012 נערכת לניידות המספרים: הקימה מע' שתאפשר מעבר מנויים
חברת 012 סמייל תקשורת (אינטרנט זהב ), אשר קיבלה בחודש פברואר האחרון ממשרד התקשורת רישיון קבוע לספק שירותי טלפוניה פנים ארצית (מפ"א) על בסיס טכנולוגית האינטרנט (VOB), זאת לאחר שנתיים שבהן סיפקה את השירות במסגרת רישיון זמני, נמצאת בשלבים סופיים של פרוייקט ניידות המספרים. הפרוייקט מתבצע באמצעות החברות HP ויעל תוכנה ומערכות.
HP ויעל תוכנה ומערכות הן החברות המקימות בעבור 012 סמייל תקשורת מערכת המאפשרת מעבר דו-כיווני של מנויים בין מפעילי התקשורת השונים. 012 סמייל תקשורת משקיעה בפרוייקט כ-8 מיליון שקל.
המערכת החדשה מאפשרת את המעבר באמצעות אוטומציה מלאה של תהליכי העברת מנויים והגדרתם, הן במערכות התפעוליות (כגון Billing, CRM ועוד) והן במערכות ההנדסיות המנהלות את תשתית התקשורת.
הפרויקט מקיף תכנון, אפיון, פיתוח, ישום ובדיקות של המערכת. היישום יתבסס על פלטפורמת Tibco, המיוצגת בישראל באופן בלעדי על ידי יעל תוכנה ומהווה שותפה עסקית של HP באירופה ובארה"ב בנושא ניוד מספרים.
במסגרת הפרוייקט מותאמים תהליכי ניוד המספרים לסטנדרטים שנקבעו על ידי הרגולטור, והתממשקות עם מערכות מקבילות של ספקי תקשורת אחרים, לצד אינטגרציה מלאה עם המערכות הפנימיות ב- 012 סמייל תקשורת.
לדברי סטלה הנדלר, מנכ"ל 012 סמייל תקשורת: "כשחקן חדש בתחום הטלפון הקווי, אנו רואים בפרוייקט ניידות המספרים חשיבות עליונה, והצלחתו מהווה מרכיב מרכזי בהורדת חסם המעבר בין חברת תקשורת נייחת אחת לאחרת. על מנת ליישם את הפרוייקט בצורה הטובה ביותר רכשנו והטמענו את מערכות המיתוג המתקדמות בעולם. השקעות אלה, הנוגעות ברבדים שונים של המערכת הארגונית, מציבות את 012 סמייל תקשורת בקדמת הטכנולוגיה באופן שיאפשר לה לספק שירות זה ברמה הגבוהה ביותר. יישום פרויקט ניידות המספרים בהצלחה הינו גורם חשוב בתחרות המתפתחת, ויאפשר ללקוחותינו וללקוחות החברות האחרות ליהנות משירותי תקשורת מתקדמים ואיכותיים תוך שמירה על מספרם הקודם".
HP ויעל תוכנה ומערכות המיישמות את הפרוייקט להובלת ניוד המספרים של 012 סמייל תקשורת לאחר שביצעו את מרבית פרוייקטי הניוד הגדולים בישראל בחברות בזק, פרטנר ופלאפון. HP נחשבת לאחד הגופים המנוסים ביותר בעולם בנושא ניוד מספרים.
יהושע בקולה, מנכ"ל HP ישראל מסר כי: "HP מברכת את 012 סמייל תקשורת על בחירתה ב- HP ליישום פרוייקט אסטרטגי זה. פרוייקט ניידות מספרים, מעצם טבעו, נוגע במערכות עסקיות רבות בארגון והשפעתו רבה ועמוקה. הצלחת הפרוייקט מחייבת הנעת מהלך אינטגרטיבי, חוצה ארגון ותהליכים, מתוכנן ומנוהל היטב.HP ביצעה פרוייקטים דומים בחברות טלקום רבות בארץ ובעולם. הניסיון הרב שרכשנו בפרוייקטים אלה, יסייע לנו להוביל את 012 סמייל תקשורת להטמעה מוצלחת ומהירה בראייה כוללת".
נתי אברהמי, מנכ"ל קבוצת יעל, אומר: "המערכות החדשות אותן רכשה 012 סמייל תקשורת הינן בעלות יכולות לעבד נתוני מאגרי מידע בזמן אמת, כך ששינוי בשיוך של מספר טלפון יתעדכן מיידית גם במערכות המנהלתיות (במערכת CRM ובמערכת הבילינג). יעל תוכנה ומערכות ביצעה פיתוח מקיף לתמיכה בניוד המספרים בכל הנוגע לביצוע תהליכי מעבר של לקוח בין ספקים ושינוי תהליכי התחשבנות שמבוסס על קידומת הטלפון. כמו כן, נרכשו מערכת תומכת שמטרתה לנהל את תהליך הניוד בין הספקים השונים".

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?
פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה
הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס.
המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.
במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.
מסלול של 'הסדר כופר'
על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".