סופרמרקט מרכול
צילום: אלכסנדר כץ
בדיקה

רשתות השיווק מסמנות את סיום הקורונה: הפרסום חוזר לממדי 2019

אחרי הנפילה בהוצאות הפרסום עם תחילת הקורונה ב-2020, השנה נרשמת התאוששות בתחום לקראת הפסח. מבדיקת יפעת בקרת פרסום עבור "ביז מדיה" עולה כי בשבועיים האחרונים השקיעו הרשתות מעל תשעה מיליון שקל, למרות הדוחות המאכזבים של חלקן
אלכסנדר כץ |

מעל תשעה מיליון שקל השקיעו רשתות הפרסום בתקופה האחרונה לקראת הפסח

שוק הפרסום ספג בתחילת משבר הקורונה, מכה קשה, כפי שקרה לענפים רבים במשק הישראלי ובכלל. חברות צמצמו מהלכי פרסום או ביטלו אותם בכלל, וכך יצא שההשקעה בפרסום באותה שנה קטנה בסופו של דבר ב-7% ביחס ל-2010, לאחר שנים רצופות של עליות.

 

על פי עוגת הפרסום של יפעת בקרת פרסום עולה כי העוגה עמדה על קצת פחות מ-4.1 מיליארד שקלים ב-2020, מול 4.4 מיליארד ב-2019. הקטגוריות שהכי נפגעו באותה שנה היו פרסום החוצות, הקולנוע, הרדיו והפרינט. מאידך, הפרסום בטלוויזיה עלה באותה שנה בצורה מתונה מאד מ-1.581 מיליארד ל-1.597 מיליארד, ואילו הדיגיטל בצורה משמעותית יותר - בכמעט 100 מיליון ל-1.782 מיליארד ב-2020.

 

ואולם נראה שלמרות שהקורונה עדיין כאן, כבר כמעט שנה וחצי לא היינו בסגרים ולמדנו לחיות בדרך כזו או אחרת עם המגיפה העולמית הזאת, מה שהחזיר אותנו לחיים: חופשות בחו"ל, רכישת מכוניות, צריכת מותגי אופנה והעמסת עגלות במרכולים.

 

על פי בדיקת יפעת בקרת פרסום עבור "ביז מדיה" של אתר ביזפורטל, עולה כי רשתות השיווק מתחילות לחזור לרמות הפרסום שלפני פרוץ נגיף הקורונה, ובתקופה שלפני פסח, הזמן בו הישראלים מוציאים כסף רב בסופרים כהכנות לחג, ההשקעה של רשתות השיווק בפרסום מתחילות לחזור לאלה שהיו בפסח 2019. הגדלת ההשקעה בפרסום מגיעה גם על רקע הדוחות הפושרים של חלק מרשתות השיווק. הבדיקה של יפעת בקרת פרסום עכשיו ובשלוש השנים שלפני כן, מתייחסת לשבועיים שלפני ליל הסדר.

ההשקעה בפרסום בשבועיים שלפני פסח 2019 עמדה על 11.3 מיליון שקל, מהם הופנו כמעט 5.9 מיליון לטלוויזיה, 2.5 מיליון לדיגיטל והשאר לעיתונות, רדיו, שילוט חוצות וקולנוע. בשנה שלאחר מכן, עם הכניסה לסגר הראשון, הפרסום באותו פרק זמן שלפני החג עמד על 4.68 מיליון בלבד, ירידה של 60%. כבר ב-2021 נרשמה התאוששות בפרסום בו הושקעו כמעט 6.8 מיליון שקלים. השנה כבר נרשמו 9.27 מיליון שקלים, ועדיין ישנם כשלושה ימי פרסום מלאים לפנינו.

.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

עוד קצת ומגיעים לנתוני 2019

.

המפרסם הגדול ביותר בשוק רשתות השיווק, הוא כרגיל שופרסל -1.14% , עם השקעה בפרסום של 3.9 מיליון בתקופה האחרונה. מדובר על כמעט מיליון שקלים יותר מאשר בשנה שעברה, שני מיליון יותר מאשר לפני שנתיים, עם תחילת הקורונה, ועדיין נמוך במקצת מההשקעה בפרסום ב-2019 - עם 4.64 מיליון שקלים. הדוחות של הרשת הצביעו על ירידה של 7% בהכנסות.

 

שלוש רשתות שיווק גדולות שפרסמו בשבוע וחצי האחרונים בכ-900 אלף עד כמעט מיליון, הם יינות ביתן, יוחננוף -0.22%  (שהרווח התפעולי שלה נשחק ב-2021) וחצי חינם. עבור ינות ביתן עדיין מדובר בנתון נמוך משמעותית מ-2019, אז פרסם ביותר משלושה מיליון שקלים.

טיב טעם 2.28%  (עם נפילה של 35% רווח התפעולי וירידה בהכנסות) שממותגת כרשת לא כשרה שחלק לא קטן מקהל היעד שלה הוא יוצאי חבר המדינות, משקיעה אף היא בפרסום לפסח, ובשבועיים האחרונים היא פרסמה כ-470 אלף שקלים. ויקטורי -2.41% קצת מעליה עם 526 אלף בפסח 2022. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.