ספרד מבטלת הזמנה מרפאל בסך מיליארד שקל
לאור הידרדרות היחסים בין ישראל לספרד על רקע הלחימה בעזה, משרד ההגנה האמריקאי מבטל הזמנה גדולה מהחברה הביטחונית לטילי נ"ט; ברפאל מוסרים: "לא התקבל אצלנו כל עדכון רשמי בנוגע לביטול העסקה"
משרד ההגנה הספרדי הקפיא עסקה בשווי של כ-310 מיליון דולר מול רפאל, במסגרתה הייתה אמורה ישראל לספק 1,680 טילי נ"ט מדגם Spike LR2 ו-168 משגרים לכוחות היבשה וחיל הנחתים בספרד. לפי דיווחים בתקשורת המקומית, ההחלטה נובעת משילוב בין ביקורת פוליטית פנימית על
השימוש בנשק ישראלי בלחימה בעזה, לבין מגמה מתמשכת של ממשלת סאנצ'ס להפחית תלות בתעשיות ביטחוניות מישראל. עם זאת, ברפאל מסרו: "לא התקבל אצלנו כל עדכון רשמי בנוגע לביטול העסקה".
במשרד ההגנה במדריד שוקלים כעת חלופה אמריקנית, טילי ג'אוולין
מתוצרת לוקהיד מרטין. ההחלטה הזו מצטרפת לביטול עסקה אחרת עם אלביט מלפני כחודש וחצי, לרכישת 15 מיליון דולר של תחמושת קלה, וגם להצהרות פומביות של בכירים בממשל הספרדי על כוונה להיגמל מטכנולוגיה צבאית מישראל.
הפסקת העסקאות מול רפאל מגיעה
דווקא בתקופה שבה החברה מציגה ביצועים יוצאי דופן - ברבעון הראשון של השנה רשמה החברה עלייה של 18.5% במכירות ועלייה של 17% ברווח הנקי, והגיעה לשיא של 67 מיליארד שקל בצבר ההזמנות. מנכ"ל החברה, יואב תורג'מן, הדגיש בריאיון
לביזפורטל כי החברה מגייסת עובדים בקצב שיא - 500 ברבעון הראשון, עם יעד של 1,500 גיוסים חדשים השנה.
לצד ההתפתחויות בזירה הבינלאומית, רפאל משקיעה משאבים רבים בקידום מערכת ההגנה מבוססת לייזר, שכבר נכנסה לשימוש בצה"ל. תורג'מן מתאר
את המערכת כ"שינוי תפיסתי עמוק", בעיקר בזכות העלות האפסית ליירוט לעומת מערכות מבוססות טילים. לדבריו, רפאל משמשת הקבלן הראשי של הפרויקט, שאליו צורפה לאחרונה גם אלביט, תוך הדגשה שהמערכת מיועדת להגנה בלבד, להבדיל מאלביט שמפתחת גם לייזר התקפי.
- נאטו מול איום הכטבמים והטכנולוגיה הישראלית שעשויה לשנות את התמונה
- מגנים על אילת - "אור איתן" תיפרס בעיר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הלייזר הוא מנוע צמיחה עצום לעתיד, אם כי מוקדם לקבוע עד כמה הוא יהפוך לדומיננטי בצבר", אומר תורג'מן, ומוסיף כי רפאל רואה בלייזר רכיב מרכזי בפורטפוליו העתידי שלה. במקביל, החברה ממשיכה לשים דגש על טיפוח ההון האנושי, במיוחד בצפון הארץ, שם היא מתחרה
על מהנדסים גם מול ענקיות כמו אנבידיה.
בניגוד לחברות ההייטק שמפתות מהנדסים עם אופציות ומענקים, רפאל שמה דגש על תחושת משמעות. "העובדים באים בגלל העניין, האתגר והתרומה לביטחון המדינה", אומר תורג'מן. הוא מוסיף כי לצד תנאים תחרותיים,
החברה גם מקיימת קשר הדוק עם האקדמיה ומציעה תוכניות ייחודיות לסטודנטים, מה שתורם לקשר ארוך טווח עם העובדים העתידיים.
מכירות רפאל ברבעון הראשון הסתכמו בהיקף של 4.62 מיליארד שקל, עליה של 18.5% מהתקופה המקבילה אשתקד, רווח נקי של 272
מיליון שקל (המהווה כ-5.9% מהמכירות) עלייה של 17% לעומת הרבעון הראשון בשנת 2024. היקף ההזמנות בסיכומו של הרבעון הראשון של שנת 2025 עומד על סך של 6.37 מיליארד שקל, וצבר ההזמנות עומד על כ-67 מיליארד שקלים (בסיכומה של שנת 2024 היה הצבר 64.7 מיליארד שקל).
- 1.יותר טוב הם יקנו פעם הבא בכפול טיפשים! (ל"ת)משה חיפה 04/06/2025 11:45הגב לתגובה זו
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?
מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים
אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.
ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים.
החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה
לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.
