הבורסה חתמה במגמה מעורבת: הפועלים קפצה 2%

ברקע לזינוק, אליאנס מגדיל אחזקותיו בבנק הפועלים. המעו"ף חתם בעליה של 0.1%; מטאליק ממשיכה במומנטום החיובי ומזנקת כ-5%; פרטנר זינקה 3.2%, סלקום הוסיפה 1%
סיון איזסקו |

המדדים המובילים בבורסה לני"ע בתל אביב חתמו את יום המסחר במגמה מעורבת. המסחר נפתח הבוקר בעליות שערים קלות שהתחלפו במגמה שלילית ששררה במהלך רוב שעות היום עד אשר בורסות וול סטריט פתחו את המסחר בעליות שערים וסחפו את ת"א מעלה.

יממה לאחר פרסום מדד המחירים לחודש יוני, שהפתיע עם עליה של 0.7%, בהשוואה לציפיות לעליה מתונה יותר של 0.4% בלבד במדד, ענקית ההשקעות סיטיגרופ מפרסמת סקירה עדכנית בנוגע למשק הישראלי. "עלית המדד האחרונה מוכיחה כי השווקים מצפים לחזרה מהירה לתוך תחומי יעד האינפלציה, שעומד על קצב שנתי של 1%-3%".

בסיטי גרופ מסכמים: "כל עוד השקל נסחר סביב רמתו הנוכחית, האינפלציה בפועל והציפיות לאינפלציה ממשיכות לעלות - הציפיה שהבנק המרכזי יתחיל להעלות את שיעורי הריבית בעתיד הלא ארוך במיוחד הולכת וגוברת. אם תהיינה העלאות ריבית, הדבר יגביל את הפוטנציאל של המשך הפיחות בשקל".

המעו"ף חתם בלעיות שערים קלות של 0.1% לרמה של 1,156 נקודות. מדד ת"א-100 איבד 0.13% לרמה של 1,147 נקודות. מדד הבנקים מוסיף 0.81%, התל טק התחזק ב-0.05% לרמה של 438 נקודות ומדד הנדל"ן נחתך ב-1.2%.

מט"ח: המטבע האמריקני רושם היום עליה נוספת שמקרבת אותו לרמה של 4.3 שקל. בסיומו של יום המסחר הוסיף הדולר 0.12% ושערו היציג נקבע על 4.288 שקל. האירו חתם בירידה מינורית של 0.01% לרמה של 5.9071 שקל, זאת לאחר שנסק אתמול לשיא של שנתיים וחצי.

מניות במרכז

מניית בנק הפועלים ריכזה מחזור מסחר גבוה במיוחד, ועברה מירידות שנרשמו במהלך היום לעליות של כ-2%, כשברקע עסקת בעלי עניין. החברה הודיעה כי אליאנס, אשר מחזיק כ-8.26% ממניות הבנק מגדיל אחזקותיו בחברה, לאחר שרכש 1.27 מיליון מניות.

מניית טבע, שפתחה את היום בפער ארביטראז' חיובי של 0.03%, חתמה בירידה של 0.3%, למרות שלל המלצות חיובית שקיבלה בזמן האחרון. אתמול הייתה זו יסכא ארז מכלל פיננסים שהעניקה לטבע המלצת "תשואת יתר" והעלתה את מחיר היעד ל-51 דולר למניה.

חברת מטאלינק , ספקית פתרונות מתקדמים לתקשורת אלחוטית וקווית בפס רחב, הודיעה אתמול שקיבלה הזמנה ראשונה לשבב wlanplus מהדור השני, תואם תקן 802.11n. המניה ממשיכה במומנטום החיובי ומטפסת כ-5%.

טאואר סמיקונדקטור, יצרנית עצמאית של מעגלים משולבים דיווחה אתמול (ב') כי חתמה על מכתבי כוונות עם הבנקים והחברה לישראל, המקנים לה קווי אשראי נוספים המסתכמים עד כדי 60 מיליון דולר וזאת למימון רכישת ציוד להרחבת כושר הייצור של פאב2 בשיעור משמעותי אל מעבר ל-24,000 פרוסות לחודש בטכנולוגיות המתקדמות (0.13 מיקרון ומטה).

מניית פז נפט ממשיכה את המומנטום החיובי מאתמול, על רקע המלצה חיובית מצד בית ההשקעות מיטב. רוני שקל, אנליסטית בית ההשקעות: "שילוב מוצלח של פעילויות סינרגטיות הכוללות בית זיקוק ופעילות בתחום תחנות תדלוק ושיווק ישיר, יחד עם מנועי צמיחה בתחום הקמעונאות, הם שעומדים בבסיס המלצתנו". שקל העניקה המלצת "קניה" והצמידה מחיר יעד של 586 שקל למניה, 20% מעל מחיר המניה בעת ההמלצה.

חברת לודן הנדסה, מדווחת על רכישה של חברה מתחום האקולוגיה. בחברה חתמו על מזכר הבנות לרכישת 51% ממניות חברה בתחום האקולוגיה העוסקת בעיקר בטיהור שפכים בתמורה ל1.6-1.8 מיליון שקל במזומן. בעלי המניות הנוכחיים של החברה הנרכשת יעבירו ללודן מניות של החברה ובנוסף תקצה החברה הנרכשת ללודן מניות שתהוונה (לאחר ההעברה וההקצאה) 51% מהון המניות המונפק של החברה הנרכשת.

נייס מערכות הודיעה היום כי האגודה לשלום הילד באוסטרליה (csa) בחרה להטמיע את nice perform, הכולל את הפתרונות המתקדמים ביותר לניתוח אינטראקציות, ב-14 מוקדי השרות בהם פועלים 3,300 נציגים. הפתרון נועד לשפר את רמת השירות, לסייע בגישור מחלוקות ולשפר את היעילות התפעולית.

חברת הנדל"ן נאנט (נאנט נדל"ן ), שבשליטת החברות הציבוריות אולימפיה ולוינשטין מתרחבת בפולין. החברה הודיעה היום כי חתמה על הסכם מקדמי לרכישת קרקע בשטח כולל של כ 51.4 דונם בעיר וורצלב ,פולין. על הקרקע שנרכשה עתיד לקום פרוייקט מגורים בן 900 יחידות דיור, בשטח בנוי של כ-55,000 מ"ר. הפרוייקט יקום בהשקעה כוללת של כ-430 מיליון שקל (כ-73 מיליון יורו) והיקף המכירות הצפוי ממנו יסתכם בכ-600 מיליון שקל (כ-102 מיליון יורו). חלקה של נאנט בפרוייקט עומד על כ-49%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי בייליס (רשתות)שי בייליס (רשתות)

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?

פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה

צלי אהרון |

הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס. 


המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.

במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.

פערים חריגים בין שכר לבין תרומה ממשית לחברה הם בדרך כלל הדגל האדום שמפעיל חקירה. העסקת עובדים פיקטיביים או רישום הוצאות שכר כוזבות אינה תופעה חדשה. בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 זה היה כלי נפוץ בחברות קטנות ובינוניות, ולעיתים אף בחברות ציבוריות, להעברת כספים לבעלי עניין. החקיקה והאכיפה התקדמו מאז, אך המקרים ממשיכים לצוץ, לעיתים בסכומים גבוהים מאוד. ההשלכות הן לא רק פליליות. ברגע שחברה נחשדת או נתפסת בעבירות כאלה, היא מסתכנת בנזק תדמיתי קשה, בפגיעה ביחסים עם משקיעים ובבעיות מול גופים מממנים. החוק מטיל אחריות ישירה גם על מנהלים ודירקטורים, ולא רק על החברה. בעצם מדובר על 'הרמת מסך' שבה חברה אשר כביכול היא 'חברה בע"מ' ובעלי המניות בה חסינים. עד למקרה כזה של תרמית ופגיעה ישירה במשקיעים וברשות המסים.  המשמעות היא שגם אם העבירה בוצעה ב'דרג נמוך', מנהלים בכירים שלא פיקחו או שלא מנעו את ההפרה יכולים להיחשב אחראים לה. המקרה של שי בייליס ופורמולה וונצ'רס ממחיש עד כמה רישום משכורות פיקטיביות הוא לא 'טריק חשבונאי' אלא עבירה שיכולה להגיע גם למאסר בפועל. מדובר במעשה שפוגע בציבור, בחברה עצמה ובשוק ההון כולו.


מסלול של 'הסדר כופר'

על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".