
תלמידים בתחב"צ - 'חופשי חודשי' לא תמיד הכי זול
כ - 900,000 תלמידים יתחילו ב 1.9 את שנת הלימודים בחטיבות הביניים ובתיכונים. חלקם הגדול מגיע מדי יום לבית הספר עם תחבורה ציבורית. מבדיקת ביזפורטל בשיתוף Moovit ו- Pango יש פתרון זול יותר שמבצע אופטימיזציה בדיעבד. החסכון יכול להגיע למאות שקלים לתלמיד בשנה, ולמשפחות עם מספר ילדים בחטיבות הביניים והתיכונים אנחנו כבר מדברים על חסכון פוטנציאלי של אלפי שקלים בשנה.
כ- 2.6 מיליון תלמידים צפויים לחזור למוסדות הלימוד, כאשר כ- 900,000 מהם לומדים בחינוך העל-יסודי – חטיבות ביניים, תיכונים וחטיבות עליונות. בעוד שבגנים וביסודי מרבית התלמידים מגיעים באמצעות הורים או בהסעות מאורגנות, תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים מגיעים בתחבורה ציבורית.
העלות של הנסיעה בתחבורה הציבורית לפחות פעמיים ביום, לבית הספר בבוקר וחזרה הביתה בתום יום הלימודים נופלת כמובן על ההורים, וברירת המחדל של מרבית ההורים היא רכישת 'חופשי חודשי' כזה או אחר, המקנה אפשרות לנסיעה בתחבורה ציבורית בעלות ידועה מראש. על פניו זה נשמע כלכלי, זול ומדויק.
עוד נכון לציין כי בהסדרים אלו נהנים התלמידים שטרם מלאו להם 18 מהנחת נוער המקנה 50% הנחה מעלות נסיעה בודדת או 'חופשי חודשי'. לכאורה מדובר בהסדר הנכון ביותר והזול ביותר לנסיעות בתחבורה הציבורית, בפועל כפי שמיד תוכלו לראות, ניתן להוזיל עלות זו, ללא מאמץ, בחלק מהחודשים בעשרות אחוזים.
עלות הנסיעה במסגרת 'חופשי חודשי' עומדת על 157.5 ₪ לחודש. עלות זו אינה תלויה בכמות הנסיעות והיא קבועה. אבל בחודש בו יש חופשות מרובות כמו בספטמבר או באוקטובר, או בחודשים בהם מערכת החינוך שובתת מסיבה כזו או אחרת, את העלות החודשית יש לחלק לכמות הנסיעות, ואז אנחנו עלולים לגלות שאם מראש היינו רוכשים נסיעות בודדות, סה"כ העלות היתה זולה יותר מרכישת 'חופשי חודשי'. הדבר נכון כמובן גם למקרים חס וחלילה של מחלות, ולאותם תלמידים המעדיפים 'להבריז' מהלימודים, וליבנו עימם.
- ההייטקיסט שהפך לאלוף: סיפורו של החבר החדש בפורום מטכ"ל
- לאחר מו"מ על השווי: פנגו רוכשת את גט טקסי תמורת 175 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיתוף כמענה לכלל האתגרים הללו, אפליקציות Moovit ו-Pango בחנו את כמות ימי הלימודים בשלושת החודשים ספטמבר, אוקטובר ונובמבר, והרחבנו את הבדיקה למקרים בהם יש לימודים רק חמישה ימים בשבוע, ולמקרים בהם יש לימודים שישה ימים בשבוע, כוללת ימי שישי.
מהטבלה המצורפת ניתן לראות כי הפתרון של חופשי חודשי אינו הנכון ביותר תמיד, ויש מקרים בהם ניתן להוזיל את העלות משמעותית.
- לכוד ברכב הבוער: הסיוט החוזר של דלתות חשמליות בתאונה הקטלנית; הפעם ברכב של שיאומי
- עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה
חודש | עם שישי / ללא שישי | ימי לימוד בפועל | עלות נסיעות בקניית כרטיס | עלות חופשי חודשי |
ספטמבר | כולל ימי שישי | 23 | 184 | 157.5 |
ללא ימי שישי | 19 | 152 | 157.5 | |
אוקטובר | כולל ימי שישי | 14 | 112 | 157.5 |
ללא ימי שישי | 12 | 96 | 157.5 | |
נובמבר | כולל ימי שישי | 21 | 168 | 157.5 |
ללא ימי שישי | 17 | 136 | 157.5 |
השוואה לנסיעה הלוך וחזור בנסיעה מקומית בכל יום לימודים. ההשוואה נעשתה עם ימי שישי וללא ימי שישי בהתאם לפעילות ביה"ס בערים השונות, לאחר הנחת נוער.
ההשוואה מעלה פערים משמעותיים. לדוגמא, בחודש ספטמבר עבור מי שלומדים בימי שישי, מי שירכוש מראש כרטיס "חופשי חודשי" יחסוך כ- 14% מול תשלום מצטבר עבור נסיעות בודדות. לעומת זאת, בחודש אוקטובר, עבור מי שאינם לומדים בימי שישי, תשלום על נסיעה בודדת, דווקא יחסוך כ -39% מול מי שירכוש מראש ב"חופשי חודשי".
כלומר, בניגוד לתפיסה המקובלת שכרטיס 'חופשי חודשי' הוא הפתרון הזול ביותר, ייתכנו מקרים בהם הוא עלול להיות פתרון יקר משמעותית. בפועל לרוב לא ניתן לצפות מראש כמות נסיעות של תלמידי בתי הספר, ובעיקר בחטיבות העליונות עם חופשות לצורכי לימוד למבחני מתכונת או בגרות. בנוסף, ימי מחלה, סתם 'הברזות' או אירועים 'צבאיים' כמו מלחמות ומבצעים (תיזכרו בהשבתה הכוללת של תחילת מבצע 'עם כלביא') לא ניתנים לחיזוי מראש. התלמידים וההורים נדרשים לנסות לבצע אופטימיזציה, עם מספר מרכיבים שאינם ידועים, כשהתוצאה תהיה ברורה רק בדיעבד.
לטובת האופטימיזציה הזו נכנסות האפליקציות Moovit ו-Pango שמציעות לתלמיד לבצע את האופטימיזציה בדיעבד. התלמיד נרשם לשירות, ובסוף החודש בוחנת האפליקציה את השימוש בפועל בחודש שחלף, ובודקת האם להפעיל מנוי של 'חופשי חודשי' או שזול יותר להעדיף נסיעות בודדות. בבסיס הרעיון נמצא בדיוק חוסר הוודאות שיש לתלמיד ולהוריו של השימוש בפועל, בתחילת החודש. לעומת זאת, בסוף החודש ניתן לחשב בדיוק מה העלות, ולחייב לפי 'הזול מביניהם'. הדבר יכול להביא לחסכון של מאות שקלים על פני שנת לימודים, ולבתי אב עם מספר ילדים, מדובר בחסכון שלא ניתן להתעלם ממנו.
הסיכום פשוט, למרות התפיסה הרווחת כי 'חופשי חודשי' יחד עם הנחת 'נוער' הוא הפתרון הזול ביותר לתלמידים לנסיעה בתחב"צ לבית הספר וחזרה, בפועל זה לא תמיד נכון. יהיו מקרים בהם נכון יהיה להפעיל 'חופשי חודשי' ויהיו מקרים בהם זול יותר להעדיף נסיעות בודדות. רק בתום החודש ניתן לבחון את השימוש בפועל ולקבוע מה זול יותר להפעיל.
- 3.חיים 31/08/2025 12:27הגב לתגובה זודוחה
- 2.עמית בן שושן 31/08/2025 09:10הגב לתגובה זוחופשי חודשי אפשר לקנות כרטיס לילד ולהטעין אותו כל חודש. האפליקציות דורשות לקנות לו סלולרי יקר לתת לו לטמטם את המוח באפליקציות לדפוק לו את הראש וכל זה בשביל חסכון של 30 שקלים פעם בשנה. אז כדאי שההורים יעשו את החשבון
- 1.מה עם גילוי נאות זאת פרסומת ולא כתבה (ל"ת)אלון 29/08/2025 16:19הגב לתגובה זו

עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה
תחרות עזה, דגמים חדשים בחו"ל ולחץ גדול של היבואנים - הנחות של עשרות אחוזים; הסיבות לקנות רכב חדש והסיבות לחכות עם הקנייה לשנה הבאה?
שנת 2025 מתקרבת לסיומה, ובשוק הרכב יש ירידות מחירים ומבצעים דרמטיים. ליבואנים ולחברות הליסינג מלאי גדול של רכבי "אפס קילומטר", חלקם בני שנה ויותר, שמחייב חיסול מיידי. המחירים הוזלו לעיתים בעשרות אלפי שקלים ממחיר המחירון.
בשלושת הרבעונים הראשונים של 2025 נמסרו בישראל כ-242 אלף רכבים חדשים, עלייה של 6.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אך הנתונים מסתירים מגמות מדאיגות: ירידה חדה במכירות הרכבים החשמליים מ-25% משוק המסירות בשנה קודמת לכ-20% בלבד השנה, לצד עלייה של 59% במכירות דגמים סיניים, שתופסים כעת 34% משוק המסירות הכולל.
התחרות הסינית, שמתחילה להתפשט גם בפלח היוקרה, משנה את כללי המשחק ומאלצת את היבואנים הוותיקים להוריד מחירים כדי להישאר רלוונטיים.
הנחות של 15% ואף יותר
בין ההצעות הבולטות בשוק אפשר למצוא את MG5 החשמלית ב-108 אלף שקל – 50 אלף שקל פחות מהמחיר הרשמי, ואת MG4 בגרסת הטווח הארוך ב-146 אלף שקל, 30 אלף פחות מהמחירון. גם ה-BYD אטו 3 מוצעת ב-150 אלף שקל, הנחה של 20 אלף שקל לעומת המחיר בעת ההשקה.
דוגמאות נוספות: אופל מוקה חשמלית מוצעת ב-138 אלף שקל, עם הנחה של 27 אלף שקל. ג'ילי גיאומטרי C ב-147 אלף שקל, 22.5 אלף שקל פחות מהמחירון. פיג'ו 2008 ב-133 אלף שקל וצ'רי FX החשמלית ברמת סנס מוצעת ב-137 אלף שקל, 15 אלף פחות ממחיר המחירון.
- ענף הרכב - 249,101 כלי רכב- דגמים, מותגים, יצרנים
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביריד שהתקיים בתחילת החודש הוצעו מאזדה CX-5 ב-159 אלף שקל וקיא נירו היברידי ב-159 אלף שקל, לצד רנו קפצ'ור ב-130 אלף שקל, הנחה של 22 אלף שקל. ובכלל מדובר בהנחות של 10%-30%
ב-MG, ההוזלות הגיעו עד 55 אלף שקל.

ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
680 כלי רכב במחיר של מעל ל 1.0 מיליון ש"ח נמכרו בתשעת החודשים הראשונים של 2025. רולס-רויס, מרצדס, פורשה, לנדרובר, בנטלי, פרארי ועוד.
בעודנו מנתחים את ענף הרכב המקומי, כשכלי הרכב הנמכרים ביותר עולים לא יותר מ – 200,000 ₪, יש עולם מקביל בו מכוניות יוקרה חדשות נמכרות במחירים של הרבה מעל 1.0 מיליון שקל. 680 כלי רכב נרשמו במשרד הרישוי מינואר 2025 ועד היום, שמחירן מעל ל- 1.0 מיליון ₪.
נתחיל עם היקרות ביותר, רולס-רויס במקרה של תשעת החודשים הראשונים של 2025. המכונית היקרה ביותר, כך לפי ההצהרות למשרד הרישוי היא רולס רויס Spectre שמחירה 4,500,000 ₪. לא ברח לנו אפס. ארבעה וחצי מיליון ₪. רכב נוסף מאותו הדגם אבל בגרסה 'זולה' יותר נמכרה במחיר של 4.0 מיליון ₪. במחיר זהה ( 4.0 מיליון) נמכרו בישראל עוד שלוש רולס רויס Cullinan ועוד רולס רויס Ghost יחידה.
אם נרד מדרגה למחירים שבין 3.0 מיליון ₪ ל 4.0 מיליון ₪ נמצא שם 11 כלי רכב, ובין 2.0 מיליון ₪ ל- 3.0 מיליון שח מתחיל להיות עממי למדי עם 75 כלי רכב. במחיר של מעל מיליון ₪ ועד 2.0 מיליון ₪ נמצא כבר 588 לקוחות מעושרים שרכשו רכב במחיר שרובנו חושבים עליו רק בהקשר של קנית דירה או זכייה בלוטו.
דירוג המותגים הנמכרים ביותר במחיר של מעל 1.0 מיליון שח מציג את התמונה הבאה. במקום הראשון ובפער גדול נמצאת מרצדס עם 229 יחידות שנמכרו כאמור במחיר הגבוה ממיליון ₪. אחרי מרצדס במקום השני נמצאת פורשה עם 141 יחידות שמכרה ובמקום השלישי לנדרובר עם 122 יחידות במחיר של מעל למיליון ₪. ב.מ.וו סוגרת את המותגים שמכרו בכמות תלת ספרתית של מכוניות במחיר של מעל למיליון ₪ עם 105 מכוניות מתוצרתה.
במקום החמישי נמצא את Audi שמכרה 20 יחידות במחיר של מעל למיליון ₪, ואחריה בנטלי שמכרה 19 מכוניות. למבורגיני, פרארי ורולס רויס מכרו 11 יחידות כל אחת, אסטון מרטין עם 5 יחידות, קאדילק עם 4 יחידות וסוגרות את הרשימה מקלארן ושברולט שמכרו כל אחת רכב בודד במחיר של מעל 1.0 מיליון ₪.