כלל פיננסים על דלק רכב: החברה משכילה לנצל את המשבר הנוכחי כהזדמנות ליצירת ערך

יובל בן זאב ממליץ "קניה" ומעלה את מחיר היעד ל-42 שקל, גבוה בכ-45% ממחיר המניה בבורסה
קובי ישעיהו |

בעקבות התפתחויות בשוק הרכב בשבועות האחרונים מעדכנים כלכלני כלל פיננסים את המלצתם על חברת דלק רכב. מנהל מחלקת המחקר, יובל בן זאב, החליט להעלות את דירוג ההמלצה ל"קניה" עם מחיר יעד של 42 שקל, כ-45% מעל מחיר המניה.

בן זאב אומר כי דלק רכב היא חברה חזקה ואיתנה יותר מחלק ממתחרותיה בשוק המקומי. המשבר מעניק לה יתרון יחסי מובהק, אבל את מוקד ההזדמנות יש לחפש מעבר לים. הירידה בביקוש העולמי לרכב מציב את היצרן עם עודפי היצע משמעותיים. מדינת ישראל היא "אי מבודד" מבחינת השפעתו של שוק הרכב העולמי ולכן יש לחברה הזדמנות לקבלת מחירים נוחים מהיצרן. נקודה זו חשובה ביותר על רקע השקתה הצפויה של מאזדה 3 החדשה בקיץ.

למרות המיתון שוק הרכב המקומי, אומר בן זאב, לא נעצר. מסירות רכב חדש הסתכמו ברבעון בכ-38.6 אלפי מכוניות חדשות. "הפסימיים יאמרו צניחה של 37% בהשוואה לרבעון מקביל. אנחנו נאמר כי תוצאה זו הינה השלישית בטיבה בעשור האחרון והיא מבטאת קצב שנתי של כ- 155 אלף מכוניות".

התעוררות הביקושים בשוק המכוניות המשומשות מתחילה להניע את הביקושים "מלמטה". עליית מחירי מכוניות משומשות מיטיבה עם הביקוש לרכב חדש (מוצרים תחליפיים), ומתחילה לפנות מקום במגרשי המכוניות המשומשות. התוצאה: שוק הליסינג מתעורר. לאחר חצי שנה של קפאון ברכישת רכב חדש ע"י חברות הליסינג, השוק מתעורר. חברות הליסינג לא מעוניינות למשוך את העסקאות לשנה רביעית (הן יתקשו למכור רכב "זקן"). כעת הן יכולות למכור את הרכב המשומש והן מתחילות לקרוא לחברות להחזיר רכבים שסיימו את תקופת העסקאות.

החברות הנדרשות להחזיר רכבים ניצבות כעת בפני נקודת החלטה - עסקת ליסינג חדשה (במחיר גבוה יותר) או רכישה עצמאית של צי הרכב. כך או כך צפוי גידול בביקוש למכוניות חדשות בחודשים הקרובים, מעריכים בכלל פיננסים.

נקודה נוספת היא הירידה במלאי. "להערכתנו, בחודשים האחרונים הצליחו היבואנים להקטין את ההזמנות מהיצרנים בצורה משמעותית והמלאי שהצטבר עד לחודש ינואר האחרון נמצא במגמת ירידה. דלק רכב סיימה את 2008 עם מלאי מכוניות של 1.12 מיליארד שקל, כ- 20 אלף מכוניות. מלאי זה כולל את הירידה בביקושים ואת ההצטיידות במאזדה 3 לקראת סוף ייצור המודל הנוכחי. במחצית הראשונה של 2009 נהיה עדים לירידה חדה במלאי".

גם מגזר החלפים תורם את חלקו. "מגזר זה אינו נמצא באור הזרקורים, אבל שימו לב לתרומתו ? רווח לאחר מס של 100 מיליון שקל ב-2008. התרומה הצפויה לרווח הנקי ב-2009 צפויה להיות דומה".

גם שערי החליפין פועלים לטובת החברה. הפסדי רבעון רביעי נבעו מהוצאות מימון חריגות בגין פיחות היין (30% שהביא להוצאה של 125 מיליון שקל). מתחילת השנה שער היין ביחס לשקל נותר יציב ונחלש ביחס לדולר.

בן זאב מעריך כי ברבעון הראשון תציג החברה רווח נקי של 80-90 מיליון שקל ובשנת 2009 כולה יסתכם הרווח בכ- 300-350 מיליון שקל, אחת השנים הטובות בחיי החברה אי פעם. "אנו מעריכים כי כל הרווח יחולק כדיבידנד רבעוני בתשואה שנתית של 12%-13%". מחיר המניה הנוכחי מבטא מכפיל רווח של כ-8 על הרווח הצפוי ל 2009 וכ- 6.7 על 2010.

בשורה התחתונה אומר בן זאב כי "החברה משכילה לנצל את המשבר הנוכחי כהזדמנות ליצירת ערך לעתיד. הצטרפו אליה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה