לירן לובלין
צילום: אילן בשור

אם כבר להיחשף לקבוצת דלק אז דרך האג"ח לא המניה

גיוס ההון הכרחי אבל לא מספיק; שווי איתקה נמחק לחלוטין; החברה בהפרה מול חמישה מממנים
לירן לובלין | (13)
נושאים בכתבה אי.בי.אי אנרגיה

אנו סבורים כי במצב העולם הנוכחי דלק קבוצה -3.45% תתקשה לעמוד בכל התחייבויותיה ללא פריסה מחודשת/תספורת של החוב, אך הזמן הוא מרכיב קריטי במשוואה. העמדת החוב לפירעון מיידי הוא מנוף לחץ על החברה (שבינתיים עבד) אך לא בטוח שמימוש האיום באופן מיידי יביא לתוצאות המיטביות על אחת כמה וכמה כשכעת לגופים המממנים יש מסמך חתום ע"י רואה החשבון של החברה שמטיל ספק בהמשך קיומה כ"עסק חי" ומימוש הבטוחות שבידיהם יכולה לצמצם משמעותית את מקורות הפירעון של אגרות החוב.

קשה לייצר תחזית לכל חברה בתקופה שכזו אך מה שניתן לומר באופן די ברור הוא שלמי שמאמינים ביכולת הפרעון המלאה של ההתחייבויות של דלק עדיפה החשיפה דרך אגרות החוב מאשר דרך המניה.

הערת עסק חי מקבלת משנה תוקף נוכח הפרות הקובננטים מול הגופים הממנים

סך האשראי של קבוצת דלק נכון למועד אישור הדוחות עומד על כמיליארד שקל וכנגדו משועבדות יחידות השתתפות של דלק קידוחים בשווי של כ-2 מיליארד שקל (39% מההון המניות של דלק קידוחים). מהפירוט שסיפקה דלק בדוחות עולה כי היא נמצאת בהפרה מול כל ספקי האשראי (חמישה), חלקם טרם נקטו הליכים ואחד (בנק לאומי) איים במימוש הבטוחות כשהמהלך נעצר ע"י צו בית משפט שיידון מחדש ב-10/5.

ממקרה העבר (הקיצוני) של סיטי בנק ניתן ללמוד שללא חיזוק בטוחות הבנקים לא ישבו בחיבוק ידיים וימתינו לפתרונות קסם והחשש ממימוש הבטוחות הוא ממשי. צו המניעה של בית המשפט ניתן טרם פרסום הדו"ח השנתי והסיכון מבחינת דלק הוא שכעת בית המשפט ישקול מחדש את הארכת הצו נוכח הערת "עסק חי" בדוחות. מימוש מניות מצד אחד הגופים המלווים עלול להביא לאפקט דומינו ולבקשות מימוש גם מכיוונם של הבנקים המלווים האחרים.

גיוס הון הוא הכרחי אך להערכתנו לא מספיק 

דרישת נציגות בעלי החוב לגיוס של 400 מיליון שקל התקבלה ע"י הנהלת החברה וכשזה ייצא לפועל הוא ייתן אוויר לקבוצת דלק במיקסום מימוש הנכסים אותו היא החלה – בעיקר דלק ישראל ותמלוגי העל מכריש ולוויתן.

אנו סבורים כי קניית עוד זמן היא מהלך חשוב בהסדר החוב המתגבש אך לבדו לא ייתן פתרון, לשם המחשה דלק צריכה לפרוע בשנתיים הקרובות מיליארד וחצי שקל רק לאגרות החוב כשבקופתה נכון להיום ולפני הגיוס הצפוי כ- 400 מיליון שקל.

בנוסף נציין כי קיימות דרישות נוספות של הנציגות שטרם נענו ע"י החברה כגון שיעבוד מניות דלק קידוחים ותמלוגי על ודיספוזיציה כך שעננת העמדת החוב לפרעון מיידי עדיין מרחפת מעל קבוצת דלק.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

שווי איתקה נוכח מחירי הנפט הנוכחיים

בהתייחס לאיתקה ציינה הנהלת החברה כי על מנת להתמודד עם המשבר הפוקד את סקטור האנרגיה החליטה ההנהלה להקפיא חלק מתוכניות העבודה לשנת 2020 על מנת לצמצם את סך השקעות מ-250 ל-125 מיליון דולר.

במקביל מציינת ההנהלה כי התמשכות המשבר עלולה לפגוע ביכולתה של איתקה לגייס כספים לצורך מימון מחדש, לייקר את עלויות המימון שלה וביכולתה לפרוע את התחייבויותיה.

בדו"ח התזרים שפרסמה הקבוצה קיימת התייחסות לשווי המהוון של נכסי איתקה בהנחת מחיר ברנט המתבסס על עקום הפורווארד ועל עסקאות הגידור הקיימות:

אם נסתכל על עתודות מסוג 2P בשיעור היוון של 10% ניווכח כי שווי הנכסים עומד כ-1.8 מיליארד דולר בעוד סך ההתחייבויות עומד על 1.65 מיליארד (RBL ממנה נמשכו כמיליארד) בתוספת 500 מיליון דולר כחוב אג"חי. המסקנה, בתרחיש כזה שווי האקוויטי נמחק לחלוטין.

 

תזרים המזומנים החזוי של קבוצת דלק

דלק צרפה לדו"ח גם את תזרים המזומנים החזוי שלה לשנתיים הקרובות. כפי שציין רואה החשבון, העמידה בתזרים אינה תלויה לחלוטין בחברה ומתבססת על מימוש נכסים וחלוקת רווחים מדלק קידוחים ואיתקה שנכון לעת הזו אין כל וודאות שיתממשו.

הכותב הינו לירן לובלין, מנהל מחלקת מחקר, אנליסט אנרגיה וגז, אי.בי.אי בית השקעות.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    If you try to rule the sky you must fall (ל"ת)
    Cat Stivens 04/05/2020 23:14
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    בעלי החברה הם הנושים 04/05/2020 19:04
    הגב לתגובה זו
    לבעלי האגח נשאר לקבל כחמישית מהחוב אליהם, דלק בצרות לפי הדוח.
  • 9.
    אלי 04/05/2020 16:55
    הגב לתגובה זו
    באי.בי.אי מעריכים כי קבוצת דלק, שבשליטתו של יצחק תשובה, בדרך להסדר חוב. "במצב הנוכחי, דלק תתקשה לעמוד בכל התחייבויותיה ללא פריסה מחודשת או תספורת של החוב"
  • 8.
    דוד 04/05/2020 16:08
    הגב לתגובה זו
    גם מהמניות וגם מהאג"ח, יש כול כך הרבה אפשרויות השקעה אחרות.
  • 7.
    עמך 04/05/2020 15:45
    הגב לתגובה זו
    היה לי מניות ואג"ח דלק נדלן,מכרתי המניות ונשארתי עם אג"ח..מר תשובה לא שילם את חובו גזל ממני את כספי שרק הלוויתי לו.
  • 6.
    כתבה מגמתית 04/05/2020 14:12
    הגב לתגובה זו
    הלוואי שתאכלו את הכובע האם אתה במכירת חסר על המניה???
  • 5.
    קשקוש. שומר נפשו ירחק (ל"ת)
    אנונימי 04/05/2020 13:50
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    תשובה פשוט חזיר מרעיל וגוזל עמו.וזה עונשו משמים! (ל"ת)
    האמיתי 04/05/2020 13:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    dw 04/05/2020 13:21
    הגב לתגובה זו
    אם לא ב 2020 אז כנראה מ 2021 והילך. כל שנה שדלק"ד איננה משלמת דיבידנד המשמעות היא צמצום החוב ברמת דלק"ד במיליארד שקלים, מה שרק מקל על מיחזור שארית החוב. דלק"ד זה נכס טוב שכל הזמן מתקתק מזומנים. לכן לא נכון להסתכל עליו כעל 0.
  • 2.
    שכל 04/05/2020 13:02
    הגב לתגובה זו
    אגח בכל אופן יצטרך לשלם. גם אם תהיה תספורת של 50% עדיין תמחור השור יש רווח למי שקונה היום כ-50% לפחות במקרה גרוע של תספורת 50%. וחוץ מזה איש לא יודע אם תשובה ישלם הכל..אחרי הכל הוא מנסה להתנזל...ונראה שהוא עושה מאמצים לא להגיע לפשיטת רגל. רב הסיכוי על הסיכון בסדרות האגח והיום זה יום מצויין לחזק.יתכן שגם יעלה למאלה בשאר העסקים שלו וישלם את מלא הסכום ימים יגידו...בהצלחה לכולם
  • 1.
    יש ר אלי 04/05/2020 12:44
    הגב לתגובה זו
    מה חושב הכותב על גודל ההחזר במקרה של פירעון מיידי למשל?
  • החזר 0 הכל מתמוטט (ל"ת)
    ארקדי 04/05/2020 15:07
    הגב לתגובה זו
  • dw 04/05/2020 13:19
    הגב לתגובה זו
    אנחנו הנושים לא מזוכיסטים ולא מתנדבים לחטוף תספורת. מבחינתנו כל הזרמה מבחוץ (כרגע 400) + רגיעה בשווקים, שתאפשר להציף דיבידנד מדלק"ד ואיתקה, ולו ב 2021 או 2022, היא שיפור ריקוברי.
סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.