ארה"ב שולחת נושאת מטוסים למזרח התיכון כדי להזהיר את איראן
ארה"ב הודיעה כי היא שולחת נושאת מטוסים וכוח הפצצה למזרח התיכון כדי לשלוח "מסר שלא משתמע לשתי פנים" למשטר האיראני, וציינה כי "מספר אינדיקציות ואזהרות מטרידות" מצביעות על קשר לטהראן.
"ארה"ב אינה מחפשת מלחמה עם המשטר האיראני, אך אנו מוכנים לחלוטין להגיב על כל התקפה, בין אם יבוא משמר מהפכה האיראני או מכוחות איראניים סדירים", אמר היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון.
מבלי למסור פרטים נוספים, אמר בולטון כי פריסת הכוח המפציץ ונושאת המטוסים "אברהם לינקולן" שולחות "מסר ברור למשטר האיראני, כי כל פגיעה באינטרסים של ארה"ב או בבעלות בריתנו תביא עמה מכה חזקה ובלתי מתפשרת".
זה לא היה מיד ברור מה הניע את המהלך, או אם הפריסה היא באמת מהלך חדש, אך צוין כי בשבועות האחרונים נושאת המטוסים אברהם לינקולן עגנה בנמל סן דייגו.
המתחים עם איראן עולים בחודשים האחרונים, שכן סנקציות כלכליות שהוכנסו בשנה שעברה בעקבות החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ לסגת מהסכם הגרעין עם איראן, גרמו לחיסול הכלכלה, ולערעור ההשקעות. ממשל טראמפ העלה את הלחץ בתחילת החודש על ידי הסרת הויתורים לממשלות אשר מייבאות נפט מאיראן.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשבועות האחרונים קראו בכירים איראנים לאומה להתנגד לסנקציות של ארה"ב על ידי הגברת היצוא שאינו נפט ועל ידי השגת הסכמי ייצוא חדשים של נפט.
בשבוע שעבר הזהיר שר האנרגיה האיראני כי אופ"ק נמצאת בסכנת התמוטטות, שכן כמה מדינות החברות בו חותרות תחת חברותיהן, תוך התייחסות ברורה להתחייבותה של ערב הסעודית למלא את פער ההיצע שנוצר על ידי הסנקציות של ארה"ב.
ממשלת טראמפ הודיעה כי מטרתה היא לצמצם את יצוא הנפט של איראן לאפס, כחלק מצעדיה לאלץ את טהראן לשנות את מדיניותה במזרח התיכון, כולל תמיכתה במורדים החותמים בתימן ובחזבאללה, שארה"ב רואה בהם קבוצת טרור.
- 2.נכנס בשורט חזק על הנפט - easy money (ל"ת)תודה 06/05/2019 17:22הגב לתגובה זו
- 1.רגע, לא הבנתי. לקנות כרטיס רכבת לחיפה או לא ? (ל"ת)סבטלנה 06/05/2019 15:43הגב לתגובה זו
יצרנית האופניים הגדולה בעולם: תם עידן "תוצרת סין"
יצרנית האופניים הגדולה ביותר בעולם, ג'יאנט, ראתה את הכתובת על הקיר והחלה להעביר את הייצור שלה מהמתקנים בסין לבסיסה החדש בטאיוואן ברגע ששמעה שדונלד טראמפ מאיים במכסים על סין. "כאשר טראמפ הודיע על תוכנית של מכסים של 25%, לקחנו את זה ברצינות", אמרה יו"ר החברה בוני טו בראיון במטה ג'יאנט בטאיוואן, "התחלנו לנוע לפני שהוא סגר את הפה". ג'יאנט היא חלק ממספר גדל והולך של חברות עולמיות המניעות את הייצור מסין בתגובה למערכות הסחר העוינות יותר ויותר בין שתי המעצמות. אינטל, יצרנית השבבים הגדולה בעולם, הודיעה השבוע כי היא בוחנת את שרשרת האספקה העולמית שלה, וחברת לי אנד פונג, הספקית הגדולה בעולם של מוצרי צריכה, אמרה כי מלחמת הסחר דוחפת אותה לנוע החוצה מסין. "בשנה שעברה הבנתי שהעידן של 'תוצרת סין' ואספקה עולמית נגמר", אמרה טו. יצרנית אופני ההרים והמרוץ סגרה מפעל אחד בסין בסוף 2018 והעבירה את רוב ההזמנות לארה"ב אל מחוץ למדינה. ענקית האופניים הודיעה בחודש יולי האחרון כי היא פועלת להקים מפעל בהונגריה כיוון שלדבריה "העברת הייצור קרוב לשוק שלך היא המגמה החדשה". לג'יאנט יש כרגע מפעל אחד בטאיוואן ובהולנד, והיא עדיין מחזיקה בחמישה מפעלים בסין. לדבריה, המפעל הטאיוואני יעבוד במשמרות כפולות כדי לעמוד בקצב ההזמנות שהועברו, וכי היא מחפשת אחר שותף בדרום מזרח אסיה. העולם לא שטוח "העולם כבר לא שטוח", אמרה טו, כשהיא לווה את הביטוי מספרו של תומס פרידמן "העולם הוא שטוח", אשר כותרתו משמשת כמטאפורה לראות את העולם כשדה משחק שטוח של חברות ומסחר. "הרעיון הזה כבר לא יכול להיות מיושם בכל מקום". מנכ"ל לי אנד פונג, ספנסר פונג., חיזק את דבריה של טו, ואמר כי סין הפכה למפעל לעולם משום שהיא יעילה כל כך בייצור מוצרים ולכן הפכה את המיקור לקל מאוד. "החברות פשוט שמו את כל הביצים ב'סל הסיני' מפני שהסינים מבצעים טוב מאוד, "אמר פונג. עכשיו, "מלחמת הסחר מאלצת אותם לחשוב מחדש על כל אסטרטגיית המיקור הגלובלי שלהם ועל מעבר הרחק מסין". מניית ג'איינט זינקה אתמול ב-9.8%, העלייה הגדולה ביותר אי פעם של מנית החברה, לאחר שהחברה הודיעה כי רבע מהכנסותיה השנה יגיעו מאופניים חשמליים. מניית לי אנד פונג זינקה הבוקר ב-6.4%, העליה גדולה ביותר מזה שלושה חודשים.
נכונותה של ג'יאנט להזיז את ההזמנות במהירות מסין - שנחשבת לסדנת הייצור הזולה בעולם - ניכרת אצל המשקיעים והאנליסטים. המניה, שאינה נושאת בדירוג אחד שלילי, טיפסה בכמעט 80% השנה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2015, לאחר ארבע שנים רצופות של ירידות. מודעות המותג הגלובלית של ג'יאנט וגמישות הייצור הן המפתח למניעת סיכוני המכסים, כך לדברי האנליסטים של דיוואה, אשר דירגו את מניית ענקית האופניים ב'תשואת יתר'. המכסים מוסיפים 100 דולר בממוצע למחירי האופניים שיוצרו בסין וייוצאו לארה"ב, בהשוואה לאלו שנעשו באזורים עם אפס מכס, אמרה טו, כשהיא מסבירה את הרציונל של המעבר לאתר הטאיוואני. המעבר, עם זאת, מגיע עם עלויות גבוהות יותר עבור עובדים, אוטומציה, והתמודדות עם שוק לא דומה לסין מבחינת כמות הספקים. טו לא פירטה את עלויות המעבר לטאיוואן, אך לדבריה "השורה התחתונה של החברה תהיה טובה יותר ללא השפעות מלחמת הסחר של ארה"ב וסין". המנכ"לית סיכמה את דבריה ואמרה כי "אם אמריקה תחליט להסיר את המכס של 25%, נעביר את הייצור בחזרה לסין מיד".