המלט מדווחת על גידול בהכנסות: הקטנת ביקושים ועלייה בהוצאות המכירה פגעו ברווחים

שמואל טופז, מנכ"ל ויו"ר דירקטוריון המ-לט, מסר כי "הגידול במכירות ברבעון השלישי לעומת הרבעון המקביל אשתקד הושג למרות הירידה העולמית בתחום המוליכים למחצה, כשבמגזר תעשיות התהליך אנו מציגים גידול רציף במכירות"
אריאל אטיאס |

חברת המ-לט מדווחת על גידול של 10% במכירות הרבעון השלישי אך על ירידה ברווחיות כתוצאה מצמצום בביקושים בטריטוריות יפן וצפון אמריקה והשפעת השינוי בשער החליפין של הדולר האמריקני.

מחזור המכירות של המלט ברבעון השלישי של השנה הסתכם בכ-19.2 מיליון דולר, לעומת 17.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, עליה של כ- 10%.

מכירות המוצרים לתעשייה התהליכית ברבעון השלישי הסתכמו לסך של כ-13.8 מליון דולר לעומת כ-10.2 מיליון דולר, בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כ-35%. גידול זה נובע מהצלחת מאמצי שיווק שהושקעו על ידי הקבוצה כחלק מהאסטרטגיה השיווקית שלה.

המ-לט סיימה את הרבעון שלישי של 2008 עם רווח נקי של כ-561 אלף דולר, בהשוואה לכ- 2.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, ורווח של כ-4 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים לעומת 8.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי של הקבוצה ירד, בעקבות הירידה במכירות בתחום המוצרים האולטרה נקיים, מירידה בהיקפי הייצור ומגידול ברכיבי הוצאות מכירה ושיווק.

התוצאות הכספיות של תקופת הדוח הושפעו בעיקרן מירידה במכירות למגזר המוצרים האולטרה נקיים כתוצאה מצמצום בביקושים בטריטוריות יפן וצפון אמריקה. גידול רציף במכירות למגזר המוצרים לתעשייה התהליכית. רישום הפרשה לירידת ערך מלאי בחברת הבת ביפן, ברבעון השני של תקופת הדוח והשפעת השינוי בשער החליפין של הדולר האמריקאי, לעומת המטבעות

האחרים בהן פועלת הקבוצה, על רווחיותה.

מר שמואל טופז, מנכ"ל ויו"ר דירקטוריון המ-לט, מסר כי "הגידול במכירות ברבעון השלישי לעומת הרבעון המקביל אשתקד הושג למרות הירידה העולמית בתחום המוליכים למחצה, כשבמגזר תעשיות התהליך אנו מציגים גידול רציף במכירות. המגזר התהליכי צומח בצורה מרשימה כל שנה ופעילותינו הנמרצת להגדלת נתח השוק בתחום זה מוכיחה את עצמה רבעון אחרי רבעון. ברבעון הזה, מציין טופז, התחילה המ-לט לספק מוצרים מתוך הזמנת הענק שנחתמה בתחילת השנה ושתסופק בשנים 2008-2009".

צמצום ביקושים ביפן וצפון אמריקה למוצרים אולטרה נקיים

מכירות מוצרים אולטרה נקיים ברבעון השלישי של השנה הסתכמו לסך של כ-5.4 מיליון דולר לעומת כ-7.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של כ- 25%. ירידה זו נובעת מצמצום הביקושים בטריטוריות יפן וצפון אמריקה.

הרווח התפעולי ברבעון השלישי של תקופת הדוח הסתכם לסך 1.346

מיליון דולר (כ-7% מהמכירות) לעומת 2.103 מיליון דולר (כ-12% מהמכירות) בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי ירד בתקופת הדוח כתוצאה מהירידה במכירות בתחום המוצרים האולטרה נקיים, מהקטנת היקפי הייצור ומעלייה ברכיבי הוצאות מכירה ושיווק.

הרווח הגולמי ברבעון השלישי הסתכם בכ-6.9 מיליון דולר (המהווים 36% מהמכירות), בהשוואה לכ-7.6 מיליון דולר (44% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד. השינוי בשיעור הרווח הגולמי ברבעון השלישי, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, נובע בעיקר מהקטנת היקפי הייצור של הקבוצה כתוצאה מהירידה במכירות למגזר המוצרים האולטרה נקיים.

עיסוקה של המ-לט הוא בפיתוח, ייצור ושיווק של מחברים, ברזים ושסתומים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.