תחנה מרכזית תל אביב
צילום: תמר מצפי
דעה

התחנה המרכזית ה"חדשה" בתל אביב - חריגת הבנייה הגדולה ביותר

צבי שוב | (12)

ההתפתחויות האחרונות בנוגע לעתידה של התחנה המרכזית החדשה כמעט ומשכיחות את ההיסטוריה של המתחם ואת שורת המחדלים והעוולות שהביאו אותנו לנקודה זו, של תחנה מוזנחת ולא מנוצלת שהותירה בעקבותיה מאות נפגעים. החל מבעלי החנויות שמעולם לא זכו לפתוח את חנותם, דרך התושבים שרוצים בסגירת התחנה ועד לאזרחים ולחיילים שנאלצים לעבור בה – כולם משלמים על כישלון שאינם אחראים לו.

מתחם התחנה המרכזית החדשה משתרע בין הרחובות לוינסקי (צפון), סלמה (דרום) וצמח דוד (מזרח). המתחם האמור כולל, בין היתר, שטחי מסחר בנויים בהיקף של כ-80,435 מ"ר (לעומת 40,000 מ"ר המותרים) ומאות אלפי מ"ר של שטחי שירות -  כפול מהמותר על פי התכניות החלות.

מאז הקמתו, שהחלה לפני כשישים שנה, ע"י חברת כיכר לוינסקי, והמשיכה ב"תמח"ת", עבר המתחם מספר בעלויות,  אך לאורך כל השנים התנהל תמיד בהזנחה ובחוסר תום לב, הבאה לידי ביטוי בבינוי ללא תב״ע וללא היתרים, התעלמות מדרישות רישוי עסקים, כיבוי אש וחוסר הגיינה כללית. בין היתר, פעלו בעלי התחנה המרכזית החדשה במהלך השנים, בגינוי עיריית ת"א, על פי שיטת "ההיתר הצף" ושינו את התמהיל הפנימי בתחנה, תוך שהיתרי הבנייה שניתנו במקור לחנויות שנרכשו בקומות התחתונות בשנות ה-70, נוידו לאזורים ששווקו ואוכלסו בשנות ה-90 בקומות העליונות, שנבנו בחריגות מהיתר ותבע (קומות 6 ו-7) והכל בידיעתן של הרשויות שאפשרו התנהלות זו. התנהלות זו הותירה מאות רבות של בעלי חנויות שחנויותיהם נבנו במקור על פי היתר כדין, ללא היתר, ללא זכויות בנייה, ללא אפשרות לקבלת טופס 4 ואישורי אכלוס וללא אפשרות לקבל רישיונות עסק.

בנוסף העבירה חברת התמח"ת את מיקום מסוף האוטובוסים ממיקומו המקורי לאגף החדש בתחנה המרכזית, אותו שיווקה ובכך גרמה בפועל למות החלק המקורי והעיקרי של התחנה שעומד עד היום מוזנח וכאבן שאין לה הופכין.

בהמשך נכנסה החברה להקפאת הליכים בשל ניהול מגמתי וכושל ובמסגרת הסדר הנושים, התחייבה התמח"ת ליזום תכנית בניין עיר בין היתר על מנת שתיצוק זכויות בנייה חלף אלו שנוידו, אבל תכניות אלו נזנחו וכך נותרו מאות אלפי מ"ר בנויים ללא תכנית בניין עיר מאושרת. מדובר בחריגת הבנייה הגדולה במדינה, אשר עומדת עשרות בשנים מבלי שמוסדות התכנון עושים דבר בעניין, גם תכנית המתאר תא/5000 הכוללנית לעיר תל אביב שאושרה לפני כשש שנים לא יושמה ומגדלים שהיו אמורים לקום ולהתהוות בתכנית המשך, לא קרמו עור וגידים.

הפוטנציאל התכנוני באזור התחנה המרכזית הוא אדיר, שכן, בהתאם לתוכנית הכוללנית של תל אביב, ניתן יהיה לקדם בתוכנית מפורטת באזור את הקמתו של מרכז עסקים ראשי אשר יכלול מגדלי מגורים, שטחי מסחר ותעסוקה וכן שטחי ציבור נרחבים בשווי אדיר, כאשר לפי התוכנית הכוללנית, 40% משטח המקום ישמשו למגורים, וגובה המגדלים שייבנו יוגבל ל־25 קומות. עם זאת, אין כל התקדמות לשם קידום תוכנית למימוש האמור, שכן הדבר מושפע, מההליכים לפינוי התחנה ומהסכסוך בין בעלי החנויות לבין נצבא.

בנוסף למחדל התכנוני, גם רישום הזכויות לא הוסדר עד היום על שם הרוכשים. וזאת על אף ההתחייבויות של התמח"ת בהסכמי המכר עם בעלי החנויות ובהסדר הנושים האמור. רוכשי החנויות הם אנשים מבוגרים, שחלקם כבר הלכו לעולמם, מבלי לזכות בפירות עמלם ויותר מכך – מבלי שקיבלו את החנויות שקנו לפני כשישים שנים. סה"כ מדובר בכ-40,000 מ"ר שטחים בייעוד מסחרי ומאות אלפי מ"ר של שטחי שירות, בנויים בתחנה ועדיין עומדים נטושים, ללא היתר וללא תכנית וללא רישום קנייני. הרשויות והמדינה כבר מזמן הזניחו ונטשו את המרכז התחבורתי הגדול והחשוב ביותר בישראל.

קיראו עוד ב"בארץ"

מתוך 1,300 חנויות, רק כרבע מהן פעילות, וגם זאת בתת תנאים ותלויים בגחמת הגורם הדומיננטי – נצבא' שעושה כרצונה. כל מטרתה של נצבא היא לרכוש את בעלי החנויות בנזיד עדשים על ידי הזנחת המתחם, גביית כספים ודמי ניהול אסטרונומיים, בלי לתת כל תמורה ולאחר מכן לבצע השתלטות, ולבנות פרויקט בניה עתידי בלי שותפים, אותם אלה שכבר לפני עשרות שנים רכשו בה חנות במיטב כספם, ושילמו דמי ניהול ושאר סכומים ששימשו להפעלת התחנה.

נצבא עשתה זאת בעבר בפרויקטים אחרים (יש פסיקה מפורשת של בית המשפט בדבר התנהלותה חסרת תום הלב) וכעת עושה זאת בתחנה המרכזית החדשה. לבעלי החנויות לא נותר אלא להיאבק בכלים משפטיים על זכויותיהם. מן הראוי שוועדות התכנון והמדינה ייקחו פיקוד ויש לכך כלים וגורמים, כולל בוועדה לתשתיות לאומיות שיכולה לעשות סדר בזמן קצר ביותר.

 

 

עו"ד צבי שוב. צילום: ליאת מנדל

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    לא לסגור 07/01/2022 14:04
    הגב לתגובה זו
    צריך להפסיק את ההזנחה המכוונת של התחנה, ולחייב את הבעלים לתחזק את התחנה. כמו כן לעבור לאוטובוסים חשמליים.
  • 8.
    רותי 04/01/2022 16:25
    הגב לתגובה זו
    במקום לשפוך מלל מטופש וסתמי שלא מוביל לשום מקום.. שעיריית תל אביב תשקיע בשיפוץ המקום. אל תקחט םקנסה לאנשים ואל תוסיםט עוד בלאגן בתל אביב..
  • 7.
    אדיר 04/01/2022 10:36
    הגב לתגובה זו
    לסגור את המקום העלוב,הזה לצמיתות, החצר האחורית של תל אביב,מלא פליטים בלי רישיון עבודה, לא מוכן לדרוך שם
  • 6.
    איפוא הרוכשים, גזלו אותם, למה הם לא מפגינים יום יומית? (ל"ת)
    רפיסות 02/01/2022 21:54
    הגב לתגובה זו
  • מחכים שה' יסדר הכל (ל"ת)
    יוסי 04/01/2022 22:53
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עמי 02/01/2022 18:15
    הגב לתגובה זו
    התוצר של נשיא ארגון הקבלנים לשעבר שנחשב בזמנו לסגן של אלוהים
  • 4.
    איש אחד 02/01/2022 18:11
    הגב לתגובה זו
    הקונים הריאשונים הלכו לעולמם.ילדהם גם מבוגרים מאוד.ולנצבא יש סבלנות.ליכזול את כיבשת הרש.כמו שעושים בעןד מחלק ניכסהם.והעולם שותק.ומענין מיהבעלים שך נצבאחחח תיבדקו
  • 3.
    מדינה מושחתת. נצבא עוד מקבלת פרס במקום כלא (ל"ת)
    ירון 02/01/2022 18:10
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רק מזומן 02/01/2022 17:57
    הגב לתגובה זו
    שיחזירו את כספי שנות השמונים לחלק את כל העוגה לכל בעלי החנויות המקוריים שנגזלו
  • ארז סינואני 03/01/2022 14:43
    הגב לתגובה זו
    נכון מאד כי לפי המתואר החלק של בעלי החניות בקומות התחתונות יהיה מוזנח או חניון כמו שמשלמים לנצבא שישלמו לבעלי החניות
  • 1.
    תמים 02/01/2022 17:09
    הגב לתגובה זו
    תחנה מרכזית בתל אביב סמל הניצול והשחיתות.
  • ארז סינואני 03/01/2022 11:53
    הגב לתגובה זו
    אין אם מי לדבר בעיריית תל תל כבייכול מזדהים עם הרוכשים אבל בפועל הזמן פועל לטובתם כי הקונים כבר מבוגרים ועד הממשלה משלם לנצבע 40 מליון שקל בשנה על התחנה
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.