פיזו
צילום: בלומברג
מדור חדש

אחרי 25 שנה: קבוצת PSA מחזירה את מותג פיז'ו לארה"ב

יצרנית הרכב הצרפתית הכריזה הבוקר על ההחלטה, וזאת לאחר יותר מ-25 שנה לאחר שפרשה ממכירת מכוניות בשוק הרכב השני בגודלו בעולם. צופה תשואה ממוצעת על מכירת מכוניות של 4.5% במהלך 2019 עד 2021
Bloomberg |

כשתעשיית הרכב בנסיגה ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ מאיים חדשות לבקרים על מכסים חדשים על מכוניות אירופאיות, קבוצת PSA צועדת לתוך המערכה – ומכינה תוכנית קאמבק עבור המותג פיג'ו בצפון אמריקה.

יצרנית הרכב הצרפתית הכריזה הבוקר (ג') על ההחלטה, וזאת לאחר יותר מ-25 שנה לאחר שפרשה ממכירת מכוניות בשוק הרכב השני בגודלו בעולם. על פי הודעת החברה, התכנונים החלו ב-2016 כחלק מתוכנית רחבה של 10 שנים, במסגרתה אף הוסיפה החברה בשנה שעברה שירות לשיתוף רכב בוושינגטון. מנכ"ל פיז'ו, קרלוס טאבארס הגביר את ההכנות לקאמבק באוקטובר האחרון, והגדיר את תנאי הסחר החדשים בארה"ב כ"מתוזמנים ביותר".

המהלך מסמל אקט נדיר של אמון בתעשיית הרכבים, אשר ספגה מהלומה קשה מאוד בשנה החולפת בצל מלחמת הסחר וההאטה בצמיחה הכלכלית שהוסיפה לדרישות הכספיות הגבוהות של שמירה על שינויים טכנולוגיים. למרות זאת, טאבארס, בן חסותו של קרלוס גוסן המיתלוגי מקבוצת רנו, הצליח להחזיר את המותג אופל לרווחיות לאחר שרכש אותו מג'נרל מוטורס בשנת 2017, והוביל את כל המותגים תחת קבוצת PSA - פיג'ו, סיטרואן ו-DS לתוצאות טובות מהתחזיות.

על פי התוכנית, תחילת המכירות של פיג'ו ב-2026 בארה"ב תסייע לקבוצת PSA להפחית את התלות שלה באירופה, שם היא סיפקה 80% ממכוניותיה בשנה שעברה.

 

השוק תחרותי ביותר

עם זאת, הכניסה לארה"ב - שם אפילו פולקסווגן נאבקת בעקביות, תחשוף את PSA לשוק "תחרותי במיוחד" עבור כלי רכב קומפקטיים, לדבריו של ארנדט אלינגהורסט, אנליסט ISI. "הייתי ממליץ ל-PSA להתמודד עם האתגר ביחד עם שותף, במקום לנסות להקים מותג חדש כמעט ולא מוכר בארה"ב", אמר אלינגורסט.

הבוקר, מניית PSA נופלת ב-4.8%, הירידה החדה ביותר שלה מזה שלושה חודשים, וזאת לאחר פרסום תוצאותיה הכספיות לשנת 2018. צעד ההתרחבות החדש של החברה, לשווקים נוספים ולמודלים חשמליים, "נראה הרבה יותר קשה, עם סיכונים גבוהים יותר", וייתכן שיהיה צורך בהוצאות נוספות, כך נכתב בסקירה של מורגן סטנלי.

 

פיז'ו תקבל את הבכורה

PSA, שעזבה את השוק בצפון אמריקה ב-1991 לאחר שרשמה מכירות חלשות, כבר החלה בהנדסת המודלים העתידיים שלה כדי לעמוד בכללי הבטיחות והפליטה בארה"ב. החברה בחרה את מותג פיז'ו שלה לקאמבק, לאחר שבשנה שעברה אמרה כי מותג פיז'ו הוא המוכר ביותר בקרב האמריקאים.

"אנחנו נוקטים בגישה פרגמטית להיכנס לשוק בצפון אמריקה", אמר לארי דומיניק, נשיא חטיבת צפון אמריקה של PSA. "מהמהפכה הגדולה של 'שירותי הניידות' המתרחשת כיום, למודלים הבסיסיים יותר של קמעונאות, שירותים, מימון ולוגיסטיקה - נמשיך לבנות את התוכנית שלנו על פתרונות זהירים וניתנים להרחבה".

ההחלטה לחזור לצפון אמריקה מגיעה כאשר PSA מתמודדת עם האטה בביקוש באירופה, שם המשלוחים ירדו בחודש החמישי ברציפות בינואר. אי הוודאות בנוגע ליציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי, מיתון טכני באיטליה ובכלכלת גרמניה, שכמעט נכנסו למיתון במהלך הרבעון הרביעי, נותנים את אותותיהם על תעשיית הרכב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
Aeroflot
צילום: בלומברג

מטוס של אירופלוט התרסק ברוסיה, 41 אנשים נהרגו

בטיסה SU1492 למורמנסק התפתחה שריפה במנוע לאחר מספר בעיות טכניות. ארופלוט פירסמה רשימה של 33 ניצולים
Bloomberg |
מטוס של חברת התעופה הרוסית אירופלוט ביצע אתמול (א') נחיתת חירום בשדה התעופה שרמטייבו במוסקבה, ועלה בלהבות. 41 אנשים נהרגו כתוצאה מהאסון. על פי הדיווח, בטיסה SU1492 למורמנסק התפתחה שריפה במנוע לאחר מספר בעיות טכניות, דבר שהכריח את צוות הטיסה להסתובב חזרה למוסקבה אמר הבוקר באירופלוט בהצהרתם. המטוס, ו-73 הנוסעים וחמשת אנשי צוות שעליו, ביצע נחיתה קשה שלאחריה פרצה שריפה, נמסר משדה התעופה באתר האינטרנט שלו. ארופלוט פירסמה באתר האינטרנט שלה רשימה של 33 ניצולים, ביניהם חמישה שאושפזו. הרשימה לא הושלמה ותעודכן ככל שיצטבר מידע חדש, כך נמסר בהודעת החברה שפורסמה הבוקר. ועדת החקירה של המדינה אישרה את מספר ההרוגים בהצהרה באתר האינטרנט שלה. על רקע האירוע, מניית אירופלוט ירדה עד 4.1% בתחילת המסחר במוסקבה הבוקר, הירידה החדה ביותר במניה מזה חמישה חודשים. על פי הנתונים, המטוס טס בפעם הראשונה בחודש יוני 2017, ונמסר לחברת התעופה שלושה חודשים לאחר מכן. יצרנית המטוס, סוחוי סופרג'ט, מתחרה למעשה ביצרנים זרים כגון בומברדיאר הקנדית ואמברייאר הברזיליאית, אך המטוס האזרחי הרוסי סופג דרך קבע ביקורות נוקבות על חוסר מהימנות מצד חברות תעופה מסחריות מ"אינטג'ט" המקסיקנית ועד ל"יאקוטיה" של רוסיה, וזאת בעקבות תקלות טכניות ובעיות תחזוקה חוזרות ונשנות. חברת אירופלוט סבלה מ-12 אירועי בטיחות לפחות ב-27 השנים האחרונות לפני האסון האחרון. אירופלוט, אשר תכננה להכפיל את צייה ל -520 מטוסים, כולל 190 מטוסים מתוצרת רוסיה, ב -2023, בונה על הכפלת שווי השוק שלה עד אז, אמר המנכ"ל ויטלי סוולייב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשנה שעברה.