לחושדים בגל העליות: איך להגן על תיק של 100 אלף שקל?

יונתן קריספין (דוביד) סוקר את התנהלות המדד המוביל ונותן אסטרטגיות מסחר

מדד המעו"ף חיובי בחול המועד עד כה, כאשר הוא נמצא ברמות ה-1,030 נק', עליה של 2% מיום ה' שעבר. מחזורי המסחר על 1.2 מיליארד שקלים בממוצע וזאת כיאה לכך שלא מעט סוחרים נמצאים בחופש.

את מדד המעו"ף אני מאפיין כחיובי מרמת ה-960 מאז אני מלוה אותו בסקירות כחיובי, כאשר באחרונה נתתי את רמת ה-990 כתמיכה לשוק חיובי.

המדד ירד השבוע ל-995 בחן את רמת ה-1000 שהפכה לתמיכה משמעותית להמשך גל העליה בשוק.

היכן יש מכשולים בדרך למעלה?

רמת ה-1040-1055 אמורה להזמין מוכרים לשוק (טכנית), או לעכב ניסיונות עליה נוספים של השוק לתקופת מה. בירידות, אזור ה-1000-1016 אמור להזמין קונים, באם מתממשים לשם. מהנאמר ניתן להסיק שהמגמה של השוק נמצאת כרגע לסוחרי אופ' בתחום 1000-1050.

מה יבטל את מגמת העליה?

ירידה מהשפל הדו שבועי מתחת ל-1000 הנק'. רמת ה1000 נק' במדד המעו"ף חשובה פסיכולוגית לסוחרים שכן כאשר נישברה ב-2008 כלפי מטה הניבה תובנה לירידות שערים חדות שהתקיימו אחרי ירידה מ-965 בזמנו.

ב2006-7 עליה מעל רמת ה-1,000 נתנה את התנופה לעליות משמעותיות עד 1,240 - שיא של כל הזמנים. ובכל זאת במבט על כלל השוק, מזמין חשדנות כלפי העליות, אך לא ללכת ראש בקיר.

למה חשדנות? כי הייתי מצפה ממדדי מישנה להצטרף למגמה כמו מדד הנדלן, שמעבר שלו מעל רמת ה-290 נותן איתות חיובי עם סטופלוס ב-265. יש לא מעט סוחרים שלא מאמינים לעליות בשוק ומביטים על המדד ברמות ה-1000 כיקר.

האם זה נכון? יקר זה עניין יחסי. המשבר של 2008 הוריד את הבורסות נמוך לשפל של 50 אחוז ויותר מהשיא, בגלל שתימחרו אותו כמשבר הגדול ביותר מאז שנות ה-30 במאה הקודמת. כאשר ראו בשווקים שהממשלות נחרצות בטיפול, יצאו השווקים לתיקון המאורע והגיעו עד הלום.

כל מי שחושב שהמשבר עדין כאן, לא קשוב להודעות בנק ישראל על שיפור במדד המשולב, על יציבות האבטלה, על ציפיות לצמיחה. כל אלה הניבו את החזרה המהירה מעלה.

מי שקונה היום מניות, תעודות סל, יכול לבצע לעצמו קניה עם הגנה באופ' מעוף שאכתוב עליה בהמשך. מי שקונה ללא הגנה, פשוט צריך לקחת בחשבון שבירידה מרמת ה-980-90 לטווח ארוך יחסית הוא ימקם סטופ.

במה כדאי להתמקד? מדד הנדלן, מדד התלטק, מדד ת"א 75. יש תעודות סל על המדדים הללו, והם יכולים להניב תשואה עודפת באוירה חיובית. לכל סיכוי יש סיכון, לכן קונים עם סכום שישנים איתו בלילה. ככלל, השקעה שלא ישנים איתה טוב בלילה אומרת שהסכום גדול מידי על המשקיע והוא עשוי למכור ברגע הראשון שימרטו עצביו.

אופציות מעו"ף:

הגנה למדד המעוף:קניה של פוט 1,020 ב-2000 שקל. כתיבה של קול 1,070 ב800 שקל.

נותן הגנה למי שקונה היום 100 אלף מדד מעוף, מרמת ה-1008 ומטה.

רווח פוטנציאלי של 4 אחוז החודש באם השוק ממשיך לעלות, עד 1070.

במתכונת הנוכחית פוטנציאל ההפסד הוא כ-22 נק' ופוטנציאל הרווח כ-40 נק' על מדד המעוף.

הפרמיות: אופציות המעוף הן פרמיות שהחיות שלהן היא לחודש. שבוע שעבר רשמתי על מיסוס פרמיות ונתתי דוגמא פוטנציאלית על פוט 960 וקול 1070.

הפרמיות, על אף העליה השבועית של 20 נק', איבדו 400 שקלים לזוג כתוב.

כמובן שמי שכותב עם הגנות, וזה הרצוי, הרוויח 150 שקל לזוג, ללא מאמץ מיוחד. בדברים הללו צריך לקחת רווח, אבל כל עוד המדד נימצא בין 1000 ל1050 ניתן למשוך עם זה.

הפוזיציות הפתוחות של הסוחרים נמצאות ברמות ה-970-80 וכרגע הן לא משחקות תפקיד בשוק. למעשה, השוק נמצא בקצה טווח כתבני האוכפים שם.

עדיין אין סימנים לתוספות ועיבוי כתיבות באזורים אחרים של המדד.

כרגע תחום המדד הוא תנועה בין 1050 ל-1000, מי שכותב פרמיות יכול להישען על הנחה זאת כל עוד היא קיימת והתחום לא ניפרץ.

סטיית התקן על 24 כרגע, כאשר נכס הבסיס עם סטיה נמוכה מכך בערך על 21, מה שאומר שהפרמיות יקרות עדיין לעומת התנודתיות של מדד המעוף, אבל זה עדין לא מזמין כותבי אופ' רבים לשוק. אולי אחרי חול המועד, יחזרו בשקיקה.

כתיבת אוכפים על אזור 1020 מניבה כעת תחום רווח בין 970 ל-1070. אוכף זה אומר שכותבים את קול 1020 ופוט 1020. אם המדד נישאר מעל 1000 ומתחת ל-1050 בזמן הקרוב, זה יניב רווח נאה. לשים לב אם יוצאים מהתחום.

חו"ל: מדד ה-sp ניתקל בחומה בצורה ברמת ה-1080 וירד ל-1030. כרגע הוא תחום בין 1030 ל-1080 ויציאה תוביל למהלך ל1000 או ל1120, וזה ישפיע עלינו כבורסה.

זהב: מגן מפני אינפלציה, בשיא כל הזמנים, רמת ה-980 בזהב היא סטופ ללונג, כאשר ניתן להיות עליו בלונג דרך תעודות סל בארץ או בחו"ל.

מאת: יונתן קריספין (דוביד), מרצה לאופציות מעו"ף במכללת מגמות ומנהל פורום מעו"ף ב'תפוז'

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר |

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".