חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

מניות השנה - ההשקעות שהניבו לכם מאות אחוזים בבורסה המקומית

ארית תעשיות ונקסט ויז'ן עלו מאוד מאז פרוץ המלחמה (אבל גם לפניה), קמטק פרצה בתחום המוליכים למחצה בקומפיוג'ן בהסכם ענק שהקפיץ אותה - אלה המניות שרשמו תשואה של 200%-300% בשנה
איציק יצחקי | (3)

שנת 2023 אוטוטו מאחורינו, ומספר מניות רשמו זינוקים אדירים במהלך השנה הזאת. על פי הטבלה, אפשר לראות כי מספר מניות שבלטו מעל כולן שייכים לסקטור הזה - בראשן מניית ארית ארית תעשיות -2.12% (עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מרעומים ומוצרי אלקטרוניקה צבאיים) שזינקה ב-382% למחיר של 3.84 שקל.

גם מניית נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 0.68% רשמה הצלחה אדירה, כשזינקה לשער של 30.46 שקל ובכך רשמה עליה של יותר מ-300%. נקסט ויז'ן עוסקת בפיתוח וייצור מצלמות יום ולילה מיוצבות לכלי רכב וכלי טיס.

רק לפני חודש, אחרי זינוק של 250% - סיפר לנו יו"ר החברה חן גולן כי "אין לנו תחזית עדיין, אבל ב-2024 אני חושב שנצמח באופן דומה". הוא אמר שהוא לא חושב על למכור את החברה, אבל פתוח להכל. בחודש שעבר דיווחה החברה על ההזמנה הגדולה ביותר השנה - של 20.4 מיליון דולר, ומתחילת השנה דיווחה החברה על הזמנות בהיקף כולל של 78.5 מיליון דולר.

החברה נהנית מגל אדיר של ביקושים למצלמות שלה שמיועדות לכלי טיס ללא טייס. המערכות שלה פשוט טובות ובעיקר יציבות ויש לזה חשיבות אדירה. אבל בדיוק כמו שהיא מצאה את הנוסחה להצלחה, יש כעת אנשי מו"פ בחברות שונות שמחפשים נוסחה טובה יותר. החברה עומדת ותלויה ביכולות האלו, ולא בטוח שיש לה "חפיר עמוק". כלומר, שיש לה יתרון שלא מאפשר תחרות.

המניות הבולטות של השנה

העליות הגדולות של השנה

 

זינוק של 230%

מניות נוספות שעלו הן אלארום אלארום -3.01% (234%), קמטק קמטק -0.83% (230%), בריינסווי בריינסוויי -2.91% (224%), ומניות כמו קומפיוג'ן קומפיוגן -0.62% (191%) הדואלית ואלקטריאון  אלקטריאון -1.87% (173%).

קמטק העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות לשיפור וייעול תעשיית המוליכים למחצה זינקה השנה לשווי של עד 3.1 מיליארד דולר אחרי שהודיעה לאחרונה כי קיבלה הזמנה ל- 25 מערכות מחברה מובילה המספקת שירותי הרכבה ובדיקת שבבים במיקור חוץ למגוון יישומי מארזים מתקדמים. חודש לפני כן הודיעה החברה כי קיבלה הזמנה חדשה ל-28 מערכות מיצרן Tier-1 עבור בדיקה ומדידה של רכיבים מסוג High Bandwidth Memory (HBM)  ו-Heterogenous Integration (HI). מערכות אלו מצטרפות לצבר ההזמנות הגבוה של החברה למערכות שהחברה עתידה לספק לאורך 2024. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

קומפיוג'ן חתמה החודש על הסכם ענק בשווי עד 848 מיליון דולר עם גיליאדקומפיוג'ן כשקיבלה כבר סכום ראשוני של 60 מיליון דולר. לפי ההסכם, לגיליאד יהיו זכויות בלעדיות על שלבי פיתוח מאוחרים יותר ועל מסחור של נוגדנים כנגד חלבון קושר IL18, שיש להם פוטנציאל לטפל במגוון סוגי סרטן; קומפיוג'ן הודיעה גם על הסכם נוסף עם אסטרהזנקה

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בן-גיגי מיכאל 28/01/2024 09:36
    הגב לתגובה זו
    מתי שרין תעלה ואם אי מנייה טובה. גם בזמן הזה.
  • 2.
    משה 31/12/2023 23:27
    הגב לתגובה זו
    אאורה חברה אמינה וחזקה
  • 1.
    תמים 31/12/2023 21:32
    הגב לתגובה זו
    פעם למעלה , פעם למטה. רק החכמים מרוויחים.
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.