כאלה
  • 1.
    לא יאמן (ל"ת)
    כסף מעוור אנשים 07/12/2012 13:34
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.