יניב חבר בליץ
צילום: יח"צ
ראיון

"מעבר למכירות קטנועים נספק יכולות של טלמטיקס, ניהול ציים ועוד"

יניב חבר, סמנכ"ל הכספים של חברת הקטנועים החשמליים בליץ אומר כי על אף הירידה בהכנסות ממכירות קטנועים, המכירות הכמותיות עלו. עוד הסביר למה לא התנתקו מהספק שאחראי לתקלה בסוללות; ובינתיים - מחצית חלשה כשדומינוס' פיצה אחראית ל-55% מהמכירות  
איתי פת-יה | (4)

חברת בליץ 0% המייצרת קטנועים חשמליים מדווחת על גידול בההכנסות במחצית הראשונה של השנה ב-3% לסך של 4.2 מיליון שקל. עקב הוצאות רישום למסחר בסך כ-30.5 מיליון שקל ההפסד התפעולי העמיק ל-33 מיליון שקל וכך ההפסד בתקופה קפץ מ-388 אלף שקל בתקופה המקבילה לכ-32.9 מיליון שקל כעת. בנטרול הוצאות הרישום למסחר מדובר בהפסד של 2.37 מיליון שקל. בראיון לביזפורטל מדבר סמנכ"ל הכספים יניב חבר על פעילות החברה ומנועי הצמיחה שלה.

העלייה בשורה העליונה מיוחסת לגידול של 21% בהכנסות משירותי תחזוקה ומכירת חלפים, שהסתכמו ב-1.86 מיליון שקל. בו בזמן, ההכנסות ממכירות הקטנועים דווקא ירדו ב-8% לסך של 2.3 מיליון שקל מרמה של 2.5 מיליון שקל שנה קודם לכן. ואולם חבר אומר לנו כי מבחינת מכירות כמותיות (עליהן החברה לא מדווחת) לא הייתה ירידה. למעשה, בתקופה נמכרו יותר אופנועים מהדגם החדש – שהוא זול יותר מזה שקדם לו ונמכר בתקופה המקבילה אשתקד. יודגש כי שני סעיפי ההכנסות תלויים זה בזה במידה – יותר קטנועים שתמכור היום משמעם יותר כאלה שידרשו תחזוקה או חלפים מחר.

הרווח הגולמי עלה בכמאתיים אלף שקל לכ-1.6 מיליון שקל. ה-EBITDA המתואם היה שלילי ברמה של 2.3 מיליון שקל למול רמה שלילית של 0.2 מיליון בחציון המקביל אשתקד. הוצאות המחקר והפיתוח עלו מכחצי מיליון שקל ל-2 מיליון והוצאות ההנהלה וכלליות עלו במיליון שקל לכ-1.8 מיליון, בשני הסעיפים מדובר בהגדלת כח האדם לקראת התרחבות לחו"ל.

הלקוח הגדול ביותר של בליץ הוא אלגד פיצה, זכיין של רשת דומינו'ס פיצה בישראל, שעושה שימוש בקטנועי בליץ עבור צי המשלוחים שלו. בתקופת הדוח הכנסות ממכירות הקטנועים ללקוח זה הסתכמו ב-1.5 מיליון שקל וההכנסות משירות ותחזוקה בכ-800 אלף שקל – יחדיו 55% מסך ההכנסות בתקופה. יותר מכפול משיעור המכירות בתקופה קודמת.

בליץ נכנס לבורסה לאחר מיזוג עם חברת ענבר גרופ. מנייתה של האחרונה זינקה בתחילת דצמבר אשתקד עם הפרסום על הסכם המיזוג. אחרי הזינוק ההוא ועד עתה עלתה המניה בכ-80% וכעת החברה נסחרת לפי שווי של 196 מיליון שקל. מתחילת החודש לעומת זאת ירדה בכ-15%.

בהקשר זה יוזכר כי בתחילת החודש בליץ דיווחה כי התגלתה תקלה בסוללות של הדגם X3000,  ש-15% מהיחידות שמכרה החברה עד כה היו מדגם זה. נמצא כי בטמפרטורות חמות במיוחד, כפי שנצפו הקיץ בישראל, הסוללות התחממו יתר על המידה. החברה סיפקה ללקוחותיה מענה, בין היתר בדמות סוללות נוספות (בכל קטנוע ניתן להשמיש 3 סוללות), כדי שיחליפו ביניהם עוד טרם התחממות היתר. המענה האופטימלי ללקוחות עתיד להיות מסופק ברבעון האחרון של השנה.

"אנחנו נמצאים דיונים עם הספק על ההתקשרות והאחריות", משיב חבר לשאלתנו האם אותו מענה גרר הוצאות נוספות מהחברה שייתכן ונגלה בדוחות הבאים. גם בדוחות מנמקים בבליץ את התקלה בבעיה אצל הספק ועל כך מסביר חבר כי "יש עניין של אחריות ספק, ויש בדיקות שהחברה מבצעת שהן בדיקות רקע מסודרות – וכאן הייתה חריגה מצד הספק מהבדיקות שסוכמו. תמיד כשפורקים סוללה היא מתחממת. באופן טכני, בין האנודה והקטודה ישנו האלקטרוליט, שהוא החומר הכימי שמסייע בהולכה. אנחנו חושבים לעבוד על מתאר שיהיה שונה עבור סוללות שנספק ללקוחות באזורים עם טמפרטורות קיצוניות – כמו בקיץ הישראלי".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

למה בכלל אחרי ה"פשלה" הזאת שלא תתנתקו מאותו ספק?

"הוא נחשב לאחד הספקים הטובים בעולם. הטכנולוגיה שלנו נמצאת בקדמת הבמה. מעטות החברות שנותנות ניצולת אנרגטית כפי שאנחנו מצליחים לתת בעזרתו".

דיווחתם על פיילוט הוכחת היתכנות עם רשת מזון מהיר בבלגיה והולנד שיש לה 3,000 סניפים ב-10 מדינות. איפה הדברים עומדים?

"הקטנועים שלנו נפרשו אצל מספר רשתות בינלאומיות שאת חלקם אנשים מכירים אך לא נוכל לחשוף. זה עתה המנכ"ל שלנו רפאל המריא לבלגיה להמשיך שיחות. בינתיים אנחנו מקבלים פידבקים ומקווים עד סוף השנה לקבל הזמנות ראשונות מאירופה. בהשוואה לפוטנציאל בישראל, באירופה ללקוחות שעליהם אנחנו מסתכלים יש ציים מסיביים הרבה יותר. הרעיון שלנו, מעבר לקטנועים לספק יכולות של טלמטיקס, ניהול ציים ועוד. כלומר, השאיפה היא להפוך את כל הצי למחובר ואפילו בהמשך להתממשק לפלטפורמה של הלקוח עצמו".

למה הכוונה? כרגע אתם מוכרים קטנועים, טלמטיקס, ניהול ציים – זה כבר אומר תכנה שתגיד מי פנוי איפה, מה מצב הסוללות, נתונים על הנהיגה עצמה. אין לכם דבר כזה כרגע.

"יהיה גם מרכיב כזה, וגם בעזרתו, לצד ההכנסות הקיימות משירותים ותחזוקה, נעשה יותר שיפטינג למודל של הכנסות חוזרות. את זה ניישם בעיקר בחו"ל, ואכן אנחנו עובדים על הפרישה שלנו באירופה ובאפריקה ואדגיש שבליץ לא מכוונת להתחרות עם הונדה על עיצוב האופנוע. גם באירופה ובמדינות הכי מתפתחות, מדהים לגלות שיש עסקים, שכיוון שהם לא גדולים, היצרנים הגדולים בתחומנו לא מסתכלים עליהם. לעומת זאת בשבילנו מדובר בפלח שוק מעניין".

איזה עוד שירות תוכלו לספק ללקוחות באותו "באנדל" עליו אתה מדבר?

"למשל נוכל לנצל לטובתנו ארביטראז' בעלויות הביטוח וכך להוזיל גם להם עלויות. בארץ אם אני רוצה להחליף לאופנוע את הביטוח אין לי אפשרות לעשות את זה כי אני תלוי ב'פול' ולא יכול לקבל פוליסה פרטית. בחו"ל יש אפשרות כזאת. כבר במהלך החציון עליון דיווחנו הראינו שבמספר אפיקים בליץ שינתה את פניה לעומת החציון המקביל ב-2020. נכנסנו לתחום ההשכרה והליסינג כדי לומר ללקוחות 'תראה שזה עובד ואז אם תרצה תקנה', כדי להוריד חסמי מכירה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    תהייה: מדוע סינגפור לא מאפשרת קטנועים חשמליים? (ל"ת)
    dw 29/08/2021 15:32
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לירן 29/08/2021 05:40
    הגב לתגובה זו
    לא מאמין לו בכלל
  • 2.
    אנונימי 29/08/2021 02:08
    הגב לתגובה זו
    לא מאמין בהם
  • 1.
    פשוט קשקשן (ל"ת)
    תמיר 28/08/2021 21:07
    הגב לתגובה זו
טריוויה (צ'אט)טריוויה (צ'אט)
טריוויה

בחנו את עצמכם - האם אתם בעניינים? טריוויה שבועית

כמה הרוויחו מתחילת השנה המחזיקים בקופות גמל וקרן השתלמות במסלול מנייתי? לאיזה שווי מכוונת OpenAI בהנפקה הציבורית? מי יזם ההייטק המצליח שהגיע למצב של פשיטת רגל? ועוד - 
- טריוויה על הנושאים הכלכליים של השבוע האחרון

צוות ביזפורטל |
נושאים בכתבה טריוויה

טריוויה שבועית.  ככה תדעו אם אתם בעניינים.

20 שאלות מהאירועים של השבוע האחרון - נשמח לשמוע תגובות מכם (הערות, הארות, ביקורת, וגם - שבחים).

הכי נוח לשחק דרך הכלי בהמשך האייטם.  לאור בקשת הקהל אנחנו מעלים את השאלות והתשובות האפשריות גם כאן ( חידון עם תשובות מודגשות בתחתית העמוד) .   



מי המניה שעברה ביום אחד מירידה של מעל 20% לעלייה של 20%?
טבע
סולאראדג'
נובה
טידס

וואן זירו נותן ללקוחות חדשים ריבית של 5.5%. האם יש תנאים ומה הם?
אין תנאים
יש תנאים - העברת חשבון מבנק קודם
יש תנאים - העברה של מעל 5,000 שקל בחודש או תשלום דמי ניהול של 49 שקל בחודש
יש תנאים - העברה של לפחות 100 אלף שקל

כמה מקבלת המשפחה של חייל רוסי שנהרג במלחמה?
לא מקבלת כלום
20 אלף דולר
כ-40 אלף דולר
קרוב ל-200 אלף דולר

מה הרעיון המרכזי של הרפורמה המתוכננת במכשירי החיסכון?
הטלת מס על קרנות השתלמות נזילות
הגבלת דמי הניהול בפוליסות חיסכון
יצירת חשבון כולל לכל המכשירים שרק הוצאת כספים ממנו תחוייב במס
יצירת חשבון כולל לכל המכשירים ומס קבוע אחיד של 25% במכירת מכשירים

יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד 15.37%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”