וול סטריט מחכה למדד המחירים לצרכן של ינואר

הבורסות בניו יורק תנסנה להתאושש היום מהזינוק החד במחירי הנפט אמש (בשעה הזו הם נרגעים קלות, אך נותרים מעל ל-51 ד'). טרם הפתיחה יפורסם מדד המחירים לצרכן עם צפי לעליה של 0.2%
שרון שפורר |

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט אינם מספקים איתות ברור דיו באשר לפתיחת יום המסחר השני בשבוע המקוצר. המשקיעים יעקבו בעניין אחר מחירי הנפט, שהציגו אתמול זינוק מבהיל של 6% לשיא של 4 חודשים וכעת נרגעים במעט (מחליקים ב-0.45% סביב 51.19 דולר).

בנוסף יצפו הסוחרים לפרסום מדד המחירים לצרכן טרם הפתיחה, כשהצפי הוא לעליה בת 0.2% בחודש ינואר, לאחר ירידה של 0.1% בדצמבר. מדד הליבה, שהוא מדד המחירים לצרכן להוציא את מחירי האנרגיה והמזון שהינם תנודתיים במיוחד, צפוי על פי ההערכות לעליה של 0.2% גם הוא בדיוק כפי שהיה בחודש דצמבר שקדם לו.

במרכז

מניות אפל קומפיוטר (AAPL) תמשוכנה את תשומת הלב, שכן על פי ההערכות בשווקים היא עתידה לחשוף בשבוע הקרוב את ה-iPod החדש שיכלול מסך צבעוני, זכרון גדול יותר ועוד.

מניותיה של בואינג (BA) תעמודנה גם הן במרכז לאחר שהודיעה על מכירתם של מספר מטוסים ושל חטיבת מנועי הטילים ב-2 מיליארד דולר. החטיבה נמכרת ליונייטד טכנולוג'יס (UTX) - מרשימת הדאו ג'ונס.

בישראליות

הנציבות האירופית אישרה אמש את השימוש ב-AZILECT, לאחר שניסוי שנערך בקרב 1,600 איש, לימד כי התרופה יעילה ובטוחה. הנציבות השתכנעה ואישרה את המיזם, המשותף לטבע, לונדבק הדנית והטכניון. עכשיו מחכים ל-FDA, אז תושלם הכניסה לשוק המגלגל 2.2 מיליארד דולר.

מניית ליפמן תסחר, על רקע הודעתה מאמש, כי קיבלה הזמנות מבנקים ומלקוחות נוספים בתורכיה בהיקף של כ-7 מיליון דולר. במסגרת ההזמנה תספק החברה מסופים נייחים, מסוג "נורית" 8320 והמסופים האלחוטיים מסוג "נורית" 8010. האספקה עתידה להתבצע במלואה במהלך הרבעון הראשון של שנת 2005.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.