רכבת ישראל
צילום: רכבת
דוח רווח והסבר

רכבת לשום מקום - רכבת ישראל מנותקת, שמנה ובזבזנית; אנחנו משלמים את המחיר

איך זה שהרכבת גייסה עובדים בתקופת הקורונה, האם ייתכן שירידה של 65% בכמות ההסעות לא פגעה בהכנסות ואיך זה ש-4,000 עובדים לא עלו על מחדל הזמנת קרונות לא מתאימים במיליארדים?
אבישי עובדיה | (35)
נושאים בכתבה אינטר רכבת ישראל

כשאתם שומעים על המגזר הציבורי השמן, זה שלא פיטר עובדים בתקופת הקורונה בעוד במגזר הפרטי אנשים רבים נזרקו ממקום עבודתם, אתם לרוב חושבים על משרדי הממשלה עצמם וגופים ציבוריים. אבל למגזר הציבורי יש שלוחות במקומות נוספים. אחת מהשלוחות הבולטות היא השלוחה של החברות הממשלתיות.

חברה ממשלתית היא  אוקסימורון. מצד אחד "חברה" שבהגדרה אמורה למקסם את הרווח שלה לבעלי המניות. מצד שני "ממשלתית" ואנחנו יודעים שכל מה שממשלתי-ציבורי, כל מה שהממשלה נוגעת בו, לא יכול להיות יעיל, לא יכול להיות מכוון רווחים. יש פוליטיקה, יש וועדים, יש אינטרסים אחרים ממיקסום השורה תחתונה.

אחת החברות הממשלתיות הגדולות אצלנו היא רכבת ישראל שהיא גם אחת מהחברות עם תקציבי הפיתוח הגדולים ביותר – מיליארדים רבים. זו החברה שאמורה לסדר לנו תחבורה מהירה, אמינה  ומדויקת מנקודה לנקודה.   החברה הזו גייסה אגרות חוב מהציבור, שזה כבר עניין שמעורר תמיהות - האם זה חוב ממשלתי? אחרי הכל בעל הבית ברכבת הוא המדינה. האם החוב הזה הוא חלק מהחוב הממשלתי שרשום ב"מאזני" הממשלה? ואם המדינה היא בעלת הבית, האם האג"ח בטוח? מסתבר שלמרות שנראה שכן, זה לא בהכרח (ראו מקרה אגרסקו); ובכלל – למה חברה ממשלתית מגייסת מהציבור, יש לה גם כך כסף ציבורי שזורם אליה מהמדינה?

אלא שעניין גיוס החוב הוא "אישו קטן". הסיפורים הגדולים מוצגים לראווה בדוחות הכספיים של החברה. נתחיל ממצבת העובדים - כמות העובדים ברכבת בשנת 2020 גדלה. בסוף 2020 עובדים ברכבת 4,031 עובדים בעוד שבסוף 2019 כמות העובדים היא 3,837 עובדים. עלייה של 194 עובדים.

קראתי ונזכרתי מיד באמירה של ישראל כ"ץ בעיצומו של משבר הקורונה שלא יפוטרו עובדים במגזר הציבורי כדי לא להחריף את המשבר הכלכלי. אז זהו – לא רק שלא פוטרו עובדים אלא שיש מקומות שגייסו עובדים. זאת ממש ערבות הדדית, זה ממש להיכנס מתחת לאלונקה. זה לראות את השכנים שעבדו במגזר הפרטי יושבים בבית בחל"ת או מפוטרים ואת העובדים במגזר הציבורי ממשיכים כרגיל. תקופת הקורונה נתנה הזדמנות פז למדינה להתייעל, לעשות את הדבר הנכון מבחינה כלכלית, להוריד שומנים ולהשתמש בתקציב בשביל כולם – גם לאלו במגזר הפרטי שאיבדו את העבודה שלהם. אבל לא אצלנו – כאן יש ממשלה שתומכת ושומרת על העובדים במגזר שלה. אולי זו פוליטיקה, אולי זה פחד להיכנס לעובי הקורה, אבל מי שמשלם את המחיר זה המגזר הפרטי.   אז הרכבת הגדילה עובדים בקורונה, אבל זו עדיין לא הפואנטה - היא הגדילה עובדים בשעה שהיקף הנסיעה ברכבת ירד. לא סתם ירד – צנח ב-65%. מה עושה עסק שהפעילות שלו צונחת ב-65%? מתייעל, מפטר, מוריד שכר, בטח שלא מגדיל עובדים.  

ועכשיו מגיעים לפואנטה. ההכנסות של הרכבת לא תלויות בהיקף ההסעות ובהיקף התעבורה. נשמע מוזר – עסק מכניס יותר ככל שהוא פועל ומוכר יותר בתחום עיסוקו. לא בחברה המוזרה הזו – המדינה והרכבת התקשרו כבר מזמן בהסכם שלפיו הרכבת מקבלת מדי שנה סכום עתק מהמדינה שנרשם כהכנסה והוא נובע בעצם מכך שמדובר בחברה ממשלתית שלא יכולה לעמוד על הרגליים בעצמה ובאינטרס הנכון של הממשלה לקדם את הפעילות הזו לטובת הציבור. המדינה מזרימה כל שנה סכומי עתק תחת סעיף דמי הפעלה. אבל המדהים הוא שהמדינה הזרימה הרבה יותר בשנת 2020 מאשר ב-2019 – קרוב ל-2 מיליארד שקל, 400 מיליון שקל יותר מבשנה קודמת.

התמיכה הממשלתית גורמת לכך שבשורה התחתונה הרכבת מרוויחה. לא רווח מדהים, אבל בשנתיים האחרונות הרכבת מרוויחה מעל 30 מיליון שקל. זה בכלל רווח? אם הוא נובע מנוסחה של תמיכה ממשלתית, אז מה הפעילות העסקית האמיתית ומה משמעות הרווח? זה סוג של ישראבלוף.    ואם אין משמעות לרווח ולדוחות הכספיים בכלל, אז מה המשמעות של אגרות החוב של הרכבת? זה מחדד עוד יותר את הבעייתיות של אגרות חוב של חברה ציבורית.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ועכשיו מגיעים לקינוח. נסיים בבדיחה. הבעיה היא שהבדיחה על חשבוננו. הרכבת היא גוף עם תקציבי ענק – מסילות, קרונות, פרויקט תשתיות. מדובר במיליארדי שקלים. הרכבת היא גוף עם מספרים מאוד גדולים – הכנסות של מעל 2 מיליארד שקל ואלפי עובדים. הרכבת היא גוף עם הזמנות עתק – פרויקטים, קרונות ועוד. אחת ההזמנות היתה מסימנס לקרונות. הזמנה של 3.2 מיליארד שקל. כסף גדול.

עברו 3 שנים ואז הסתבר שההזמנה (לא ברור אם כולה) היא לקרונות שלא מתאימים לגובה הרציף. מה הכוונה? תדמיינו שכשאתם נכנסים למעלית יש "מדרגה" ולא חיבור אופקי וטבעי. כן, צודקים, אנחנו ניפול, ואכן נפלנו – 4,000 עובדים ואף אחד לא עלה על המחדל הזה. ככה זה כשהכסף הוא ציבורי, ככה זה כשיש כנראה אחראים, אבל אין אשמים. 

ועכשיו בודקים את העניין - מירי רגב, שרת התחבורה, פתחה בבדיקה להבין מי הזמין (האם קשור לגופים אחרים), למה הוזמן מה שהוזמן ואיך מסדרים את התקלה הענקית הזו? 

תגובות לכתבה(35):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 31.
    תגידו לי מי שר/ת התחבורה ואומר מי המקורב (ל"ת)
    הבדיחה על חשבוננו 10/05/2021 09:56
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    השאלה היחידה היא איך מתקבלים לעבודה ברכבת ? (ל"ת)
    רועי 09/05/2021 23:27
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    גולדה 09/05/2021 17:56
    הגב לתגובה זו
    נזכרת בתוכניות ובהחלטות הנפל . שיתפטרו החריים
  • אם אין לך משהו חכם עדיף שתשתוק 09/05/2021 19:57
    הגב לתגובה זו
    אם אין לך משהו חכם עדיף שתשתוק
  • 28.
    אורי... . 09/05/2021 17:09
    הגב לתגובה זו
    אם משקיעים יותר בקורונה בפיתוח, חייבים לגייס עובדים לפיתוח ולהפעלות המפותחות כמו חשמל. ואם לא מפטרים יוצרים תוספת. לא אסון בזמן מלחמה וקורונה זו מלחמה. רכבת הוא אינטרס כלכלי לאומי וללא תמיכה ממשלתית רחבה אין רכבת
  • 27.
    הצעה: מירי רגב תשכב בקרון ומי שנכנס ישתמש בה במדרגה... (ל"ת)
    ג׳וני 09/05/2021 17:07
    הגב לתגובה זו
  • יאיר 09/05/2021 18:01
    הגב לתגובה זו
    להרים את כדור הארץ ב 20 ס"מ ואין בעיה .
  • 26.
    משה 09/05/2021 16:13
    הגב לתגובה זו
    אכן ..כך מי שהיה בתוך המערכת הזאת מבין מה קורה באמת בתוך הרכבת...בזבוז משווע.. אבטלה סמויה כפל תפקידים.. מערך הסעים לעובדים במיליונים ללא הצדקה .. אין דין ואין דיין כל אחד עושה כרוחו... ולצערנו הרב אנחנו אזרחי מדינת ישראל משלמים על כךצריך לבא בחשבון עם כל מי שידו בכך מהשר עד הקטן שבעובדים .. או למנות את מבקר המדינה שיבדוק מקרוב
  • 25.
    ג'ק 09/05/2021 15:34
    הגב לתגובה זו
    שרי התחבורה בשלטון ביבי חבורה של טמבלים שהקשר שלהם לתחבורה בערך כמו הקשר של שרה לפסיכולוגיה . גרמו נזקים של מיללייאררדים ועם ישראל יישא בנזקים עוד שנים רבות . שילכו מכאן לאלתר .
  • 24.
    המנהרה 09/05/2021 13:52
    הגב לתגובה זו
    משקיעים הרבה זמן , כסף, סוגרים נתיבים, ואף אחד לא ייסע ברכבת המיותרת הזאת.
  • 23.
    פעם גם אני עבדתי שם 09/05/2021 12:57
    הגב לתגובה זו
    4000 עובדים כאשר מרוב המוחלט לא היו מעורבים ספק ידעו בכלל על עסקת רכישת הקרונות.. כאשר המוכר בקיוסק טועה בעודף בשקל או שניים תפנה אליו , כשיש טעויות במליונים או מיליארדים במקרה הנ"ל פנה ישר לבכירים ולהנהלה ובמקרה הספציפי גם למי שנמצא בממשלה... ללא כל קשר לבטח הרכבת אינו עסק יעיל, ניתן לחסוך ולהגביר את הרווחיות בדרכים רבות בחברת הרכבת.
  • 22.
    צבי דנאל 09/05/2021 12:47
    הגב לתגובה זו
    חלק מהרציפים יעברו שדרוג לתקן אירופאי זה ממש לא סיפור הכתב ממחיש שהוא בא עם אגנדה גנראה ניאו ליברליזם הידוע בלשון העם כקפיטליזם בסגנון חזירי התעמרות בעובדים הכתבה היא בורות עובדות לא מבוססות
  • 21.
    ליאת בן חמו 09/05/2021 12:08
    הגב לתגובה זו
    אין ציפיות ..אין אכזבות כאשר נתניהו ממנה את אמסלם לאחראי ה cyber הלאומי ...מה כבר יכול לצאת מזה..? כאשר נתניהו ממנה אתמרגב...לתחבורה אונאת כץ..מה יצא לנו מזה.... הם פשוט מנהלים גרועים כמו מי שמינה אותם...ה ROI שלהם בקרקעית לכן התשתיות נראות כמו הפרצוף של הליכוד קבוצה של כלומניקים שמבזבזת משאבים לאומיים ולכן הם עסוקים במניעת תחקירים. ועדות בדיקה
  • 20.
    משה 09/05/2021 12:00
    הגב לתגובה זו
    כל כך שקוף, די לכי כבר.
  • 19.
    עובד רכבת 09/05/2021 11:53
    הגב לתגובה זו
    תגיד כשהנהלת גלובס מזמינה מערכות מיחשוב אתם העיתונאים מעורבים בתהליך? רכב הקרונות הינו תהליך שרק בכירים ברכבת ובמשרדי האוצר והתחבורנ מעורבים בהםהכי קל להכפיש את העובד הקטןזה שעובד קשה ומרוויח מעט (ולא אני לא רעב ללחם אבל מרוויח הרבה פחות ממה ש-99% מהציבור חושב בגלל שאתם כל הזמן כותבים כתבות שברובן שיקריות על עובדי הרכבת)אגב עלות ההפעלה עלתה היות ורכבת ישראל ניצלה את זמן הקורונה והירידה בנסועה לשדרוג תשתיות ומערכות שבמצב רגיל היה לוקח 10 שניםאז לפני שאתה בא בטענות על מה אני עושה עבור השכר שלי תבדוק טוב טוב אם את מצדיק את השכר שלך או סתם כותב מאמרים שאין להם בסיס
  • 18.
    8 09/05/2021 11:21
    הגב לתגובה זו
    תביטו במעשים. אל תקשיבו לדיבורים.
  • 17.
    החכם באדם 09/05/2021 11:16
    הגב לתגובה זו
    כתב יקר, לפני שאתה כותב, היה רצוי שתבדוק את הנתונים : במהלך שנת 2020 אמנם תנועת הרכבות נעצרה,אך ידוע לך שהואצו פרויקטים עם לו"ז של שנים קדימה ולצורך כך הוקצו תקציבים נוספים? ידוע לך שעובדי התשתיות והפיתוח עבדו מסביב לשעון במהלך השבוע ולא הועסקו בסופשים מחד להגביר את היעילות באמצעות קידום הפרויקטים ומאידך החסכון בשעות שבת שהינן יקרות יותר? ידוע לך שהמון עובדים הוצאו להעדרויות ושכרם נפגע מאוד? תרצה ללמוד את הנושא לעומק? מבטיח שמחצית מדברי התרעלה - תיקח אותם בחזרה אם תהיה מספיק ישר. ממני אחד שיודע..
  • 16.
    ראו מי היה השר האחראי במשך עשור ותבינו. (ל"ת)
    יעל 09/05/2021 11:01
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    מישהו דואג שנמשיך לנסוע ולקנות רכבים (ל"ת)
    מובטח 09/05/2021 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    תחנות מנותקות זמן נסיעה ארוך ותקלות (ל"ת)
    רקבת ישראבלוף 09/05/2021 10:47
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    שרונה 09/05/2021 09:24
    הגב לתגובה זו
    באמת מתפלא??מדינת פרטץ' עולם 3
  • 12.
    אהבל שני היה שר 09/05/2021 09:22
    הגב לתגובה זו
    אהבל שני היה שר
  • 11.
    הרכבת פרסמה מכרז לביקורת פנים בהיקף של 2000 שעות בלבד לשנה ושתחלק אותו בין 8 משרדי רואי חשבון - ללמדך שברכבת עושים כל מאמץ חהימנע מביקורת כדי שלא יפריעו להם להוסיף ולבזבז הכספים על גיוס מקורבים, והמודל? נמלי ישראל ששם עוד יד מעט תחרות (ל"ת)
    רואה חשבון 09/05/2021 09:20
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ואיך זה שהרכבת איטית (ל"ת)
    מטריקס 09/05/2021 09:17
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מאהבול 09/05/2021 09:13
    הגב לתגובה זו
    שלא זיהו את התקלה. האם באחריות המאבטחים והקופאים לזהות את התקלה? מדובר על כמה עשרות עובדים אולי שהיו רשלנים וזו כמובן גם בעיה ענקית. אבל לנקוב ב 4000 עובדים שלא זיהו את נתקלה זו שטות של הכותב.
  • חחחח, כל כך הרבה בעיות וזה מה שהפריע לך??! (ל"ת)
    משלם מיסים 09/05/2021 11:08
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    חיים 09/05/2021 09:07
    הגב לתגובה זו
    4000 עובדים לא עלו התקלה. נו באמת, מי היה אמור לעלות על זה? הכרטיסן? אולי הנהג קטר? או המנקה?יש בדיו עובד וחצי שכנראה אחראים על התקלה
  • 7.
    ככה זה שלשר האחראי יש מצח צר ופה גדול (ל"ת)
    יודה 09/05/2021 09:04
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לאבישי היקר: 09/05/2021 08:52
    הגב לתגובה זו
    אנחנו מדינה ערבית,השתלבנו יפה באזור....נ.ב-גר בציריך,גן עדן פה.
  • מוכן להחליף תחב"צ עם כל מדינה ערבית (ל"ת)
    עמי 09/05/2021 11:34
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שמואל 09/05/2021 08:52
    הגב לתגובה זו
    תמיד ידענו שפוליטיקאים ומגזר ציבורים הכי מושחתים...במיוחד בתקופה זו
  • 4.
    אנונימי 09/05/2021 08:47
    הגב לתגובה זו
    בזמן שחברות מתייעלות.אכן ברכבת בזבוז משבעמאות משרות מיותרות .כפל תפקידים. שמביא אנשים לקבל משכורת חודשית ללא נוכחות בעבודה כלל.מחוסר מעש עובדים ברכבת עוסקים בעבודה שניה (עסקים) בהסוואה .על זה על חשבון משלם המיסים.......
  • 3.
    תום 09/05/2021 08:38
    הגב לתגובה זו
    מנכל בעירייה מרוויח 50 אלף בחודש, על מה ולמה? כולך מנכ"ל ב*עירייה*. והרקבת זה רקבון ידוע לדורות. כנ"ל חברת חשמל. ועוד ועוד
  • 2.
    פעם היו 4 רכבות בשעה והרכבת הגיע תוך 25 דקות מראש 09/05/2021 08:38
    הגב לתגובה זו
    פעם היו 4 רכבות בשעה והרכבת הגיע תוך 25 דקות מראש העין לתל אביב השלום. היום יש שתי רכבות בשעה והרכבת מגיעה תוך 40 דקות. נפלאות השיטות לשלם תשלום מלא לעובדים על חצי עבודה
  • 1.
    רקבת ישראל 09/05/2021 08:32
    הגב לתגובה זו
    רכבת ראשונים, אחד הקווים הכי מוצלחים היה פעיל לת"א ושירת עשרות אלפי אנשים, ואז הפקיעו אותו לטובת קו פופוליסטי פוליטי מירושלים, ועכשיו במדינת החלם תושבי ראשל"צ, נס ציונה ובואר יעקב והסביבה נאלצים לנסוכ פעמים ספורות ביום ללוד, לעשות החלפה ולבלות שעות במסלול עוקף הזוי. הגיע הזמן להעיף כבר את הפוליטיקאים הכושלים שעסוקים רק בכיבודים, הטבות ושחיתויות ולהתחיל למנות אנשי מקצוע!