USS Abraham Lincoln
צילום: בלומברג

ארה"ב שולחת נושאת מטוסים למזרח התיכון כדי להזהיר את איראן

ארה"ב הודיעה כי היא שולחת נושאת מטוסים וכוח הפצצה למזרח התיכון כדי לשלוח "מסר שלא משתמע לשתי פנים" למשטר האיראני
Bloomberg | (2)

ארה"ב הודיעה כי היא שולחת נושאת מטוסים וכוח הפצצה למזרח התיכון כדי לשלוח "מסר שלא משתמע לשתי פנים" למשטר האיראני, וציינה כי "מספר אינדיקציות ואזהרות מטרידות" מצביעות על קשר לטהראן.

"ארה"ב אינה מחפשת מלחמה עם המשטר האיראני, אך אנו מוכנים לחלוטין להגיב על כל התקפה, בין אם יבוא משמר מהפכה האיראני או מכוחות איראניים סדירים", אמר היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון.

מבלי למסור פרטים נוספים, אמר בולטון כי פריסת הכוח המפציץ ונושאת המטוסים "אברהם לינקולן" שולחות "מסר ברור למשטר האיראני, כי כל פגיעה באינטרסים של ארה"ב או בבעלות בריתנו תביא עמה מכה חזקה ובלתי מתפשרת".

זה לא היה מיד ברור מה הניע את המהלך, או אם הפריסה היא באמת מהלך חדש, אך צוין כי בשבועות האחרונים נושאת המטוסים אברהם לינקולן עגנה בנמל סן דייגו.

המתחים עם איראן עולים בחודשים האחרונים, שכן סנקציות כלכליות שהוכנסו בשנה שעברה בעקבות החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ לסגת מהסכם הגרעין עם איראן, גרמו לחיסול הכלכלה, ולערעור ההשקעות. ממשל טראמפ העלה את הלחץ בתחילת החודש על ידי הסרת הויתורים לממשלות אשר מייבאות נפט מאיראן.

בשבועות האחרונים קראו בכירים איראנים לאומה להתנגד לסנקציות של ארה"ב על ידי הגברת היצוא שאינו נפט ועל ידי השגת הסכמי ייצוא חדשים של נפט.

בשבוע שעבר הזהיר שר האנרגיה האיראני כי אופ"ק נמצאת בסכנת התמוטטות, שכן כמה מדינות החברות בו חותרות תחת חברותיהן, תוך התייחסות ברורה להתחייבותה של ערב הסעודית למלא את פער ההיצע שנוצר על ידי הסנקציות של ארה"ב.

ממשלת טראמפ הודיעה כי מטרתה היא לצמצם את יצוא הנפט של איראן לאפס, כחלק מצעדיה לאלץ את טהראן לשנות את מדיניותה במזרח התיכון, כולל תמיכתה במורדים החותמים בתימן ובחזבאללה, שארה"ב רואה בהם קבוצת טרור.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נכנס בשורט חזק על הנפט - easy money (ל"ת)
    תודה 06/05/2019 17:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רגע, לא הבנתי. לקנות כרטיס רכבת לחיפה או לא ? (ל"ת)
    סבטלנה 06/05/2019 15:43
    הגב לתגובה זו
Uber Technologies
צילום: Bloomberg

אובר תנסה לגייס 10 מיליארד דולר בהנפקה הגדולה של השנה

ביום חמישי הקרוב, יוכלו המשקיעים לקבל מבט ראשוני על מאות עמודים ובהם מידע מפורט על חברת Uber, כאשר ענקית שיתוף הרכבים מתכוננת לקראת הנפקתה בבורסה
Bloomberg |
ביום חמישי הקרוב, יוכלו המשקיעים לקבל מבט ראשוני על מאות עמודים ובהם מידע מפורט על חברת Uber, כאשר ענקית שיתוף הרכבים מתכוננת לקראת הנפקתה בבורסה. חברת שיתוף הרכבים העולמית תחל את הצגתה למשקיעים הפוטנציאליים החודש ותחל להסחר בחודש מאי, כך לפי מקורבים לחברה שביקשו לא להזדהות. על פי המידע, אובר תנסה לגייס כ -10 מיליארד דולר, במה שצפויה להיות ההנפקה הגדולה בארה"ב השנה, ובין עשרת הגדולות בכל הזמנים. בעוד שאובר פרסמה תוצאות פיננסיות חלקיות במשך השנים, הגשת ההנפקה שלה לרשות ניירות ערך האמריקנית תספק את המבט המלא הראשון על המספרים ופעולותיה של החברה. המשקיעים הפוטנציאליים יעמידו את הנתונים אל מול אלו של יריבתה של אובר – חברת ליפט, אשר הונפקה בחודש במרץ, כנקודת התייחסות לערכה של אובר. "העניין העיקרי הוא מדד שיתופי הנסיעות מול Lyft", אומר דן איבס, אנליסט של דדבוש, "אני חושב שבדעת משקיעים רבים, ליפט הוא האח הקטן לאובר". אובר דיווחה בפברואר כי היא ייצרה 50 מיליארד דולר בשנה שעברה, עלייה של כ -45% לעומת שנת 2017, אבל הנתונים מראים דווקא צמיחה מואטת. מתוך 11.4 מיליארד דולר של הכנסות נטו בשנת 2018, רק 3 מיליארד דולר הגיעו בשלושת החודשים האחרונים של השנה, עלייה של 2% בלבד לעומת הרבעון הקודם. בעוד שהנתונים משקפים לחברה המבוססת בסן פרנסיסקו שיעור צמיחה רבעוני שנתי של 25% - גבוה ביותר על פי רוב הסטנדרטים - זה היה נמוך בהרבה משיעור צמיחה של 38% ברבעון השלישי. על רקע פרסום הנתונים הצפוי, מניות SoftBank, בעלת המניות הראשית באובר, עברו מירידות לעליות של עד 1.9% במסחר בטוקיו הבוקר. המשקיעים ירצו בין היתר לדעת מאיפה הכסף מגיע כאשר החברה מתרחבת לתוך תחום משלוחי המזון ואל תחום הקטנועים והאופניים, ופוזלת גם לכיוון כלי נהיכגה אוטונומיים ואפילו כלי רכב מעופפים. נקודה מרכזית נוספת אותו ירצו המשקיעים לבחן היא האם מיצתה את השוק בארה"ב. "אני לא יודע אם הם ייתנו לנו מספיק כדי להגיע לרמת הספציפיות הזו, אבל ארה"ב היא השוק הוותיק והבוגר ביותר", אמר טום וייט, אנליסט בכיר ב- D.A. דייווידסון ושות '"אני חושב שהרבה  מהמשקיעים חושבים שישנה האטה". ההשוואה ל- Lyft התרומה השולית, תהיה כלי אחד בו ניתן יהיה לפענח את רווחיה של אובר בגליונות האלקטרוניים אותם תפרסם. אובר מחשבת את שולי הרווח שלה על ידי התמודדות עם יותר עלויות מאשר ליפט, כך  על פי מקורות הבקיאים בנושא. המדד השמרני יותר של אובר עשוי לתת למשקיעים תחושה טובה יותר של העסק שלה, גם אם ההשוואה הישירה לליפט תהיה קשה יותר. כיצד החברה מגדירה משתמשים פעילים תהיה קריטית. ליפט ספרה כל אדם שלקח "לפחות נסיעה אחת על הפלטפורמה שלנו דרך האפליקציה במהלך הרבעון" והגיעה לסכום כולל של 18.6 מיליון רוכבים פעילים ברבעון הרביעי. עם העסק הגלובלי שלה, חישוב המשתמש הפעיל של אובר יכול להיות מורכב יותר. נזכיר כי אובר הגיש את ההנפקה הראשונית שלה ל- SEC באופן סודי ב -6 בדצמבר, באותו יום שבו ליפט הודיעה כי היא ביצעה הגשה סודית. ההנפקה של ליפט היתה הגדולה ביותר על ידי מפעיל טכנולוגי מאז שסנאפצ'ט הנפיקה עצמה לציבור לפני כשנתיים, והרישום הגדול ביותר בארה"ב מאז השבתת הממשל האמריקאי שעצר את המומנטום של הרבעון הראשון. 12 חברות גייסו יותר מ -5 מיליארד דולר בהנפקות בבורסות בארה"ב בשלושת השבועות האחרונים, גידול הגבוה פי שלושה מזה של 22 חברות ב -11 השבועות הראשונים של השנה, על פי נתוני בלומברג.   הערכת יתר אובר הוערכה לאחרונה בכ-76 מיליארד דולר על השווקים הפרטיים, לאחר שטויוטה השקיעה בה בשנת 2018. בשנה שעברה, העריכו הבנקאים שמובילים את ההנפקה כי אובר תוכל להגיע לשווי של כ 120 מיליארד דולר בהנפקתה. כמו חברות סטארט-אפ רבות, גם באובר הצמיחה גברה על הרווח. ההפסדים שלה בשנת 2018 היו 1.8 מיליארד דולר, ירידה של 15 אחוזים מ 2017, וקרוב לוודאי שהמירוץ להנפקה נגד ליפט הוסיף גם הוא להוצאות החברה. עם זאת, המשקיעים כבר הראו שהם אינם נרתעים מההפסדים. ליפט לדוגמה הפסידה 911 מיליון דולר בשנה שעברה והמשקיעים העריכו את החברה במיליארדי דולרים מעל הערכת השוק הפרטית האחרונה שלה.  ההנפקה, המתוכננת בבורסת ניו יורק, תובל על ידי מורגן סטנלי ומספר בנקים וביניהם גולדמן זאקס גרופ ובנק אוף אמריקה.