שוק המט"ח: האירו ממשיך להתחזק הדולר נחלש במתינות

הדולר נחלש ב-0.1% ל-4.4934 ש' והאירו מטפס ב-0.72% סביב 5.6136 ש' - שניהם ממשיכים במגמה שאיפיינה את יום האתמול. לאומי: רמת הסיכון והתנודתיות בשקל-דולר לא תגדלנה משמעותית בטווח הקצר. בעולם: ממתינים לפרסום דו"ח התעסוקה אחה"צ
שרון שפורר |

הדולר ממשיך להחלש הבוקר, אם כי בשיעור מתון של 0.1% סביב שער של 4.4934 שקל, לאחר שאתמול צנח ב-1.03% ושערו היציג נקבע בגובה 4.498 שקל. ולעומתו, האירו ממשיך להתחזק הבוקר ובשיעור נאה של 0.72% סביב 5.6136 שקל, לאחר שאתמול נקבע שערו היציג בגובה 5.5732 שקל - התחזקות של כחצי אחוז לעומת היום שקדם לו.

במחלקה הכלכלית של בנק לאומי סבורים, כי יתכנו השפעות על המסחר במט"ח מהתפתחויות מדיניות-פוליטיות בארץ ומגמות מסחר בעולם, אך עם זאת, על רקע השיפור בכלכלת ישראל ותנועות ההון רמת הסיכון הנוכחית והתנודתיות במסחר בשקל-דולר אינן צפויות לגדול באופן משמעותי בטווח הקצר.

העולם בעיניים של פינוטק

שרית ולדימירסקי יודעת לספר, כי בימים האחרונים סובל הדולר מלחצים בכמה חזיתות שונות. כעת נסחר הדולר סביב רמה של 1.2480 כנגד האירו, סביב רמה של 109.90 כנגד היין וסביב רמה של 1.8330 כנגד הסטרלינג.

נתוני המאקרו המאכזבים של הימים האחרונים ומחירי האנרגיה הגבוהים, רק מחזקים את חשש המשקיעים כי הבנק הפדראלי בארה"ב עלול להקפיא העלאות ריבית בעתיד ומכאן נובעת למעשה חולשתו של המטבע האמריקאי. "השווקים מתחילים להבין כי קיים סיכוי סביר שלא נראה ריבית של 4.0% בסוף השנה ואת התוצאות ראינו כבר אתמול בחולשה שהפגין הדולר מול מרבית המטבעות", מוסיף שיורי.

היום ימתינו המשקיעים לנתון נוסף, כאשר בשעה 15:30 יפורסמו בארה"ב מספר המשרות החדשות שנוספו למשק האמריקאי בחודש אוגוסט. התחזיות בשוק מדברות על תוספת של 190 אלף משרות חדשות לעומת 207 אלף בחודש הקודם. נתון זה הוא בעל חשיבות רבה והוא עשוי להוות הזדמנות לכלכלה האמריקאית ולדולר להוכיח כי הימים האחרונים אינם מסמנים על האטה בצמיחה.

יחד עם זאת, טריידרים די פסימיים לגבי הנתון וסבורים כי נתון שלילי ייתן סיבה נוספת למכירת דולרים.

"המגמה הדובית של הימים האחרונים אינה צפויה להתפוגג בימים הקרובים , ונתוני תעסוקה חלשים היום רק עשויים לחזק מגמה זו ולהגביר את הסיכויים להפסקה של העלאות ריבית", אומר הבוקר מינורו שיורי Bank Mitsubishi בטוקיו.

נתון נוסף שאסור לנו להתעלם ממנו הינו שיעור האבטלה שמתפרסם במקביל למספר משרות חדשות. לפי חישובי הכלכלנים שיעור האבטלה לחודש אוגוסט צפוי לעמוד על 5.0%, בדומה לחודש הקודם. חשוב לציין, כי ירידה באחוז האבטלה במקביל לנתון שלילי מציפיות השוק עשוי לבלום את ההידרדרות של הדולר.

ביומיים האחרונים התחזק האירו כנגד הדולר ביותר מ-2.5 סנט ואף התקרב לרמה פסיכולוגית של 1.2500. אתמול התפרסמו ברחבי אירופה מדדי מנהלי הרכש (PMI), כאשר ברוב המדינות למעט אנגליה נרשמה ירידה בסקטור הייצור. למרות זאת, נתונים שליליים הללו לא הפריעו למהלכו השורי של האירו.

המשקיעים האירופיים ימתינו היום לפרסום של מדד המחירים ליצרן (PPI) לחודש יולי, כאשר הנתון צפוי להצביע על יציבות מחירים ברמה של 0.5%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".