הפרסומאי ספי שקד: "הקמפיין של הסוכנות היהודית זה פשוט גזענות"
בשבועות האחרונים הופיעה סדרת מודעות וטיזרים בטלוויזיה תחת הכותרת LOST, בשבוע שעבר הסתבר כי מדובר בקמפיין של הסוכנות היהודית ומשרד ראש הממשלה זאת במטרה להלחם בהתבוללות. הקמפיין בעצם קורא לציבור למסור פרטי יהודים מחו"ל לאנשי פרויקט 'מסע' זאת במטרה להביאם לביקור ממושך בישראל. את המהלך ההסברתי מוביל מוטי שרף בשיתוף משרד הפרסום 'דרורי שלומי'.
הפרסומאי ספי שקד לא כל כך אהב את הקמפיין, בלשון המעטה, ופועל מזה כמה ימים להורדת הקמפיין 'היהודים האבודים' של הסוכנות היהודית. זאת, לטענתו, "עקב הרוח הגזענית הנושבת מהקמפיין".
בימים האחרונים היה שקד בקשר עם נבחרי ציבור וגורמי ממשל בנוגע להשלכות של הקמפיין. בנוסף, העביר ספי מכתב תלונה לזכייניות הטלוויזיה שהעבירו את הנקודות לרשות השנייה. יש לציין כי פעילותו של שקד מגובה בהתנגדות ציבורית לקמפיין: בפייסבוק נפתחה קבוצת 'מתבוללים חופשי', בפורום 'זוגות מעורבים' ובפורום משפחה בתפוז ניכרת תכונה רבה והתנגדות עזה לקריאה להציל 'יהודים אבודים'.
במסגרת התנגדותו העלה הבוקר שקד טור אשר מעלה את תחושותיו בעקבות הקמפיין. מסתבר כי שקד היה סקרן למהות הקמפיין עד שגילה "לתדהמתי, מודעת התשובה חשפה מסע פרסום משותף של ממשלת ישראל והסוכנות היהודית שנסגר במשפט: "מעל 50% מהצעירים היהודים בחו"ל מתבוללים והולכים לנו לאיבוד". בהמשך, אנו נקראים לשלוח שמות של צעירים יהודים בחו"ל שאנו מכירים, צעירים שעלולים חס וחלילה להתאהב בלא-יהודים, וזאת כדי שקברניטי הפרוייקט יוכלו למנוע קשר זה באמצעות מניפולציות", כך כותב בטור אשר פורסם היום באתר Ynet.
שקד, אשר נשוי לאשה נוצריה, רומניה ממוצא גרמני שלדבריו, "עזבה הכל ועברה לתל אביב רק כדי לחיות איתי במדינה שאני כל כך אוהב", יוצא כנגד הקמפיין בטענה כי בקמפיין זה מכריזה המדינה בצורה רשמית שיהודי אשר בוחר לחיות עם אישה נוצריה הוא 'אבוד'. לדבריו, "איך אסביר לאשתי שהמסים הכפולים שהיא משלמת כאן מהרגע שהיא קיבלה תעודת זהות לא מספיקים למדינה כדי לקבל אותה? איך אסביר לה שהילדים שלנו, שמן הסתם ישרתו בצבא כמו אביהם וסבם, ייחשבו תמיד כ"אבודים"?".
הוא מציין, כי "תמיד הבנתי מאיפה בא הרצון לשמור על המשכיות העם היהודי, בעיקר אחרי שואה שכמותה לא עבר אף עם אחר. גם אשתי הבינה: הדבר הראשון שעשתה כשהקשר בינינו הפך להיות רציני היה לקרוא את ספריו של פרימו לוי וק. צטניק כדי לנסות ולהבין ולו במעט את מה שעבר על העם של הגבר שהיא אוהבת".
עוד לדבריו, "אחרי שהתחילה להבין כמה חשובה לי יהדותם של ילדיי, היא ניסתה לבדה להתעניין בגיור - אבל כדי להתחיל בתהליך שכזה, גזרו עליה הרבנים (בהתנשאות) להפסיק את קריירת הדוגמנות הבינלאומית שלה שממנה היא מתפרנסת כמו דוגמניות יהודיות רבות - מה שהשאיר אותנו יהודי ונוצריה שחיים בישראל וקשורים אליה, אבל ישראל יורקת להם בפרצוף".
עם כל זאת מדגיש שקד כי "בתור יהודי, גם לי חשובה ההמשכיות של עמנו - ולכן כנראה נמשיך את תהליך הגיור בצורה רפורמית". הוא מוסיף כי "בתור פרסומאי, אני יודע שיש יותר מדרך אחת להעביר מסר. הדרך שהסוכנות בחרה בה, היא דרך גזענית ולא מוסרית שמותירה טעם רע".
הוא מסיים את דבריו ואומר, "נסו לדמיין קמפיין גרמני שלפיו כל מי שמתחתן עם יהודי הוא 'אבוד'. בעצם כבר היה אחד כזה. ממשלת ישראל, שבשמה מתנהל מסע הפרסום, נותנת יד לגזענות. ואנחנו? אם אנחנו עוברים על קמפיין כזה בשתיקה - אנחנו האבודים האמיתיים".
הקמפיין המדובר: