יתרות השורט

איפה הלחץ? יתרות השורט על המעו"ף עלו רק ב-1.64%, בכיל - זינוק חריג של 619%

המעו"ף השיל בשבוע שעבר 1.3%, סוחרי השורט מצידם הגדילו את הפוזיציה ל-1.15 מיליארד שקלים. באיזו מניית ת"א-75 נרשם זינוק של 172%?
רקפת גלילי | (13)

המסחר בשבוע שעבר התאפיין בציפייה לתוצאות הפסגה בסוף השבוע בבריסל כאשר כל התבטאות של בכיר אירופי הזיזה את השוק לעליות או לירידות. בסיכום שבועי מדד המעו"ף איבד 1.3% מערכו בתום שבוע תנודתי ויתרות השורט על המדד המשיכו לטפס זה שבוע שני ברציפות.

נראה כי הצעדים באירופה לא שיכנעו את סוחרי השורט בתל אביב ונכון ליום חמישי שעבר עמדו יתרות המכירה בחסר על 1.156 מיליארד שקלים עלייה של 1.64% מהשבוע לפניו.

מגמה דומה נרשמה גם במנייות אשר לא נמנות על השורה הראשונה, יתרות השורט על מניות מדד ת"א 75 טיפסו אף הן בשבוע השני ברציפות. היתרות עומדות על 704.7 מיליון שקלים נכון ליום חמישי - עלייה של 2.2% בשבוע ימים לאחר שבשבוע הקודם טיפסו ב-10% נוספים.

כיל - רואים המשך ירידות

הנתון הבולט בסיכום השבוע הוא התנועה החדה בכיל. נראה כי ירידה של מעל 40% השנה בלבד לא מספיקה לסוחרים אשר בנו פוזיציה של 62.6 מיליון שקלים לעומת 8.7 מיליון שקלים בסיכום שבוע שעבר. מדובר בעלייה של כמעט 619% ושיא מאז ה-11 לאוקטובר.

רמי לוי - החל לספק שירותים סלולריים; יתרות השורט בשיא

הזינוק החד בכמות השורטים מבין מניות השורה השנייה שייך למניית רמי לוי. רשת חנויות המזון אשר החלה בשיווק שירותים סלולרי תוך הפעלת הרישיון למפעיל וירטואלי ביום שני בשבוע שעבר, מרכזת 18.7 מיליון שקלים בפוזיצית שורט, עלייה של מעל 172% משבוע לפני ושיא בכמות השורטים.

המאכזבות של השבוע שעבר

עוד נציין כי השורטיסטים ניצלו את הירידה החדה במניה המאכזבת של השבוע שעבר פרוטליקס בשביל להתכסות. בעוד המניה נחתכה ב-14.6% כמות השורטים עליה נחתכה ב-14.6% ל-12.4 מיליון שקלים. השורטים על מניית מנופים אשר איבדה 14% צנחו ב-9.5% ל-1.6 מיליון שקלים בלבד.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    דוקטור יואל 14/12/2011 08:25
    הגב לתגובה זו
    צפי לתיקון אגרסיבי
  • 9.
    הירו יעלה ל13700 ההנאסדק ל2370 (ל"ת)
    שקולניק שקולניק 14/12/2011 01:14
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    הצופה האמיתי 13/12/2011 20:07
    הגב לתגובה זו
    תראו מה קרה לזולטי בגלוב ואז תבינו. אני מקווה שגם צחי ונוחי מכירים את הקללה...
  • עקב 14/12/2011 05:11
    הגב לתגובה זו
    כיל מניה מצוינת,חברה בריאה.חכו לתיקון אגרסיבי.
  • אמן (ל"ת)
    שלום 13/12/2011 21:14
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לכל מאן דבעי 13/12/2011 19:06
    הגב לתגובה זו
    לאיזו מניה במדד הנדלן 15 יש את ה מכפיל הון הנמוך ביותר ?
  • 6.
    להחרים את טאואר מגיעלה של מניה (ל"ת)
    דוד 13/12/2011 18:59
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    טאואר מניות פסלת השנה (ל"ת)
    דוד 13/12/2011 18:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    טאואר לא נשאר בנסדק הוא הן לא שקל הוא יפול בנ (ל"ת)
    דוד 13/12/2011 18:55
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מטריאכלי 13/12/2011 18:55
    הגב לתגובה זו
    צפויה מחר להינות מביקושי יתר של 65 מיליון. השורט שנפתח ייסגר בקנייתה המניה מחר. צפי לתיקון אגרסיבי.
  • דוקטור יואל 14/12/2011 08:24
    הגב לתגובה זו
    מכירת יתר לדעתי צפי לתיקון אגרסיבי
  • 2.
    דוד 13/12/2011 18:54
    הגב לתגובה זו
    אמרטה שטאור יעלה זה רק ירד
  • 1.
    דוד 13/12/2011 18:53
    הגב לתגובה זו
    אייל למה מניות הדלק עולות בלי שום סיבה וכול המניות בבורסה ירדו כרוב לה 50 אחוז
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.