גסטין סאן
גסטין סאן

למה המניה הזו מזנקת פי 6 ולמה כדאי להתרחק ממנה?

כשמיליארדר קריפטו סיני משתמש בחברת צעצועים קטנה מפלורידה כדי להכניס את האימפריה שלו לבורסה דרך מיזוג הפוך - והמשקיעים הקטנים משלמים את המחיר כשהם קונים במחיר של 9.35 דולר מה שהוא קיבל ב-50 סנט

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה קריפטו


חברת צעצועים קטנה מפלורידה, שמכרה עד השבוע בובות ובקבוקי מים עם דמויות מצוירות, הפכה בן לילה לסטארט בשוק הקריפטו. מניית SRM EntertainmentSRM Entertainment 53.27%   זינקה ביותר מ-500%, אבל הסיפור מאחורי הזינוק במניה חושף מקרה טיפוסי של "מניפולציה חוקית" שכדאי לכל משקיע זהיר להכיר.


העסקה הזו היא דוגמה קלאסית למיזוג הפוך שמסווה מהלך עסקי חכם אבל בעייתי. על הנייר, חברת הצעצועים מקבלת השקעה של 100 מיליון דולר וקונה מטבעות TRX של רשת טרון. במציאות, זה מהלך מתוחכם של המיליארדר הסיני ג'סטין סאן להכניס את אימפריית הקריפטו שלו לבורסה האמריקאית דרך הדלת האחורית, תוך שימוש בחברה קטנה לתמרונים פיננסיים.


הפער בין המחיר הפרטי למחיר הציבורי

בעוד המניה נסחרת היום בכ-9.35 דולר, ההנפקה הפרטית שנעשתה במסגרת העסקה מתומחרת ב-50 סנט למניה. כשהמחיר הציבורי גבוה פי 18 מהמחיר הפרטי, זה אומר דבר אחד: התלהבות מוגזמת של ציבור המשקיעים שמתבססת על ציפיות לא ריאליות.


המשקיע שקיבל את המחיר המועדף הוא כמובן אותו ג'סטין סאן, שהתמחה בשנים האחרונות ביצירת בועות ספקולטיביות. בחודשים האחרונים הוא השקיע 20 מיליון דולר במטבע הממים של טראמפ רק כדי לזכות בהזמנה לארוחת ערב יוקרתית עם הנשיא, ו-75 מיליון דולר נוספים בפרויקט הקריפטו של משפחת טראמפ.


מה שנראה כמהלך עסקי הוא למעשה חלק מתכנית גדולה יותר. סאן בנה קשרים הדוקים עם משפחת טראמפ, מינה את בני הנשיא כיועצים לחברה שלו, ואפילו דאג שהבורסה שלו תהיה הראשונה לסחור במטבע הדיגיטלי החדש של הבית הלבן. כל זה בזמן שה-SEC עדיין תובע אותו על מניפולציות בשוק הקריפטו.


החברה הקטנה שמשמשת כ"כלי רכב" לעסקה היא דוגמה מושלמת למה שקורה כשחברה זעירה הופכת לבובה בידיים של זרמי הון גדולים. את התהליך מנהלת Dominari Securities - חברת השקעות קטנה ששוכרת משרדים במגדל טראמפ והיא החברה היחידה שאחראית על כל תהליך גיוס ההון. לא במקרה, מניות Dominari עצמן זינקו בפברואר אחרי שמינתה את בני הנשיא טראמפ כיועצים שלה.



למה זה מסוכן

התרחיש הקלאסי כאן הוא שהמשקיעים הפרטיים ייכנסו במחיר מנופח של כמעט 10 דולר למניה, בעוד הגדולים - בראשם סאן עצמו - ימכרו את החזקותיהם במחיר המועדף של 50 סנט. כשההתלהבות הראשונית תדעך - וזה בדרך כלל קורה תוך חודשים ספורים - המחיר יקרוס חזרה לרמות סבירות, ויותיר את המשקיעים הקטנים עם הפסדים כבדים של עד 90% מההשקעה. זה בדיוק הפער הקלאסי בין "הכסף החכם" שנכנס מוקדם במחירים זולים, לבין ציבור המשקיעים שנכנס בשיא הבועה.


קיראו עוד ב"גלובל"

הנתונים מדברים בעד עצמם: חברה שהכנסותיה מגיעות בעיקר מבובות פלאש וכלי פלסטיק לפארקי שעשועים, פתאום שווה מאות מיליוני דולרים בגלל השקעה בקריפטו. זה לא קפיטליזם בריא - זה ספקולציה טהורה.


זה בדיוק הסוג של מקרים שכדאי לזכור כשבועות ספקולטיביות מתחילות להתנפח בשוק. כשמחיר המניה בשוק הפתוח גבוה פי 18 ממה שמשלמים המשקיעים הפנימיים, זה אות אזהרה אדום חזק. הכלל הזהב במקרים כאלה הוא פשוט: כשהפער בין המחיר הפרטי לציבורי כל כך עצום, זה הזמן להתרחק מהמניה - לא להצטרף לשיגעון. המשקיעים החכמים יודעים שהפרמיה הגבוהה הזו תמיד זמנית, והמחיר בסופו של דבר חוזר לרמות שמשקפות את הערך האמיתי של העסק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.