מדדי אירופה נעלו בירוק: מדד הדאקס זינק מעל 3% הודות לנתון ביטחון העסקים

אירופה ירוקה טרם חגיגות חג המולד. נתון הביטחון העסקי בגרמניה התעלה על הציפיות וספרד הנפיקה בתשואות נמוכות בהשוואה לחודש שעבר
רקפת גלילי | (4)

המדדים המובילים באירופה נסחרו בעליות שהלכו והתחזקו לאחר שפתחו את יום המסחר בירידות שערים. הנפקה חיובית בספרד ודו"ח ראשוני לגביי הביטחון העיסקי בגרמניה אשר עלה מעל הציפיות תומכים בסנטימנט החיובי בשווקים. המדד האיזורי, Stoxx Europe 50, עלה 2.7%. מדד הדאקס הגרמני הוסיף 3.11%, מדד הקאק הצרפתי התחזק ב-2.73% והפוטסי הבריטי הסתפק ב-1.02%. הסקטור אשר הוביל את העליות הוא הפיננסים. ועידת שרי האוצר אשר התכנסה בבריסל אתמול העלתה שמדינות אירופה גייסו 150 מיליארד אירו שיועברו לקרן המטבע הבינלאומית לשם פיתרון משבר החוב. המשקיעים שציפו כי בועידת הפיסגה יחתם ההסכם שיאפשר להעביר 200 מיליארד אירו ל-IMF התאכזבו מסירובה של בריטניה להשתתף בתוכנית הצלה שמיועדת לאירופה בלבד ומטירפוד גיוס הסכום הגבוה. עדכון תחזיות מטה ועסקאות רכישה מבוטלות בשיחת טלפון אחד מהסיפורים הבולטים בבורסות אירופה היום היא מניית דויטשה טלקום אשר יורדת אחרי ש-AT & T משכה את הצעתה עבור T-Mobile ארה"ב. ביטלו ההצעה נערך תוך כדי שיחת טלפון בין המנכל"ים של החברות, כך לפי אנשים המכירים את הנושא. שתי חברות גדולות הודיעו היום על הרעה במצבן: מניית חברת הטיפול הרפואי Fresenius, הספקית הגדולה בעולם של דיאליזה, נסוגה לאחר שהחברה הנמיכה את תחזיותיה לרווח ב-2011. חברת AstraZeneca יורדת לאחר שיצרנית התרופות השנייה בגודלה בבריטניה דיווחה גם היא שההכנסות יהיו בתחתית ההערכות. נתונים רעים בגזרת היצוא היצוא האיטלקי צנח 3.2% באוקטובר בהשוואה לחודש לפני כן, הנפילה החדה ביותר מאז 2009 - רק כדי להזכיר כי הצמיחה הנמוכה באיטליה עדיין כאן. היצוא מבריטניה ירד 1.4%. צרפת הודיעה כי הגירעון המסחרי ב-2011 צפוי לשבור שיא חדש ולעמוד על 70-75 מיליארד אירו. שבדיה מורידה ריבית הבנק המרכזי בשבדיה הודיעה על הורדת הריבית ב-0.25 נקודות האחוז ל-1.75% והצהיר כי הריבית תישאר נמוכה בשנה הבאה. בין הנימוקים להחלטה ציין הבנק כי הסביבה הכלכלית העולמית חווה הרעה והכלכלה בשבדיה מאטה אף היא.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הצלף 20/12/2011 12:36
    הגב לתגובה זו
    כתבת שלל נתונים שליליים כנסי בבקשה ללניק הבא http://www.forexpros.co.il/economic-calendar/ ותביני כמה נתונים חיוביים היו היום בגרמניה ואיטליה וכלל אירופה למשל : הזמנות תעשיה באיטליה .. סקר IFO ציפיות העסקים בגרמניה כל אלה מעל הציפיות המשקיעים אז איפה את רואה בידיוק נתנונים שליליים ?? גם מדד אימון הצרכנים באנגליה היה מעולה קבלי זאת בהערה בונה
  • 3.
    אלכוהול 20/12/2011 12:25
    הגב לתגובה זו
    כנראה תמתין עד שאדי האלכוהול יתפזרו
  • 2.
    למרות פסימיות הכותבת,חוזים בארה" ב חיוביים חזק (ל"ת)
    שחר 20/12/2011 12:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ישר 20/12/2011 11:37
    הגב לתגובה זו
    השווקים מזמן לא משקפים את המציאות כל הבורסות מחוברות לאותה תוכנה שהפרמטרים מכוונים לפי השקעות של בודדים (לא גופים)אין קשר למציאות של חובות שנארמים ותופחים מדי חודש ...
חיסכון
צילום: רוי שיינמן

פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה

מאפס ריבית בעו"ש ועד ריבית קבועה של 4.5% בשנה - מי הבנקים ההוגנים ומי הבנקים הלא הוגנים? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בנקים פקדונות

הריבית שאתם מקבלים על יתרה בחשבון הבנק שלכם היא מגוחכת. כדי לקבל סכום קצת פחות מגוחך, כדאי לכם להפקיד בפיקדון. אם אתם לא יודעים לכמה זמן להפקיד, כי כמעט אף אחד לא יודע מה התזרים שלו לחודש-חודשיים הקרובים, אז אתם תפקידו בפיקודנות יומיים, שבועיים או לחודש או שתוותרו על זה כי הם מספקים ריבית מאוד צנועה ברוב הבנקים. ואז מתקבלת תמונה מעיקה - למרות שכמכלול יש לנו - הציבור על פני זמן כ-230 מיליארד שקל בחשבון העו"ש, אנחנו מקבלים רק על 9% מהסכום הזה ריבית והיא נמוכה מאוד, שואפת לאפס. בעולם תקין היינו אמורים לקבל על הסכום הזה 3%-4%, כי הבנקים יודעים לייצר מזה הרבה כסף - כ-10%, אבל אין תחרות אמיתית על הכסף שלנו כי אין תחרות בין הבנקים.

וככה הבנקים מייצרים מהעו"ש רווחים של 20-23 מיליארד שקל (נטו כ-14-15 מיליארד שקל), בעוד שהם משלמים על זה מאות מיליונים בודדים. הבנקים מרוויחים בקצב של 36 מיליארד שקל בשנה, חלק גדול מהם בזכות הכסף בעו"ש. אגב, אם אתם במינוס זה כבר סיפור אחר - אתם משלמים ריבית של 10.6% בממוצע על מינוס.

הכסף שלכם יכול לייצר תשואה קבועה או תשואה משתנה (ריבית קבועה או משתנה).  מכיוון שהריבית צפויה לרדת, הריבית המשתנה שתלויה בריבית במשק צפויה לרדת, ומכאן שכעת היא תהיה גבוהה יותר בידיעה שהיא תרד בהמשך. הקבועה מספקת ביטחון - מה שאתם מקבלים זה מה שיהיה לכל תקופת הפיקדון. ורק כדי להמחיש את ההבדל - אם אתם מקבלים הצעות לפיקדון שנתי בריבית קבועה של 4% או ריבית משתנה של 4.25%, אבל, לדעתכם, הריבית תרד בקרוב ל-1 השנה וכבר בקרוב, ברור שהריבית הקבועה מתאימה לכם יותר. אם אתם חושבים הפוך - שלא תהיה ירידת ריבית או שתהיה רק בעוד קרוב לשנה - אז הפיקדון בריבית משתנה כדאי לכם.  

על פי מידע מעודכן של בנק ישראל, הריבית הקבועה הממוצעת לשנה היא 4.13% והריבית המשתנה  היא 3.45%. קצת מוזר כי המשתנה אמורה להיות גבוהה יותר, אבל זה גם נובע מהצעות ואינטרסים של הבנקים. אם הם לא רוצים שתיקחו בריבית משתנה הם יספקו לכם הצעות בריבת נמוכה ומעט יקחו. בפועל, רוב הפיקדונות נלקחים במסלול של ריבית קבועה. הריבית הממוצעת  - 4.13%, נמוכה ממה שיכולתם לקבל במק"מ - כ-4.25%-4.3%. מאז הריבית במק"מ מעט ירדה. 


הנה תמונה מלאה על ריביות ממוצעת ל-6-12 חודשים:




טעינה
צילום: ChargePoint

מתחנות דלק לתחנות טעינה: עדכון היסטורי בתמ"א

הוועדה הארצית לתכנון אישרה הרחבת זכויות הבנייה בתחנות דלק לטובת עמדות טעינה מהירה ואזורי המתנה, כחלק מהיעד הלאומי למעבר מלא לתחבורה חשמלית עד 2050

מנדי הניג |

מינהל התכנון אישר תיקון משמעותי לתוכנית המתאר הארצית לתחנות תדלוק (תמ"א 18), שיתאים את המרחב הציבורי לעידן הרכב החשמלי. השינוי יאפשר הרחבה והתקנה של עמדות טעינה מתקדמות, עם שילוב תשתיות בסטנדרט טכנולוגי עדכני ותכנון משולב בסביבה העירונית.

המהלך הוא חלק ממדיניות לאומית להאצת המעבר המלא לתחבורה חשמלית עד שנת 2050. במסגרת השינוי יתווספו זכויות בנייה לטובת הקמת חדרי חשמל וטרנספורמציה בהיקף של עד 100 מ"ר, שיתמכו בטעינה מהירה של יותר מ־5 רכבים בו-זמנית. בנוסף, יינתנו זכויות נוספות של עד 20 מ"ר ליצירת אזורי המתנה ושירות לנוסעים בזמן ההטענה.

בדיון השתתפו נציגי מינהל התכנון, משרד התחבורה, משרד האנרגיה ומשרד הגנת הסביבה, לצד חברות דלק ויזמים בתחום הרכב החשמלי. במסגרת המפגש נערך שולחן עגול שעסק בהיבטים הכלכליים, התפעוליים והסביבתיים של המהלך, תוך בחינת צורכי השוק בפועל.

משרד האנרגיה הציג נתונים עדכניים הממחישים את קצב האימוץ המהיר: כיום נעים בכבישי ישראל כ-170,000 רכבים חשמליים מלאים מתוך כ-3.7 מיליון כלי רכב פרטיים. כדי לממש את היעד השאפתני - מעבר מלא לתחבורה חשמלית תוך 25 שנה - נדרשות תשתיות טעינה פרוסות, חכמות וזמינות בכל עיר ויישוב. 

לדברי מינהל התכנון, "אנו רואים חשיבות עליונה בהסרת חסמים והכשרת הקרקע למעבר לתחבורה חשמלית. המהלך הזה אינו רק טכני - הוא חלק מתפיסה כוללת של עיצוב רחובות עירוניים מותאמים לעידן האנרגיה החדשה".