מלחמת המזגנים מתחממת: טורנדו טוענת כי אלקטרה מטעה את הציבור באופן שיטתי
הקיץ הולך ומתחמם ואיתו מתלהטת גם מלחמת המזגנים שעולה בין 'אלקטרה' ו'טורנדו'. את המלחמה על המרקע ממש אי אפשר לפספס, חוץ מזה קיימת גם מלחמה בענייני משרדי הפרסום, כאשר קבוצת טורנדו שוקלת בימים אלו להעביר את תקציב הפרסום שלה מ'אדלר חומסקי', עיוון שזה האחרון קיבל בשבוע שעבר את תקציבי אלקטרה - 'שקם אלקטריק' ו'סוני אריקסון'.
היום (יום ג') מתחממת הזירה עוד יותר כאשר 'טורנדו' הגישה תלונה לממונה על הגנת הצרכן במשרד התעשייה והמסחר, בטענת "אי אמת והטעיית הציבור בפרסומי חברת אלקטרה".
בתלונה שהוגשה לממונה על הגנת הצרכן במשרד התעשייה והמסחר טוענת 'טורנדו' כי זה זמן רב ובאופן שיטתי מטעה 'אלקטרה' את ציבור הלקוחות , והיא מבקשת מהממונה, שינקוט בכל דרך ראויה למנוע את הפרסומים הללו.
בתלונה לממונה מציגה טורנדו מספר דוגמאות למקרים בהם לטענתה, פרסמה אלקטרה במודעות גדולות במוסף 'שבעה ימים' של עיתון ידיעות אחרונות ובמוסף סוף שבוע של מעריב טבלה המתיימרת להסתמך, כפי שצוין בה, על נתונים ממשרד התעשייה והמסחר ומהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בדבר היקפי מכירות מזגנים של החברות השונות, ובכללן חברת טורנדו.
בתלונה כותבים טורנדו כי "בברור שערכנו במשרד התעשייה והמסחר ובלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, התברר כי משרדים אלה לא סיפקו, אינם יכולים לספק, וגם אינם עושים זאת, את הנתונים שבהם השתמשה אלקטרה.
לתלונה צורפו מכתבים שקיבלו בטורנדו משני המשרדים הללו,
המבהירים, כי לא הועברו נתונים כאלה לידי אלקטרה וכמו כן מצורפת המודעה המדוברת.
דוגמא נוספת שמציינים טורנדו במכתב התלונה, בנובמבר 2007 פרסמה "אלקטרה" כי היא חוגגת את מכירת המזגן ה- 2.25 מיליון שלה. ובאפריל 2009 פרסמה אלקטרה במודעות באותו גודל ובאותו היקף את מכירת המזגן ה-3 מיליון שלה. במכתב מציינים כי "ברור מאליו, כי בתקופת זמן זו, תקופה של שנה וחמישה חודשים אין שום סיכוי שחברה אחת תמכור מספר כזה של מזגנים שכן, מכירות מזגנים של כל המותגים בישראל בשנה עומדים על 400-420 אלף מזגנים".
טורנדו: "מבצע 'מזגן המיליון' עבר מיולי לאוגוסט ללא בולטות והוגנות"
דוגמא נוספת, לטענת טורנדו מתייחסת למבצע 'מזגן המיליון' שהכריזה עליו 'אלקטרה' בקרב קוני המזגנים בחודש יולי 2009, "והנה, בשקט, כמעט בחשאי באותיות הכי קטנות האריכו את המבצע עד מחצית אוגוסט", אומרים בטורנדו ומוסיפים כי "אולי שמרה לעצמה החברה את הזכות בתקנון המבצע להאריכו אך אין ספק כי זה לא נעשה בדרך בולטת, והוגנת, ויש בכך כדי להטעות את הציבור. הלקוחות שהשתתפו במבצע בחודש יולי היו משוכנעים שהוא מסתיים בסוף אותו חודש, ויכול להיות שאם היו יודעים על הארכתו לא היו משתתפים בו שכן כל משתתף במבצע מתייחס לאורך המבצע ולמספר הסביר של צרכנים שיכולים לקחת בו חלק בזמן הנתון של המבצע".
בעקבות כל האמור במכתב התלונה לממונה, הודיעה 'טורנדו' שוקלת במקביל את ההיבט המשפטי בנושאים אלו.
דובר אלקטרה מסר בתגובה: "ראשית, נדגיש כי אנו מבינים את הלחץ הגדול בו שרויה חברת טורנדו לנוכח התחרות הגוברת. טוב תעשה טורנדו אם במקום להתנגח עם אלקטרה, תתעסק בענייניה ותקדמם באופן ענייני ומקצועי."
בנוגע לטענה כנגד מקור הנתונים של אלקטרה בפרסומים שונים, מדגישים באלקטרה, כי "החברה מבססת את נתוניה על פי מספר מקורות ביניהם נתוני הייצור המקומי - המדווחים ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נתוני ייבוא לארץ - הנמסרים על ידי איגוד לשכות המסחר, נתוני ייצוא מסין ועוד".
בעניין השני נטען כי "מאז תחילת פעילותה מכרה אלקטרה בארץ מעל 3 מיליון מזגנים".
- 1.yuri 24/06/2013 12:13הגב לתגובה זושלום קניתי מזגן של אלקטרה מחנות אלם בנתניה ולא בחנות עודפים או בחנות לא ידועה!! להפתעתי קיבלתי את המזגן עם שנת ייצור 2011 במקום 2013 אני כל כך מאוכזב!!! ההספקה הייתה הספקה ישירה מאלקטרה ולא מהחנות אני פשוט מאוכזב בחברה גדולה כמו אלקטרה יכולה לספק מוצרים שייצרו שנתיים לפני כן!! רציתי לשים בכל הבית מזגנים חדשים של אלקטרה אך עכשיו אני בטוח שלא אפול בפח עוד הפעם ויזמין מזגן של אלקטרה!! בפרסומות אתם טוענים שאתם מייצרים את המזגן הכי "טוב" שקיים בארץ שכחתם לציין שאתם גם מביאים את השירות הכי גרוע בארץ. כעט אני תקוע עם מזגן שנת 2011 אני ממש מרגיש מרומה!!!! 054-6551182 יורי

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".