עובדים
צילום: Alex Kotliarskyi on Unsplash

ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב

שוק העבודה האמריקאי בסערה: 800 אלף משרות אבדו מתחילת השנה, הטכנולוגיה מובילה עם 142 אלף פיטורים; מה יהיה בהמשך?



עמית בר | (17)

שוק העבודה האמריקאי נמצא בנקודת מפנה דרמטית. הנתונים האחרונים של הלשכה לסטטיסטיקה של העבודה (BLS) מבטאים חולשה: בחודש אוגוסט נוספו למשק האמריקאי 22 אלף משרות בלבד - פחות משליש מהתחזיות שדיברו על 75-80 אלף משרות חדשות. שיעור האבטלה עלה בחודשים האחרונים ל-4.3%, הרמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2021, והתיקונים לדוחות החודשים הקודמים רק החמירו את התמונה עם הפחתה של 13 אלף משרות נוספות.

מתחילת השנה איבד המגזר הפרטי האמריקאי למעלה מ-800 אלף משרות. הנפגעים העיקריים הם מגזרי הייצור, הקמעונאות והטכנולוגיה. ברבעון השני נוספו 450 אלף משרות בלבד - ירידה חדה של 40% בהשוואה ל-750 אלף משרות באותה תקופה אשתקד. בשלושת החודשים יוני-אוגוסט נוספו פחות מ-100 אלף משרות במצטבר - צניחה של 60% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2024.

מהפכת הבינה המלאכותית: מהחזון לשטח

בעוד שגורמים מסורתיים כמו עליית ריבית ואינפלציה ממשיכים להשפיע על השוק, הגורם החדש והמשמעותי ביותר הוא הבינה המלאכותית. הנתונים העדכניים חושפים כי כ-10 אלף פיטורים השנה קשורים ישירות לאוטומציה מבוססת AI. אבל אלו רק הדיווחים הישירים. רוב החברות לא מהדהדות את זה החוצה, אלא פשוט עושות פיטורים שקטים כי יש סוכן AI מספיק טוב. 

מגזר הטכנולוגיה לבדו ספג 142 אלף פיטורים מתחילת השנה - ממוצע מדהים של 600 עובדים מדי יום. על פי ההערכות כ-100 אלף משרות לפחות איבדו את עבודתם כתוצאה ישירה מהטמעת טכנולוגיות AI

המהפכה שהחלה עם השקת ChatGPT בסוף 2022 הפכה למציאות קשה כשבנוסף הביקוש למשרות IT מסורתיות צנח ב-50%, בעוד הדרישה למומחי AI זינקה ב-94%.

הענקיות מובילות את גל הפיטורים

סיילספורס, פיטרה 4,000 עובדים והמנכ"ל שלה סיפר שזה בזכות ה-AI. אמזון הודיעה על פיטורי 18 אלף עובדים, מיקרוסופט על 10 אלף, ומטא על 21 אלף - במקביל, אותן חברות משקיעות עשרות מיליארדי דולרים בפיתוח יכולות AI. 

זה לא רק בטכנולוגיה, לדוגמה: נייק פיטרה 2% מכוח העבודה העולמי שלה, כ-1,600 עובדים, תוך הכרזה על "מעבר לאוטומציה דיגיטלית". אורקל צמצמה אלפי משרות בחטיבות השירות והתמיכה, IBM פיטרה 3,900 עובדים עם הצהרה מפורשת שחלק מהתפקידים יוחלפו ב-AI.

המגזרים הפגיעים ביותר

הנתונים מצביעים על מגזרים ספציפיים שנמצאים בסיכון גבוה במיוחד. תחום שירות הלקוחות חווה מהפכה מוחלטת - חברות כמו Klarna דיווחו שצ'אטבוטים מבוססי AI מטפלים ב-70% מהפניות, מה שהוביל לצמצום של מאות משרות. בתחום הפיננסים, בנקים גדולים כמו JPMorgan Chase ו-Bank of America צמצמו אלפי משרות בסניפים ובמוקדי שירות.

קיראו עוד ב"גלובל"

מגזר הקמעונאות נפגע קשה במיוחד. וולמארט, טארגט ורשתות גדולות נוספות החליפו קופאים במערכות אוטומטיות וצמצמו עשרות אלפי משרות. Amazon Go ורשתות דומות מדגימות עתיד ללא עובדי קופה כלל. בתחום הלוגיסטיקה, רובוטים במחסנים מחליפים עובדי מלאי - אמזון לבדה מפעילה למעלה מ-520 אלף רובוטים במרכזי ההפצה שלה.

הנתונים מגלים פער דורי מדאיג. בקרב צעירי ההייטק בני 20-30, שיעור הפניות למרכזי האבטלה עלה ב-3 נקודות אחוז - פי ארבעה מהעלייה בממוצע הכללי. משרות כניסה ב-IT  (ג'וניורים) בולטות בהיצע משרות הולך ויורד - כ-15% בשנה. מנגד, השכר ההתחלתי למשרות הדורשות מומחיות AI זינק ל-157 אלף דולר בשנה .

פרילנסרים בתחומי כתיבת תוכן, עיצוב גרפי בסיסי ותרגום מדווחים על ירידה של כ-5% במספר החוזים ו--5%-10% בהכנסות. פלטפורמות כמו Upwork ו-Fiverr מציגות ירידה במספר הפרויקטים בתחומים אלה, בעוד הביקוש למומחי AI ו-prompt engineers זינק ב-400%.

התחזיות

המומחים חלוקים בהערכת עומק ההשפעה. הבנק הפדרלי של ניו יורק טוען שהשפעת ה-AI על שוק העבודה עדיין מוגבלת, אך המספרים מספרים סיפור אחר. כ-30% מהאמריקאים מביעים חשש מאובדן משרתם בגלל טכנולוגיה, ו-14% מהעובדים כבר חוו "תזוזה" - ביטוי מעודן לפיטורים או שינוי תפקיד כפוי.

גולדמן זאקס מעריך כי 6-7% מכוח העבודה האמריקאי - כ-10 מיליון עובדים - עלולים להיות מוחלפים על ידי AI בטווח הקצר. המחקר מצביע על כך ש-60% מהמשימות האדמיניסטרטיביות ניתנות לאוטומציה מיידית. בתעשיות עתירות נתונים כמו פיננסים, ביטוח ושירותים משפטיים, שיעור האימוץ צפוי להגיע ל-60-70% בשנתיים הקרובות.

הפורום הכלכלי העולמי מציג תמונה מורכבת: עד סוף השנה, AI צפויה להחליף 85 מיליון משרות ברחבי העולם, אך במקביל ליצור 133 מיליון משרות חדשות. השאלה הקריטית היא האם העובדים שיפוטרו יצליחו להסב את עצמם למקצועות החדשים בקצב מספיק מהיר.

מקינזי מזהירה כי 40% מהמעסיקים מתכננים צמצום כוח אדם משמעותי בשנתיים הקרובות.בסקטור הייצור, התחזיות קודרות במיוחד: AI עשויה להחליף 2 מיליון משרות עד סוף השנה הבאה. ביולי לבדו נרשמה עלייה של 140% בפיטורים בגלל "עדכונים טכנולוגיים" - לשון נקייה לאוטומציה מבוססת AI. בתחום הרכב, חברות כמו פורד וג'נרל מוטורס מדווחות על החלפת עובדי פס ייצור ברובוטים חכמים בקצב מואץ.

המציאות החדשה דורשת התאמה מהירה. המסר ברור: הכשרה מחדש והתמחות בכישורי AI הפכו מיתרון תחרותי להכרח קיומי.

התעשיות שצפויות לשגשג כוללות פיתוח AI, אבטחת סייבר למערכות אוטונומיות, אתיקה של AI, ותחזוקת מערכות רובוטיות. מקצועות שדורשים יצירתיות, אמפתיה ומגע אנושי - כמו טיפול רגשי, אמנות מקורית וחינוך מותאם אישית, צפויים לשרוד ואף לצמוח.


תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    בנצי 08/09/2025 16:49
    הגב לתגובה זו
    מייקל גורדן .
  • 11.
    מבאס תתחת (ל"ת)
    אנונימי 07/09/2025 14:25
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אלון מסאק רוצה להגיע לטריליון $ הון עצמי ושלוש מילייארד אנשים יהיו רעבים זה החזון של המדע (ל"ת)
    אורן 07/09/2025 10:25
    הגב לתגובה זו
  • תאשים את הקפיטליזם ותאוות הבצע האנושית (ל"ת)
    דודו 07/09/2025 12:12
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    ירדןהיאפלסטין 07/09/2025 08:43
    הגב לתגובה זו
    החם מתחום הai ונעבור לבאזוורד הבא
  • דודו 07/09/2025 12:14
    הגב לתגובה זו
    מדובר בכלי שיחולל שינוי עומק וישנה את כל שוק העבודה. מדבר מנסיון אני חוקר בתחום וגם משתמש בכלים האלו כל יום.
  • 8.
    חרטא.Ai מייצרת משרות אולי לפיתוח AI. איך הוא הגיעו ל134 מיליון משרות חדשות (ל"ת)
    דור 07/09/2025 08:26
    הגב לתגובה זו
  • כסף כאפרה 10/09/2025 09:00
    הגב לתגובה זו
    הם לא מבינים שAI לא יוצר משרות חדשות אלא רק מוריד אותם הבעיה שהם יגלו רק מאוחר שאין באמת משרות חדשות שאפשר לעשות בעזרת AI בגלל שAI לוקח בסוף את כל העבודה.
  • 7.
    אשר 07/09/2025 08:25
    הגב לתגובה זו
    בארהב יעשו כפי שעושה ישראל עם החרדים נותנים כסף בלי לעבוד
  • 6.
    אנונימי 07/09/2025 08:16
    הגב לתגובה זו
    כדאי שיחשוב פעמיים. לא כל מטאטא יורה בימינו ומי שלא תותח לא ימצא את עצמו...
  • 5.
    אנונימי 07/09/2025 08:08
    הגב לתגובה זו
    כב רבשנים קודמות היו הרבה פיטורין שכבות עובדים שלא תרמו וגויסו בתקופת הקורונה חלקם לא רצה לחזור למשרדים אחרים בכלל מועסקים במספר חברות ומשרות שונות וניצלו את העבודה מהבית.ה ai הוא רק תירוץ. אחרי הפיטורים יגיעו בתקופה של שנתיים גיוסים. סבב בריא
  • 4.
    ורק מגזר אחד לא יהיה ניתן להחלפה המנהלים (ל"ת)
    אנונימי 07/09/2025 06:38
    הגב לתגובה זו
  • אביטל 07/09/2025 09:09
    הגב לתגובה זו
    בדרגות הכי גבוהות.
  • 3.
    אנונימי 07/09/2025 02:06
    הגב לתגובה זו
    מי שחושב שפיטורי מליוני עובדים עקב הקידמה יגרום לשקט בעולם טועה מדינות יעלו באש כל עוד לא יהיו זכויות למפוטרים זה מה שיהרוס את העולם הAI.
  • אנונימי 07/09/2025 08:31
    הגב לתגובה זו
    אחד לגיטימי ביותר והשני מפר זכויות יוצרים מכאן ועד להודעה חדשה.
  • 2.
    בן 06/09/2025 23:52
    הגב לתגובה זו
    אנחנו הולכים לעתיד קודר
  • 1.
    אף מילה על מה שחשוב באמת מדע (ל"ת)
    חישובון 06/09/2025 23:26
    הגב לתגובה זו
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות

שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל

נושאים בכתבה וורן באפט אפל

וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.

באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:

ראשית, אף אחד לא נביא

שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.

שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה  מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה? 

וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.   

מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

הנוסעת שהצילה מטוס באוויר; 147 אנשים חייבים לה את חייהם

על חדות העין של הנוסעים שהצילו במצטבר אלפי אנשים מאסונות תעופה; וגם - האם כדאי לשבת ליד החלון? 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסות אסון

בין עשרות מיליוני טיסות נוסעים המתבצעות מדי שנה ברחבי העולם, יש רגעים נדירים שבהם דווקא נוסעים מן השורה, אנשים שאינם אנשי צוות, טכנאים או טייסים, הופכים לגורם מציל חיים. הם מבחינים בפרטים קטנים, בריח חריג, בקול לא שגרתי, או בניצוץ אור מפתיע, ומאותו רגע הכול משתנה. לעיתים, ערנות של נוסע אחד בלבד היא ההבדל בין טיסה שגרתית לבין אסון תעופתי. במהלך ההיסטוריה של התעופה התרחשו מספר מקרים בלתי נשכחים שבהם הנוסעים במטוס הצילו את חייו של הצוות ונוסעים נוספים ומנעו התרסקות המטוס.

הנוסעת שראתה את הניצוץ

אחד המקרים המפורסמים ביותר אירע בשנת 2018, בטיסת נוסעים של חברת “Southwest Airlines” מעל שמי ארצות הברית. דקות ספורות לאחר ההמראה, הבחינה אחת הנוסעות שישבה ליד החלון בניצוצות קטנים שיצאו ממנוע שמאלי של המטוס. היא הזעיקה את הדיילת, שדיווחה מיידית לקברניט. הטייסים, שראו בשעוני תא הטייס מדדים תקינים, לא הבחינו תחילה בתקלה, אך לאחר התרעה נוספת מהנוסעת – החליטו לבצע בדיקה חוזרת, ואז הבחינו בירידת לחץ חריגה באחד המדחסים.

תוך דקות התקבלה ההחלטה לבצע נחיתת אונס מתוכננת היטב בשדה התעופה הקרוב בפילדלפיה. הודות לתגובה המהירה ולחדות העין של הנוסעת, 147 נוסעים ואנשי צוות נחתו בשלום, והתקלה התגלתה כנזק חלקי ללהב טורבינה, תקלה שעלולה הייתה להתפתח לאסון של ממש.

פסיכולוגיה של ערנות באוויר

חוקרי תעופה מסבירים כי הנטייה של אנשים לשים לב לפרטים משתנה מאוד בין נוסעים. חלקם נוטים להתנתק ולבהות מחלון המטוס או במסך האישי, ואחרים בוחנים כל צליל וריח. במחקרים שבוצעו באוניברסיטת סטנפורד נמצא כי רמת הערנות של נוסעים עולה באופן ניכר כאשר הם יושבים סמוך לחלונות או בקרבת כנפי המטוס – אזור שבו תנועות המנועים מורגשות היטב.

חברות תעופה רבות אימצו את המסקנות הללו ומעודדות כיום נוסעים לדווח על כל תופעה חריגה. דיילי אוויר עוברים הכשרה לזהות דיווחים אמינים ולהגיב בהתאם, מבלי לעורר פאניקה או תחושת סכנה מיותרת.