דר אדם רויטר
צילום: משה בנימין
פרשנות

הצביעות של נורבגיה - מחלקת ציונים על מוסר לעולם, אבל מתי היא תסתכל בראי?

קרן העושר הנורבגית יצאה מהשקעות בישראל - רגע, איך נורבגיה נהייתה כזו עשירה אם לא מהשקעה בנפט מזהם ודרך טבח לוויתנים? והיא מטיפה מוסר לבנקים בישראל, שבכלל מסייעים לכלכלה הפלסטינית
ד"ר אדם רויטר | (70)

הנורבגים טובחי הלוויתנים מטיפים מוסר ללאומי ופועלים. איזה כיף לגור במדינה שקטה, עשירה ולא מאוימת כמו נורבגיה, בעלת נופים נפלאים, המון משאבי טבע, המון מים, אין מחסור באנרגיה, בעלת מוסר ואתיקה כה גבוהים, אוכלוסייה שלווה ומנומסת. אין שום אויבים חיצוניים מאיימים, רק קצת פוטין (יימח שמו). בעצם יש גם את החורף הקודר והנוראי שהורס לפעמים את כל הכיף הזה. חוץ מזה הכל נפלא. תודה.

בעצם אולי גם המהגרים המוסלמים שמביאים איתם לתפיסת חלק מהנורבגים, מנהגים משונים, דת אחרת ומציקים פה ושם לבחורות בלילה. אבל שוב, באמת שהכול בסדר.

כשחושבים על זה, הנורבגים בעצם לא מוטרדים, לא מאיומים, לא מתקשים בדומה לכמעט כל מדינה אחרת על הכדור שנאלצת להתמודד עם קשיים ואיומים - החל מאויבים חיצוניים, מחסור באנרגיה, מחסור במים, מחסור בכסף וברבים מהמקרים כמה או אפילו כל הבעיות האלו יחד. הם מסתכלים על כל העולם מרחוק, באופן סטרילי, תיאורטי, מבלי ללכלך את הידיים ואז בזכות עושרם הרב מחליטים קצת לנסות ולנהל למדינות אחרות את החיים.

הם עושים זאת באמצעות קרן העושר הנורבגית. דרך ההשקעות של הקרן הגדולה הזו הם גם מספקים אמירות, בוחרים לקבוע מה טוב ומה לא טוב, ומנסים להשפיע על החלטות ורעיונות במדינות אחרות. זה לא חדש וזה לא מפתיע שמדינות משתמשות בכסף כדי להשפיע על מדינות אחרות. האמריקנים שיכללו את זה לכלל אומנות, הסינים עושים את זה בענק באפריקה ובעצם בחלק גדול מהעולם וגם הקטארים והאמירותים לא טומנים ידם בצלחת. כסף משנה תודעה, כסף משנה תדמית. השקעות משפיעות על חברות ועל מדינות.  

אבל יש לי בעיה עם המוסר הנורבגי. כאשר קרן העושר הנורבגית, הגדולה מסוגה בעולם, משקיעה ולאחר מכן מוציאה כסף ממדינות טוטליטריות אנטי דמוקרטיות, אני בהחלט מסוגל להבין. כאשר הם אינם מוכנים להשקיע בתעשיות מזהמות, אני מסוגל בהחלט להבין. הקרן מחזיקה בפורטפוליו של כ-9,000 מניות. בעשור האחרון היא מכרה את אחזקתה במאות חברות כדי להימנע מסיכונים סביבתיים, חברתיים ומנהליים שהן עלולות לייצג. בראבו. באמת. אבל רגע אחד, בעצם להם עצמם יש תעשיות מזהמות מאד, לא? למעשה כך הם הרי התעשרו.

הנורבגים לא הפכו לאחד העמים העשירים בעולם כי הם היו דייגי הרינג מצטיינים וגם לא בגלל הייטק. קרן העושר הנורבגית הוקמה בשנת 1990  כדי להשקיע את עודפי ההכנסות של מגזר קידוחי הנפט הנורבגיים. יש לה יותר מ-1.3 טריליון דולר בנכסים, כולל החזקה של 1.4% מכלל המניות של החברות הציבוריות בעולם, מה שהופך אותה לקרן העושר הריבונית הגדולה בעולם. המטרה שלה היא להשקיע את "עודפי ההכנסות של מגזר הנפט הנורבגי". אז ירוקים הם לא היו וייקח להם זמן עד שיהיו. ולכן היה רצוי שיפסיקו לשחק אותה בעד טובת כדור הארץ.

האם הם לא משקיעים בחברות שמייצרות סיכונים סביבתיים? האם הם הפסיקו את שאיבת הנפט? קודם שיפסיקו בעצמם לשאוב נפט ואז שיטיפו מוסר למדינות אחרות. שאיבת הנפט היא רק חלק מהמעשים הלא נכונים לכדור הארץ, לסביבה ולאקלים. 

 

לא מעט מדינות שואבות את המשאב הכה מזהם הזה הקרוי נפט, כי ייקח זמן עד שנוכל להשתחרר לטובת מקורות שאינם מזהמים. אז ברור לגמרי שנורבגיה הצדקנית לא תוותר על המשאב הגדול הזה. אבל מילא זה. הידעתם שהנורבגים הם ציידי לוויתנים שמחסלים את אוכלוסיית הלוויתנים בעולם? נכון, הם לא לבד, גם היפנים עוזרים. לפי פרסום שלהם עצמם הנורבגים הרגו 1,278 לוויתנים בשנת 2021. איך זה מסתדר עם מוסר, חשיבות השמירה על כדור הארץ והערכה של תפקידו של כל בעל חיים וצומח? 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הם כנראה אינם מבינים זאת מהתבוננות במראה, כי אחרת איך לעזאזל הם בכלל מעזים להטיף לבנק לאומי ולבנק הפועלים מוסר על זה שהם פועלים ביהודה ושומרון? וזאת רק כי הבנקים הישראליים נותנים שירותים בנקאיים לפלסטינאים שמקבלים כסף מעבודה בישראל? באיזו זכות הם מרגישים שמותר להם לדרוש מאחרים בשעה שאצלם בבית טובחים בלוויתנים. 

קרן העושר של נורבגיה  לא רוצה להשקיע בישראל ומושכת השקעות קיימות בגלל השינוי הפוליטי שהתבטא בבחירות האחרונות, בגלל עליית ממשלה שבה חברים בצלאל סמוטריץ, שר האוצר, ואיתר בן גביר שר המשטרה. יש גם ישראלים מודאגים, אבל מדינה שמחליטה לא להשקיע במדינה אחרת ומטילה דופי בהתנהלותה דרך ענישה כספית, צריכה להתבונן בראי, צריכה להסתכל על התמונה המלאה, וצריכה להבין שלא היא זו שתקבע למדינות אחרות  איך וכיצד להתנהל.  

תגובות לכתבה(70):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 45.
    שטניהו 01/03/2024 13:36
    הגב לתגובה זו
    וכנ"ל ישראל כולה. לא יתכן שעם צמא דם מהיום הראשון לתקומתו בתקופה המקראית עסוק בכיבוש כל ימי חייו, כניסה למוסדות פוליטיים של מדינות אחרות ולהשפיע משם כדי לחזק את פרויקט הציונות הישראלי, יצירת אנטגוניזם, קידום אפרטהייד על עם אחר, התבכיינות, שימוש בקלף ה"אנטישמיות" ו"שואה" על כל אחד שמעז להטיל ביקורת על המעשים הנפשעים של מדינת ישראל והאידאולוגיה הימנית ההרסנית והחולנית שלה שהביאו לכל-כך הרבה מוות, דם והרס משפחות משני הצדדים במהלך ההיסטוריה ואז לקטר על כל מדינה בעולם חוץ מעצמם. הגיע הזמן להפסיק להתבכיין. להפסיק להאשים אחרים ולעשות חשבון נפש ולהודות שגם אצל ה"עם הנבחר" יש דיאבוליות עמוקה מאד בנשמה אם לא יותר מאחרים.
  • 44.
    יותם 18/01/2023 21:17
    הגב לתגובה זו
    לנשק מזוזות
  • 43.
    עמוס 18/01/2023 18:06
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לנורבגים שלא מיישרים קו עם ממשלת המתנחלים,הנוכלים,הבריונים והחרדים....
  • 42.
    סמיר 18/01/2023 00:22
    הגב לתגובה זו
    לפרק את ההתנחלויות בשומרון ויפה שעה אחת קודם.
  • 41.
    שאלה 17/01/2023 14:26
    הגב לתגובה זו
    או בהאג הזכיר את הצאר פוטין? מה פתאום,בשביל מה קיים היהודי? שאלו את שיילוק של שייקספיר,או את היהודי זיס,קפקא וכדו'
  • 40.
    פרופסור אילן אלון 17/01/2023 11:24
    הגב לתגובה זו
    ישראל צריכה להגיב לסנקציות נגדה על ידי סנקציות חברתיות ופוליטיות
  • לרון 17/01/2023 14:28
    הגב לתגובה זו
    יש להפנים אנחנו כדורגל קטן בגלובוס שכולם בועטים בו ,לא תקנה סלומון ממש מטריד אותם
  • 39.
    שאפו רויטר...כל מילה ! (ל"ת)
    ברבור שחור 17/01/2023 09:13
    הגב לתגובה זו
  • 38.
    מורן 17/01/2023 01:24
    הגב לתגובה זו
    לפרק את ההתנחלויות
  • ל 17/01/2023 14:30
    הגב לתגובה זו
    רק אל תשכחי לסגור את הדלת והחלון בלילה,להכנס מתחת לשמיכה ולא להשמיע הגה
  • ברבור שחור 17/01/2023 09:15
    הגב לתגובה זו
    והוא מתחזה לכמה מגיבים
  • 37.
    אזרח יהודי 16/01/2023 16:09
    הגב לתגובה זו
    מציע שמי שיודע נורבגית שיתרגם ויפרסם להם את המאמר המאלף הזה
  • 36.
    המדינה התחרפנה. 16/01/2023 11:45
    הגב לתגובה זו
    שינוי המשטר ותנועת הכספים הקואליציוניים תסכן את המדינה ואם ימשיכו ככה נקרוס
  • זה אתם שהתחרפנתם, לא המדינה. (ל"ת)
    יהב 16/01/2023 12:51
    הגב לתגובה זו
  • 35.
    יוסי 16/01/2023 10:31
    הגב לתגובה זו
    העושר של האירופאים לא בא להם בדרכים ישרות וזה איך נאמר בלשון המעטה... מאחל לקרן העושר להפסיד את כספה למדינת היהודים.
  • 34.
    יוס 16/01/2023 09:35
    הגב לתגובה זו
    כשהכסף שלהם היה מושקע בארץ? אז לא היתה לך בעיה עם המוסר הנורווגי?
  • 33.
    שרון 16/01/2023 09:27
    הגב לתגובה זו
    הנורבגים מוסריים וישרים מאיתנו פי אלף. ההשקעה בישראל הפכה מסוכנת מאוד. זה כל הסיפור.
  • 32.
    ירון 16/01/2023 08:41
    הגב לתגובה זו
    הסיכון בישראל בראייתם עלה וזה כל הסיפור. כל היתר זה קישוט תוספות. סיכון מול סיכוי - והסיכון כאן עלה. האם זה נכון או לא - זה לא רלוונטי ! יש מי שמקבל החלטות השקעה ויש מי שמוביל אותן באיזה נימוקים שבא לו. זה הכל
  • יואליקו 16/01/2023 11:30
    הגב לתגובה זו
    בגדול אתה צודק הסיכון פה עלה (לא שהוא נמוך בשגרה) אבל פה סלידה רצינית של הרבה מדינות מאיתנו. להתכחש לזה נראה לי לא במקום, וגם לספר כמה כולם צבועים לא מקדם אותנו לשום דבר. ועם התלות שלנו בארצות הברית בוא נתפלל שחובשי הכיפות, החרדים והביביסטים יודעים מה הם עושים כי גם זה יכול להיהרס מתישהו. ואז מה?
  • 31.
    צופה 16/01/2023 08:08
    הגב לתגובה זו
    ע"ע ארה"ב אנגליה צרפת וכו', טובים בלהטיף מוסר אבל כשזה נוגע אליהם הכל מותר כיבוש חצי עולם, התעללות בבני אדם ומה לא...
  • 30.
    אור 16/01/2023 06:05
    הגב לתגובה זו
    קשוט עצמך ולא אחרים. עשרות שנים יש שלטון צבאי על אוכלוסיה האזרחית נכבשת ושלטון אזרחי על האוכלוסיה הכובשת בשטחים הכבושים. זהו שלטון אפרטהייד. מגיע לנו שכל העולם יחרים אותנו עד שנפסיק את הפשע הנורא הזה. תסתכל על עצמך במראה.
  • יוסי 16/01/2023 10:33
    הגב לתגובה זו
    ידוע לך מדוע יש עליהם שלטון צבאי? ארמוז לך. זה לא בגלל שהם רוצים שלום כי הם לא. ואגב אפרטהייד... יש שם יהודים שחיים תחת שלטון צבאי גם כן.... לא יודע איך אתה קורא לזה אפרטהייד בכל אופן.. המון בריאות.
  • תיוג בוט 17/01/2023 09:13
    בוט של ביבי
  • טוב שאיחלת לו בריאות, אין ספק שהוא זקוק לזה. (ל"ת)
    יהב 16/01/2023 12:52
  • 29.
    טט 16/01/2023 03:25
    הגב לתגובה זו
    כן . יש להם אמות מוסר שאיין לנו. כל מה שכתבת זה מצחיק. הם רק ההתחלה להחרמת מדינת ישראל הםשיסטית.
  • 28.
    אבי 7 15/01/2023 22:57
    הגב לתגובה זו
    כנראה פעם סורבת ע"י הנורווגים לכן הבכי הלאומני שלך
  • 27.
    כל כך פשוט ונכון (ל"ת)
    אינסיידר 15/01/2023 22:27
    הגב לתגובה זו
  • 26.
    יואליקו 15/01/2023 21:50
    הגב לתגובה זו
    זכותם המלאה וזהו...לא מבין בשביל מה אתה צריך לקשקש במוח חוץ מזה שכנראה אתה חייב טור שבועי. ממש מעניין להם את הישבן שאתה חושב שהם צבועים, כי הם ממש מחזיקים ממך ומשכמותך...
  • 25.
    שי.ע 15/01/2023 21:35
    הגב לתגובה זו
    הם עשירים והם יכולים להיות צבועיים כמה שהם רוצים לצערנו..
  • 24.
    שתעק 15/01/2023 20:50
    הגב לתגובה זו
    איפה להתחיל?
  • 23.
    האוייב בתוכנו 15/01/2023 19:05
    הגב לתגובה זו
    לא לקנות מחנויות המזוהות עם הדתיים.לא להיוועץ בעורכי דין חובשי סרוגה.לא לקנות כשרות בדץ.רק כיפוף כלכלי יסיר את עונשם מאיתנו
  • zhu 16/01/2023 20:36
    הגב לתגובה זו
    חפש חיים בחו"ל הנכדים שלך כבר לר יהיו יהודים, הכל בסר
  • אתה גיס שישי של חלאות המין האנושי (ל"ת)
    א.אבינו 15/01/2023 22:22
    הגב לתגובה זו
  • אתה גיס שביעי (ל"ת)
    מ.אחינו 17/01/2023 09:14
  • תתבייש 15/01/2023 19:43
    הגב לתגובה זו
    האנשים שלא שומעים את השטויות שיוצאות מהפה של עצמם. אם תפעיל לשניה את השכל אולי תבין איזה השלכות אתה מבקש ליצור. הכי טיפשי זה שאתה באמת מאמין שכולם לא בסדר. כיפות סרוגות, חרדים, ימנים, מצביעי ליכוד, רק אתה טוב ורק אתה בסדר... מה שעושה לי טוב זה שאתה כנראה כלום ושום דבר אז גם ככה אף אחד לא מקשיב לך. קבל עצה- תעבור לנרווגיה יש שם מלא אנשים שלא מסתכלים כמה הם פסולים ורק נהנים מלהעביר ביקורת כל היום. ככה לא נצטרך לסבול אותך ולא תצטרך לראות עוד דתי, חרדי, ימני, ביביסט, מזרחי, יהודה, ציוני, מתנחל, אחד שמשתעל ולא שם יד ואנשים שמצפצפים כשנהיה צהוב בחיים שלך. מי שבעד מלחמת אזרחים, חרמות על קהלים שלמים, קיטוב ושנאה הוא האויב הגדול ביותר שלנו.
  • 22.
    אחד 15/01/2023 18:54
    הגב לתגובה זו
    מדינה די נאה ומסודרת, אבל לא נהנתי שם. האנשים עשו לי רושם של אנשים שלא מרוצים מהחיים. נראה לי שמזג האוויר הקר והגשום פוגע בשמחת החיים. וזה היה ביקור אחד, שאולי לא משקף. אולי צריך לעשות ביקור חוזר, אולי יהיה אחרת
  • 21.
    צודק בכל מילה .. הצביעות חוגגת (ל"ת)
    איציק 15/01/2023 18:45
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    בטיטו 15/01/2023 17:37
    הגב לתגובה זו
    "יש לי בעיה עם המוסר הנורבגי" ואם המוסר הישראלי אין לך בעיה? זה ש-400 אלף איש מצביעים למפלגה שהעומד בראשה הוא עברין מורשע סידרתי זה נורמלי? מה זה אומר על המוסר זה שמעל למליון איש מצביעים למפלגה שלעומד בראשה יש כתבי אישום חמורים זה מוסרי? אז תעזוב את הנורוגים בשקט, עניי עירך קודמים
  • yuvi 16/01/2023 00:01
    הגב לתגובה זו
    מדוע שלא תעבור לנורבגיה או לגרמניה. בשביל מה לך לגור במדינה שיש מצביעי ימין ויש דתיים ובכלל איך הרמה הגבוהה שלך מתאימה למדינה הפשוטה פה, אין כמו גרמניה או נורוגיה, כדאי לך.......
  • רז 15/01/2023 18:53
    הגב לתגובה זו
    במונח הזה שאצלכם במחנה לא ממש מכירים הקרוי "דמוקרטיה", העם בוחר את נציגיו. מה לעשות שבחוקת הכנסת אין מניעה לאדם שישב בעברו בכלא וריצה עונשו להתמודד בשנית לראשות מפלגה? אפשר להתפלפל על נושא המוסריות, אבל טכנית דרעי לא עובר על שום חוק. כנ"ל לגבי נתניהו והתיקים שנופלים כמו מגדל קלפים.
  • חורחה 15/01/2023 18:39
    הגב לתגובה זו
    רק כשהם מוכרים את המניות מדובר בהטפת מוסר. ומה היה כשהמניות נרכשו?
  • משה 15/01/2023 18:12
    הגב לתגובה זו
    מי שהצביעו לעבריין מורשע ולנאשם בפלילים, הם אנשים פרטיים. הבעיה בנורבגיה היא העובדה שמדינה, כמדינה, קובעת מה טוב ומה לא - רק בגלל שיש לה. וממילא, דרעי שלם את חובו לחברה ונתניהו? הדעה הרווחת היא שקבוצה ידועה מראש של משפטנים ומשפיענים הדביקה לו האשמות רק משום שלא מצאו דרך אחרת להדיח אותו. כדאי לחכות לסוף התהליך, ושם תיווכחו, ככל הנראה, שההר הוליד עכבר.
  • 19.
    כל מילה בסלע! (ל"ת)
    תודה 15/01/2023 17:22
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    איזה טמטום ,אתה צריך לכתוב במדור רכילות ... ד"ש עלק. (ל"ת)
    פוטין 15/01/2023 16:38
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    מגיבים ילדותיים 15/01/2023 16:37
    הגב לתגובה זו
    הם עשו ככה וככה לפני 1000 שנה. כולם נגדנו.
  • 16.
    מי שמכיר נורבגים יודע שבכללי מדובר באנשים רעים וצבועים. (ל"ת)
    ג'קי 15/01/2023 15:54
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אהוד רייך 15/01/2023 15:40
    הגב לתגובה זו
    בנוסףהנורווגים שכחו שהם עם כובש. הויקינגים כבשו בפראות ואלימות את נורבגיה לפני 1100 שנים מהנורדים. אהוד רייך.
  • 14.
    יריב 15/01/2023 15:36
    הגב לתגובה זו
    הכתבות מוטות לכיוון אחד של המפה הפוליטית ולא מדובר באתר צריך לעסוק בפוליטיקה. אבישי עובדיה הוא איש ימין, את זה הבנו, אבל מה קורה עם פלוראליזם? חבל, כי זה אתר ייחודי עם פוטנצאל רב בענייני שוק ההון. לגבי נורבגיה - מותר לה להשקיע איפה שהיא רוצה ולא נראה לי שהיא בכלל מעוניינת לשנות את התנהגותן של מדינות באמצעות השקעות. אז הבנקים שלנו לא יקבלו השקעות מנורבגיה, אז מה? כסף שלהם, שיעשו איתו מה שהם רוצים.
  • אמונחטאפ 15/01/2023 18:54
    הגב לתגובה זו
    תשתה מים תרגע יש עוד דברים חשובים בעולם
  • 13.
    מאיפה בא הכסף למפגיני בלפור אם לא מנורווגיה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 15/01/2023 15:14
    הגב לתגובה זו
  • גרמניה היא בטופ של המדינות שמממנות את זה פה. (ל"ת)
    רז 15/01/2023 18:54
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    רכאטי 15/01/2023 15:10
    הגב לתגובה זו
    שימשיכו להתאבד בקצב.ויקינגים חוליגנים צבועים.
  • 11.
    מצביע מרכז 15/01/2023 15:10
    הגב לתגובה זו
    מה קשור נפט להתנהגות של פשיסטית של הממשלה? מעדיף את הערבים על הימין
  • לא מזוכיסט 15/01/2023 19:49
    הגב לתגובה זו
    אם יש משהו שגם אנחנו השפויים לא מזוכיסטים וגם הערבים רותים זה שתעזוב לנורווגיה ותקח איתך עוד כמה שמאלנים טיפשים כמוך. זה יהיה אחד ההישגם הכי חזקים של הממשלה הזו
  • 10.
    גוועלד ישראלי במיטבו (ל"ת)
    נגה 15/01/2023 15:09
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    משה 15/01/2023 15:06
    הגב לתגובה זו
    חבל שאין איזו כתובת שאשפר לשלוח להם תגובה כי הם לא קוראים את התגובות כאן.
  • 8.
    אייל 15/01/2023 15:03
    הגב לתגובה זו
    אבל זה לא רק הנורבגים. מדינות רבות ששבויות בקסם הנפט הערבי מנסות להטיף לנו מוסר.
  • 7.
    גדעון 15/01/2023 15:01
    הגב לתגובה זו
    הנורבגים רעים אחד כלפי השני. טבע נפלא, עם מחורבן.
  • 6.
    כמו השמאלנים אצלנו (ל"ת)
    הביביסטים חוזרים 15/01/2023 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כגן 15/01/2023 14:42
    הגב לתגובה זו
    כשהפרימיטיבים האלו יבינו שכלכלה לא בנויה על נפט מזהם (שבהדרגה תצטמצם הצריכה שלו) ומכירות של דגי סלמון, זה יהיה מאוחר מדי.
  • 4.
    פשע אקלים 15/01/2023 14:40
    הגב לתגובה זו
    צריך ברמה בינלאומית לעקל את כל קרן העושר ולחלק למדינות עניות שמתמודדות עם תוצאות של משבר האקלים
  • יהב 15/01/2023 17:33
    הגב לתגובה זו
    ר אותה? תענה בכנות. רד רגע מהפופוליזם.
  • 3.
    נה 15/01/2023 14:40
    הגב לתגובה זו
    נכון, השלטון התחלף, זה לא אומר שאתם צריכים לקחת צד ולהפוך את האתר הכלכלי לפמפלט פוליטי.
  • מעניין למה את חושב שזה פוליטי האמת יוצאת לאור (ל"ת)
    משה ראשל"צ 15/01/2023 15:15
    הגב לתגובה זו
  • דב 15/01/2023 18:32
    רק כשמוכרים את המניות הם מטיפים מוסר? וכשקנו את מניות הבנקים קיבלת הכשר רבני מנורבגיה. צא מעמדת הקורבן .. מותר להם למכור את המניות.
  • 2.
    דמיקולו פיזדמטה 15/01/2023 14:38
    הגב לתגובה זו
    מתבכיינים על השואה אבל שולטים ביד רמה בעם אחר. מטיפים נגד גרעין איראני אבל מחזיקים נשק גרעיני (כנראה ששש) ולא חותמים על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. פוליטיקה היא עניין צבוע, אתה דוקטור או ילד?
  • שלמה 15/01/2023 15:59
    הגב לתגובה זו
    אני רואה שגם טוקבקים נו..נו..
  • 1.
    זה התחלת החרם על ישראל . תתרגל לזה (ל"ת)
    חחח 15/01/2023 14:34
    הגב לתגובה זו
  • אמונחטאפ 15/01/2023 18:57
    הגב לתגובה זו
    אז תרגע בגלל שאתה לא דתי תפילתך לא התקבלה במדור הקבלה
  • שלמה 15/01/2023 16:22
    הגב לתגובה זו
    וכן העם אמר את דברו ובחר באופן דמוקרטי, אבל זה לא אומר שאחרים ירצו להשקיע במדינה עם ממשלה שכזו וכל עוד זה הכסף שלהם, זכותם עד כמה שזה יכול לעצבן
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.