אוטובוס אגד. צילום אגד
אוטובוס אגד. צילום אגד

תלמידים בתחב"צ - 'חופשי חודשי' לא תמיד הכי זול

כ - 900,000 תלמידים יתחילו ב 1.9 את שנת הלימודים בחטיבות הביניים ובתיכונים. חלקם הגדול מגיע מדי יום לבית הספר עם תחבורה ציבורית. מבדיקת ביזפורטל בשיתוף Moovit ו- Pango יש פתרון זול יותר שמבצע אופטימיזציה בדיעבד. החסכון יכול להגיע למאות שקלים לתלמיד בשנה, ולמשפחות עם מספר ילדים בחטיבות הביניים והתיכונים אנחנו כבר מדברים על חסכון פוטנציאלי של אלפי שקלים בשנה. 

יואב פולס | (4)

כ- 2.6 מיליון תלמידים צפויים לחזור למוסדות הלימוד, כאשר כ- 900,000 מהם לומדים בחינוך העל-יסודי – חטיבות ביניים, תיכונים וחטיבות עליונות. בעוד שבגנים וביסודי מרבית התלמידים מגיעים באמצעות הורים או בהסעות מאורגנות, תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים מגיעים בתחבורה ציבורית.

העלות של הנסיעה בתחבורה הציבורית לפחות פעמיים ביום, לבית הספר בבוקר וחזרה הביתה בתום יום הלימודים נופלת כמובן על ההורים, וברירת המחדל של מרבית ההורים היא רכישת 'חופשי חודשי' כזה או אחר, המקנה אפשרות לנסיעה בתחבורה ציבורית בעלות ידועה מראש. על פניו זה נשמע כלכלי, זול ומדויק.

 עוד נכון לציין כי בהסדרים אלו נהנים התלמידים שטרם מלאו להם 18 מהנחת נוער המקנה 50% הנחה מעלות נסיעה בודדת או 'חופשי חודשי'. לכאורה מדובר בהסדר הנכון ביותר והזול ביותר לנסיעות בתחבורה הציבורית, בפועל כפי שמיד תוכלו לראות, ניתן להוזיל עלות זו, ללא מאמץ, בחלק מהחודשים בעשרות אחוזים.

עלות הנסיעה במסגרת 'חופשי חודשי' עומדת על 157.5 ₪ לחודש. עלות זו אינה תלויה בכמות הנסיעות והיא קבועה. אבל בחודש בו יש חופשות מרובות כמו בספטמבר או באוקטובר, או בחודשים בהם מערכת החינוך שובתת מסיבה כזו או אחרת, את העלות החודשית יש לחלק לכמות הנסיעות, ואז אנחנו עלולים לגלות שאם מראש היינו רוכשים נסיעות בודדות, סה"כ העלות היתה זולה יותר מרכישת 'חופשי חודשי'. הדבר נכון כמובן גם למקרים חס וחלילה של מחלות, ולאותם תלמידים המעדיפים 'להבריז' מהלימודים, וליבנו עימם.

בשיתוף כמענה לכלל האתגרים הללו, אפליקציות Moovit ו-Pango בחנו את כמות ימי הלימודים בשלושת החודשים ספטמבר, אוקטובר ונובמבר, והרחבנו את הבדיקה למקרים בהם יש לימודים רק חמישה ימים בשבוע, ולמקרים בהם יש לימודים שישה ימים בשבוע, כוללת ימי שישי.

מהטבלה המצורפת ניתן לראות כי הפתרון של חופשי חודשי אינו הנכון ביותר תמיד, ויש מקרים בהם ניתן להוזיל את העלות משמעותית.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"
חודש        עם שישי / ללא שישי        ימי לימוד בפועל        עלות נסיעות בקניית כרטיס        עלות חופשי חודשי        
ספטמבר        כולל ימי שישי            23        184        157.5        

ללא ימי שישי            19        152        157.5        
אוקטובר        כולל ימי שישי                14        112        157.5        

ללא ימי שישי            12        96        157.5        
נובמבר        כולל ימי שישי            21        168        157.5        

ללא ימי שישי            17        136        157.5        


השוואה לנסיעה הלוך וחזור בנסיעה מקומית בכל יום לימודים. ההשוואה נעשתה עם ימי שישי וללא ימי שישי בהתאם לפעילות ביה"ס בערים השונות, לאחר הנחת נוער.

ההשוואה מעלה פערים משמעותיים. לדוגמא, בחודש ספטמבר עבור מי שלומדים בימי שישי, מי שירכוש מראש כרטיס "חופשי חודשי" יחסוך כ- 14% מול תשלום מצטבר עבור נסיעות בודדות. לעומת זאת, בחודש אוקטובר, עבור מי שאינם לומדים בימי שישי, תשלום על נסיעה בודדת, דווקא יחסוך כ  -39% מול מי שירכוש מראש ב"חופשי חודשי".


מסך אפליקציית moovit. צילום מסך. 


כלומר, בניגוד לתפיסה המקובלת שכרטיס 'חופשי חודשי' הוא הפתרון הזול ביותר, ייתכנו מקרים בהם הוא עלול להיות פתרון יקר משמעותית. בפועל לרוב לא ניתן לצפות מראש כמות נסיעות של תלמידי בתי הספר, ובעיקר בחטיבות העליונות עם חופשות לצורכי לימוד למבחני מתכונת או בגרות. בנוסף, ימי מחלה, סתם 'הברזות' או אירועים 'צבאיים' כמו מלחמות ומבצעים (תיזכרו בהשבתה הכוללת של תחילת מבצע 'עם כלביא') לא ניתנים לחיזוי מראש. התלמידים וההורים נדרשים לנסות לבצע אופטימיזציה, עם מספר מרכיבים שאינם ידועים, כשהתוצאה תהיה ברורה רק בדיעבד.

לטובת האופטימיזציה הזו נכנסות האפליקציות Moovit ו-Pango  שמציעות לתלמיד לבצע את האופטימיזציה בדיעבד. התלמיד נרשם לשירות, ובסוף החודש בוחנת האפליקציה את השימוש בפועל בחודש שחלף, ובודקת האם להפעיל מנוי של 'חופשי חודשי' או שזול יותר להעדיף נסיעות בודדות. בבסיס הרעיון נמצא בדיוק חוסר הוודאות שיש לתלמיד ולהוריו של השימוש בפועל, בתחילת החודש. לעומת זאת, בסוף החודש ניתן לחשב בדיוק מה העלות, ולחייב לפי 'הזול מביניהם'. הדבר יכול להביא לחסכון של מאות שקלים על פני שנת לימודים, ולבתי אב עם מספר ילדים, מדובר בחסכון שלא ניתן להתעלם ממנו.

הסיכום פשוט, למרות התפיסה הרווחת כי 'חופשי חודשי' יחד עם הנחת 'נוער' הוא הפתרון הזול ביותר לתלמידים לנסיעה בתחב"צ לבית הספר וחזרה, בפועל זה לא תמיד נכון. יהיו מקרים בהם נכון יהיה להפעיל 'חופשי חודשי' ויהיו מקרים בהם זול יותר להעדיף נסיעות בודדות. רק בתום החודש ניתן לבחון את השימוש בפועל ולקבוע מה זול יותר להפעיל.  


תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 25/11/2025 06:54
    הגב לתגובה זו
    וגם לא חידשתם כלום.בנוסף צריך לתת לילד מידי יום סמארטפון לבית הספר כדי שיצפה בו במקום להתרכז בלימודים...אעדיף להפסיד כמה שקלים. תודה.
  • 3.
    חיים 31/08/2025 12:27
    הגב לתגובה זו
    דוחה
  • 2.
    עמית בן שושן 31/08/2025 09:10
    הגב לתגובה זו
    חופשי חודשי אפשר לקנות כרטיס לילד ולהטעין אותו כל חודש. האפליקציות דורשות לקנות לו סלולרי יקר לתת לו לטמטם את המוח באפליקציות לדפוק לו את הראש וכל זה בשביל חסכון של 30 שקלים פעם בשנה. אז כדאי שההורים יעשו את החשבון
  • 1.
    מה עם גילוי נאות זאת פרסומת ולא כתבה (ל"ת)
    אלון 29/08/2025 16:19
    הגב לתגובה זו
רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר

עסקת רכישת רכב '0 ק"מ' היא עסקה בה מוצע רכב עם הנחה גדולה ומפתה. מדובר לרוב ברכב שעברה למעלה משנה מיום ייצורו ועל פי החוק היבואן מחויב לרשום אותו עם בעלים כלשהו. חברה או אדם פרטי.  הלקוחות צריכים לבחון את העסקה בעיניים ביקורתיות. העסקה דומה יותר לעסקת רכב משומש 'יד שניה' מאשר רכישת רכב חדש אצל היבואן. 'מדריך ביזפורטל לעסקת ס ק"מ' כדי שהעסקה תהיה טובה ונכונה עבורכם

יואב פולס |

ענף הרכב רותח. כמה רותח? רותח כך שמתחילת השנה עד סוף נובמבר יירשמו בארץ בין 285,000 ל 290,000 כלי רכב חדשים. נכון למועד כתיבת שורות אלו, כשיש עוד שלושה ימים לסוף נובמבר, השוק עומד על 284,000 כלי רכב, וקצב הרישום היומי עומד על מעל ל 1000 כלי רכב ביום (!!!).

בתוך כלי הרכב שנרשמו נמצאים גם כמה עשרות אלפי כלי רכב שעברו 'גיול', ומשווקים בעסקאות '0 ק"מ'. נזכיר כי 'גיול' רכב הוא שם לרכב שעברה שנה מיום ייצורו והחוק בארץ מחייב כי בתום שנה מיום הייצור הרכב חייב להירשם על שם אדם או חברה, ולא ניתן להחזיק אותו ללא רישומו המסודר.

היבואנים נאלצים לרשום את כלי הרכב או על הח.פ. של היבואן, או חברת הליסינג שלו, או למכור את הרכב לחברות ליסינג אחרות. לכם כלקוחות זה לא ממש משנה, והרכב יוצע לכם בעסקת '0 ק"מ' במחיר זול יותר מאשר היה כאשר נמכר כחדש באולם התצוגה של היבואן.

לכאורה מדובר בעסקה מושלמת, גם מקבלים רכב חדש לחלוטין, שכן אף אחד לא נסע בו, וגם נהנים ממחיר מוזל, כאשר הרכב עדיין חדש.

עם זאת, לאור מספר מקרים שהגיעו למערכת ביזפורטל, הבנו שהעסקאות האלה מחייבות יותר הבנה והתייחסות, ולשם כך פנינו לסיגל עוז, מנכ"ל 'גלגלים' (פלטפורמת מסחר בתחום טיפולי רכב וחלפים) שלאחרונה השיקה פעילות גם בתחום עסקאות רכב, והכנו עבורכם את 'המדריך לרכישת רכב בעסקת 0 ק"מ'. "ראשית" מציינת סיגל, "הלקוח חייב להבין שהוא רוכש רכב יד שניה, וצריך להפעיל את מכלול השיקולים כמו ברכישת רכב יד שניה משומש, לרבות האפשרות לקחת את הרכב למכון בדיקה מטעמו".

מירי רגב
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מה קורה ברכבת ישראל?

הרכבת מפסידה, מאחרת ומתמודדת עם אתגרים גדולים

רן קידר |

השיח הציבורי סביב איכות השירות של רכבת ישראל לא נרגע כשנתונים רשמיים חושפים ירידה בדיוק ההגעה של הרכבות, לצד הפסדים כספיים גוברים ושיבושים תשתיתיים. הדו"ח הכספי לרבעון השלישי מפרט כי שיעור הדיוק הממוצע ירד ל-91.6%, לעומת 96.4% ברבעון המקביל. במקביל, החברה רשמה הפסד של 34.5 מיליון שקל, כמעט כפול מההפסד של 18.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

 הרכבת מאחרת

הירידה בדיוק נובעת משילוב של תקלות תשתית, עומס גובר ועיכובים בפרויקטים מרכזיים. מנתוני רכבת ישראל עולה כי איחורים חורגים לעיתים מדקות בודדות, ומשפיעים על קווים מרכזיים כמו תל אביב-חיפה. מצד אחד, הנוסעים חשים את הפגיעה היומיומית - עיכובים שמפריעים לתכנון עבודה או לימודים. מצד שני, החברה מצביעה על גידול של 12% בכמות הנסיעות ברבעון זה, שמגיעה לשיאים חדשים של כ-298 אלף נסיעות יומיות באוקטובר. עלייה זו, ללא שדרוגים פרופורציונליים בתשתיות, יוצרת לחץ על המערכת.

אחד האירועים הבולטים בשנה זו היה הפגיעה בתשתית החשמול באוגוסט. רכבת משא, שנסעה על מסילת החוף, פגעה בכבלי חשמל בשני מוקדים: צומת גנות מדרום לתל אביב, ובין חדרה לנתניה. הנזק כלל קריעה של מאות מטרים מכבלים, מה שהוביל להשבתה מלאה של קווים מרכזיים, ביטולי רכבות והפעלת היסעים חלופיים באוטובוסים. השיבושים נמשכו ימים, והשפיעו על מאות אלפי נוסעים, כולל כאלה בדרך לנתב"ג. בדיקה ראשונית קבעה כי מדף מתכת (פלט) שהיה פתוח על הרכבת גרם לפגיעה, אך ועדת חקירה בודקת כשלים בתחזוקה ובתיאום בין רכבות נוסעים ומטענים. פרטים נוספים על השיבושים באוגוסט.

זה מדגיש את הפגיעות של תשתית החשמול, שחלקה עדיין חשוף. רכבת ישראל מדווחת כי התיקונים עלו עשרות מיליונים וזה הגדיל את ההפסד של החברה. 

פרויקט החשמול מתעכב

פרויקט החשמול, שנועד להחליף הנעה בסולר בחשמל על פני כ-1,000 ק"מ מסילה, נתקל בעיכובים מתמשכים. התוכנית המקורית קבעה סיום לפני 5-6 שנים, אך חושמלו עד כה כ-70% מהמסילות בלבד. הסיבות כוללות בעיות תכנון, קשיים ברכש קטרים חשמליים (62-78 יחידות נדרשות) ותיאום עם קבלנים. דו"ח ביקורת מציין כי רק חלק קטן מהמסילות פעילות במלואן, וצופה דחיות נוספות עד 2026-2027. העיכובים מעלים סיכונים: תקלות חשמל חוזרות, עלויות תחזוקה גבוהות יותר ועלייה בפליטות סביבתיות – בניגוד למטרה המקורית של הפחתת זיהום.