HOT תובעת את בזק ב- 30 מיליון שקל; בזק בתגובה: "תעמולה חסרת בסיס בדרך נלוזה"
HOT הגישה תביעת ענק נגד מונופול בזק ובזק בינלאומי. החברה תובעת 30 מיליון שקל בגין נזקים. כתב ההגנה וכתב התביעה שכנגד הוגשו באמצעות משרד עו"ד פישר בכר חן וול אוריון ושות'.
בתביעה טוענת HOT: מונופול בזק שם לו למטרה לפגוע בקבוצת HOT והוא מנהל נגדה מלחמת חורמה על-מנת לסכל את חדירתה לשוק הטלפוניה הקווית. בזק והחברות הבנות הנשלטות על-ידה נוקטות באמצעים המנוגדים להוראות הדין, תוך הפרת הוראות רישיונות משרד התקשורת, חוק התקשורת, חוק ההגבלים העסקיים ודינים נוספים בבחינת "כל האמצעים כשרים".
מגוון האשמות של HOT כלפי בזק ובזק בינ"ל
1. ניתוק מנויי HOT ע"י עובדי בזק- בימים 17-18.5.06 במהלך עיצומי ועד העובדים של בזק, היו מנויי HOT מנותקים מרשת בזק משך כ- 34 שעות. בהחלטה נדירה מיום 24.12.07 קבעה הממונה על הגבלים עסקיים, כי בהתנהלותה בפרשה ובאירועים שקדמו לה, ניצלה בזק לרעה את מעמדה כמונופולין ובכך נגרמה ל-HOT פגיעה תדמיתית קשה עקב הצגת הרשת שלה כבלתי אמינה. HOT אומדת את הנזקים שנגרמו לה בפרשה בסך של 12.9 מיליון שקל.
2. התניית שירות בשירות ע"י בזק - בניגוד לרישיון משרד התקשורת וחוק התקשורת, בזק מתנה את רכישת שירותי הגישה ל- ADSL באחזקת קו טלפון ובהתחייבות לתקופת זמן גם אם הלקוח אינו מעוניין בביצוע שיחות, וזאת למרות שאין מניעה הנדסית לספק כל אחד מן השירותים בנפרד.
משרד התקשורת קיבל את עמדת HOT ובשבוע שעבר הורה לבזק לאפשר למנויים לרכוש שירות "ADSL NAKED" ללא אחזקת קו טלפון.
HOT מעריכה את הנזקים שנגרמו לה כתוצאה מן האמור, במועד כתב התביעה, בסך של 25.4 מיליון שקל.
3. "ריגול תעשייתי" ע"י נציגי בזק בינלאומי במהלך השנים 2005 עד 2007, נהגו נציגים של בזק בינלאומי לפנות באופן שיטתי לנציגי מכירות של HOT במטרה לקבל מהם שלא כדין מידע אודות לקוחות בתמורה למתן טובות הנאה שונות. בנוסף, פעלה בזק בינלאומי בדרכים פסולות נוספות על-מנת להשיג פרטי לקוחות של HOT, בין היתר ע"י השתלת "סוכן כפול" מטעם בזק בינלאומי במשרדי HOT.
HOT אומדת את הנזק שנגרם לה בעניין זה בסך של 2 מיליון שקל והיא שומרת על זכותה לתקן את כתב התביעה שכנגד לאחר שיתקבלו פרטים נוספים.
4. הפרת רישיון הניסוי של בזק בינלאומי בטלפוניית VOB (טלפוניה על-גבי פס רחב) ע"י שיווק צירי PRI": בזק בינלאומי סיפקה תחת הניסוי צירי PRI בניגוד לרישיון הניסוי, ובכך יצרה "מסלול עוקף" לתעריפי בזק המפוקחים, ואפשרה אספקת שירותי טלפוניה נייחים מוזלים לעסקים ע"י קבוצת בזק.
בנוסף, בזק בינלאומי הפרה את רישיון הניסוי בכך שהתנתה שלא כדין את שירותי הניסוי ברכישת שירותי שיחות בינלאומיות והמשיכה לשווק את שירותי ה- VOB ללקוחות חדשים גם לאחר שמשרד התקשורת קבע כי היא לא תהיה רשאית לקבל רישיון VOB קבוע עד שנתח השוק של בזק בתחום הטלפוניה הנייחת יגיע ל- 85%.
HOT מעריכה את הנזק שנגרם לה בגין האמור בסך של 850 אלף שקל והיא שומרת על זכותה לתקן את כתב התביעה שכנגד לאחר שיתקבלו נתונים נוספים בעניין זה.
כאמור, הסכום הכולל אותו תובעת HOT מבזק הוא 30 מיליון שקל.

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- בקרוב: מוקד הונאות טלפוני 24/7 בכל הבנקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
